Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:10

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Mijn zoon heeft een appartement gekocht in Utrecht. De transitieplannen van de gemeente geven aan dat deze buurt in 2040 van het gas af moet zijn op basis van een middentemperatuur warmtenet. Dat zal ongetwijfeld iets later worden. Warmtepomp is vanwege soort bouw onmogelijk.

Op dit moment moet de verwarming geregeld worden. Er is een soort centrale verwarming met een moederhaard uit het jaar kruik. Eerste idee is vloerverwarming in het hele appartement. Het gaat om een appartement van 69 m2. Het pand heeft redelijk nieuwe kunststof kozijnen met HR+ (?) glas. Qua vermogen is een CV-ketel op aardgas natuurlijk vreemd, omdat die nooit met een relatief klein vermogen beschikbaar zijn. Waarschijnlijk is een vermogen van 5 kW voldoende om het pand te verwarmen.

Mag in deze situatie een elektrische CV geplaatst worden? Ja, ik ken het bouwbesluit, maar dat gaat over permanente situaties, dit gaat dus om een tijdelijke situatie!!!

Het voordeel van een elektrische CV is de relatief eenvoudige installatie, er hoeft geen gasleiding gelegd te worden naar de plek waar alle andere appartementen hun ketel hebben hangen. Er hoeft geen rookgasafvoer door de gevel gemaakt te worden. De plaats waar de ketel komt in de balkonkast wordt vrijwel zeker de plek waar het warmtenet wordt aangesloten.

Het stoken met COP=1 is duurder, maar daar staat tegenover dat onderhoudskosten nihil zijn en ook de vastrechtkosten voor aardgas wegvallen.

Benieuwd naar jullie visie, vooral door mensen die met die transite te maken hebben zoals @Skyaero

(Omdat meer mensen mogelijk in deze situatie terecht komen maar een topic geopend, geen vraag)

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Mag het? Nee. Ook niet als tijdelijke oplossingen. Het Besluit Bouwen en Leefomgeving (BBL - vroeger heette dit het bouwbesluit) stelt dat hoofdverwarming een primair rendement (fp;del) van 1,31 of lager moet hebben. Een elektrische CV-ketel zit op 1,45.

Wat niet mag en wat niet kan zijn echter twee verschillende zaken. Je kunt een elektrische CV ketel gewoon kopen. Je kunt voldoende installateurs vinden die deze ook nog wel op willen hangen - moeilijk is het niet. Het energielabel (evt nodig bij verkoop) kan er gewoon mee rekenen. En bij de verkoop zelf wordt er niet gekeken of er wordt voldaan aan de BBL - dat zou immers gek zijn, de meeste oude woningen voldoen op enigerlei niet aan de huidige BBL.

Check wel een aantal zaken:
- Hoeveel vermogen je werkelijk nodig hebt als het koud is.
- Als de ketel ook een boiler gaat verwarmen, hoeveel uur per dag de ketel daardoor niet beschikbaar is voor ruimteverwarming
- Of er drie fasen aanwezig is in de woning
- Indien niet, of dit realiseerbaar is. Komen er wel drie kabels binnen in de meterkast? Is er lokale netcongestie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:48
Is er geen balkon waar een buitenunit kan staan? Dan zou je evt. nog kunnen verwarmen (en in de zomer koelen!) met een split-airco. De 'Multi+' van Daikin is dan ook wel een leuke, die kan ook een boilervat opwarmen.

Er zijn overigens wel CV-ketels met een (naar verhouding) lage ondergrens. Intergas heeft de 'Xtreme' serie die op minimaal 3,6kW kan draaien. Maar grote kans dat dat alsnog teveel zal zijn bij mild weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Waarom de vraag of het mag? Het is stom maar niemand handhaaft dit dus je kunt doen wat je wilt. Verder 90% eenz met Skyaero maar wel eens situaties gezien waarin je een berekening maakt met relatief veel warm tapwater + heel weinig ruimteverwarming en dan kun je net binnen de norm blijven.

