Hoi allemaal,
Ik weet niet exact waar ik dit moet posten, aangezien het een combinatievraag is. De afgelopen weken ben ik me aan het oriënteren op een geschikte thuisserver. In eerste instantie keek ik naar kant-en-klare NAS-oplossingen zoals Synology, of zelfbouw met TrueNAS. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij Proxmox, vanwege de flexibiliteit en uitbreidbaarheid richting VM's, containers en experimenten. Ik heb geen ervaring hiermee, maar vind het leuk om ermee bezig te zijn en te leren.
Mijn vragen:
1. Is de gekozen hardware geschikt voor onderstaande doelen doelen? Budget het liefst rond de 600 euro excl. HDD’s, maar mag wat meer zijn.
2. Ik neig meer naar 64gb geheugen, maar welke is daarvoor goed?
3. Werkt ZFS goed op HDD’s in combinatie met Immich, Nextcloud, plex/jellyfin server?
4. Is ZFS de juiste keuze voor mijn situatie, of is er een beter alternatief?
5. Zijn er dingen die ik over het hoofd zie qua performance, warmte, stroomverbruik of compatibiliteit?
6. Is Proxmox inderdaad de beste keuze in dit geval? Voor mijn gevoel biedt het de meeste flexibiliteit, maar zijn er alternatieven die ik zou moeten overwegen? De afgelopen tijd is mijn keuze heen en weer gegaan van Proxmox, naar TrueNAS of een Ubuntu server.
Wat ik met dit systeem wil doen:
• Hoofddoel: Persoonlijke cloudomgeving met automatische foto-upload via Immich (getest in een Ubuntu server VM, werkt goed)
• Nextcloud voor documentbeheer en synchronisatie (ook getest. Eventueel alternatief: Proton Drive, maar die heeft helaas geen Linux-app)
• Plex of Jellyfin ( (nog uitzoeken wat mijn voorkeur heeft) voor mediastreaming (max. 1-2 streams tegelijk)
• Home Assistant als volwaardige VM (vervangt mijn huidige losse HA-pc)
• Pi-hole of AdGuard Home
• Af en toe test-VM’s draaien (Linux/Windows, 2 à 3 tegelijk)
• Uitbreidbaarheid, o.a. met grotere/extra HDD’s
Opslagstructuur:
• 2TB SSD voor Proxmox + VM's/containers
• 2× 4TB Seagate IronWolf HDD’s in ZFS mirror voor gebruikersdata/media. Ik ben me ervan bewust dat ZFS mirror geen echte back-up is. Op termijn wil ik offsite NAS (op basis van de best buy server guide) die synchroniseert met deze server.
Nieuwe hardware (nog niet aangeschaft):
NB: Geen ECC-geheugen gekozen vanwege prijs. Mocht dit toch sterk aanbevolen zijn voor mijn scenario, dan hoor ik het graag.
Ik weet niet exact waar ik dit moet posten, aangezien het een combinatievraag is. De afgelopen weken ben ik me aan het oriënteren op een geschikte thuisserver. In eerste instantie keek ik naar kant-en-klare NAS-oplossingen zoals Synology, of zelfbouw met TrueNAS. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij Proxmox, vanwege de flexibiliteit en uitbreidbaarheid richting VM's, containers en experimenten. Ik heb geen ervaring hiermee, maar vind het leuk om ermee bezig te zijn en te leren.
Mijn vragen:
1. Is de gekozen hardware geschikt voor onderstaande doelen doelen? Budget het liefst rond de 600 euro excl. HDD’s, maar mag wat meer zijn.
2. Ik neig meer naar 64gb geheugen, maar welke is daarvoor goed?
3. Werkt ZFS goed op HDD’s in combinatie met Immich, Nextcloud, plex/jellyfin server?
4. Is ZFS de juiste keuze voor mijn situatie, of is er een beter alternatief?
5. Zijn er dingen die ik over het hoofd zie qua performance, warmte, stroomverbruik of compatibiliteit?
6. Is Proxmox inderdaad de beste keuze in dit geval? Voor mijn gevoel biedt het de meeste flexibiliteit, maar zijn er alternatieven die ik zou moeten overwegen? De afgelopen tijd is mijn keuze heen en weer gegaan van Proxmox, naar TrueNAS of een Ubuntu server.
Wat ik met dit systeem wil doen:
• Hoofddoel: Persoonlijke cloudomgeving met automatische foto-upload via Immich (getest in een Ubuntu server VM, werkt goed)
• Nextcloud voor documentbeheer en synchronisatie (ook getest. Eventueel alternatief: Proton Drive, maar die heeft helaas geen Linux-app)
• Plex of Jellyfin ( (nog uitzoeken wat mijn voorkeur heeft) voor mediastreaming (max. 1-2 streams tegelijk)
• Home Assistant als volwaardige VM (vervangt mijn huidige losse HA-pc)
• Pi-hole of AdGuard Home
• Af en toe test-VM’s draaien (Linux/Windows, 2 à 3 tegelijk)
• Uitbreidbaarheid, o.a. met grotere/extra HDD’s
Opslagstructuur:
• 2TB SSD voor Proxmox + VM's/containers
• 2× 4TB Seagate IronWolf HDD’s in ZFS mirror voor gebruikersdata/media. Ik ben me ervan bewust dat ZFS mirror geen echte back-up is. Op termijn wil ik offsite NAS (op basis van de best buy server guide) die synchroniseert met deze server.
Nieuwe hardware (nog niet aangeschaft):
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-14400 (SRN46) Tray | € 143,80 | € 143,80 |
1 | Moederborden | ASUS PRIME B760M-A D4-CSM | € 108,- | € 108,- |
1 | Interne harde schijven | Seagate IronWolf NAS HDD (ST4000VN006), 4TB | € 101,17 | € 101,17 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Node 804 | € 108,90 | € 108,90 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock 2 Zwart | € 41,18 | € 41,18 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16 | € 113,05 | € 113,05 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT2K32G4SFD832A | € 101,90 | € 101,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 48,99 | € 48,99 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 400W | € 59,38 | € 59,38 |
1 | SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 119,90 | € 119,90 |
Totaal | € 946,27 |
NB: Geen ECC-geheugen gekozen vanwege prijs. Mocht dit toch sterk aanbevolen zijn voor mijn scenario, dan hoor ik het graag.
[ Voor 6% gewijzigd door Nephtys op 15-05-2025 11:47 ]