Grondkabel nodig? en SFTP of UTP?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:54
Situatie:
Ik wil mijn schuur voorzien van bedraad netwerk. Tussen woning en schuur zit ca 10 meter. Ik ga binnenkort de stroomvoorziening van de schuur upgraden door een 5x4mm2 kabel te trekken/leggen. Mogelijk op termijn voor krachtstroom. Daarvoor gebruik ik een YMVK kabel (geen grondkabel) die in een ondergrondse mantelbuis komt te liggen van 50mm. Ik overweeg in dezelfde buis ook enkele (2 tot 4) netwerkkabels (cat 6a) te trekken.

Mijn vragen:
1 Dan liggen de netwerkkabels over een lengte van ca 10 meter tegen een stroomkabel aan, die geen afscherming heeft. Is dan sftp-kabel nodig/nuttig?
2 Gezien de netwerkkabels in een mantelbuis komen te liggen lijkt het me niet per se nodig om grondkabel te gebruiken. Klopt dat?
3 Ik heb nog wat mantelbuis over. Dus ik zou de netwerkkabels apart in een eigen mantelbuis kunnen leggen, Ik denk zelfs dat mijn voorkeursoptie gaat worden. Mantelbuis komt dan wel tegen die andere buis te liggen. Heeft afgeschermde netwerkkabel dan nog nut?
4 Misschien wel de belangrijkste vraag: de prijsverschillen tussen de verschillende kabels vind ik niet erg bepalend voor mijn keuze. Dus is de vraag zitten er andere nadelen aan het gebruik van SFTP of grondkabel t.o.v. simpelweg UTP?

Alvast dank!

...

Beste antwoord (via inhico op 16-05-2025 06:49)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:50

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@inhico als je nu toch buizen aanlegt tussen je hoofdverblijf en een schuur, leg vooral een buis extra, mijn ervaring is dat je deze in de toekomst ongetwijfeld nodig gaat hebben.
inhico schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 07:32:
Situatie:
Mijn vragen:
1 Dan liggen de netwerkkabels over een lengte van ca 10 meter tegen een stroomkabel aan, die geen afscherming heeft. Is dan sftp-kabel nodig/nuttig?
Nee dat is niet nodig.
2 Gezien de netwerkkabels in een mantelbuis komen te liggen lijkt het me niet per se nodig om grondkabel te gebruiken. Klopt dat?
Klopt
3 Ik heb nog wat mantelbuis over. Dus ik zou de netwerkkabels apart in een eigen mantelbuis kunnen leggen, Ik denk zelfs dat mijn voorkeursoptie gaat worden. Mantelbuis komt dan wel tegen die andere buis te liggen. Heeft afgeschermde netwerkkabel dan nog nut?
Nee
4 Misschien wel de belangrijkste vraag: de prijsverschillen tussen de verschillende kabels vind ik niet erg bepalend voor mijn keuze. Dus is de vraag zitten er andere nadelen aan het gebruik van SFTP of grondkabel t.o.v. simpelweg UTP?
SFTP is stugger, en duurder en heeft een aardscherm, die bij verkeerd gebruik / aansluiting juist averechts gaat werken.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

@inhico als je nu toch buizen aanlegt tussen je hoofdverblijf en een schuur, leg vooral een buis extra, mijn ervaring is dat je deze in de toekomst ongetwijfeld nodig gaat hebben.
inhico schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 07:32:
Situatie:
Mijn vragen:
Nee dat is niet nodig.
Klopt
Nee
SFTP is stugger, en duurder en heeft een aardscherm, die bij verkeerd gebruik / aansluiting juist averechts gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:31
wil je het goed doen dan doe je ook gelijk een afdekband er op, klic-melding en de juiste diepte(60cm aldus nen7171).

Ook als je met een schep bezig gaat is een klic melding handig, alleen niet verplicht dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als je toch mantelbuis genoeg hebt, leg er dan gewoon 2.

1 voor stroom en 1 voor data. En zorg dat je er ook nog bij beide een trektouw bij in trekt, in die 2x 50mm is er zat ruimte om er nog eens wat anders bij in te trekken.

Gewone non-cca utp is voldoende voor zulke vrij kleine afstanden. Ik zou minimaal cat6 erin trekken nu.

[ Voor 8% gewijzigd door Le Mol op 17-05-2025 23:50 ]

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001

mjl

Ugh

torretje2012 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 22:35:
wil je het goed doen dan doe je ook gelijk een afdekband er op, klic-melding en de juiste diepte(60cm aldus nen7171).

Ook als je met een schep bezig gaat is een klic melding handig, alleen niet verplicht dacht ik.
Nee is als particulier met een handschep niet verplicht. Wel handig om een keer aan te vragen, voor een tientje heb je een overzicht van alle leidingen in je buurt (ik heb toen een groot gebeid om mijn huis heen geselecteerd. Ik weet nu in iedergeval waar alle leidingen naar toe gaan :) en wat er verder in de straat ligt.

Ik zou cat6A of hoger nemen, cat6 levert geen voordeel op tegen cat5e bijv.

Waarom 4mm2 stroomdraad? Als je verwacht deze zwaar te belasten (wellicht ook een laadpaal aan de schuur?) is 6mm2 geschikt voor een heel huis aansluiting. 6mm2 wordt ook binnen een meterkast gebruikt.

[ Voor 17% gewijzigd door mjl op 18-05-2025 07:59 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:01
Ik heb hier laatst voor de laadpaal 5x4 + cat6 kabel door een 50mm mantelbuis gelegd en dat ging nou niet bepaald vanzelf.

Ik kan me niet voorstellen dat klusje te moeten doen met 4 of 6 cat6(a) kabels.

Voor de schuur heb ik daarom gekozen voor een 6-aderige OM4 multimode glasvezel kabel.
Je hebt dan wel een switch (of media converter) nodig in de schuur en meterkast met SFP(+).

Het scheelt echter aanzienlijk in het werk om de kabels aan te leggen, je hebt gegarandeerd geen last van elektromagnetische velden van de stroomkabel én je hebt een hoeveel bandbreedte beschikbaar waar je nog tientallen jaren mee vooruit kan.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

FredvZ schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:51:
Ik heb hier laatst voor de laadpaal 5x4 + cat6 kabel door een 50mm mantelbuis gelegd en dat ging nou niet bepaald vanzelf.
Maar dat zal ongetwijfeld komen door de 5x4 kabel, die zijn echt ontzettend stug. Ik heb zelf over een meter of 20 een 5x6mm + 2 UTP door een 40mm buis getrokken en dat was ook een flinke klus.

Maar 2x utp door 18mm is echt super simpel(zit het hele huis mee vol). Dus 4 of 6x CAT6 door 50mm moet ook echt geen enkel probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
Ik ben lichte hater van die flexibele mantelbuis, nergens goed voor.
Leg een pvc regenpijp/rioolbuis van 110mm (met rubbers, dan is het meteen waterdicht), gebruik bochten van 45° zodat je er alles vlotjes door krijgt.

De netwerkkabel kan gerust mee in de buis, de interferentie is minimaal (en het is twisted pair, dus storing vanuit electriciteitskabel heft zichzelf op).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1