Scheur buitenmuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:47
Dag allemaal.

Ik was pas bij mijn ouders en liep voor een klus rond hun huis. Opeens zie ik in een aangebouwd deel van hun huis een scheur zitten. Gelijk hele huis geïnspecteerd maar verder nergens wat te zien. Mijn vader maakt zich niet druk. Scheur zou er al zitten soms 1980 toen ze het huis kochten. (Daar heb ik mijn twijfels bij). Hierbij wat mogelijk relevante informatie. Wat zou dit kunnen zijn?

-Huis en uitbouw komen uit 1956. Huis is 5 jaar geleden wel volledig gerenoveerd.
-Huis staat in het midden van het land op zogenoemde hogere zandgronden. Geen verzakkingen in de buurt bekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TV3P4qWDjVK3o206LBcoOCu0LDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shZpPv26uzHHefndwatHX632.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOnB_maQ5fKiYIFrN-IJt3Mta94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsOqhMDM5tRfRgi05YEmlTa3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:41
Wat wil je exact weten?

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Wat is de oorzaak van deze scheur en kan het kwaad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:02

Amphiebietje

In de blubber

Haal er een constructeur bij of iemand anders met de juiste ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Probeer deze eens: https://www.eigenhuis.nl/wonen/onderhoud/scheurenwijzer

Of leg je neer bij het feit dat de woning van je ouders is en dat zij het wel prima vinden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• matthijs93
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-09 16:31
True schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:03:
Probeer deze eens: https://www.eigenhuis.nl/wonen/onderhoud/scheurenwijzer

Of leg je neer bij het feit dat de woning van je ouders is en dat zij het wel prima vinden.
Vaak is het zo dat onze ouders steeds koppiger worden naarmate ze ouder worden. Dat neemt niet weg dat wij als kinderen toch het beste voor ze willen? Beetje makkelijk om te suggereren dat TS zich er maar bij neer moet leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:42
Dit lijkt geen gevaarlijke scheur te zijn. Hij loopt verticaal naar beneden. Kan best zijn dat die er al lang zit.

Even de voegen uithakken en de JointFix erin. Dan rustig kijken of het na verloop van tijd terugkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

matthijs93 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:13:
[...]

Vaak is het zo dat onze ouders steeds koppiger worden naarmate ze ouder worden. Dat neemt niet weg dat wij als kinderen toch het beste voor ze willen? Beetje makkelijk om te suggereren dat TS zich er maar bij neer moet leggen.
Als TS het zeker wist had hij het niet genoemd. Daarbij kan hij doen en laten wat hij wilt met mijn advies. Sterker nog ik geef hem een invalshoek waardoor hij wellicht een analyse kan doen zonder dat hij van de bank af hoeft te komen én geef hem advies over de situatie.

Of hij er wat me doet, moet hij weten, ik geef alleen aan wat ik denk gebaseerd op de gegeven input.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
Kan best dat die aanbouw gebouwd is op de rand van een slootje wat er 150 jaar geleden zat.
Dan kan de boel een beetje gaan zakken.
Ook de algehele grondwaterpeilverlaging in de tijd van de bouw van de aanbouw kan een rol gespeeld hebben.
Wanneer de scheur niet extreem snel groter wordt is er niet zoveel aan de hand.

[ Voor 4% gewijzigd door Yaksa op 14-05-2025 21:21 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-09 13:57
vangoghnl schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:35:
Dag allemaal.

Ik was pas bij mijn ouders en liep voor een klus rond hun huis. Opeens zie ik in een aangebouwd deel van hun huis een scheur zitten. Gelijk hele huis geïnspecteerd maar verder nergens wat te zien. Mijn vader maakt zich niet druk. Scheur zou er al zitten soms 1980 toen ze het huis kochten. (Daar heb ik mijn twijfels bij). Hierbij wat mogelijk relevante informatie. Wat zou dit kunnen zijn?

-Huis en uitbouw komen uit 1956. Huis is 5 jaar geleden wel volledig gerenoveerd.
-Huis staat in het midden van het land op zogenoemde hogere zandgronden. Geen verzakkingen in de buurt bekend.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De oriëntatie van de scheur lijkt te duiden op een verschilzakking. Maar de scheurlengte valt mee (niet van helemaal boven naar beneden), de wijdte lijkt beperkt (voor een leek misschien niet, maar dit valt reuze mee) en je vader claimt dat hij er al langer zat. In principe dus helemaal niets om je zorgen over te maken. En zo'n oud gebouw op zandgrond zal nu ook niet echt meer zakken.

