Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietZoNerdy475
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 15-05 20:44
Hallo mede-Tweakers,

Dit is een throwaway-account voor dit topic.

Ik maak me serieuze zorgen over de staat van IT in Nederland.

Ik werk al geruime tijd in de IT-sector, bij zowel kleine als grote organisaties – in de private sector én bij overheidsinstanties.

Wat me keer op keer opvalt: veel IT-omgevingen zijn slecht ingericht en onvoldoende beveiligd. Infrastructuur en software zijn vaak verouderd, slecht onderhouden, verkeerd geinstalleerd of ronduit kwetsbaar.

Wat het nog schrijnender maakt: veel bedrijven willen hier nauwelijks geld aan uitgeven. En als er wél budget vrijkomt, verdwijnt een groot deel richting de verkeerde zaken of in de zakken van tussenpersonen. De oude, onveilige IT-omgevingen blijven ondertussen gewoon bestaan.

Zelfs als er intern cybersecurity personeel aanwezig is, is er vaak te veel politiek en bureaucratie om echt iets te veranderen.

Ik zie soms situaties waarin ik – zonder bijzondere kennis of toegang (ik ben geen hacker of super IT-er) – grote verstoringen zou kunnen veroorzaken. In theorie zou ik via één organisatie al een gehele grote stad tijdelijk kunnen platleggen.

En dat niet eens vanuit interne toegang, maar gewoon extern – zonder accounts of rechten.

Als ík dat al kan als knullige IT-er… wat zouden landen zoals Rusland of China dan kunnen met hun super-hacker teams? 8)7

Zijn er ook andere IT-ers die zulke zorgen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als de motivatie/bewustzijn bij het management of zzp'er er niet is sta je al met 1-0 achter.

Mocht je zelf iets aan de beveiliging willen doen van je IT, is dit een mooi startpunt: Digital Trust Center

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:49

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Clones zijn niet toegestaan. Deze gaat dicht

Dit topic is gesloten.