Microsoft-account bestaat niet; toch wishlist-notificaties

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Ik heb al een paar jaar een klein "probleem" waar ik nog niet uit ben gekomen met Microsoft. Ik hoop dat iemand hier (meer) ervaring heeft met de diverse Microsoft Support-loketten en mij kan vertellen hoe ik dit verder aan moet pakken.

Concreet het issue: ik ontvang Xbox wishlist-notificaties op een e-mailadres dat niet gekoppeld zit aan een Microsoft-account. Dit vind ik bezwaarlijk omdat ik (1) deze mail niet meer wil ontvangen, en (2) dit e-mailadres (en andere gegevens die gekoppeld zitten aan dit "account") ergens rondzweeft in de systemen van Microsoft

Elke keer al de game Sunset Overdrive Deluxe Edition in de aanbieding is, ontvang ik hiervan een mailtje. In dit mailtje zit een button om naar de wishlist te gaan en de volgende instructie/tekst:
"Je ontvangt deze e-mail omdat deze game op je verlanglijst staat. Als je geen e-mails over deze game meer wilt ontvangen, ga je naar xbox.com/wishlist en verwijder je deze uit je lijst. Als je geen e-mailberichten en meldingen meer wilt ontvangen, ga je naar xbox.com/wishlist en vervolgens naar Instellingen."

Door de jaren heen heb ik op diverse momenten en manieren contact gezocht met Microsoft hierover, met eigenlijk steeds hetzelfde resultaat: er kan geen account gevonden worden [punt].
- Xbox Support (chat) kon het account niet vinden en raadde mij aan om een mailrule in te stellen.
- Microsoft (Account?) Support (chat) kon het account niet vinden [punt].
- Het privacyloket van Microsoft geeft aan dat ze niets voor mij kunnen betekenen (wat ik gek vind gezien het recht op inzage (en vergetelheid)).

Wat ik wil bereiken is de verwijdering van elk restje van dit "account"; met de verwachting dat dit ook de wishlist om zeep helpt + bijbehorende notificaties. Ik ben benieuwd of iemand hier de gouden tip heeft.

Aanvulling:
- Voor mijn gaming heb ik een separaat Microsoft-account. Dit account werkt prima. Het is mij volledig onduidelijk waarom deze wishlist/dit wishlist-item niet gekoppeld zit aan dit account.
- Het is geen phishing. De e-mail is daadwerkelijk afkomstig van Microsoft.

[ Voor 7% gewijzigd door Jungian op 15-05-2025 14:51 ]

0.0

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:37
Jungian schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:48:
Ik heb al een paar jaar een klein "probleem" waar ik nog niet uit ben gekomen met Microsoft. Ik hoop dat iemand hier (meer) ervaring heeft met de diverse Microsoft Support-loketten en mij kan vertellen hoe ik dit verder aan moet pakken.

Concreet het issue: ik ontvang Xbox wishlist-notificaties op een e-mailadres dat niet gekoppeld zit aan een Microsoft-account. Dit vind ik bezwaarlijk omdat ik (1) deze mail niet meer wil ontvangen, en (2) dit e-mailadres (en andere gegevens die gekoppeld zitten aan dit "acccount") ergens rondzweeft in de systemen van Microsoft

Elke keer al de game Sunset Overdrive Deluxe Edition in de aanbieding is, ontvang ik hiervan een mailtje. In dit mailtje zit een button om naar de wishlist te gaan en de volgende instructie/tekst:
"Je ontvangt deze e-mail omdat deze game op je verlanglijst staat. Als je geen e-mails over deze game meer wilt ontvangen, ga je naar xbox.com/wishlist en verwijder je deze uit je lijst. Als je geen e-mailberichten en meldingen meer wilt ontvangen, ga je naar xbox.com/wishlist en vervolgens naar Instellingen."

Door de jaren heen heb ik op diverse momenten en manieren contact gezocht met Microsoft hierover, met eigenlijk steeds hetzelfde resultaat: er kan geen account gevonden worden [punt].
- Xbox Support (chat) kon het account niet vinden en raadde mij aan om een mailrule in te stellen.
- Microsoft (Account?) Support (chat) kon het account niet vinden [punt].
- Het privacyloket van Microsoft geeft aan dat ze niets voor mij kunnen betekenen (wat ik gek vind gezien het recht op inzage (en vergetelheid)).

Wat ik wil bereiken is de verwijdering van elk restje van dit "account"; met de verwachting dat dit ook de wishlist om zeep helpt + bijbehorende notificaties. Ik ben benieuwd of iemand hier de gouden tip heeft.

Aanvulling:
- Voor mijn gaming heb ik een seperaat Microsoft-account. Dit account werkt prima. Het is mij volledig onduidelijk waarom deze wishlist/dit wishlist-item niet gekoppeld zit aan dit account.
- Het is geen phishing. De e-mail is daadwerkelijk afkomstig van Microsoft.
zit er geen alias aan je mail vast? of een forward vanaf een ander mail adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online
Dirtyrockers schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:51:
[...]
zit er geen alias aan je mail vast? of een forward vanaf een ander mail adres?
Nee, helaas. Ik heb ook de headers van de mail gecheckt. Deze wordt direct vanuit Microsoft naar dit adres gestuurd.

