Advies gezocht: slimme badkamerverlichting met weinig inbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoescher
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-08 08:58
Ik wil het plafond in mijn badkamer gaan vervangen. Wat me momenteel het meest stoort, is dat wanneer ’s nachts een lamp aangaat, het licht zó fel is dat ik meteen klaarwakker ben. Een goed moment dus om nieuwe spots te plaatsen!

Ik ben op zoek naar 4 tot 6 spots waarbij ik kan instellen dat ze na een bepaald tijdstip minder fel branden. Aangezien ik de rest van mijn woning via de Hue-app (of Hue-wandschakelaars) aanstuur, wil ik deze spots daar ook in kunnen opnemen.

Belangrijke beperking: ik heb maar 34 mm inbouwruimte (22 mm panlat + 12 mm Agnes vochtwerende plafondplaat).
Belangrijke beperking: ik heb maar 79 mm inbouwruimte (22 mm panlat + 45 mm panlat + 12 mm Agnes vochtwerende plafondplaat)

Nu zag ik de Philips Hue inbouwspot dun (90 mm). Die vind ik vrij prijzig, maar als het de enige optie is die past, zou ik ze overwegen. Alleen lijkt het erop dat de meegeleverde adapter niet tussen het plafond en de plaat past. Daarnaast heeft deze spot slechts een IP44-rating, terwijl ik liever IP65 zou hebben vanwege de vochtigheid in de badkamer.

Heeft iemand ervaring met dit soort situaties of suggesties voor geschikte spots?

[ Voor 6% gewijzigd door PRoescher op 20-05-2025 11:57 ]

Beste antwoord (via PRoescher op 21-05-2025 09:20)

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:18
Ik heb deze in de badkamer https://www.ledinbouwspot...FIcY7SbUxG2SAbNOPjke7iJz8

Ip65
Zigbee , dus volgens mij wel te koppelen aan HUE denk ik. Ik gebruik een ander basistation dan hue, dus of dat gaat werken weet ik niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Je kunt 'domme' dimbare spotjes nemen en deze dimmen met een slimme dimmer.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 18:03
Je kan toch een dimmer plaatsen? Dan ben je er toch al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:41
Ik heb al jaren Hue Centura spot op de badkamer. IP20 maar nog nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoescher
Gizz schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:35:
Je kunt 'domme' dimbare spotjes nemen en deze dimmen met een slimme dimmer.
ID-College schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:55:
Je kan toch een dimmer plaatsen? Dan ben je er toch al?
Dat zou idd kunnen, maar dan heb ik geen idee waar ik die dimmer moet plaatsen. Het gaat om nieuwe verlichting, maar ik heb geen ruimte in mijn bestaande schakelaars.
Cardinal schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:18:
Ik heb al jaren Hue Centura spot op de badkamer. IP20 maar nog nooit problemen mee gehad.
Dat is een hele mooie spot, heb je die ook direct boven de douche hangen? Helaas is de inbouwhoogte van die spot 10 cm en heb ik die ruimte dus niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

PRoescher schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:59:
[...]
Dat zou idd kunnen, maar dan heb ik geen idee waar ik die dimmer moet plaatsen. Het gaat om nieuwe verlichting, maar ik heb geen ruimte in mijn bestaande schakelaars.
Je gaat je gehele plafond vervangen. Daarbovenop moet je toch wel een plekje kunnen vinden voor een slimme dimmer? Wel zorgen dat je er later nog makkelijk bij kunt :)

Alternatief: De dimmer hoeft geen losse module te zijn naast je bestaande schakelaars. Je kunt je huidige schakelmateriaal vervangen door schakelmateriaal met ingebouwde zigbee-dimmer.

Bijvoorbeeld:
Ecodim draaidimmer
Ecodim pulsdimmer

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:18
Ik heb deze in de badkamer https://www.ledinbouwspot...FIcY7SbUxG2SAbNOPjke7iJz8

Ip65
Zigbee , dus volgens mij wel te koppelen aan HUE denk ik. Ik gebruik een ander basistation dan hue, dus of dat gaat werken weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoescher
Gizz schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:33:
[...]

Je gaat je gehele plafond vervangen. Daarbovenop moet je toch wel een plekje kunnen vinden voor een slimme dimmer? Wel zorgen dat je er later nog makkelijk bij kunt :)
Ach natuurlijk! |:( Heb in mijn hoofd nog een draaiknop zitten. Maar dat is dan inderdaad een optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoescher
Galaxis schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:37:

Ip65
Deze is ook interessant. Ik vermoed ook dat het met Hue te koppelen is. Voordelen ten opzichte van PHILIPS HUE Slim Inbouwspot Dun Ø90mm Rond (Wit) zijn: IP65, goedkoper & minder inbouwhoogte.

Ik heb ondertussen het oude plafond verwijderd, en daar lijkt toch al wat hoogte gecreëerd te zijn. (Extra panlat er tussen). De 10 cm heb ik niet, maar een cm of 7,9 moet wel lukken!
Pagina: 1