Smart tuinhuis en tuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-06 09:26
Hallo Smarthomefans

ik ben bezig met het (laten) bouwen van een ruim tuinhuis, en ben aan het bedenken hoe ik eea ga smarthomen. Ik heb in huis al een homeassistant server draaien, en lampen van diverse makelij (van Hue tot Innr, van Ikea tot Aldi huismerk) en allerlei thermometers, thermostaten, aircos en weet ik veel wat.

Echter, met het tuinhuis kan ik dus vanaf scratch beginnen, en het vanaf het begin smart maken (in huis was het altijd een retrofit). Wat wil ik en waar twijfel ik over:

Spotjes in het tuinhuis (full color zou geinig zijn): Ik heb de beste ervaring met Zigbee. Tot nu toe vind ik Hue het mooiste licht afgeven (Innr is dichtbij?), maar is erg duur. Aldi heeft echt een 'vies' licht, en zo zullen er meer merken zijn. Moet ik echt 1000+ aan spotjes uitgeven voor mooi licht?

Hoe schakelen Ik kan dus native-smart gaan, en alleen maar via Zigbee schakelen. Echter ik vind het zelf ook wel fijn als er een 'harde' bediening is die ook werkt als de server een keer niet zou werken ofzo. Wat zijn de best practices?

Buitenverlichting in de tuin Heb ik eigenlijk geen ervaring mee. Ik zag ergens In-Lite genoemd worden, ziet er veelbelovend uit maar ik vond een hub van EUR 400 waar je via 3 lijnen kan schakelen een beetje minimaal. Waarom niet per individuele lamp in de tuin? Wat zijn de aanbevelingen?

[ Voor 3% gewijzigd door studiostevus op 14-05-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:23
Spotjes in je tuinhuis kun je ook per circuit laten schakelen (aan/uit) d.m.v. een inbouwmodule (soort van retrofit, maar voorzie hier wel diepe inbouwdozen voor (of een centrale inbouw-/opbouwdoos).
Dan kun je gewoon domme spotjes installeren en schakel je ze slim (aan/uit, per spotje of per circuit). De keuze is reuze...

Maak voor jezelf een lichtplan en bepaal daarna of je slimme lampen of slimme aansturing wilt hebben.
Stel jezelf de vragen: wil je meerdere kleuren? wil je kunnen dimmen? wil je per lamp kunnen schakelen?
Hoe vaker je "ja" zegt, hoe duurder het wordt.

Wat voor functie gaat het tuinhuis krijgen?
Veredelde fietsenstalling of een volledig geïsoleerde tuinkamer en home-office?

[ Voor 13% gewijzigd door CappieL op 14-05-2025 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Dit laatste - volledig geisoleerde tuinkamer met open haard, zitgelegenheid, badkamertje, etc

Dus sfeer is belangrijk - minimaal dimmen, kleur is eventueel een leuke gadget

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:16
YouTube: Disney's Frozen "Let It Go" Sequence Performed by Idina Menzel Ik moest eigenlijk aan zoiets denken: een tuinhuis dat smart uit de grond komt als je stampt :)
Maargoed - wat wil je in het tuinhuis? Wil je er ook 's avonds in zijn? wat zijn die 10 spotjes dan op de totale kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Ja ik zie mezelf daar 's avonds een film kijken, in het zwembad springen, koken en eten met vrienden etc etc.

Wat zijn die 10 spotjes op de totale kosten? Weinig, maar het worden eerder 20 spotjes, en aangezien de 'gouden standaard' Hue inbouwspots EUR 83 per stuk kosten hebben we het over 1600 euro aan spotjes. Toch wel een bakkie geld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dan zou ik niet met spotjes werken, maar vooral met indirecte verlichting.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1