Ik geloof ook best dat dit adres ooit als als alias gekoppeld is geweest aan een Microsoft-account, maar Microsoft kon mij niet vertellen welk account dat is. Ik gebruik ook al 15-20 jaar hetzelfde Microsoft-account voor gaming, dus ik snap er echt weinig van dat er blijkbaar nog een (deel van een) account ergens rondzwerft.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Kun je zelf de alias aanmaken en daarna weer verwijderen?

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-09 19:13

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

In de e-mail staat dat je de game van je wishlist kunt verwijderen via xbox.com/wishlist. Misschien kun je inloggen met het e-mailadres waarop je de notificaties ontvangt (zelfs als je denkt dat er geen account is).Als je het wachtwoord niet weet, gebruik dan de "Wachtwoord vergeten"-optie. Als er echt geen account is, zou dit moeten falen. Als de link je naar een inlogpagina leidt waar je niet kunt inloggen, is dit een sterk teken dat Microsoft ergens een "ghost-account" heeft.

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online
hamsteg schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:00:
Kun je zelf de alias aanmaken en daarna weer verwijderen?
Zojuist even gedaan; dat ging zonder problemen (toevoegen, bevestigen en verwijderen). Dat vind ik ook dan wel weer gek, gegeven dat er ergens blijkbaar een restje rondweeft.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-09 19:13

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

https://privacy.microsoft.com/nl-nl/privacystatement
Dien een GDPR-verzoek in voor gegevensverwijdering, vraag expliciet om verwijdering van alle gegevens gekoppeld aan dat e-mailadres onder GDPR (Algemene Verordening Gegevensbescherming).
Vermeld dat je geen toegang hebt tot het account, maar dat het e-mailadres in hun systeem zit.

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online
Noob_Saibot schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:03:
In de e-mail staat dat je de game van je wishlist kunt verwijderen via xbox.com/wishlist. Misschien kun je inloggen met het e-mailadres waarop je de notificaties ontvangt (zelfs als je denkt dat er geen account is).Als je het wachtwoord niet weet, gebruik dan de "Wachtwoord vergeten"-optie. Als er echt geen account is, zou dit moeten falen. Als de link je naar een inlogpagina leidt waar je niet kunt inloggen, is dit een sterk teken dat Microsoft ergens een "ghost-account" heeft.
Er is letterlijk geen Microsoft-account gekoppeld aan dit adres (behalve dan zojuist, naar aanleiding van het bericht van hamsteg), De diverse wachtwoordherstel-opties van Microsoft komen ook tot deze conclusie.
Noob_Saibot schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:05:
https://privacy.microsoft.com/nl-nl/privacystatement
Dien een GDPR-verzoek in voor gegevensverwijdering, vraag expliciet om verwijdering van alle gegevens gekoppeld aan dat e-mailadres onder GDPR (Algemene Verordening Gegevensbescherming).
Vermeld dat je geen toegang hebt tot het account, maar dat het e-mailadres in hun systeem zit.
Ja, daar heb ik vorig jaar zomer contact mee gehad. Dat is echt een bedroevende club die je verzoek niet goed leest en niet verder komt dan wat matige teksten copy-pasten:

"Thank you for your mail. At Microsoft, we take privacy very seriously and appreciate you raising this request.
Unfortunately, Microsoft Privacy is unable to assist with retrieval of Emails, documents or data for customers who are unable to login to their account.
Please try to recover your account by using Microsoft Account Help: https://support.microsoft.com/account"

Ik heb destijds in simpele bewoordingen gevraagd om inzage en verwijdering, niet toegang tot het niet-bestaande account.

Wellicht dat de door hamsteg gesuggereerde actie de wishlist losgekoppeld heeft van mijn e-mailadres (dat scheelt in ieder geval de spam weer). Nu is het even wachten op de eerstvolgende sale van Sunset Overdrive (nov '24, dec '24 en afgelopen dinsdag heb ik nog in m'n gearchiverde mail staan).

Wordt vervolgd. 8)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online
Nou ik heb op 10 juni weer een wishlist-notificatie gehad en vandaag zin en tijd gehad om daar een actie aan te hangen. Na het klikken op de link om richting de wishlist te gaan kwam ik zojuist inderdaad uit bij een wishlist met daarin Sunset Overdrive! 8)

Ik heb uiteraard deze game niet toegevoegd aan mijn wishlist, noch het e-mailadres weer toegevoegd aan mijn account (na het toegevoegd en verwijderd te hebben). Na het initiële toevoegen van het adres, zoals gesuggereerd door hamsteg stond de game nog niet in de wishlist, dus ik kan alleen maar tot de conclusie komen dat de Omnissiah mij goed gezind is geweest en mij eindelijk de kans wilde bieden om mij te bevrijden van deze notificaties. We gaan het zien. :+

0.0

Pagina: 1