Isolatie plaatsen in bestaand plafond, hoe doen met elektra?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-06 08:56
We hebben een bestaand huis gekocht waarbij al lang geleden een aanbouw is geplaatst met platdak.

Er zaten schrootjes tegen het plafond en we gaan er gipsplafond tegenaan zetten. We willen het meteen goed doen en alles isoleren met houtvezelplaat en dampwerende folie erop.

Er lopen nu natuurlijk verschillende elektra buizen over het plafond en ik vraag me af hoe je het beste de isolatie aanbrengt. Doe je dat allemaal boven de buizen zover mogelijk of werk je om de buizen heen. En zet je de folie ook over de buizen heen of juist onder de buizen direct op de isolatie?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
Alsjeblieft het goed wil doen dan zit de folie eronder en niet erop en is het klimaatfolie, niet dampwerend.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:14
onnaj schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:48:
We hebben een bestaand huis gekocht waarbij al lang geleden een aanbouw is geplaatst met platdak.

Er zaten schrootjes tegen het plafond en we gaan er gipsplafond tegenaan zetten. We willen het meteen goed doen en alles isoleren met houtvezelplaat en dampwerende folie erop.

Er lopen nu natuurlijk verschillende elektra buizen over het plafond en ik vraag me af hoe je het beste de isolatie aanbrengt. Doe je dat allemaal boven de buizen zover mogelijk of werk je om de buizen heen. En zet je de folie ook over de buizen heen of juist onder de buizen direct op de isolatie?

Thanks!
Weet je ook wat er op je dak ligt? Dat is wel goed om te weten voordat je alles helemaal vol stopt met isolatie.
En met wat foto's wordt de situatie net wat duidelijker. Om hoeveel cm praten we?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:21

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik weet niet hoe lang de bitumen al op het dak ligt, maar als dat binnenkort vervangen moet worden, kan je ook van buitenaf isoleren. Kan je er gelijk een mooi sedumdak van maken :9

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-06 08:56
No Hands schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:46:
Alsjeblieft het goed wil doen dan zit de folie eronder en niet erop en is het klimaatfolie, niet dampwerend.
Mij werd geadviseerd om dampremmende folie te gebruiken en juist geen ademde folie.

Het is een platdak met bitumen denk ik en grind. Het is nog niet zo heel lang geleden vervangen (enkele jaren) en zal dus ook niet zo snel van bovenaf geïsoleerd gaan worden... Uiteindelijk is dat wel de bedoeling maar dat zal echt vele jaren duren. En dan is sedum echt super inderdaad!

Ik kan ca 14 cm aan isolatie kwijt tussen de balken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:26

dragonhaertt

@_'.'

onnaj schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:10:
[...]

Mij werd geadviseerd om dampremmende folie te gebruiken en juist geen ademde folie.

Het is een platdak met bitumen denk ik en grind. Het is nog niet zo heel lang geleden vervangen (enkele jaren) en zal dus ook niet zo snel van bovenaf geïsoleerd gaan worden... Uiteindelijk is dat wel de bedoeling maar dat zal echt vele jaren duren. En dan is sedum echt super inderdaad!

Dampremmend =/= dampwerend
Ademend =/= klimaatfolie
Dampremmend = klimaatfolie

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:35
dragonhaertt schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:15:
[...]

Dampremmend =/= dampwerend
Ademend =/= klimaatfolie
Dampremmend = klimaatfolie
Aanvullend wat leesvoer voor TS
https://www.joostdevree.nl/shtmls/dampscherm.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:50

orf

[...]

Dat is een slecht advies. Je dak is dampdicht aan de bovenkant. Met een dampremmende folie is de kans behoorlijk groot dat je (leef)vocht opsluit in de constructie. Met houtrot tot gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
[...]

En ik adviseer je om klimaatfolie te gebruiken. Je moet zelf weten welk advies je opvolgt. Je wilt echt niet de kans hebben dat je vocht opsluit in je constructie. Met klimaatfolie ben je altijd veilig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:39
En doorrekenen in Ubakus.

De electra hoort natuurlijk onder de isolatie te komen. Loshalen, isolatie aanbrengen, electra aanbrengen / opnieuw vastzetten.
Pagina: 1