Zelfbouw-server voor Proxmox met Immich/Nextcloud/Plex

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nephtys
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 07:10
Hoi allemaal,

Ik weet niet exact waar ik dit moet posten, aangezien het een combinatievraag is. De afgelopen weken ben ik me aan het oriënteren op een geschikte thuisserver. In eerste instantie keek ik naar kant-en-klare NAS-oplossingen zoals Synology, of zelfbouw met TrueNAS. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij Proxmox, vanwege de flexibiliteit en uitbreidbaarheid richting VM's, containers en experimenten. Ik heb geen ervaring hiermee, maar vind het leuk om ermee bezig te zijn en te leren.

Mijn vragen:
1. Is de gekozen hardware geschikt voor onderstaande doelen doelen? Budget het liefst rond de 600 euro excl. HDD’s, maar mag wat meer zijn.
2. Ik neig meer naar 64gb geheugen, maar welke is daarvoor goed?
3. Werkt ZFS goed op HDD’s in combinatie met Immich, Nextcloud, plex/jellyfin server?
4. Is ZFS de juiste keuze voor mijn situatie, of is er een beter alternatief?
5. Zijn er dingen die ik over het hoofd zie qua performance, warmte, stroomverbruik of compatibiliteit?
6. Is Proxmox inderdaad de beste keuze in dit geval? Voor mijn gevoel biedt het de meeste flexibiliteit, maar zijn er alternatieven die ik zou moeten overwegen? De afgelopen tijd is mijn keuze heen en weer gegaan van Proxmox, naar TrueNAS of een Ubuntu server.

Wat ik met dit systeem wil doen:
• Hoofddoel: Persoonlijke cloudomgeving met automatische foto-upload via Immich (getest in een Ubuntu server VM, werkt goed)
• Nextcloud voor documentbeheer en synchronisatie (ook getest. Eventueel alternatief: Proton Drive, maar die heeft helaas geen Linux-app)
• Plex of Jellyfin ( (nog uitzoeken wat mijn voorkeur heeft) voor mediastreaming (max. 1-2 streams tegelijk)
• Home Assistant als volwaardige VM (vervangt mijn huidige losse HA-pc)
• Pi-hole of AdGuard Home
• Af en toe test-VM’s draaien (Linux/Windows, 2 à 3 tegelijk)
• Uitbreidbaarheid, o.a. met grotere/extra HDD’s

Opslagstructuur:
• 2TB SSD voor Proxmox + VM's/containers
• 2× 4TB Seagate IronWolf HDD’s in ZFS mirror voor gebruikersdata/media. Ik ben me ervan bewust dat ZFS mirror geen echte back-up is. Op termijn wil ik offsite NAS (op basis van de best buy server guide) die synchroniseert met deze server.

Nieuwe hardware (nog niet aangeschaft):

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-14400 (SRN46) Tray€ 143,80€ 143,80
1MoederbordenASUS PRIME B760M-A D4-CSM€ 108,-€ 108,-
1Interne harde schijvenSeagate IronWolf NAS HDD (ST4000VN006), 4TB€ 101,17€ 101,17
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 108,90€ 108,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 41,18€ 41,18
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16€ 113,05€ 113,05
1Geheugen internCrucial CT2K32G4SFD832A€ 101,90€ 101,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 48,99€ 48,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,38€ 59,38
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 119,90€ 119,90
Totaal€ 946,27

NB: Geen ECC-geheugen gekozen vanwege prijs. Mocht dit toch sterk aanbevolen zijn voor mijn scenario, dan hoor ik het graag.

[ Voor 6% gewijzigd door Nephtys op 15-05-2025 11:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik heb zelf geen systeem gebouwd; heb het wel al een tijdje in overweging.

Qua gebruik heb ik denk ik wel grotendeels hetzelfde draaien. Ben met self-hosting begonnen op een Synology NAS. Toen deze toch wel beperkt bleek qua performance heb ik er een NUC11 met i5 processor en 32GB RAM bijgekocht.

