Geen sensordata bij Gigabyte MC12-LE0 moederbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben een homeserver aan het bouwen en het meeste lijkt te werken, maar ik loop tegen 2 problemen aan.
  1. Geen sensordata
  2. 3 piepjes bij het voorzien van netstroom aan het mobo
Relevante hardware
  • Gigabyte MC12-LE0, servermobo met IPMI en BMC. Ik heb het mobo voorzien van de laatste BIOS versie en BMC versie.
  • AMD Ryzen 5 Pro 4650G
  • 2× Hynix HMA82GU7CJR8N-VK 16 GB, pakweg 10u getest met memtest. Zonder issues.
  • Crucial nVME-SSD. Lijkt me hier niet zo relevant voor. Heb hier trouwens Proxmox op geplaatst en dat lijkt verder prima te booten.
Zowel de CPU als RAM staan op de QVL-lijst. Onderdelen worden correct geïdentificeerd door in de BMC interface en ook in de BIOS.

Geen senordata
Ik zie totaal geen sensordata (CPU temp, fan speed etc) in de BMC interface of in de BIOS. Uiteraard is dit onwenselijk, want de fans staan nu 100% te draaien. Gek genoeg zag ik wel een CPU temp bij het uitvoeren van memtest.

3 piepjes
Deze krijg ik te horen bij het inpluggen van de PSU op netstroom. Volgens de handleiding van het moederbord kan dat 2 dingen betekenen: DXEIPL was not found en DXE Core Firmware Volume was not found. Ik heb flink gezocht maar het is mij niet duidelijk wat deze dingen nou inhouden. Het heeft volgens mij met de BMC te maken, want ik hoor ze dus al terwijl de hostmachine nog uit staat.

Wat ik heb geprobeerd
  • RAM getest
  • RAM module verwijderd
  • Verschillende RAM slots geprobeerd met 1 stick
  • UEFI/BIOS settings een paar keer gerest
  • CMOS gereset
  • Nieuwe CMOS batterij
  • Een paar keer power cycle
Heeft iemand enig idee hoe ik deze issues kan fiksen? Met name het ontbreken van de sensordata is erg vervelend en maken dit bord nagenoeg onbruikbaar. Heb er al vele uren in zitten, maar ben geen stap verder.

Edit: plaatje van de BMC webinterface, want plaatjes zijn altijd leuk ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqkcJfjSmNewYUOJbaVB8xAO-Qc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ex3ghYCOhAQETHCLjrUHlqDe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door sOid op 15-05-2025 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:56

nelizmastr

Goed wies kapot

Lijkt iets in je BMC firmware niet lekker dan. Ik heb hetzelfde bord en zie wel alle sensoren.
Ik heb een Ryzen 5700 en 64GB DDR4-3200 erop zitten (en andere irrelevante meuk en Proxmox).

Was het bij de vorige BMC firmware ook al mis? Misschien kun je het bord nog terugsturen en omruilen voor een exemplaar met correct werkende BMC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHXhj24R_e6x4yoKGREkTGtaP24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bPDX1HmZA50wsnjw4Khu89TK.png?f=fotoalbum_large

Edit: ik draai nog 12.61.21 zo te zien, was de nieuwste toen ik dit bord installeerde :+

[ Voor 6% gewijzigd door nelizmastr op 16-05-2025 21:52 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@nelizmastr Thanks voor je reactie. Had niet verwacht dat er hier nog iemand zou zijn met dit relatief obscure mobo ;)

Zie jij de temps ook in proxmox? Zo ja, waar kan je dat zien? Ik heb los van installatie en Ubuntu installeren als VM nog geen ervaring met Proxmox.

De BMC-versie vóór de upgrade (ik weet niet meer precies welke versie dat was...) gaf ook geen sensordata weer :( Ik heb het bord via eBay gekocht dus ben bang dat terugsturen er niet in zit.

Als het niet te veel moeite is, kun jij eens kijken in de BIOS of je daar iets van temp sensoren ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik zie geen temperaturen in proxmox, nee. Tot voor kort draaide ik Unraid en met een BMC plugin had ik daar keurig de temperaturen in beeld, dus daar werkte het. In Proxmox kan ik alleen de temperaturen zien van mijn PCIe devices ( 3 NVMe SSD's en een dual port SFP+ kaart), de rest is kennelijk verstopt in de BMC.

In de BIOS staan geen temperaturen, heb net even gekeken.

Mijn bord kwam ook van eBay, maar als een verkoper moeilijk doet kun je altijd een case aanmaken bij eBay en als je klacht terecht is krijg je doorgaans je geld wel terug. De koper heeft meer macht bij eBay dan de verkoper wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@nelizmastr Dank voor het checken. Ik heb op 5 mei ook al een ticket aangemaakt bij Gigabyte, maar tot nu toe geen reactie. Best wel slecht...

Ik ga verder puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Oké, nog een paar dingen die ik net heb geprobeerd:
- BMC resetten
- CMOS resetten
- De locatie van de RAM-modules wijzigen
- BMC opnieuw flashen (via de UEFI-shell), hiervoor een andere USB-stick gebruikt
- BIOS/UEFI flashen van F20 naar F19 (via de UEFI-shell)
- BIOS/UEFI flashen van F19 naar F20 (via de BMC-interface)

Alles ging goed, maar nog steeds geen sensorgegevens :( Ik sta op het punt om het op te geven. Meh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

sOid schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:10:
Oké, nog een paar dingen die ik net heb geprobeerd:
- BMC resetten
- CMOS resetten
- De locatie van de RAM-modules wijzigen
- BMC opnieuw flashen (via de UEFI-shell), hiervoor een andere USB-stick gebruikt
- BIOS/UEFI flashen van F20 naar F19 (via de UEFI-shell)
- BIOS/UEFI flashen van F19 naar F20 (via de BMC-interface)

Alles ging goed, maar nog steeds geen sensorgegevens :( Ik sta op het punt om het op te geven. Meh.
Ja ik denk dat je gewoon een verrot component op je bord hebt waardoor je sensoren foetsie zijn. Vrees dat je er niet veel meer aan kunt doen.

Ik zou toch proberen contact op te nemen met de verkoper, wellicht heeft hij er meer en kun je samen iets bereiken.

Pagina: 1