mATX desktop met oudere videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnosis
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-05 15:10
Goedendag allen,

Het is alweer jaren geleden dat ik mijn huidige desktop heb gekocht, waarbij door de tijd de voeding, RAM en videokaart zijn vervangen. Daarnaast merk ik met deze setup dat ik door o.a. de processor tegen de limiet voor gaming aanloop en kan ik met de huidige processor niet over naar Windows 11

Ik wil nu graag naar een mATX destop bouwen, waarbij ik mijn videokaart wil meenemen en die op een later moment een keer opwaarderen. Zo'n grote tower wil ik niet meer in de kamer hebben staan.

Het systeem is deels gebaseerd op de BBG en deels op wat andere aanraders online.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Algemene taken: browsing, gangbare Windows Office werkzaamheden. Verder gaming, met name: Total War Warhammer 3, Battlefield 1, maar ook nieuwere games als Space Marine 2 (die ik met de huidige setup niet vloeiend kan spelen) en toekomstige games.
Ik koop en speel games vaak niet direct als ze uitkomen. Het hoeft dan ook geen powerhouse voor de allerhoogste resolutie en dergelijke te zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1500 euro, incl. een latere upgrade van de videokaart die ik nu nog niet heb meegenomen in dit overzicht. Een Radeon RX 9070 (XT) is de kaart die op de wenslijst staat.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Naast monitor, keyboard, muis, etc. wil ik de deze onderdelen uit mijn huidige desktop gebruiken:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 6650 XT OC Edition€ 0,-€ 0,-
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum€ 0,-€ 0,-
1SSD'sWD Blue SN570 2TB€ 178,89€ 178,89
Totaal€ 178,89

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Processor die nog jaren meekan, voldoende RAM en een bescheiden behuizing. RGB en alle flashy spullen niet.

De luchtkoeling lijkt me ook voldoende, incl. de extra fans die ik aan de onder-, achter- en (1 stuks) bovenkant wil monteren.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD processor en videokaart, daar heb ik al jaren fijn mee gewerkt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil, betrouwbaar en adequaat voor mijn taken is het uitgangspunt. Ik denk dat dat met deze build moet lukken.

Ga je overklokken?
Neen, niet van plan.

Wat verwacht je van ons?[i]
Mijn voornaamste 2 vragen zijn:
- Is de oudere maar in mijn ogen prima voeding nog voldoende voor dit systeem? Op basis van wat ik zelf heb gevonden en gelezen zou het moeten voldoen.
- Is het zinvol om met deze upgrade direct toch voor een nieuwe videokaart te gaan, of kan ik met deze videokaart + nieuwe processor nog wel even door?
- M.b.t. het moederbord: dit heb ik gekozen voor beter toekomstperspectief. Of is een A620 chipset moederboard ook voldoende?

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 188,85€ 188,85
1MoederbordenASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI€ 199,-€ 199,-
1BehuizingenLian Li A3-mATX Wood Edition Black€ 84,37€ 84,37
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 30,15€ 30,15
1VentilatorsArctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm€ 28,89€ 28,89
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 103,90€ 103,90
Totaal€ 635,16

Je kan je er maar druk om maken...

Beste antwoord (via Gnosis op 16-05-2025 11:14)

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:11
Voeding is nog prima, maar als je straks een 9070 XT wilt, zul je een zwaardere moeten hebben. Voor een beetje gemak zou je ook je PSU kunnen upgraden naar een 850W.

Waarom niet best of both: lagere prijs B850m? uitvoering: ASRock B850M-X WiFi R2.0

Verder kost een 9070 XT nu 750. Dus dat past al in het budget van 1500. Je zou nu meteen alles kunnen upgraden. Je huidige PC levert ook nog wel wat geld op.

[ Voor 52% gewijzigd door Dekar op 15-05-2025 11:17 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
Voeding is nog prima, maar als je straks een 9070 XT wilt, zul je een zwaardere moeten hebben. Voor een beetje gemak zou je ook je PSU kunnen upgraden naar een 850W.

Waarom niet best of both: lagere prijs B850m? uitvoering: ASRock B850M-X WiFi R2.0

Verder kost een 9070 XT nu 750. Dus dat past al in het budget van 1500. Je zou nu meteen alles kunnen upgraden. Je huidige PC levert ook nog wel wat geld op.

[ Voor 52% gewijzigd door Dekar op 15-05-2025 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gnosis
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-05 15:10
Dank, duidelijk! Dan ga ik nog even overwegen of ik direct upgraden naar de 9070 XT, met nieuwe voeding, of hier nog bij blijf.

Goede suggestie voor het moederbord.

Je kan je er maar druk om maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:45
@Dekar
Vanwaar jouw aanbeveling een zwaardere voeding te kiezen bij een 9070 XT Ik geef toe dat het net aan is maar met 350 watt voor de grafische kaart en een processor met een TDP van 65 watt, blijft er wat mij betreft voldoende speelruimte over om het te proberen. De voeding is modern dus ik zie niet direct een gevaar hierin.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
@Therazor ik vermoed inderdaad geen problemen met een goede 750W, maar de fabrikant schrijft een minimum van 850W voor. Ook als men in de toekomst een hogere thermal limit op de CPU, EXPO, PBO en een > 100% power limit op de GPU instelt, dan zou het verbruik aanzienlijk kunnen stijgen.