Ervaring met (douglas)houten tuintafel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansieGansie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:45
Hallo allen,

Ik ben op zoek naar een tuintafel met wat eisen qua lengte, breedte en onderstel/poot. De tafel staat gewoon buiten niet onder een afdak. Echter ben ik wel van plan om deze in de winter met een (ademende) hoes af te dekken.

Na was rondkijken en zoeken blijf ik een tuintafel met een tafelblad van echt hout toch het mooiste vinden en kom veel aanbieders van douglashouten tafels tegen.

Echter blijf ik behoorlijk wat twijfels hebben rondom het kopen van een houten tuintafel

Bescherming (en voorkomen van vergrijzing)
Ik heb wat aanbieders gesproken en er wordt vanalles aangeboden, zoals olie, beits en nanocoating, waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie wat nu de beste behandeling is. Ik wil zoveel mogelijk de originele kleur behouden, en hem graag ook (zover mogelijk is) bestand maken tegen vet en vochtvlekken.

Enerzijds hoor je dat nanocoating de best oplossing is, maar anderszijds weer dat dit elk (half)jaar opnieuw gedaan moet worden en dat het ook maar beperkt bescherming biedt tegen vergrijzing.

Ik vind het niet erg om de tafel zo nu en dan te behandelen, maar het liefst eens in de paar jaar.

Planken tegen elkaar of los van elkaar
Dan is er nog bij sommige aanbieders de mogelijkheid om planken van het tafelblad tegen elkaar of los van elkaar te hebben. Tegen elkaar vind ik persoonlijk mooier, maar..

Aanbieders die alleen planken los van elkaar aanbieden zeggen dat planken tegen eerder zorgt voor problemen ivm krimpen/uitzetten en ook dat er meer water op blijft staan na een regenbui. Aanbieders die wel tafels met planken tegen elkaar aanbieden zeggen mij dat dit niet het geval is.

Douglas of sterkere hardhout soort?
Door al deze dingen twijfel ik of ik niet beter wat meer geld uit kan geven en voor een sterkere houtsoort kan kiezen zoals teak.

Zijn er mensen die ervaing hebben met (douglas)houten tuintafels en het bijbehorende onderhoud ervan?
Alvast hartelijk dank.

[ Voor 3% gewijzigd door HansieGansie op 15-05-2025 14:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Staat de tafel onder een afdak, of gewoon vol in de regen? Wanneer dat laatste is het zeer lastig een tafel van naaldhout mooi te houden. Eerste keer in ieder geval goed beitsen (dus 4-5 lagen, tot hij stopt mij zuigen en glanst).

Los of tegen elkaar hangt enerzijds van je houtkunsten af, en anderszijds van de situatie (zon, vocht), als hij in de zomer vol zon krijgt, en in de winter weken in het regenwater staat te soppen, dan is los handiger.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansieGansie
Goede vraag. Hij staat niet onder een overkapping. Heb het ook even aangepast in de openingspost

[ Voor 5% gewijzigd door HansieGansie op 15-05-2025 14:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
De originele kleur behouden van een houten tafel die 'gewoon' buiten staat is zowat onmogelijk.
Je hebt te maken met UV, regen, vorst, stuifmeel en (als resultaat) algen die op het hout gaan inwerken.
Maar ga op zoek naar een (lokale) timmerman die iets uit oud eiken planken kan maken.
Planken met een kier ertussen zodat het regenwater er makkelijk af loopt.
Vervolgens in een goede buitenlak (Epifanes Poly-Urethane Jachtlak, gebruiken ze ook op boten) zetten.
Zo'n tafel kost een paar centen, maar je hebt er echt jarenlang plezier van.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-07 18:54
heb zelf net alle jachtlak van mijn houten tafel af geschuurd met de bandschuurmachine.
In de groeven tussen de planken en waar de planken in elkaar bevestigd zitten kom je er niet bij met lakken.
Dus water komt er altijd in, en dan komt het onder je lak te zitten.

Na 4 soorten lak gebruikt te hebben, ben ik nu over gegaan op olie.

je kunt bij dat stuk dat nog niet geschuurd is goed zien dat het vocht erin komt via de verbindingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmlKuR3r0OJW9oAbLNVwWmm50pU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QFwoO5DzX0IzMfgDGCjBAs3x.jpg?f=fotoalbum_large

Persoonlijk zou ik een houtlook tafel nemen als ik hem mooi wil houden.

[ Voor 6% gewijzigd door FRANQ op 15-05-2025 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
FRANQ schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:41:
heb zelf net alle jachtlak van mijn houten tafel af geschuurd met de bandschuurmachine.
In de groeven tussen de planken en waar de planken in elkaar bevestigd zitten kom je er niet bij met lakken.
Dus water komt er altijd in, en dan komt het onder je lak te zitten.

