Gevel doorvoer afzuigkap isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:04
Beste tweakers,

Voor een nieuw te plaatsen keuken twijfel ik over de manier van afzuigen. Boven het aanrecht komt een koof met inbouw afzuigkap. Ik kan deze aansluiten aan een mechanisch ventilatie kanaal wat in de oude keuken ook zo gebeurde. Echter krijg je dan vette troep in die kanalen en etensgeur in de andere kamers die ook aangesloten zijn op mechanische ventilatie, althans dat lees ik.

Optie 2 is afzuigkap door muur naar buiten (heb adres van een betonboorder die een gat kan boren). Echter hoe isoleer ik dat fatsoenlijk? Geveldoorvoerkap met terugslagklep in het net geboorde gat, rondom beetje purren zodat er geen luchtlekken zijn, koof verder isoleren met glaswol oid? Ik ben een beetje huiverig voor koude tocht in de winter maar misschien valt dat allemaal wel mee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:42

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Beter blaas je de lucht niet direct naar buiten, want dat zorgt voor het aanzuigen van (in de winter koude, in de zomer warme) buitenlucht elders, en je blaast een hoop warmte naar buiten. Een WTW of recirculatie zijn betere oplossingen.

En pas op met "een beetje purren", veel PUR blijft niet flexibel en gaat op den duur scheurtjes vertonen waardoor je toch luchtlekken krijgt. Er is blijkbaar ook PUR die hiervoor gemaakt is en wel flexibel blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Enneh, als je met de mechanische ventilatie gat werken GEEN ventilator in de afzuigkap!
De mechanische ventilatie moet werken dmv de ventilator op zolder- anders krijg je overdruk, en inderdaad dat je eetgeurtjes door het huis verspreiden. Als enkel zolderventilator aan staat heb je onderdruk, dus kan geur niet ontspannen :)
Bijkomend voordeel: geen straaljager bij je hoofd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morlune
  • Laatst online: 11:04
Hmm, dan nijg ik naar een motorloze afzuigkap op de mechanische ventilatie.
Ik lees en hoor wel bij de keukenboeren dat direct naar buiten afvoeren via een afzuigkap beter zou zijn dan recirculatie en ook mechanische ventilatie, maar ik ga verwarmen met warmtepomp en vrees dat een extra gat in de muur een warmtelek zou creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Recirculatie kan prima als je je ventilatie op orde hebt. Heb je alleen natuurlijke ventilatie (open raampjes), dan is een recirculatiekap een dikke no-go. Het koolfilter in zo'n afzuigsysteem vang nml alleen de luchtjes op, de damp blijft hangen.

Als je gaat voor een motorloze afzuigkap, zorg dan iig wel dat je de filters op tijd vervangt. Je wilt die rotzooi niet in je ventilatiebox en je kanalen hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
W1LL3M schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 00:48:
Beter blaas je de lucht niet direct naar buiten, want dat zorgt voor het aanzuigen van (in de winter koude, in de zomer warme) buitenlucht elders, en je blaast een hoop warmte naar buiten. Een WTW of recirculatie zijn betere oplossingen.

En pas op met "een beetje purren", veel PUR blijft niet flexibel en gaat op den duur scheurtjes vertonen waardoor je toch luchtlekken krijgt. Er is blijkbaar ook PUR die hiervoor gemaakt is en wel flexibel blijft.
Definieer '' Een hoop warmte".

De warmte zit in je gebouw, je inrichting. Die blaas je echt niet weg met een half uurtje afzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morfieus0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Enige waar je bij recirculatie rekening mee moet houden is dat je periodiek kosten blijft houden aan de filters. Ik heb een recirculatie Bora en ben iedere (volgens mij) 300u gebruik ongeveer €90 kwijt aan een koolstof filter. Komt hier neer op ongeveer iedere 10 maanden. Hangt uiteraard af van het merk e.d., maar voor mij was het meer dan ik had verwacht toen ik dit zo uitzocht.