Ik zou een ventilatieWP doen elektiech boilertje voor douchen van 50L erbij en klaar. Of nog beter aircootje op t balkon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:17

de Peer

under peer review

ericplan schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:55:
Mijn zoon heeft een appartement gekocht in Utrecht. De transitieplannen van de gemeente geven aan dat deze buurt in 2040 van het gas af moet zijn op basis van een middentemperatuur warmtenet. Dat zal ongetwijfeld iets later worden.
ok dus je zoekt een oplossing voor de komende 15-20 jaar. Dat zou ik niet echt een tijdelijke oplossing noemen. en ik zou er dus ook niet op die manier naar kijken. Je zoon woont er tegen die tijd ook al lang niet meer waarschijnlijk.

Ik zou toch kijken naar een airco. Vaak is er meer mogelijk dan initieel gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:27

jgj82

Ja, maar = nee

Is een water-water-warmtewisselaar op die moederketel voor de vloerverwarming niet veel eenvoudiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Dank voor alle reacties tot nu toe. Het gaat om een verkamerd appartement dat weer ontkamerd wordt, met dank aan de recente wetgeving rond zelfbewoning.

Er zijn momenteel twee redelijk recente 80l elektrische boilers, er wordt elektrisch gekookt in twee kleine keukens, ik ga er daarom van uit dat er een driefase aansluiting zit, maar dat is één van de eerste dingen die op het lijstje staan om te controleren.

De gedachte om nu over te gaan op vloerverwarming is omdat dit vrij probleemloos aan de toekomstige stadsverwarming gekoppeld kan worden. De start voor het warmtenet is gepland vanaf 2032, dus over zeven jaar. In 2040 gaat de wijk van het gas af. Daarmee is het een investering die goed is voor het woongenot, ruimte oplevert omdat er geen radiatoren nodig zijn en dus positief is voor eventuele verkoop.

Het appartement heeft een klein balkon, maar is ook het verst van het woongedeelte af. Het lijkt me niet eenvoudig om dit technisch te realiseren (lastig leidingverloop) en bovendien passend binnen de eisen van de VvE. Maar ik heb het Reglement van Splitsing nog niet gezien. Ik ga er vanuit dat het niet mag en/of kan. Ook vanwege de huidige geluidseisen.

De moederhaard zit op een ongelukkige plek in de woonkamer en stamt uit het jaar kruik, daar wordt niets in geïnvesteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7ZZOR3Mg53OVTNjOtBUrrwyIJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sA3dRf0Cwsa9a1htFsVvFobP.png?f=fotoalbum_large
Er is budget voor verbouwen, maar uiteraard is dat budget niet oneindig. Bij aanschaf van een elektrische CV wordt een van de boilers opnieuw ingezet.
Zou er gekozen worden voor een conventionele gas CV, dan worden de boilers afgevoerd.

Wat betreft aanschafkosten voor een ketel is er niet veel verschil tussen een e-CV en gasketel.
Bij een gasketel moet een gasleiding naar de balkonkast, dat wordt vermoedelijk zichtwerk. De RGA moet door de gevel naar buiten, waarvoor formeel toestemming van de VvE nodig is. Installatie moet verplicht gedaan worden door een erkend installateur. Periodiek onderhoud is verplicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VOl2C0mihUG_NuJN6kLv7CmFDA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ySdguR5JjSeIrkbKmxBPxDkH.png?f=fotoalbum_large

Bij een e-CV kan de elektraleiding tegelijkertijd met de vloerverwarming worden ingefreesd. Installatie van een e-CV kan door iedereen gedaan worden. Bovendien is een e-CV onderhoudsarm en omdat er elektrisch gekookt wordt hoeft er geen gascontract afgesloten te worden en kan de gasaansluiting (gratis) weg.

Als ik het samenvat is een e-CV formeel niet toegestaan, maar is er geen instantie die het zal tegenhouden. Wat installatiekosten betreft zal een e-CV goedkoper uitvallen. En in direct verbruik is de e-CV iets duurder.

Hoe de Total Cost of Ownership gedurende de levensduur zal zijn, dat is iets voor een stoeipartij met een spreadsheet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
een monoblok warmtepomp is geen optie? (met elektrisch COP=1) bij verwarming voor de echte strenge winter

[ Voor 46% gewijzigd door SMSfreakie op 16-05-2025 13:43 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:16

Roozzz

Plus ultra

ericplan schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:38:
[...]

