Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-07 23:35
Wil misschien een airco laten plaatsen, nu zag ik buitendeel voor multi split alleen moet deze afgezekerd op 25A is het mogelijk dat je in de meterkast 2 zekeringen van 16A samen voegt ?

Schop naar DEI

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 16-05-2025 20:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Nee, daikin zeker?
Werkt normaal gezien prima op a16.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
Nee LG Daikin zit beetje boven budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Kijk even in het algemene airco topic, komt wel vaker voor. Heb zelf daikin waar dit ook in de handleiding staat maar werkt gewoon prima op a16.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
OK bedankt voor advies ga daar even kijken. Welke daikin heb jij als vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:44
Hierboven wordt a16 geschreven. Maar ik denk dat ze een B16 automaat bedoelen. A16 komt (bijna) niet voor.

Automaten en of kabels samenvoegen mag niet.
Het kabeltraject naar de airco en buienunit moet ook voldoen. Dus kabels van minimaal de juiste dikte, anders ook geen B25 automaat installeren.

[ Voor 49% gewijzigd door BovenHond op 14-05-2025 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
4mxm68a met 4 binnen units 2 en 2,5kw.

A16 moet 16A groepen zijn.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
Kabels moet ik nog trekken dus dat is probleem niet.
Ben naar deze 2 units aan kijken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRSD95_SIQXV4nQWBEOI5kHMqgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dsjL0uVvr6EInNCg2Z7yP8a0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

10 kW is behoorlijk veel koelvermogen voor het beeld wat ik van een gemiddelde Nederlandse woning heb. Qua comfort, efficiency en afzekerwaarde vraag ik me af of de multi-split (wil je dat?) niet beter naar minder dan 5 kW kan :) (Maar ik ken je woning niet en weet niet in hoeverre je warmte buiten kan/wil houden met passieve zonwering)

[ Voor 19% gewijzigd door Dre op 14-05-2025 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Overigens zou ik het advies van 25A naast me neerleggen en inderdaad voor een B16 gaan. De nominale stroom is <10A. Waar ze die 25A op baseren bij deze warmtepomp vraag ik me af.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
De tandjes, geen halve maatregelen hier. Als je dit in de gemiddelde Nederlandse woning plaatst dan kun je met 40graden buiten alsnog het IJsbeelden festival in huis halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppatrick
Is meer dat ik 4 of 5 binnenunits wil hangen iedere kamer 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 15:07
ppatrick schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:32:
Is meer dat ik 4 of 5 binnenunits wil hangen iedere kamer 1
En je bent van plan om bij een hittegolf urenlang alle ramen open te zetten, en dan wil je op het warmste moment van de dag alle kamers binnen de 10 minuten naar 20° laten zakken?

In een normale situatie ga je ´nooit´ op alles gelijktijdig het maximaal vermogen nodig hebben. Zoals een inductiekookplaat ook vaak een lager aansluitvermogen heeft dan het maximum van de 5 pitten opgeteld.

Er zijn vast richtlijnen voor; maar je wil niet te hoog in capaciteit gaan (slecht voor efficiëntie en meer slijtage).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Kun je iets meer vertellen over de afmetingen? Wat wil je koelen? Hoe is de isolatie?

Je zet een semi-industriele koeler in om je huis af te koelen. Of je woont in een tropische kas of er is iets heel bijzonders met je huis, maar 10kw is geen normale afmeting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppatrick
Isolatie is gemiddeld, wil ook niet maximale nodig hebben maar gewoon iedere kamer een binnenunit lijkt mij fijn. Is best veel werk om alles te hangen qua aansluitingen enz en dan lijkt het mij zonde om kamer over te slaan waar hij nu nog niet nodig is. Opzich is denk ook wel fijn om als gas nog duurder word ook met de airco's te kunnen verwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Gewoon op B16 afzekeren.

Buitenunits voor 4 binnenunits hebben vaak veel capaciteit maar in de praktijk gebruik je veel minder dan de max en zelfs bij max koelvermogen is stroomverbruik minder dan 16A.

Ik heb een 5kW 3-voudig multisplit en 2.5kW single split op dezelfde 16A groep hangen.

Een unit per kamer is comfortabel. Dat komt vrijwel altijd met overcapaciteit voor zowel binnen- als buitenunits maar dat maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
Als ik het plaatje goed lees is maximale stroom verbruik ook 3,4 kw en 3,6kw waarom ze dan zeggen af zekeren op 25A is mij dan ook raadsel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
ppatrick schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 23:04:
Als ik het plaatje goed lees is maximale stroom verbruik ook 3,4 kw en 3,6kw waarom ze dan zeggen af zekeren op 25A is mij dan ook raadsel
Compressoren etc kunnen opstartstromen hebben.

