Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:31
Op de site van de belastingdienst staat welk bedrag je maximaal mag schenken aan je kind.
https://www.belastingdien...nd-belastingvrij-schenken

Er staat ook dat (zelfs wanneer gescheiden) ouders een maximaal bedrag mogen schenken aan hun kinderen
Wat er niet bij staat, is of dat bedrag per kind is of totaal...
Dus als papa Jan 12 kinderen heeft mag hij dan 12x het maximale schenken?
En papa piet met 1 kind 1x het maximale??

Of is voor beide papa's 1x het maximale te verdelen over alle kinderen?
Dat detail krijg ik maar niet helder. Weten jullie dit?

Beste antwoord (via Zilverdael80 op 15-05-2025 11:11)

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik krijg een schenking - moet ik aangifte doen?
[...]
De jaarlijkse vrijstelling is voor schenkingen van uw ouders hoger, namelijk € 6.713. Schenken beide ouders u iets? Tel dan die bedragen bij elkaar op, ook al zijn uw ouders gescheiden. Als ze u dus samen meer dan € 6.713 schenken, dan moet u aangifte doen.
Het gaat erom dat de ontvanger moet betalen als het geschonkene hoger is dan de vrijstelling.

De belasting geldt dus per ontvanger, niet per schenker.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09:35
De maximale vrijstelling geldt per kind. Je mag elk kind dus €67xx euro schenken dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Aldus Dela per kind.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:31
Louislouislouis schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:52:
De maximale vrijstelling geldt per kind. Je mag elk kind dus €67xx euro schenken dit jaar.
Nu ben ik gewoon nieuwsgierig, waar haal je die informatie vandaan?
Mijn schoonvader is erg bang dat de belastingdienst bij de kinderen komt aankloppen als hij ieder kind het maximale schenkt. (en mij gelooft hij niet op mijn blauwe ogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09:35
Mijn zusje en ik krijgen dit al zo lang als ik me kan herinneren en ik schenk mijn kinderen ook elk jaar maximaal.

Dit doen we op aanraden van onze adviseur.

[ Voor 23% gewijzigd door Louislouislouis op 15-05-2025 09:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• samo
  • Nu online

samo

yo/wassup

Ik denk dat het in de documentatie zit in:
"Uw kind betaalt schenkbelasting als alles bij elkaar opgeteld hoger is dan de vrijstelling."
Ofwel de schenkbelasting wordt door de ontvanger betaald (het kind in dit geval), en dus is logisch te beredeneren dat de vrijstelling per kind wordt berekend.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Zilverdael80 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:54:
[...]

Mijn schoonvader is erg bang dat de belastingdienst bij de kinderen komt aankloppen als hij ieder kind het maximale schenkt. (en mij gelooft hij niet op mijn blauwe ogen)
Letterlijk de eerste zin in je eigen link:
In 2025 in elk geval € 6.713. Dit bedrag is de jaarlijkse vrijstelling voor schenkingen van ouders aan hun kind. Onder 'kind' verstaan wij ook een pleegkind of een stiefkind.
Overigens moet je belastingaangifte doen als je meer schenkt en in die aangifte kan je aangeven of de schenker of begunstigde de belastingplichtige partij is.

[ Voor 11% gewijzigd door JackBol op 15-05-2025 10:00 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik krijg een schenking - moet ik aangifte doen?
[...]
De jaarlijkse vrijstelling is voor schenkingen van uw ouders hoger, namelijk € 6.713. Schenken beide ouders u iets? Tel dan die bedragen bij elkaar op, ook al zijn uw ouders gescheiden. Als ze u dus samen meer dan € 6.713 schenken, dan moet u aangifte doen.
Het gaat erom dat de ontvanger moet betalen als het geschonkene hoger is dan de vrijstelling.

De belasting geldt dus per ontvanger, niet per schenker.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zilverdael80 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:54:
[...]

Het antwoord staat al in de link die je in de OP postte. Het is per kind :)

10k schenken is de eerst 6.713 schenkbelastingvrij, de overigen 3.287 zal daar wel belasting over betaalt moeten worden ;)

Maar als jouw kind een schenking krijgt van de buurman, dan is dat niet belastingvrij, en op deze pagina kan je dat doorrekenen: https://www.belastingdien...ulpmiddel-schenkbelasting

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:15
Als je schoonpa je niet gelooft en tegelijkertijd de informatie van de belastingdienst niet begrijpt, loop dan langs een adviseur. Al is het dan hoe dan ook handig om een adviseur in te schakelen voor de jaarlijkse aangifte:).

Belasting betaalt het kind. De vrijstelling geldt hoe dan ook over die eerste x euros. Worst case betaalt het kind dus belasting over alles wat boven de vrijstelling zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Per jaar mag er door ouders per kind € 6.713 (bedrag voor 2025) worden geschonken.

Ouders mogen eenmalig € 32.195 (bedrag voor 2025) belastingvrij schenken aan een kind van 18 tot en met 40 jaar. Bijvoorbeeld voor de aankoop van een huis. En nog meer als het bedoeld is voor een dure studie.

Dat staat allemaal in de link van de Belastingdienst gegeven in de TS.

Erfbelasting kan worden vermeden of verlaagd door verspreid over meerdere jaren maximaal te schenken.
Pagina: 1