Na 4 soorten lak gebruikt te hebben, ben ik nu over gegaan op olie.

je kunt bij dat stuk dat nog niet geschuurd is goed zien dat het vocht erin komt via de verbindingen.
[Afbeelding]

Persoonlijk zou ik een houtlook tafel nemen als ik hem mooi wil houden.
Hoe lang staat die tafel al buiten?
Welke lakken gebruik je dan?
Word er goed schoongemaakt en ontvet na het schuren?
Wordt er verdund voorgelakt op het kale hout?
Welke houtsoort is dit?
Ik krijg het idee dat dit tafeltje niet echt geschikt is om onbeschermd buiten te zetten, de constructie is daar niet op aangepast. Ik adviseerde TS namelijk een tafel te laten maken waar de planken iets van elkaar af staan. Een goede timmerman zal het geheel ook zo construeren dat het makkelijk te lakken en te onderhouden is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-07 18:54
Yaksa schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:54:
[...]

Welke houtsoort is dit?
Ik krijg het idee dat dit tafeltje niet echt geschikt is om onbeschermd buiten te zetten, de constructie is daar niet op aangepast. Ik adviseerde TS namelijk een tafel te laten maken waar de planken iets van elkaar af staan. Een goede timmerman zal het geheel ook zo construeren dat het makkelijk te lakken en te onderhouden is.
Jaar of 4/5, in de winter staat hij in de overkapping. (behalve dit jaar)

Laatste keer Avis PU-Siegel zijdeglans.

Ja

Ja

Welke houtsoort is dit?
Geen flauw idee, het is een hardhoutsoort.

Dit is een buitentafel die mijn vrouw gekocht heeft toen ik even niet oplette.
Wel echt een buitentafel, maar wel een fabrieksmodel.
De ruimtes tussen de latjes is te klein om tussen te schuren en alles goed te raken.

Ik heb mijn best gedaan door 2x verdunt te lakken, en dat ect in de spleten te soppen, alvorens hem af te lakken. maar alsnog zie je aan het patroon in de oude lak dat het vocht via de spleten binnen komt.

Ik weet dat je een (hele dure) op maat gemaakte tafel adviseert.
Helemaal prima.

Ik wil TS alleen uit de droom helpen dat hij die als nieuw gaat houden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
FRANQ schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:50:
[...]Hoe lang staat die tafel al buiten?
Jaar of 4/5, in de winter staat hij in de overkapping. (behalve dit jaar)
Laatste keer Avis PU-Siegel zijdeglans.
Ja
Ja
Welke houtsoort is dit?
Geen flauw idee, het is een hardhoutsoort.
Dit is een buitentafel die mijn vrouw gekocht heeft toen ik even niet oplette.
Wel echt een buitentafel, maar wel een fabrieksmodel.
De ruimtes tussen de latjes is te klein om tussen te schuren en alles goed te raken.

Ik heb mijn best gedaan door 2x verdunt te lakken, en dat ect in de spleten te soppen, alvorens hem af te lakken. maar alsnog zie je aan het patroon in de oude lak dat het vocht via de spleten binnen komt.

Ik weet dat je een (hele dure) op maat gemaakte tafel adviseert.
Helemaal prima.
Ik wil TS alleen uit de droom helpen dat hij die als nieuw gaat houden. ;)
Sommige soorten hardhout bevatten van zichzelf een soort olie waardoor de lak die je op wilt brengen niet goed in het hout doordringt.
De PU lak die je gebruikt heb is weliswaar een redelijk goede lak, maar de (jacht)lak die ik adviseerde is speciaal ontwikkeld voor zeer vochtige omgevingen en zal het (mits goed aangebracht) waarschijnlijk wat langer op een tafel uithouden. Ik ben op boten geweest waar dezelfde lak op het dek werd gebruikt en dat blijft heel lang mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansieGansie
Bedankt voor jullie reacties.

Ik denk dat we dan toch maar voor een niet-houten tuintafel gaan, want het lijkt erop dat je hem niet mooi kan houden als hij dagelijks in weer en wind staat zonder overkapping oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08:10
Ik denk dat je ook mee moet nemen dat verkleuren onderdeel van de charme is bij Douglas hout.

Ik vind persoonlijk dat het mooier wordt wanneer het een tijd onderhevig is geweest aan weer & zon.

Maar goed; kwestie van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-07 20:54
Een houten tafel of bank slijt. Dat is ook de charme. Hier heeft een vurenhouten tafel het circa 8 jaar uitgehouden met elke 3 jaar een nieuwe laag beits. Het hout houdt je bezig.

De ademende hoes is ook een risico. Het droogt onder zo'n hoes ook slecht omdat de wind er niet goed bij kan. En het is lelijk, je kijkt er wel de hele winter tegenaan.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Pagina: 1