Ik ben een homeserver aan het bouwen en het meeste lijkt te werken, maar ik loop tegen 2 problemen aan.
Geen senordata
Ik zie totaal geen sensordata (CPU temp, fan speed etc) in de BMC interface of in de BIOS. Uiteraard is dit onwenselijk, want de fans staan nu 100% te draaien. Gek genoeg zag ik wel een CPU temp bij het uitvoeren van memtest.
3 piepjes
Deze krijg ik te horen bij het inpluggen van de PSU op netstroom. Volgens de handleiding van het moederbord kan dat 2 dingen betekenen: DXEIPL was not found en DXE Core Firmware Volume was not found. Ik heb flink gezocht maar het is mij niet duidelijk wat deze dingen nou inhouden. Het heeft volgens mij met de BMC te maken, want ik hoor ze dus al terwijl de hostmachine nog uit staat.
Wat ik heb geprobeerd
Edit: plaatje van de BMC webinterface, want plaatjes zijn altijd leuk
- Geen sensordata
- 3 piepjes bij het voorzien van netstroom aan het mobo
- Gigabyte MC12-LE0, servermobo met IPMI en BMC. Ik heb het mobo voorzien van de laatste BIOS versie en BMC versie.
- AMD Ryzen 5 Pro 4650G
- 2× Hynix HMA82GU7CJR8N-VK 16 GB, pakweg 10u getest met memtest. Zonder issues.
- Crucial nVME-SSD. Lijkt me hier niet zo relevant voor. Heb hier trouwens Proxmox op geplaatst en dat lijkt verder prima te booten.
Geen senordata
Ik zie totaal geen sensordata (CPU temp, fan speed etc) in de BMC interface of in de BIOS. Uiteraard is dit onwenselijk, want de fans staan nu 100% te draaien. Gek genoeg zag ik wel een CPU temp bij het uitvoeren van memtest.
3 piepjes
Deze krijg ik te horen bij het inpluggen van de PSU op netstroom. Volgens de handleiding van het moederbord kan dat 2 dingen betekenen: DXEIPL was not found en DXE Core Firmware Volume was not found. Ik heb flink gezocht maar het is mij niet duidelijk wat deze dingen nou inhouden. Het heeft volgens mij met de BMC te maken, want ik hoor ze dus al terwijl de hostmachine nog uit staat.
Wat ik heb geprobeerd
- RAM getest
- RAM module verwijderd
- Verschillende RAM slots geprobeerd met 1 stick
- UEFI/BIOS settings een paar keer gerest
- CMOS gereset
- Nieuwe CMOS batterij
- Een paar keer power cycle
Edit: plaatje van de BMC webinterface, want plaatjes zijn altijd leuk
/f/image/ex3ghYCOhAQETHCLjrUHlqDe.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door sOid op 15-05-2025 21:18 ]