Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-06 15:00
Help, ineens geen warm water meer. Storing op de thermostaat A1 26: stroomopname compressor te hoog.

Wat heb ik gedaan:
Waterdruk was 1.4. Verhoogd naar 2.0.
Ik zie op een andere nanometer een verhoogde waarde. Geen idee hoe ik deze naar beneden krijg. Als ik draai aan het kraantje onder de meter dan komt er meteen koud water uit. Zie foto voor de meter.

Ik heb de stekker van de warmtepomp er 30 seconden uitgehaald. Daarna geen storing meer op de thermostaat maar ook geen warm water.

Type warmtepomp is WPU 45KC 5G
Type voorraad vat WPV 200L 2G

Kan ik de storing zelf verhelpen zodat ik weer warm water heb? Of moet er een installateur komen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jScIirLp5D7M2g6qQaPtdvPHGMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96M24HU6uW77X1qHWmIKEGsd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door SX-Superfly op 14-05-2025 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:06

paQ

Deze systeemdruk is iig te hoog, dus begin eens met druk aflaten tot 2.0, alhoewel SWW daar los van zou moeten staan, dat is dan ook de reden dat daar koud water uit komt.
Dan even warmtepomp spanningsloos smaken en nog eens proberen / kijken of hij weer SWW gaat maken, of eventueel zelf initiëren.

[ Voor 37% gewijzigd door paQ op 14-05-2025 19:13 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
paQ schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:08:
Deze systeemdruk is iig te hoog, dus begin eens met druk aflaten tot 2.0, alhoewel SWW daar los van zou moeten staan, dat is dan ook de reden dat daar koud water uit komt.
Dan even warmtepomp spanningsloos smaken en nog eens proberen / kijken of hij weer SWW gaat maken, of eventueel zelf initiëren.
Hoe kan ik deze druk verlagen? Kraantje open bij de barometer met een emmer eronder?

En wat is SSW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

SX-Superfly schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:43:
[...]

Hoe kan ik deze druk verlagen? Kraantje open bij de barometer met een emmer eronder?

En wat is SSW?
yep, gewoon water aflaten.

SWW = Sanitair Warm Water (wat je nu zegt niet te hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
paQ schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:44:
[...]

yep, gewoon water aflaten.

SWW = Sanitair Warm Water (wat je nu zegt niet te hebben)
Druk verlaagd naar 2.0 bar. Er kwam meteen water uit, geen lucht. Vervolgens alle 'kraantjes' ontlucht bij de warmtepomp zelf en de vloerverwarming verdeler. Er kwam overal meteen een straaltje water uit, geen lucht. Eén kraan zat muurvast, die kreeg ik niet los. Is de meest linker kraan bij de warmtepomp.

Vervolgens stroom eraf voor 30 seconden. Nog steeds geen warm water.

Hoe kan ik zelf ssw initiëren?

Kraantje die vastzit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YT3gwKxHj4r_QkprfO57XE1EC4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eowfrr53TVzXmFVrWmpBIlAF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:09
Als het warm water op is, heeft dat wel 1-2 uur nodig om weer goed warm te zijn. Je zou bij de boiler wel iets moeten horen lopen van water. Meestal niet heel hard. Meer een ruis.
Toevallig een foto van het display?

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

wat hij zegt ^^
Hij moet natuurlijk wel nog warm water maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
En overzicht fotos van de installatie?

Gaat de 3-weg klep wel om?

Heb je er een kWh meter tussen zitten toevallig? kamstrup zou helemaal perfect zijn, maar dat zal wel niet.

Komt de error aan het begin of het eind (na hoe lang) van de SWW cyclus?

Verwarminf (of koeling) werkt nog wel?

En als noodoplossing: zit er niet een electrisch back-up verwarmingselement in het vat? Die zou je kunnen aansluiten/aansturen, dan kun je iig wel douchen….

[ Voor 21% gewijzigd door bbbrumbrum op 14-05-2025 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Die melding stroomopname compressor te hoog die is wel weg?
Of moet je die nog ergens resetten?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
DomiGijzen schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:09:
Als het warm water op is, heeft dat wel 1-2 uur nodig om weer goed warm te zijn. Je zou bij de boiler wel iets moeten horen lopen van water. Meestal niet heel hard. Meer een ruis.
Toevallig een foto van het display?
Ik voel wel aan de slangen dat er iets gebeurt... trilt een beetje.