In de praktijk gaat het typisch goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:37

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Mwaaah dit lukt wel als je alleen koelt.

Als je alles tegelijk aanzet op verwarmen in de winter klapt die eruit.
Zeker weten.

Mr. T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:52
Je moet naar de rated current kijken, in de winter op max is dat 15 of zelfs 16A.

Je kunt als het met een B16 niet wil altijd een C16 gebruiken as er teveel aanloopstroom is.

Let wel op, de automaat beveiligt de kabel. Niet de airco. Als er geen zekeringen in de buitenunit zitten. Dan heeft een 25A automaat wellicht invloed op de dikte van de kabels naar de binnenunits!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:21
7Kw unit met een COp van gemiddeld 4. Ik denk dat je hier qua koelvermogen inderdaad Thialf gaat onderuit halen.
Heb je echt zoveel vermorgen nodig? Zou ik me gaan afvragen. Want als je meestal je eigen woonkamer en de slaapkamer koelt is het misschien verstandiger om 2 mulit splits op te hangen dan 1 joekel. Die gaat namelijk pendelen bij te weinig afname waardoor je comfort ook weer afneemt.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:02

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik dacht dat onze Daikin Perfera 5kw al efficiënt was, maar jemig. Die LG's doen er zeker niet voor onder, integendeel...

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
ppatrick schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 23:04:
Ze maken een enkel datasheet voor meerdere modellen en in het buitenland zijn andere maten zekering gangbaarder. NL/DE hebben veelal 16A, BE vindt 20A wel mooi voor een stopcontact en in UK is 30A standaard daar die in elk apparaat zelf nog een 10/13A zekering hebben zitten.

Kijk naar het maximale stroomverbruik, die is op het randje van 16A en de kans dat je dat meerdere uren verbruikt is niet zo heel groot, dus een 16A zekering is prima. Daarnaast kan de gemiddelde 16A zekering prima 25A verwerken voor enkele minuten zonder af te slaan, dus mochten de sterren goed staan en pasen valt op dezelfde dag als pinksteren dan heb je nog geen probleem met een 16A zekering bij deze airco's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:18

Theo

moederbord

Die 10 kW is voor een woning echt heel erg zwaar. Ter vergelijking, ik heb een 3.5 kW (geen multisplit) in de huiskamer met open keuken hangen van 55 m2. Deze staat altijd op z'n eco stand (dus max 2.5 kW), en zelfs dan draait ie vaak ook op halve kracht.

Nu heb jij uiteraard multisplit, en wil je dus wel wat zwaarders hebben dan 2.5 kW. Maar 10 kW is wel wat ambitieus. Vaak is het met die modellen ook het geval dat hoe lager het max vermogen hoe hoger het rendement is. En de keren dat je 6/8-10 kW unit op vol veromgen zal draaien daarvan kun je de minuten per jaar waarschijnlijk op twee handen tellen :P

Leuk detail; deel je gasverbruik avan je woning door een factor 8 tot 10 en je hebt een goede indicatie van hoeveel watt je woning aan warmte verliest per graad verschil tussen binnen en buiten.(factor 8 wanneer je tot 21 graden stookt in huis, factor 10 wanneer je zuinig stookt) Dus stel je verbruikt 1.500 kuub gas dan verliest je woning zo;n 150-190 watt aan warmte per graad verschil tussen buiten en binnen. Dus wanneer het buiten 5 graden is, en binnen 20 graden (en het verschil dus 15 graden is), dan 'lekt' er dus (15*175=) 2.6 kW aan warmte uit je woning, en kun je dus met 2.6 kW aan warmte je woning warm houden.

Met koeling gaat het dus exact hetzelfde; stel de mussen smelten aan de dakgoot vast en binnen is het 15 graden kouder dan buiten dan kun je met een airco van 2.6 kW je woning koel houden. Tel hier een beetje bij op omdat electrische apparaten ook een beetje warmte opwekken, en omdat personen ook kleine kachteltjes zijn en dan kun je met een 3.5 kW systeem je huis koel houden.

Ofwel; je gasverbruik in kuub per jaar (in dit voorbeeld 1.500) maal 2.5 levert een dimensionering op voor je airco (in dit voorbeeld 3.750 watt) waarmee je een woning echt koel kan houden.

