Slimme stekker aansturen met domme schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunalovebuzz
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17-05 20:34
Hoi allemaal. Ik wil graag een tuimelschakelaartje op mijn nachtkastje monteren, om daarmee een smart plug aan en uit te zetten (bijvoorbeeld een lamp of de ventilator).

Als ik het goed begrijp kan ik iets als een Shelly achter de schakelaar monteren, daarachter een kabel met stekker in een stopcontact, en vervolgens via een app de connectie maken (als shelly aan, dan smart plug aan). Werkt dat zo? En kan de ene Shelly ook de andere Shelly aanzetten (bijv plafondlamp)?

Zoals je hoort weet ik er niet mega veel over, dus wat extra uitleg of tips zou fijn zijn ;-)
Ik heb overigens tot nu toe alleen google home, geen HA oid.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:02

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Lunalovebuzz beide kan inderdaad en een shelly kan ook direct een andere shelly bedienen, zonder tussenkomt van een hub o.i.d.

Als de afstand tussen je smartplug (van Shelly) en je schakelaar niet al te groot is, zou je ook zo'n ding kunnen kopen: https://www.home2link.nl/nl/shelly-blu-button1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

Lunalovebuzz schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:56: om daarmee een smart plug aan en uit te zetten (bijvoorbeeld een lamp of de ventilator).
Waarom zou je een smartplug aan en uit willen zetten? Het is toch een smartplug, die ken je aan en uit zetten.

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunalovebuzz
KSR schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:58:
[...]

Waarom zou je een smartplug aan en uit willen zetten? Het is toch een smartplug, die ken je aan en uit zetten.
Ik hou er eigenlijk niet zo van om dingen met m'n telefoon te besturen, ik gebruik meestal mijn stem, maar heb eigenlijk een voorkeur voor knopjes, gewoon lekker tactiel en voor mijn gevoel geen tussenkomst van iets anders/geen extra stap. Vooral 's nachts gebruik ik liever een knopje, dan mijn telefoon of mijn stem (wil mijn partner ook niet wakker maken natuurlijk). En bovendien ontwerp ik voor dit project een bed met nachtkastjes geinspireerd op radio bedden van de jaren 70, dus ik vind het wel leuk om het old school te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunalovebuzz
rens-br schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 07:28:
@Lunalovebuzz beide kan inderdaad en een shelly kan ook direct een andere shelly bedienen, zonder tussenkomt van een hub o.i.d.

Als de afstand tussen je smartplug (van Shelly) en je schakelaar niet al te groot is, zou je ook zo'n ding kunnen kopen: https://www.home2link.nl/nl/shelly-blu-button1.html
Super, dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dat heet toch gewoon een verlengsnoer of stekkerdoos? Wat is precies de toegevoegde waarde van het "smart"-gebeuren in jouw gewenste situatie?
Pagina: 1