Shelly plus 1 aansluiten met droog relais

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drivesalegend
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-09 17:37
Ik wil een lamp laten schakelen samen met rolluik. Als rolluik open : licht aan.
De lamp is 220V.
Het rolluik is 24V DC, en heeft een potentiaalvrij relais - max 30V DC.

Ik zou de shelly willen voeden met de transfo van het rolluik, en de relais-uitgang van het rolluik willen gebruiken om de shelly te laten schakelen tussen aan/uit.
Dan moet enkel de fasedraad van de lamp aangesloten worden (In en uit)

Ik zie niet hoe ik dit juist moet aansluiten op de shelly.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQzRB-HkTsHdz8-1RFMM1py3rS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cIwlVoI5dh9wDVhV6dh4N1Hy.jpg?f=fotoalbum_large
links lamp in en uit?
rechts de voeding DC24V + en -
de middelste twee naar het relais van rolluik?

Tweede vraag : ik zou de shelly willen laten schakelen met twee relais-uitgangen (uitgaand relais van rolluik en relais van afstandsbediening die het rolluik aanstuurt) Omdat de lamp dan ook vie de afstandsbediening kan aangestuurd worden los van het rolluik. Kunnen de twee relais als een wisselschakeling bedraad worden?

Beste antwoord (via drivesalegend op 16-05-2025 12:07)

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:26
Bijna goed:

Links inderdaad de lamp aansluiten
Rechts de voeding vanaf je rolluik
Relais van het rolluik sluit je niet aan op de middelste, maar op L van de voeding en SW, daarmee schakelt het rolluikrelais dus de spanning die je aanbied

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 08:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@drivesalegend ik begrijp niet helemaal wat je wilt bereiken, maar ik doe toch een poging.

Je hebt een 220V lamp
Je hebt een rolluik die je los kan bedienen en die een relais uitgang heeft. Deze relais uitgang, wil je via de Shelly gebruiken om de lamp aan te zetten?

Zit ik zo een beetje in de buurt?

Heb je een plaatje / type van je rolluik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drivesalegend
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xs_LgluFrNqvM_B84RXlhjlMzN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vaYf34n1RwEIwwTaliUwsC0.jpg?f=fotoalbum_large
De voeding voor de shelly kan links genomen worden.
Het relais is aangeduid met auxiliaire. Ik dacht eerst dat dit 30v gaf, maar is dus spanningsloos en er mag max 30v dc doorlopen.
Maar je samenvatting is helemaal wat ik voor ogen heb.
Ideaal zou zijn als ik de originele remote (met een ander relais) ook nog kan blijven gebruiken. Dat was de tweede vraag, maar is (voorlopig) optioneel.

[ Voor 16% gewijzigd door drivesalegend op 16-05-2025 08:19 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 07:26
Bijna goed:

Links inderdaad de lamp aansluiten
Rechts de voeding vanaf je rolluik
Relais van het rolluik sluit je niet aan op de middelste, maar op L van de voeding en SW, daarmee schakelt het rolluikrelais dus de spanning die je aanbied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 11:22
drivesalegend schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:17:
[Afbeelding]
De voeding voor de shelly kan links genomen worden.
Het relais is aangeduid met auxiliaire. Ik dacht eerst dat dit 30v gaf, maar is dus spanningsloos en er mag max 30v dc doorlopen.
Maar je samenvatting is helemaal wat ik voor ogen heb.
Ideaal zou zijn als ik de originele remote (met een ander relais) ook nog kan blijven gebruiken. Dat was de tweede vraag, maar is (voorlopig) optioneel.
zou je niet beter je sterkstroom draden even netjes in een lasdoos samenvoegen en niet zo samen onder een klem vastzetten, dit lijkt mij geen veilige situatie zo.

je kan ook een zigbee lamp nemen, dan hoeft de shelly de lamp niet te schakelen, maar automatiseer je dat gewoon.

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:58

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Maar onder aan de streep, als je de Shelly met 230V voedt dan moet je de SW ook met 230V voeden ofwel, het rolluik moet als nog 230V schakelen... Heb je toevallig ook nog iets van een 24V uitgang op die module?

Andere kant, het gebruikte relais mag ook gewoon 230V @ 10A doen. Dus wat dat betreft moet het wel goed gaan en zou je zelfs direct de lamp kunnen schakelen...

En de grap is eigenlijk dat die dan weer een DC rating heeft van 24V....

Ik krijg overigens volledig de kriebels van de bedrading in die kast...
- Enkele draden veel te lang gestript
- Blauw en zwart verdwijnen onder dezelfde klem...
- En als klap op de vuurpijl verdwijnt ook zwart en geel-groen onder dezelfde klem. Geel-groen voor iets anders gebruiken als PE (veiligheidsaarde / "randaarde") is echt een grote no-no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drivesalegend
Septillion schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:29:
Maar onder aan de streep, als je de Shelly met 230V voedt dan moet je de SW ook met 230V voeden ofwel, het rolluik moet als nog 230V schakelen... Heb je toevallig ook nog iets van een 24V uitgang op die module?
Ja, ik kan 24V dc voeding aftappen om de shelly aan te sluiten.
Andere kant, het gebruikte relais mag ook gewoon 230V @ 10A doen. Dus wat dat betreft moet het wel goed gaan en zou je zelfs direct de lamp kunnen schakelen...

En de grap is eigenlijk dat die dan weer een DC rating heeft van 24V....
dat snap ik niet. Bedoel je het bestaande relais in de kast? Mag dat volgens u 230V /10A op zijn weg krijgen?
Ik wil er trouwens wel de shelly tussen om te zorgen dat het enkel bij nacht geschakeld wordt - dus dat blijft nodig.
Ik krijg overigens volledig de kriebels van de bedrading in die kast...
- Enkele draden veel te lang gestript
- Blauw en zwart verdwijnen onder dezelfde klem...
- En als klap op de vuurpijl verdwijnt ook zwart en geel-groen onder dezelfde klem. Geel-groen voor iets anders gebruiken als PE (veiligheidsaarde / "randaarde") is echt een grote no-no
helemaal met je eens. Van zodra het geïnstalleerd is, terug kastje dicht en mondje toe. Is door de zwembadfirma ooit zo geïnstalleerd - lijkt idd beetje beginnende-hobbywerk. Het gaat gelukkig over gelijkstroom, dat maakt het iets vergevender?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:58

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
drivesalegend schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:31:
[...]

Ja, ik kan 24V dc voeding aftappen om de shelly aan te sluiten.
Okay :) Als je de Shelly met 24V schakelt kan je dat ook gebruiken voor de SW ingang.
dat snap ik niet. Bedoel je het bestaande relais in de kast? Mag dat volgens u 230V /10A op zijn weg krijgen?
Het relais is duidelijk zichtbaar op de foto, LEG-24 staat erop. Nu doet de print er ook nog wel toe, dus zeker 10A zou ik er niet op gooien. Maar an sich mag relais dus wel 240Vac aan. Maar dus max 24Vdc...
Ik wil er trouwens wel de shelly tussen om te zorgen dat het enkel bij nacht geschakeld wordt - dus dat blijft nodig.
Duidelijk :)
lijkt idd beetje beginnende-hobbywerk. Het gaat gelukkig over gelijkstroom, dat maakt het iets vergevender?
Poeh, gemiddelde hobbyist doet het netter :X Feitelijk had hij gewoon andere kabels moeten gebruiken. De lang afgestripte draden zou ik op zijn mist even netjes maken.
Pagina: 1