De scheur loopt wel door het renovatievoegwerk (van 5 jaar geleden?) dus lijkt wel degelijk wat nieuwer te zijn. Het is echter ook goed mogelijk dat er al een scheur zat, die na de renovatie weer zichtbaar is geworden door minimale beweging.

Niets om je zorgen over te maken. Tenzij de scheur volgend jaar opeens tot op de grond reikt of zo breed is dat je er een vinger in kunt steken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
Bedankt allemaal voor de tips. Mijn vader is net zo oud als zijn huis haha. Daarnaast heeft hij echt helemaal niets met klussen en vind alles wel heilig op dat gebied.

Ik zal die scheur eens gaan repareren voor hem en kijken of het dan weer terug komt. Iemand nog een praktische tip met welk middel je het beste de stenen kan repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:59
Heb zelf ook wel eens scheuren gehad. Dat gebeurt gewoon.. helemaal bij woningen die gebouwd zijn zonder dilatatievoegen, verschillende typen funderingen bij aanbouw, etc.

Repareer de voegen eens en vervang de kapotte stenen. Als het snel (en erger) terugkomt dan is er (misschien) iets aan de hand. Als het goed blijft dan is dit gewoon werking uit het verleden.

Het ziet er zo op eerste oog niet heel erg spannend uit hoor. Scheur loopt ook niet door, ook niet trapsgewijs oid.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:44
Deze winkel heeft alles voor scheurherstel gevels.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-09 13:57
Ik zou oprecht niets proberen te veranderen aan de situatie. Het is voor de constructie echt niet nodig om de gescheurde stenen eruit te halen en te vervangen. Dat wordt alleen maar heel lelijk, want de kleur wordt nooit hetzelfde.

Als je écht per se iets wilt doen, laat dan een kit mengen op kleur van de stenen en op kleur van de voegen en ga daar lekker mee rommelen. Maar ook dat is zonde van het geld en de tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 15:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Lijkt een zetscheur te zijn. Zit amper ruimte tussen zie ik. Zie je bij veel huizen wel, ik zou me er niet zo druk om maken :)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:56
Mijn gevel uit 1921 heeft ook een paar van deze scheuren.
Bij mij zijn het roestende spouwankers. RVS bestond nog niet, dus het is ijzer en 1 mm ijzer ≈ 10 mm roest dat de scheur veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:50
Die scheur overleeft je ouders...niet druk om maken en lekker zo laten.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:15
vangoghnl schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:35:
Scheur zou er al zitten soms 1980 toen ze het huis kochten. (Daar heb ik mijn twijfels bij).
Twijfel je aan het kopen in 1980 of aan het feit dat die scheur er toen al zat?

Maar zoals al eerder vermeld, niet druk om maken, zo lang je er geen vinger in kunt steken, niets aan de hand.

zeker, zeker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:27
vangoghnl schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 00:29:
Bedankt allemaal voor de tips. Mijn vader is net zo oud als zijn huis haha. Daarnaast heeft hij echt helemaal niets met klussen en vind alles wel heilig op dat gebied.

Ik zal die scheur eens gaan repareren voor hem en kijken of het dan weer terug komt. Iemand nog een praktische tip met welk middel je het beste de stenen kan repareren?
Niet gaan repareren, wat wordt echt heel lelijk door kleurverschil. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-09 15:42
Denk dat de rechterkant op de foto wat gezakt is t.o.v. de linkerkant.
Persoonlijk vind ik de scheur wel zorgwekkend, hij loopt ver door en kan best erger worden.
Is het enkelsteens muurtje of is er ook een binnenmuur met isolatie ertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:45
Markeer met stoepkrijt waar de scheur nu eindigt en maak wat korte strepen horizontaal over de scheur. Bekijk over een maand of twee of er ergens iets is veranderd. Tot die tijd zou ik niks doen, vertrouw gewoon eerst op wat je vader zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Bedankt allemaal weer. Die van de stoepkrijt is wel een goede optie zal ik eens doen als we er zijn. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:28
Toke_gt schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:29:
Markeer met stoepkrijt waar de scheur nu eindigt en maak wat korte strepen horizontaal over de scheur. Bekijk over een maand of twee of er ergens iets is veranderd. Tot die tijd zou ik niks doen, vertrouw gewoon eerst op wat je vader zegt.
Als ik dit topic hier lees, gaat een gletsjer 1000x sneller. Je gaat dus niets zien met zulke tests. En als je wel wat gaat zien, heb je die strepen niet nodig. De meeste scheuren zijn zet- en krimp-effecten, en geen probleem. Gewoon die scheurwijzer gebruiken, en bij twijfel een bouwkundige laten kijken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1