De gedachte om nu over te gaan op vloerverwarming is omdat dit vrij probleemloos aan de toekomstige stadsverwarming gekoppeld kan worden. De start voor het warmtenet is gepland vanaf 2032, dus over zeven jaar. In 2040 gaat de wijk van het gas af. Daarmee is het een investering die goed is voor het woongenot, ruimte oplevert omdat er geen radiatoren nodig zijn en dus positief is voor eventuele verkoop.
Hoe zeker ben je van het tijdspad? Als ze inderdaad in 2032 operationeel willen zijn, dan moet de besluitvorming al een heel eind op streek zijn. Dat is terug te vinden.

Volgens mij werkt Utrecht momenteel nog aan een warmteprogramma. Als dit is vastgesteld heb je wat meer zekerheid over fasering en termijnen. Na het klappen van startwijk Overvecht-Noord, schat ik dat eerdere plannen bijgesteld worden.

Eerlijk gezegd zou ik niet teveel voorsorteren op de komst en gewoon zelf de beste warmtebron kiezen voor de komende 10-15 jaar. Daar is weinig tijdelijks aan. Als je zoon er dan nog woont is de investering ook al aardig afgeschreven. Vloerverwarming lijkt me bijna altijd oké om te doen, ongeacht welke richting het op gaat.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:35

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Geinig, een flashback naar mijn 1e koopflatje dat exact als hier gepositioneerd was maar de kast zat rechts.
Mijn raam was op het zuiden gericht en door het platte dak overleefde ik de warmte met een split airco :)
Deze stond op de balkonkast die open was naar buiten toe dus geen plaat/muur er voor zoals hier.
Ook daar een moederhaard en in de keuken een geiser wat de mogelijkheid gaf om daar een combiketel te plaatsen (nam de ruimte in van 1 keukenkastje).

Een airco die een vat kan verwarmen (eigenlijk een warmtepomp) zou ik zeker overwegen, de genoemde Daikin is er met een vat van 90/120/180/230 liter maar reken wel op een Daikin prijskaartje zonder subsidie wat een monoblock wellicht rechtvaardigt als dat mag (geluid, aanzicht) en op het balkon past.

Vloerverwarming aanleggen is geen kleinigheid en de vloer moet er geschikt voor zijn, bovendien kan je dan overal de vloer over doen als het oude materiaal niet terug kan.
Een ventilatie wp is lastig omdat je een gedeelde ventilatieschacht zal hebben en het rendement is laag, je hebt kans dat ie te weinig vermogen heeft als de isolatie niet op orde is.

Het gasverbruik met de moederhaard is lastig om de warmtevraag mee te bepalen, dan kan je beter op de radiator capaciteit af gaan (afgifte vermogen).

Wat een eventueel warmtenet betreft zou ik juist daarom nu iets anders kiezen, anders is er later geen keus meer en wordt de duurste verwarming die in NL bestaat je door de strot geduwd.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:09
ericplan schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:55:Waarschijnlijk is een vermogen van 5 kW voldoende om het pand te verwarmen.
Ik zou dat eens door de rekenmodellen halen. 5-6 is wat mijn anno ‘74 tussenwoning (alleen spouw en dakisolatie, niet eens de vloerverwarming vloer, grotendeels oud thermopane) nodig heeft, maar een stuk ruimer is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:02

BCC

Waar komt het kanaal van de gashaard uit? Helemaal tot op het dak? Kan daar geen airco leiding doorheen ? Je kan vloerverwarming ook over de bestaande vloer leggen - dan kom je een paar cm omhoog, maar is een stuk eenvoudiger zelf te doen.

Ik zou rekenen of een lucht lucht airco met een doorstroomverwarmer uit kan.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Wat betreft airco-oplossingen, dat is niet de richting waar we naartoe gaan.

Wel ben ik getriggerd door de opmerking van @Skyaero. Het appartement heeft nu energielabel G, maar dat komt vooral door de manier van verwarmen. Een identieke flat in een volgend portiek, zelfde complex op dezelfde verdieping heeft een nieuw energielabel C. Dat moet dus hier ook kunnen.

De keuze voor e-CV zou voor de berekening van het energielabel best een stapje negatiever kunnen uitpakken, zodanig dat deze op D of E uitkomt. Dat zijn zaken die later in de verkoopprijs tot uitdrukking gaan komen. Het is de vraag of we dat moeten willen.

A'dam PVOutput

Pagina: 1