Latei voor zware schuifdeur (niet dragende binnenmuur)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emodemo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-06 20:59
Voor een schuifdeur constructie zit ik met een dilemma mbt. de latei en de schuifdeur constructie
De deur ik iets van 110 kg.
1) Ik kan een latei in de ytong muur bevestigen en dan een schuifdeur constructie aan de latei bevestigen.
2) Of de schuifdeur constructie aan het plafond maken en dan ev. een latei aanbrengen om het gat tussen schuifdeur constructie een de schuifdeur (zo'n 15 cm) mooi af te dichten.

Ik ben geneigd om voor optie 1 te gaan maar ik vraag me af dat als ik daar de schuifdeur van 110 kg aan bevestig of enkel het lijmen van de latei wel sterk genoeg is. Dit omdat er horizontale krachten opkomen ipv. normale verticale druk. Moet ik niet een set ankers gaan gebruiken aan de achterkant van de muur om ervoor te zorgen dat latei niet loslaat en de hele constructie eraf dondert? zoja hoe dan?

Of kan ik beter maar een plafond systeem gebruiken?
Alle hints en tips zijn welkom, MAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCNsuCAbmhJIG9_dlvkumOoTZ9k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LA50ddzZiP5oXOIlsySHRmUN.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upm_qZRwehRYS3GyI3hV4WoQ5uY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utNdlV8qP0LctIsLTAIKV0Gz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMIpoTzu_ff9vgBFudkG8B9JuIU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KzohAeQ26loKXDLoPE1GjDWs.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sofwKVOC8ST5Vef_3eeyyHF1SiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHjagnXRs66cohNQkCB7mviX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door emodemo op 15-05-2025 07:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Even buiten de doos gedacht mocht je het een optie vinden….is het een idee om de deur aan de onderzijde van wieltjes te voorzien?

Dan is de bovenzijde niet zo zeer dragend maar meer geleidend.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 19:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik zou het gewicht aan het plafond hangen. Er vanuitgaande dat dit breedplaat/beton/kanaalplaat is waar ik naar zit te kijken.

Dan kun je vervolgens "optisch" het gat opvullen met een latei. Ik zou die altijd wel een beetje inzagen in de ytong muur, dat die niet zomaar zweeft. Maar ik zou daar alsnog niet de rails aan gaan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emodemo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-06 20:59
nee, he? Daar was ik wel bang voor inderdaad. Een paar van deze aan de achgerkant gaat het niet redden denk je?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnhFCgGiB7_YlU3Df3_3qEZ4zGY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sXw5ZZITvpBiuh7RFKp0IY78.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:42
Hoe vaak denk je de deur open en dicht te moeten doen? 110kg is natuurlijk verre van comfortabel.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Gewoon je latei in het dak vastboren, net zoals je zou doen als je direct de deur aan het dak hangt.

Y-tong is trouwens heerlijk te bewerken, je zou ook een stalen profiel in de muur kunnen verwerken waar je de deur aan hangt. Dan verdeelt de kracht over meer muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:38
Een binnendeur van 110kg?
Wat voor deur is dat?
Kan dat niet wat lichter?

Zo'n enorm zware deur gaat zelfs bij soepel lopen met moeite open en dicht, vanwege het enorme gewicht en de inertia van de deur

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:51
Zou er gewoon een houten frame in schroeven tegen het plafond en de zij muren.
Dit bedekken met gipsplaat, en laten mee stuccen met de muur.

Dat gaat ook nergens heen, en is een stuk makkelijker te verwerken als DHZer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:47
Zoals hier boven heb ik laatst zon zelfde wand gemaakt. Hele wand van Ytong, en t stuk boven de deur van vuren balken met stucplaten er op. Stucadoor kan dit dan stuccen zodat het een geheel lijkt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:43
Weet je zeker dat die wand Ytong is? het lijkt veracht veel op een frame met gipskartonplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:59

ericplan

5180 Wp PV

Wat is het doel van de deur? Want op geluids- of warmteisolatie hoef je bij zo'n deur niet te rekenen. Schuifdeuren sluiten altijd al slecht en dit type helemaal. Wel een nuttig instrument om de hond uit een kamer te houden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 19:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Xiphalon schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:37:
Weet je zeker dat die wand Ytong is? het lijkt veracht veel op een frame met gipskartonplaten.
Je hebt gelijk, dit is waarschijnlijk metalstud met verticaal gipsplaten er tegenaan. Zeker als ik naar de naden kijk.
In zijn geheel ongeschikt om zo'n deur te dragen trouwens dus dat maakt het wel simpel. Je schroeft er wat 5x7 houten balkjes tussen die je kunt bekleden met gips. Zoals al eerder gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:05
Mijn broer (bouwkundige) heeft ook zoiets in zijn huis gemaakt. Ondanks zijn berekeningen is het toch gaan doorzakken en heeft hij alsnog iets stevigers moeten maken.

Mijn advies, laat je in ieder geval goed helpen door iemand die hier echt verstand van heeft.
Pagina: 1