Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 09:44
Beste Iedereen

Na vele koffies gehaald te hebben, is het tijd om kostenefficienter te worden en eigen espresso's te maken. Na aanschaf van een espressomachine ( Sage The Bambino Plus) en een degelijke maler (eureka mignon manuale) heb ik geprobeerd een espresso te zetten. Na het volgen van meerdere guides (fijner malen als te snel gaat, grover malen als te langzaam gaat, langere extractie wanneer te zuur, etc etc etc) is het na +-500 gram bonen nog steeds niet gelukt om acceptabele shots te zetten (1 shot was pas bitter, maar dit niet kunnen herhalen)

Ik vroeg mij af of hier koffiekenners aanwezig zijn die kunnen meedenken, of eventueel zin hebben om met dit proces te komen helpen in Amsterdam 8)7

Apparatuur:

Sage The Bambino Plus
Eureka mignon manuale

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:21
Ik heb zelf goede ervaringen met die senseo padjes van de aldi.

Ok. Maar James Hoffman heeft een paar goede video's die je als uitgangspunt kan gebruiken en zelfs een review van jouw machine. Ik zou daar beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

__R__ schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:19:
Ik heb zelf goede ervaringen met die senseo padjes van de aldi.
Okay wat heeft dit met de vraag te maken?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ardjee schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:13:
Beste Iedereen

Na vele koffies gehaald te hebben, is het tijd om kostenefficienter te worden en eigen espresso's te maken. Na aanschaf van een espressomachine ( Sage The Bambino Plus) en een degelijke maler (eureka mignon manuale) heb ik geprobeerd een espresso te zetten. Na het volgen van meerdere guides (fijner malen als te snel gaat, grover malen als te langzaam gaat, langere extractie wanneer te zuur, etc etc etc) is het na +-500 gram bonen nog steeds niet gelukt om acceptabele shots te zetten (1 shot was pas bitter, maar dit niet kunnen herhalen)

Ik vroeg mij af of hier koffiekenners aanwezig zijn die kunnen meedenken, of eventueel zin hebben om met dit proces te komen helpen in Amsterdam 8)7

Apparatuur:

Sage The Bambino Plus
Eureka mignon manuale
Hoeveel product heb je? Hoe heet is het water in de zetgroep? Hoeveel gram bonen gebruik je per shot?

Ik zou zorgen dat je X gram (ik meen 18 voor een dubbele) voor Y mL product hebt. dan heb je 2 van de 4 factoren constant. Factor maalgraad houd je dan over en factor druk. Die laatste is als het goed is redelijk constant tussen zetpogingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 09:44
Ik gebruik 18 gram, Het apparaat is heet (en spoelen we voor, en we zetten meerdere pogingen achter elkaar, dus de temperatuur is constant)

Hetgene waar ik ook tegenaan loop is dat bij meerdere zetpogingen de hoeveelheid product veel lijkt te variëren, en met de handmatige timer wordt het helemaal al ingewikkeld.

Ik begin eigenlijk aan mijn eigen sanity te twijfelen als ik verhalen op het internet lees over het in dialen, en ik al bijna een kg aan bonen verder ben, en nog geen stap verder..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:25
De gemalen koffie weeg je af? Probeer maar 1 variabele per keer aan te passen.

Meer koffie resulteert ook in trager doorlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 16:23
Zoals Bramster zegt, 1 variable per keer aanpassen.

Maar vergeet niet dat bonen ook een behoorlijk verschil kunnen maken. Versheid, wanneer gebrand en de soort.
Ik heb zelf wel eens een Bach gehad van een #insertLuxeKoffiebrander. Ik heb hem niet drinkbaar gekregen. Veel te zuur!

Zelf hou ik altijd 25/30 seconden doorlooptijd aan. En dan op basis daarvan maling/hoeveelheid aanpassen.

Hoe hard druk je gemalen koffie aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ardjee schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:52:
Ik gebruik 18 gram, Het apparaat is heet (en spoelen we voor, en we zetten meerdere pogingen achter elkaar, dus de temperatuur is constant)

Hetgene waar ik ook tegenaan loop is dat bij meerdere zetpogingen de hoeveelheid product veel lijkt te variëren, en met de handmatige timer wordt het helemaal al ingewikkeld.

Ik begin eigenlijk aan mijn eigen sanity te twijfelen als ik verhalen op het internet lees over het in dialen, en ik al bijna een kg aan bonen verder ben, en nog geen stap verder..
Meerdere keren spoelen betekent niet dat je temp gelijk is. Meten is weten, wellicht trek je je boilertje leeg.

Tampdruk is belangrijk. Probeer eens te zorgen dat je in tijd x een hoeveelheid y product krijgt. Door meer koffie te gebruiken of harder aan te drukken kun je dit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:51

DjVe

Hatsaflats!

Komen de pucks koffie er na het zetten wel vergelijkbaar uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 14:20

Vyr

Ik heb precies dezelfde combinatie grinder/machine dus hopelijk kan ik je helpen!

De boontjes maken een gigantisch verschil qua settings.
In het algemeen gaan donkerder gebrande boontjes wat makkelijker , de bambino plus heeft naar mijn idee soms een beetje moeite met light roasts , maar het is te doen met wat geduld.

Hoe ik begonnen ben is m'n mignon helemaal naar het nulpunt zetten (dus de burrs raken elkaar net aan) en vanuit daar terug te draaien, zo weet je ongeveer waar je zit met het draaiknopje omdat deze niet heel duidelijk is.
Vanuit daar begonnen bij standje 5 (grofste op t draaiknopje) , als je nog steeds geen koffie krijgt gewoon een hele omslag maken en weer bij 5 beginnen totdat je espresso eruit krijgt.
Daarna finetunen naar ~25-35 sec doorloop tijd voor ~36gr koffie , normaliter smaakt t dan echt wel prima.
Ik zou eerst proberen alles op te lossen met maalgraad , Wanneer het echt constant blijft choken kan je de dosering aanpassen.
Na teveel pogingen (4+ )merk ik idd ook dat de bambino gewoon even klaar is , het beste is hem dan helemaal af te laten koelen, schoonmaken (ook ff showerscreen los maken want daar kan veel zooi achter komen wanneer ie vast loopt) en later weer een poging te doen. Ik snap heel goed hoe frustrerend het is zoveel koffie te verspillen ;)

Probeer ook echt te oefenen met je tampen , ik gebruik gewoon het standaard tampertje en dat gaat prima, maar je moet echt goed opletten dat alles mooi horizontaal en vlak is , je kan het altijd even checken met ''the razor'' tool die je erbij hebt gekregen.

Wanneer je 18gr koffie in -> ~36gr coffee out rond de 25-35 sec nog niet goed smaakt en echt zuur is kan het gewoon aan je boontjes liggen , sommige supermarktboontjes zijn gewoon echt niet te doen als espresso maar hebben melk nodig.
Pagina: 1