Hoogteverschil ruimtes gelijktrekken + vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21:23
Hallo Tweakers,

Mijn vrouw en ik hebben (bijna) een huis gekocht. Maandag gaan we voorlopige koopovereenkomst tekenen. Voor ons is het een perfect huis, maar we willen wel wat dingen aanpakken. De vloer op de benedenverdieping is een doorn in ons oog. Zijn geen fan van plavuizen... :/

Wij zitten te denken om de benedenverdieping een mooi, je raad het al, PVC visgraatje te laten leggen.
Nu zitten we met twee dingen:

1. in de woonkamer ligt elektrische vloerverwarming en in de keuken (aanbouw) ligt vloerverwarming gewoon op water (CV)
2. De woonkamer ligt (op het oog) 2-3 cm hoger dan de keuken.

Mijn denkwijze is: als we de vloer gaan vervangen trekken we meteen de elektrische vloerverwarming eruit en (laten er) normale vloerverwarming in frezen.
Maar het hoogteverschil met de keuken zit ik dan nog wel mee. Als er geen vloerverwarming inzat zou het al wat makkelijker zijn (denk ik) omdat je dan de boel wat zou kunnen ophogen. Doordat er al vloerverwarming inligt lijkt het me, met m'n boeren verstand, niet handig om hier nog een paar cm bij op leggen omdat dat ook allemaal verwarmd moet gaan worden.

Op termijn willen we wellicht over naar een (FE) warmtepomp dus vandaar dat ik in de woonkamer ook alles gereed wil hebben voor als dat een keer gaat gebeuren. De huidige CV is nu 23 jaar oud. Er liggen overigens ook 18 zonnepanelen op het dak.

Nu is mijn vraag: hebben jullie ervaring met eenzelfde soort situatie en wat zou je doen als je in mijn schoenen stond?

Afbeelding van de plek met hoogteverschil:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqWmLlRdHG_Rrp_6jvRmkz9pLqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uyk0SHXI4r8rAcavyieqATS4.jpg?f=fotoalbum_large

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:53
Je hoeft niet in te frezen in de keuken en wel infrezen in de woonkamer. Zo kun je het hoogteverschil oplossen. Hiervoor zijn meerdere mogelijkheden, betonijzer, speciale platen met groeven, noppenplaten etc.

Een goed bedrijf kan je hierin adviseren. Voordeel is dat je dan een goed werkend systeem krijgt met 1 verdeler. Weet niet hoe je VVW in de keuken ligt maar bij eventueel een WP later is 10cm hart-op-hart toch echt wel aan te bevelen.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-09 16:09
Misschien wijs om aan de huidige / vorige bewoners even na te vragen waarom er in de woonkamer elektrische vv ligt en niet op waterbasis? misschien dat er een betonvloer onder zit ipv cement dekvloer waardoor frezen wel een kostbare optie wordt of dat er andere redenen zijn geweest?

Als de tegels er toch overal uit gaan is het hoogteverschil prima op te lossen met het afwerken van de vloer.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21:23
nodri2000 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:13:
Je hoeft niet in te frezen in de keuken en wel infrezen in de woonkamer. Zo kun je het hoogteverschil oplossen. Hiervoor zijn meerdere mogelijkheden, betonijzer, speciale platen met groeven, noppenplaten etc.

Een goed bedrijf kan je hierin adviseren. Voordeel is dat je dan een goed werkend systeem krijgt met 1 verdeler. Weet niet hoe je VVW in de keuken ligt maar bij eventueel een WP later is 10cm hart-op-hart toch echt wel aan te bevelen.
Je bedoelt dus een extra laag vloerverwarming in de keuken en die dan op kamerhoogte maken. Dat is ook nog een idee. En idd checken of het 10cm hart-op-hart ligt.
soepah schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:49:
Misschien wijs om aan de huidige / vorige bewoners even na te vragen waarom er in de woonkamer elektrische vv ligt en niet op waterbasis? misschien dat er een betonvloer onder zit ipv cement dekvloer waardoor frezen wel een kostbare optie wordt of dat er andere redenen zijn geweest?

Als de tegels er toch overal uit gaan is het hoogteverschil prima op te lossen met het afwerken van de vloer.
Ja dat ga ik ze zeker vragen en zal ze ook vragen waarom de uitbouw sowieso niet op dezelfde hoogte is gemaakt :?

Als er beton onder ligt zouden we dus alles wat op moeten hogen met bijvoorbeeld zo'n noppenmat. komt dan wel weer aardig wat hoogte bij ...
zag ook dat er bedrijven zijn die wel in beton frezen, maar daar zullen ook wel weer kosten tegenover staan. Maargoed eerst maar eens kijken/vragen wat voor vloer er ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-09 16:09
Vooral dat je niet voor de verrassing komt te staan dat je alles er uit hebt gebroken en de frezer dan zegt "dat doe ik niet" of "dat kost 3x zoveel".
Mijn vermoeden is dat ze gewoon gedaan hebben om niet te hoeven frezen, maar beter checken.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Wij hebben fermacell laten plaatsen 60m2 in onze woning op tegels en nieuwe zandcement. Fermacell kostte 2K ongeveer, laten leggen 1K (ochtend werk, zou voor mij dagen zijn en gebroken rug 🤣) en vvw 3K. Vloerenverkoper smeert sleuven dicht en egaliseert. Extra hoogte zal circa 3,5 cm zijn? Als je geen zandcement stort onder het lagere deel kun je snel klaar zijn (geen droogtijd). Met een beetje plannen heb je binnen een week a 1.5 week een nieuwe vloer met vvw.

[ Voor 9% gewijzigd door Davidrrr op 15-05-2025 15:15 ]

Pagina: 1