Reparen Orcon afzuiging controlepaneeltje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keranoz
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 19:41

keranoz

/dev/urandom

Topicstarter
Hoi,

Wij hebben in onze badkamer een extra paneeltje voor besturing van de Orcon afzuiging in onze woning, handig voor het douchen want de luchtvochtigheidssensor voor het automatisch harder aan gaan reageert echt traag, dus doen we het met de hand.

Nu werkt het paneeltje helaas niet meer en ik zou hem graag reparen, alleen snap ik niet helemaal hoe het zou moeten werken.

Hier een paar foto's van het ding. Als ik op de knoppen druk (terwijl die wel in elkaar zit uiteraard... ;)) gebeurd er eigenlijk helemaal niets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8PYzCDh5M11LEUpGQFZBjeOQ7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2WSuaygvfLobBjMSyWr7m2Na.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals ik het begrijp zouden de knoppen op het witte afdekplaatje links contact moeten maken met de "cirkels" op de transparante plastic onderliggende plaat rechts. Links gaat bovenop rechts. Hier de binnenkant en de onderkant van de transparante "drukplaat":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQvDSeYscSLKtyLezvxIQVJHg-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DlAH42ZLqXiJByVGk4ibw02J.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zag dat het principe volgens mij best simpel is, zo'n knop maakt volgens mij gewoon een bruggetje tussen een + en een -. Maar, als ik met mijn vinger er op druk, gebeurd er niets, ook niet als ik het met een paperclip of iets anders geleidend probeer.

Hier de printplaat waar de connector van de knoppen op zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKAr63FQVESI9qAQbZgafRc1atU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QbvTaO27ALlgQgPCfkrUkKeb.jpg?f=fotoalbum_large

Door de aders van de "cirkels" te herleiden zag ik dat het indrukken van knop "3" correspondeerd met de op 1 na bovenste en de op 2 na onderstende "ader" op de connector, deze heb ik met rood aangegeven hierboven. Als hiertussen een bruggetje maak met een paperclip, knippert het LEDje op printplaat en hoor ik de Orcon naar standje turbo gaan. De printplaat zelf (en de batterij dus ook) lijken me prima, maar het is dus puur dat transparantje plastic plaatje met die drukcirkels en/of de witte afdekplaat waar het issue ligt.

Weten jullie misschien wat er kapot is en hoe ik het zou kunnen fixen? Ik heb geen zin om een nieuw paneeltje te moeten kopen eigenlijk. Ik heb uitgezocht of ik dat ding makkelijk met Home Assistant aan kan sturen, maar dat lijkt mede vanwege het vage Honeywell Ramses II (o.i.d.) radio protocol wat die praat met de Orcon niet echt fijn te zijn en duur.

Ik heb ook al geprobeerd het stekketje wat beter aan te drukken in de connector, dat lijkt het issue niet te zijn, maar ik kan het ook niet uitsluiten.

Thanks in advance!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:54

rdejongjr

Gnome

keranoz schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 23:17:
maar het is dus puur dat transparantje plastic plaatje met die drukcirkels en/of de witte afdekplaat waar het issue ligt.
Die lijken mij juist prima.
De rest van de print heeft echter flinke waterschade (die witte/groene rommel rond de chip)

- Schrobben in het water
- even laten weken in pure alcohol
- goed laten drogen
- opnieuw proberen

Mocht het niet lukken, even lang het betere repair café/hackerspace zodat ze enkele delen kunnen reflowen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keranoz

keranoz

/dev/urandom

Topicstarter
Maar als ik een bruggetje maak zoals met rood aangegeven in het 3de plaatje werkt het gewoon. Dan is de printplaat toch prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35
keranoz schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 23:46:
Maar als ik een bruggetje maak zoals met rood aangegeven in het 3de plaatje werkt het gewoon. Dan is de printplaat toch prima?
Die cirkeltjes moeten contact maken met je knopje, kun je dat met een draadje activeren? Vaak is het zachte knop gedeelte de boosdoener en maakt simpelweg geen contact. Oxidatie of vervuiling?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keranoz

keranoz

/dev/urandom

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 00:01:
[...]

Die cirkeltjes moeten contact maken met je knopje, kun je dat met een draadje activeren? Vaak is het zachte knop gedeelte de boosdoener en maakt simpelweg geen contact. Oxidatie of vervuiling?
Hmmm ik denk dat je daar wel eens gelijk in zou kunnen hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IU8qcDBgV4Y4DjwX8mvtCKevJQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ar86TwiHxJkaLLNO6XVzCuuR.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit een erg dunne plastig film o.i.d. op de cirkeltjes maar er dit is zachter of flexibeler. Het stuk plastic is overal even hard. Blijkbaar zou het zachtjes indrukken contact moeten maken maar dat lijkt niet (meer) te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEKDdOJQlMmfnL291NaQazIRsu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmNIJSRsgI475bsMlrzDOvez.jpg?f=fotoalbum_large

De rotzooi die je ziet zijn lijmresten, ik heb met een mesje het plastic stukje er voorzichtig afgehaald. Ik zie nog steeds wat er precies vies is of niet meer goed werkt, ik zou haast denken dat ik iets mis om dat contact te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timpoe
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-09 21:30
Is de Unit nog in verbinding met de afzuiger. Heb zelfde probleem gehad ... even opnieuw verbinden en het werkte weer. Verbinden was wel een lastig klusje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubevanp
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 06-07 12:39
dat is inderdaad een lastig klusje. Vaak herhalen en uiteindelijk doet ie het weer.
Maar dat is hier niet het probleem. Het drukknopje werkt gewoon niet meer zoals beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubevanp
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 06-07 12:39
keranoz zegt:
Weten jullie misschien wat er kapot is en hoe ik het zou kunnen fixen? Ik heb geen zin om een nieuw paneeltje te moeten kopen eigenlijk. Ik heb uitgezocht of ik dat ding makkelijk met Home Assistant aan kan sturen, maar dat lijkt mede vanwege het vage Honeywell Ramses II (o.i.d.) radio protocol wat die praat met de Orcon niet echt fijn te zijn en duur.

Weet iemand welk Honeywell Ramses I radio protocol gebruikt wordt. Dan kunnen we het afstandsbedieninkje wegdoen. dat is gewoon een slecht product. Kost € 100.
Pagina: 1