"Hodor"- Hodor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Motorloze dampkap op mechanische ventilatie is pure onzin, dan gebruik je even goed geen dampkap.
Als je op gas kookt, sowiezo naar buiten afvoeren, recirculatie onmogelijk. Kook je graag veel en intensief, ook dan is recirculatie geen goed idee. Heb je nu je ventilatie niet goed op orde, dan is recirculatie ook geen goed idee (de geur en vet wordt grotendeels opgenomen met koolfilters, waterdamp en rest moet via ventilatie weg).

Qua warmtelek: zolang je geen ventilatie type D hebt (met WTW), gooi je sowiezo de warmte buiten, dan gaat de dampkap geen verschil maken.

Best is een gat boren naar buiten, en daar meerdere goeie terugslagkleppen in de buis voorzien (kan je in een stuk kopen, als 'thermobox'), plaats deze waar de spouwmuur zit. Zo creeer je een stukje stilstaande lucht netjes waar de muur zit als isolatie. Het grootste verschil is een goeie terugslagklep, zonder die voel je de kou zo uit de dampkap naar binnen stromen.
En er zijn betere methodes om een gat rondom af te dichten dan PUR, een flexibel bljjvende kit op kleur van je voegen zoals rond ramen bijvoorbeeld.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JasperE
  • Laatst online: 26-09 07:06
Ik heb deze drievoudige terugslagklep in mijn luchtkanaal in de wand gezet. Deze sluit vrij goed en heeft de isolatie, zeker bij harde wind, in mijn huis goed verbeterd tov wat de keukenboer bovenop de afzuigkap nog voor de flexibele slang naar de wanddoorvoer had gemonteerd.

https://www.amazon.nl/dp/..._487767311_302_E_DDE_dt_1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneermeneer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23-09 11:11
Ik heb vorig jaar in dezelfde situatie gezeten, en er veel onderzoek naar gedaan. Leuk nu zoiets voorbij te zien komen!

Als eerste zou ik aanraden om de lucht wel naar buiten af te voeren. De luchtkwaliteit binnenshuis wordt er doorgaans beduidend beter van, ook al heb je een leuke recirculatiekap. Tegenwoordig worden deze systemen niet meer aangesloten op de MV. Dat veroorzaakt inderdaad problemen, en bovendien is een MV punt doorgaans niet sterk genoeg voor degelijke afzuiging.

Wat betreft de isolatie van de geveldoorvoer. Zoals anderen ook noemen zou ik de naber thermobox plaatsen. Dit heb ik ook gedaan. Je schuift hem zo in de 150mm pijp. In de muuropening rondom de pijp heb ik steenwolvlokken geduwd. Leg eventueel eerst een stukje hout/steen oid onder de pijp zodat deze mooi gecentreerd blijft in het gat. Vervolgens kan je het afsluiten met compriband. Dat werkt een stuk beter dan pur/kit.

[ Voor 12% gewijzigd door meneermeneer op 20-05-2025 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-09 15:52
Heb je gas of elektrisch? Op gas zou ik altijd voor afzuiging naar buiten gaan. Op WTW aansluiten ben ik persoonlijk niet zo'n fan van, er zit altijd zooi in de lucht die je afzuigt en dat komt uiteindelijk ook in je kokers en WTW unit terecht, filtratie is nooit 100% perfect.
Echter krijg je dan vette troep in die kanalen en etensgeur in de andere kamers die ook aangesloten zijn op mechanische ventilatie
Dit hangt af welk systeem je hebt. Maar uiteindelijk moet je overdruk vermijden, anders blaas je de kooklucht de kamers in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mocht je toch voor recirculatie gaan, kijk dan of je voor je afzuigkap een plasmafilter kan krijgen. Kost je eenmalig wat meer, maar werkt velen malen beter tegen kookluchtjes, gaat zo'n 15 jaar mee en wat ik persoonlijk het grootste voordeel vind: het is een stuk stiller dan die filters. Afzuigkappen met recirculatiefilters maken altijd een takkeherrie.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 14:30
morlune schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:58:
Hmm, dan nijg ik naar een motorloze afzuigkap op de mechanische ventilatie.
Ik lees en hoor wel bij de keukenboeren dat direct naar buiten afvoeren via een afzuigkap beter zou zijn dan recirculatie en ook mechanische ventilatie, maar ik ga verwarmen met warmtepomp en vrees dat een extra gat in de muur een warmtelek zou creëren.
Het is ook onderzocht en vastgesteld door bijv TNO dat recirculatiekappen echt niet veel helpen en je blijft zitten met een slechte luchtkwaliteit, veel fijnstof vooral. Ik zou daarom altijd afzuiging naar buiten fixen. Dat gat in je gevel valt echt wel wat mee, zorg gewoon voor een goede terugslagklep zoals in dit topic eerder genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Fr33z schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:50:
[...]