De NAS is enkel nog in gebruik voor opslag. Op de NUC draai ik Proxmox met enkele LXCs en VMs. Dat regelt tientallen (Docker) containers met o.a. Plex, Nextcloud, PaperlessNGX, Audiobookshelf, Immich, Pihole, WireGuard, Sonarr, Radarr, SpotWeb, Transmission, SABnzdb, etc, etc.

CPU-gebruik is minimaal. RAM ook nooit vol. Wat dat betreft denk ik dat je best wel wat zou kunnen besparen door minder zwaar in te zetten qua hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nephtys
Bedankt voor je antwoord! Ik zat ook naar een i3 te kijken, maar voor die € 30 verschil toch voor een i5 gekozen. Het geheugen zat ik idd al aan te twijfelen om er 32gb van te maken, dus denk dat ik dat maar ga doen. En voor nu ga ik denk ik toch niet voor zfs, dus dan heb ik sowieso minder geheugen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HopNotch
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
in 2019 voor dezelfde keuze gestaan. Uiteindelijk voor een zelfbouw server gegaan met i3 processor met proxmox erop. Ben er heel blij mee. Krijg veel meer hardware voor mijn geld dan met een synology oplossing.

Docker op t os geinstalleerd. vond t teveel gedoe om dat in een LXC container te gaan doen met alle pass troughs die nodig waren. De docker updates verschijnen dan ook in het update overzicht van proxmox.

HA draait in een VM op proxmox.

In docker draaien een 25 tal containers. waaronder ook jellyfin, vaultwarden, sonarr, radarr etc.

Als ik mijn server moet gaan vervangen kies ik er wel één met iets meer cores zodat ik wat flexibeler ben in het verdelen van de resources voor VM's. Qua performance is de i3 voldoende.

voor je ssd zou ik kijken naar de TBW waarde. Zorg dat die niet te laag is.
Ik gebruik overigens maar 1 ssd waar proxmox en de vm op draaien. na 3 jaar de ssd moeten clonen naar een nieuwe maar werkte daarna weer prima. (1e ssd had een vrij lage TBW, mijn leermomentje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nephtys
Ik had de onderdelen al besteld en vandaag in elkaar gezet. Uiteindelijk voor de 64gb ram gegaan.

Net klaar met proxmox installeren en dan maar eens uitzoeken hoe alles werkt. Ik ga een Ubuntu server vm aanmaken met daarop docker. Dan moet ik dus wel met pass through gaan werken. Maar eens kijkenof het goed lukt. Ik vind het wel fijn dat proxmox zelf gewoon schoon blijft.

De ssd zou een prima TBW moeten hebben. Ik heb onderdelen zoveel mogelijk samengesteld van best buy guides, maar dan aangepast.

Voor nu dus alles gaan uitzoeken hoe en wat, fun times 😊

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hiddit
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-09 11:38
Nephtys schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:43:
Ik had de onderdelen al besteld en vandaag in elkaar gezet. Uiteindelijk voor de 64gb ram gegaan.

Net klaar met proxmox installeren en dan maar eens uitzoeken hoe alles werkt. Ik ga een Ubuntu server vm aanmaken met daarop docker. Dan moet ik dus wel met pass through gaan werken. Maar eens kijkenof het goed lukt. Ik vind het wel fijn dat proxmox zelf gewoon schoon blijft.

De ssd zou een prima TBW moeten hebben. Ik heb onderdelen zoveel mogelijk samengesteld van best buy guides, maar dan aangepast.

offtopic:
Misschien wist je het al maar hier staan veel handige scripts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 18:49
Nephtys schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:43:

Kun je ook het verbruik eens meten. Is in dit topic niet over gesproken maar toch ook niet onbelangrijk.

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTmen79
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:05
Hi,

Voor het proberen en leren heb ik voor dat doel een Hp EliteDesk 800 Mini gekocht gekocht.
Er kan maximaal 32GB geheugen in en er kan een extra SSD bijgezet worden.

Er draait nu Proxmox op met daarop een Ubuntu server VM en PiHole in container.
Sinds dit weekend in de meterkast.
Ik wil nog gaan spelen met Nextcloud maar twijfel nog of ik dat in een container wil draaien of op de Ubuntu VM.

