Help, nieuwe zelfgebouwde pc start niet op, geheugen issues?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-05 04:29
Na ruim anderhalve week wachten waren eindelijk alle componenten voor mijn nieuwe zelfbouw pc in huis en ben ik begonnen met bouwen. Voordat ik de SSD en HDD ging installeren wilde ik eerst mijn systeem testen maar helaas, ik heb geen beeld en hoor 3 lange piepjes zodra ik mijn pc aanzet.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Software nog geen want nog geen SSD en HDD geïnstalleerd.

Hardware:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 188,85€ 188,85
1MoederbordenMSI PRO B840-P WIFI AM5 MB€ 147,58€ 147,58
1BehuizingenSharkoon VG7-W (rgb led fans)€ 58,01€ 58,01
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 33,90€ 33,90
1Geheugen internLexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA€ 102,90€ 102,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,38€ 59,38
1SSD'sKingston NV3 (retail) 1TB€ 56,90€ 56,90
Totaal€ 647,52

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik zal hier stap voor stap beschrijven hoe ik mijn pc heb opgebouwd, misschien ben ik iets vergetn?
* CPU en koeler geplaatst, koeler aangesloten op mobo.Koeler fans draaien bij opstarten pc.
* Geheugen geplaatst volgens handleiding mobo, 1 bankje in DIMMA2 en 1 bankje in DIMMB2.
* Voeding geplaatst en aangesloten met 24 pin connector en CPU 8 connector.
* Case fans aangesloten (deze draaien allemaal bij opstarten pc).
* USB 3.0 connector van front paneel aangesloten op mobo.
* HD audio kabel aangesloten op mobo.
* Speakertje aangesloten op mobo.
* Front panel headers aangesloten, behalve power led + en -, deze kan ik niet vinden. Heb alle kabels die uiit het front paneel komen gevolgd maar heb geen power led + en - kunnen vinden. Wel een molex connector die van het front paneel komt, deze heb ik op de voeding aangesloten.
* Monitor aangesloten via HDMI en stroomkabel in de computer en in het stopcontact gedaan.

Daarna heb ik mijn pc aangezet, hij piepte 3 keer lang en ik had ook geen beeld. De RGB van het geheugen lichten wel op. Ik heb het ook met 1 geheugenbankje geprobeerd en daarna met het andere bankje maar helaas met hetzelfde resultaat. Gecontroleerd of dit merk en soort geheugen in de QVL staat en dat is zo.

Aangezien dit geheugen DDR5 is kan ik het niet in een andere pc testen. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen want ik heb geen idee wat ik verder nog kan doen. Heb ik iets over het hoofd gezien met het bouwen?

Beste antwoord (via Truusje26 op 23-05-2025 04:29)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-10 23:07
En wat geeft de EZ Debug LED aan?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-10 23:07
En wat geeft de EZ Debug LED aan?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:34
Hoe lang heb je gewacht na het aanzetten? Kan wel 10 - 15 minuten duren voordat je beeld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-10 12:18
Bios update al uitgevoerd?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:06
Drie keer lange piep betekent RAM issue bij MSI moederborden. Staat je RAM wel op de QVL?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truusje26
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-05 04:29
Het is opgelost dankzij het debug lampje. Deze was rood (CPU). Heb de CPU en koeler losgehaald en weer vastgemaakt en nu doet hij het uiteindelijk, al duurde het idd wel een tijdje.

Hartstikke bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1