Het is ook onderzocht en vastgesteld door bijv TNO dat recirculatiekappen echt niet veel helpen en je blijft zitten met een slechte luchtkwaliteit, veel fijnstof vooral. Ik zou daarom altijd afzuiging naar buiten fixen. Dat gat in je gevel valt echt wel wat mee, zorg gewoon voor een goede terugslagklep zoals in dit topic eerder genoemd.
Ik vond het hier anders vies tegenvallen. Als het buiten koud was voelde je de kou gewoon door de afzuigkap de keuken in zakken.

Hebben ze een dergelijk onderzoek wel eens gedaan met een plasmafilter?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Glashelder schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:57:
[...]

Ik vond het hier anders vies tegenvallen. Als het buiten koud was voelde je de kou gewoon door de afzuigkap de keuken in zakken.

Hebben ze een dergelijk onderzoek wel eens gedaan met een plasmafilter?
Had je een goeie terugslagklep? Vast niet, dan komt de kou zo binnen inderdaad.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

naftebakje schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:06:
[...]
Had je een goeie terugslagklep? Vast niet, dan komt de kou zo binnen inderdaad.
Er zat wel een klep tussen maar geen idee welke of wat voor soort. Buis was wel heel kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:08
naftebakje schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:11:
Motorloze dampkap op mechanische ventilatie is pure onzin, dan gebruik je even goed geen dampkap.
Dat is veel te stellig.

Ik had dit in mijn vorig woning: motorloze afzuigkap (zonder filters) en op zolder ventilatieunit.

Dat heeft in elk geval 50 jaar gedraaid.

Effectiviteit: Ik had sensoren voor luchtvochtigheid en fijnstof en heb kunnen vaststellen dat het prima zijn werk doet. Het enige wat minder is dan een afzuigkap met motor is de capaciteit voor geurtjes. Gedeeld 400m3/uur i.c.m. een kanaal van enkele meters heeft eenmaal minder capaciteit dan moderne straaljagers (herrie!) van >700m3/uur.

Vervuiling: kanalen zijn na decennia niet vrij van vervuiling maar dat viel op zich heel erg mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:40
Hier een afzuigkap die direct naar buiten blaast. WOning is voorzien van geregelde WTW. Veel andere huizen hebben een recirculatie kap maar ze komen er allemaal op terug. Filters vervangen, vocht in huis tijdens koken en uiteraard ook geuren die door het hele huis gaan.

En ja inderdaad, de WTW kan niet regelen als we aan het koken zijn maar hoe lang duurt koken per dag? 1 uur of zoiets als je dat al red. Belangrijkste voor ons was da thet vocht etc. afgevoerd wordt en niet in de woning geblazen word. Verder hebben we onder de "schoorsteen" een wisselklep zodat we in de winter geen terugslag hebben van koude lucht. De leiding is 3 meter lang en niet geisoleerd.

Werkt hier al 22 jaar prima terwijl bij veel andere mensen hier in de buurt leidingen zijn schonngemaakt en bijna iedereen een andere afzuigkap heeft (laten) instaleren die naar buiten afvoert.

Recirculatie kappen en motorloze kappen zijn leuk voor je isolatie maar je vernaggeld elke dag wel je binnenklimaat ermee, hierom hebben we gekozen om dat ene uurtje per dag dat je kookt de dampen en gassen af te voeren.

Vwb geluid, als je een goede stille kap hebt valt dat reuze mee, je hoeft ook niet altijd dat ding op volle porrie te laten draaien.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Pagina: 1