Als ik een grotere server nodig heb in de toekomst dan verplaats ik gewoon de VM's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostTheHost
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-09 14:32
Gezien dit waarschijnlijk een systeem is dat 24/7 gaat draaien; denk ook aan het verbruik op de lange termijn van de verschillende hardware opties (i3 vs i5, etc) :)

--
update: ah, ik ben te laat. Zie nu dat je de onderdelen ondertussen al had besteld. Hopelijk bevalt het goed!

[ Voor 26% gewijzigd door JoostTheHost op 02-06-2025 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nephtys
brogel schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:45:
[...]

Kun je ook het verbruik eens meten. Is in dit topic niet over gesproken maar toch ook niet onbelangrijk.
Ik kan helaas het verbruik niet meten. Ik heb niet zo'n meter. Waarschijnlijk zal ik het uiteindelijk wel een keer kopen. Maar heb ook nog niet gekeken om alles zo zuinig mogelijk in te stellen.
iTmen79 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:00:
Hi,

Voor het proberen en leren heb ik voor dat doel een Hp EliteDesk 800 Mini gekocht gekocht.
Er kan maximaal 32GB geheugen in en er kan een extra SSD bijgezet worden.

Er draait nu Proxmox op met daarop een Ubuntu server VM en PiHole in container.
Sinds dit weekend in de meterkast.
Ik wil nog gaan spelen met Nextcloud maar twijfel nog of ik dat in een container wil draaien of op de Ubuntu VM.

Als ik een grotere server nodig heb in de toekomst dan verplaats ik gewoon de VM's
Ik heb em momenteel draaien met een vm met daarin immich en jellyfin. Nextcloud ga ik waarschijnlijk ook daarin draaien. Heb het met containers geprobeerd, maar wil het niet privileged draaien om toegang te geven naar mijn zfs Hdds. Daarnaast heb ik een container voor Nginx en adguard. Voor nu heb ik voor nginx alleen toegang gegeven vanaf een bepaald IP adres (mijn vriendin), zodat zij er ook gebruik van kan maken. Vind het nog eng om het helemaal open te zetten.
JoostTheHost schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:09:
Gezien dit waarschijnlijk een systeem is dat 24/7 gaat draaien; denk ook aan het verbruik op de lange termijn van de verschillende hardware opties (i3 vs i5, etc) :)

--
update: ah, ik ben te laat. Zie nu dat je de onderdelen ondertussen al had besteld. Hopelijk bevalt het goed!
Ja, maar ik ben wel blij dat ik voor de i5 ben gegaan. Geeft me toch meer ruimte voor vms etc. Ik moet nog even de tijd nemen om te kijken naar energiezuinige instellingen in de bios.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02:07
Waarom ProxMox (waar niets mis mee is overigens) en geen VMware ESXi?
Ik heb ESXi 8 U3e draaien op 2 NUCjes en dat gaat als een tierelier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ASS-Ware schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:37:
Waarom ProxMox (waar niets mis mee is overigens) en geen VMware ESXi?
Ik heb ESXi 8 U3e draaien op 2 NUCjes en dat gaat als een tierelier.
Broadcom heeft al laten zien de spelregels mbt VMware aan te passen als ze dat zo uit komt.

https://arstechnica.com/i...-virtualization-software/

en daarna

https://www.virtualizatio...with-8-0u3e-download-now/

Aangezien Proxmox dat gat meer dan prima vult, waarom zou je dan Broadcom overwegen :?

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Eens met @itsme. Ik ben blij dat ik van ESXi van Proxmox gemigreerd ben. Veel flexibeler icm LXC, en ook een stuk gemakkelijker te backuppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02:07
itsme schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:45:
[...]

Broadcom heeft al laten zien de spelregels mbt VMware aan te passen als ze dat zo uit komt.

https://arstechnica.com/i...-virtualization-software/

en daarna

https://www.virtualizatio...with-8-0u3e-download-now/

Aangezien Proxmox dat gat meer dan prima vult, waarom zou je dan Broadcom overwegen :?
Het is maar een idee.
Het is weer gratis en een geweldig product.
Pagina: 1