Foto's
- Orientatie dak: Zuid
- Dakhelling: 24 graden, met
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Beschikbare (dak)ruimte
Schattingen:Dak is ongeveer 5.20m breed.
Boven dakkapel is ongeveer 3.40m.
Dakkapel zelf: 5m breed, 3.7m lang.
Onder dakkapel: 1.50 lang tot aan het kozijn.
Obstakels:
- Zonneboiler. Deze is rechts te zien maar nergens aan gekoppeld.
- Op de uitbouw een lichtkoepel, ook zichtbaar.
Schaduw
Ik schat bijna niet aanwezig op het schuine dak/dakkapel.. Schuide dak is 2 verdiepingen hoog en loopt schuin omhoog. Daardoor ligt het dak hoog, aflopend naar beneden met 24 graden hoek naar beneden richting het zuiden. Op de uitbouw zou wel meer schaduwvorming zijn.Jaarverbruik
Wonen er nog maar net, maar in april 220kwh. Ik schat op dit moment zo'n 3000. Maar op termijn willen we naar full electric warmtepomp, waar we nu nog volledig gas stoken en zelfs op gas koken. Dus dat gaat flink omhoog. Geen plannen voor elektrische auto.Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase. Willen naar 3 fase ivm warmtepomp.Budget en doel
Geen concreet budget. Verduurzamen en op termijn terugverdienen. Op termijn zie ik een accu / slimme oplossing voor warm water voor het direct verbruik van de opgewekte energie wel zitten, indien mogelijk. Heb er nog niet heel veel kaas van gegeten.Wie gaat het project uitvoeren
Installateur, TBD.Bijhouden van data
Home Assistant compatibel zou fijn zijn.Reeds verkregen offertes
1:8x Aiko 440WP
8x Enphase IQ8MC
ClickfitEvo & FlatfixFusion montage.
3 fase hoofdschakelaar.
~ 4500.
4500 / (8 * 440 ) = 1.28
2:
8x AIKO 460Wp
4x TSUN micro omvormer die per 2 aangesloten wordt en niet aftopt in tegenstelling tot Enphase (volgens de verkoper, maar volgens GPT is dit niet per se erg?)
Blubase Next & Van-Der-Valk montage
3 fase elektra
~ 4500
4500 / (8 * 460 ) = 1.22
Regio
GroningenVragen die ik heb:
- Ligging: Wel of geen Oost/west op het dakkapel, met gedachte dat we naar een full electric WP toe willen en geen saldering lijkt dat me beter.
- Dakkapel wel of niet doen.. Ene partij zegt geen probleem, andere doet het wel maar geeft aan dat het mijn verantwoordelijkheid is dat het dakkapel in goede staat is. Ook een partij gesproken die het uberhaupt niet doet. Waar moet ik op letten met zo'n keuze? We willen evt een dakinspectie laten doen. Zie foto 4 en 5 voor de dakkapel.
- Wel of geen panelen op de plek van de zonneboiler (zichtbaar rechtsboven van het dak)
- Installateur tips in de regio Groningen? evt via DM.