Wanneer jij aan het kijken bent naar een 10 kW unit dan is dat voor een gemidelde woning echt zonde; je betaalt voor capaciteit die jeniet nodig hebt, je COP is lager en de installatie eisen zijn ook lastiger (bijv die >16A stroom die de unit kan gebruiken)
Behalve wanner je dus ook in de winter zo'n 4.000 kuub gas moet stoken om het warm te houden (dus een grote villa of een niet geIsoleerde vrijstaande woning); dan zou een 10 kW airco logisch zijn.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 22:57
Heb een Daikin 5.5kw buitenunit die zit gewoon op de WCD in de huiskamer aangesloten, heb de installatie via een bedrijf laten doen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:12
Je hangt heel veel vermogen op. Snap het in verband met de losse ruimtes. Ik zou dan wellicht toch iets minder zwaars neer hangen. Slaapkamer 1,5Kw, woonkamer 3,5Kw. Ik ken de situatie niet van jou huis. Kun je zelf uitrekenen en welicht (laten) configureren ergens hoe het werkt met LG.

LG zijn wel wat wisselende ervaringen met name met verwarmen waarvan je aan geeft te willen gaan doen. Wellicht nog even mee nemen.

Overweeg 2 multiplits neer te zetten. Er zitten wat nadelen aan multispits waarvan je een aantal binnen units niet of nauwlijks gebruikt (bleeding, pendelen, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:48
Ik heb een LG multisplit buitenunit van 10kW (thermisch)
Er zijn 4 binnen units op aangesloten en er is nog ruimte voor een 5e.
Deze zit op een standaard 16A groep en ik heb nog nooit een stroom verbruik hoger dan 1.5 - 2 kW gezien.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
Bedankt voor adviezen kom er morgen op terug super drukke dag gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:28
Ik zie hier een paar keer 4 airco's op 1 groep voorbij komen. Dat heb ik hier ook.

Maar, de aardlek klapt er vaak uit (met name bij vochtig weer).
Elektricien die door de aircomonteur is meegenomen, gaf aan dat airco's altijd een beetje lekstroom hebben en 4 op 1 groep daarom de aardlek die er voor zit eruit laat klappen.

De installatie verder zag er volgens die elektricien prima uit. Herkennen jullie dit?
Ik heb nu 1 airco afgekoppeld en sindsdien geen problemen meer (weer is ook.erg droog geweest, dus voordat ik een extra groep naar de airco's trek, wacht ik nog even op regenachtig weer).
Want dat is wellicht iets om rekening mee te houden voor de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:20

timovd

Voorsprong door techniek

@bleiblei heb je een automaat voor de airco's achter een ALS zitten met nog meer eindgroepen? Anders kun je nog een aparte ALA (laten) plaatsen. Een andere optie is om een ALA te installeren die een hogere (100mA, 300mA) lekstromen toestaat. Dan mogen er alleen geen WCD-en op de zelfde groep zitten, maar ik ga er vanuit dat dat toch niet gebeurt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
Nogmaals bedankt voor alle reacties en adviezen. Binnenkort komt er bedrijf langs voor de airco's maar ik bereid mij altijd graag (te) goed voor. Gaat mij ook niet om vermogen van de airco maar dat er gewoon 5 binnenunits aan kunnen. Misschien ga ik daar te ver mee dat ik iedere kamer een binnenunit wil geven ipv wat minder binnenunits en deuren open zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:39

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
ppatrick schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:22:
Kabels moet ik nog trekken dus dat is probleem niet.
Ben naar deze 2 units aan kijken
[Afbeelding]
Zeker omdat ze ook gewoon netjes de min/norm/max stroom noemen moet je die 25A volgens mij lezen als maximale zekeringswaarde. Dus hij MAG op een 25A groep maar niet op een 32A groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 15:07
ppatrick schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 18:58:
Nogmaals bedankt voor alle reacties en adviezen. Binnenkort komt er bedrijf langs voor de airco's maar ik bereid mij altijd graag (te) goed voor. Gaat mij ook niet om vermogen van de airco maar dat er gewoon 5 binnenunits aan kunnen. Misschien ga ik daar te ver mee dat ik iedere kamer een binnenunit wil geven ipv wat minder binnenunits en deuren open zetten.
Vraag gewoon bevestiging dat het geen probleem is om 5 binnenunits te hangen aan een buitenuinit, waarbij het vermogen van de binnenunits opgeteld hoger is dan die van de buitenunit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1