Er zit geen display op het voorraadvat of warmtepomp.

Bij één van de buren is een condensator ontploft. Zelfde type pomp. Itho verzekerde ons en andere buren dat wij geen foute pomp hadden. Heb ze gevraagd toch een check te doen. Gingen ze niet doen.

Maar deze foutcode kan te maken hebben met een condensator lees ik. Heb itho een mail gestuurd want telefoons nemen ze daar niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SX-Superfly
Ronald.42 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:12:
Die melding stroomopname compressor te hoog die is wel weg?
Of moet je die nog ergens resetten?
Die is nu weg nadat ik de stroom eraf had gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
SX-Superfly schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:13:
[...]

Ik voel wel aan de slangen dat er iets gebeurt... trilt een beetje.

Er zit geen display op het voorraadvat of warmtepomp.

Bij één van de buren is een condensator ontploft. Zelfde type pomp. Itho verzekerde ons en andere buren dat wij geen foute pomp hadden. Heb ze gevraagd toch een check te doen. Gingen ze niet doen.

Maar deze foutcode kan te maken hebben met een condensator lees ik. Heb itho een mail gestuurd want telefoons nemen ze daar niet op.
Als hij nu draait duurt het nog wel even voor het water weer warm is.

En inderdaad kan die condensator de oorzaak zijn.
Gewoon vervangen voor de zekerheid.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald.42 op 14-05-2025 22:15 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
bbbrumbrum schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:12:
En overzicht fotos van de installatie?

Gaat de 3-weg klep wel om?

Heb je er een kWh meter tussen zitten toevallig? kamstrup zou helemaal perfect zijn, maar dat zal wel niet.

Komt de error aan het begin of het eind (na hoe lang) van de SWW cyclus?

Verwarminf (of koeling) werkt nog wel?
Er zit geen kwh meter tussen.

Koeling lijkt nog wel te werken. Thermostaat geeft een ice symbool aan. Het is in huis warmer dan de 20 graden waar de thermostaat op is ingesteld.

De error is nu weg.

3 weg klep geen idee hoe check ik dit?

Overzicht foto komt eraan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnhJuLVF6SAdhKsJiTbnW0Iezzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TkLtq253wHFNN4HMlvtyACDN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImAhZLdg3n3Ih5hVsp1NmpIAjEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGOy2EqsGaRZYi7rn8ypXKGO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sVrvvNM4Bbtcn7UkGV8TQ2DLrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpReOuewqTPi0Sjb1YQMQXGL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door SX-Superfly op 14-05-2025 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:09
Kun je ergens aan de leidingen die de boiler in gaan (4 in totaal meestal) voelen of er ene heel warm is en ene lauw?
Als dat zo is, werkt het voor nu weer. En dan zou ik het daarbij laten los van Itho of je leverancier morgen bellen.

Op de foto gok ik dat dit die linker slangen zijn zonder isolatie. De rode moet goed warm zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door DomiGijzen op 14-05-2025 22:35 ]

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
DomiGijzen schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:33:
Kun je ergens aan de leidingen die de boiler in gaan (4 in totaal meestal) voelen of er ene heel warm is en ene lauw?
Als dat zo is, werkt het voor nu weer. En dan zou ik het daarbij laten los van Itho of je leverancier morgen bellen.

Op de foto gok ik dat dit die linker slangen zijn zonder isolatie. De rode moet goed warm zijn.
Het zijn 4 slangen idd. Ze zijn alle 4 dezelfde temperatuur, koud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SX-Superfly
Update: itho heeft probleem erkent. Morgen komt storingsdienst om probleem te verhelpen. Waarschijnlijk vervangen van een condensator.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SX-Superfly
De monteur is geweest: bleek dat een sensor uit de onderkant van het warm water voorraadvat was gevallen. Dit veroorzaakte de storing. De condensator bleek in orde. Probleem opgelost.

Wat de monteur nog wel zei is dat het niet normaal is dat minstens 3x per jaar de druk van de warmtepomp te laag is en ik deze moet bijvullen met water naar 2 bar. De installateur van de warmtepomp zegt dat de garantie is verlopen maar ik heb het in de garantieperiode al meerdere keren gemeld en toen wilden ze er niks aan doen. Via rechtsbijstand ga ik de aannemer en installateur in gebreke stellen zodat er een oplossing komt.
Pagina: 1