Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 17:21

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Ik ben bezig een nieuwe pc samen te stellen en kan niet een eenduidig antwoord vinden op de vraag mbt welke cpu. Ik heb een 4k-monitor maar ben een casual gamer en wil geen 5090 / 5080 kopen om native 4k te draaien. Voor mij is de ervaring belangrijker dan details. Mijn plan is om bij games die niet lekker 4k native draaien op speelbare refreshrate om FSR in te schakelen op de 9070XT.

Nu ben ik benieuwd of een 9800X3D dan nut heeft. Op 4k benchmarks worden cpu's amper getest en is de GPU de bottleneck. Op 1440p is de CPU vaker de bottleneck, maar hoe het met 1440p + FSR naar 4k zit kom ik eigenlijk weinig tegen. De PC bouw ik ook voor de komende 5-7 jaar en wil naderhand als de titels te zwaar worden meer leunen op FSR.

Kan ik qua benchmarks dan 1440p aanhouden en kijken of het de moeite waard is? Of zijn er meer dingen waar ik rekening mee moet houden?

Verder zal de PC 32GB ram krijgen, een SSD van 4TB en waarschijnlijk een B850 chipset. Budget is niet echt een ding, bang for buck wel en om persoonlijke reden een AMD-kaart. Dus de 200 euro besparen en dan een nóg lompere videokaart kopen gaat me gewoon te ver.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:24
Je zou eens naar zWORMz zn channel moeten kijken, hij test verschillende videokaarten met een 9800X3D op verschillende settings en resoluties, van wat ik zie op 4k en naar 4k met FSR upscaling blijft het GPU bottlenecked.

9070

5070 ti (vergelijkbaar)

Zelfs met een 5090 blijf je GPU limited met of zonder upscaling

En idd, op die resolutie zit de 9800X3D uit zn neus te vreten al blijft X3D cache nuttig gezien het de 1% en 0.1% lows aanzienlijk verbeterd wat toch meer smoothere frametimes geeft.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 17:21

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Als het de 0,1 en 1 procent lows flink verbeterd heeft het al nut als je het mij vraagt :) Ik zoek met name een vergelijking tussen een 9700X en 9800x3d zeg maar. Als de upscaling enkel in de gpu gebeurd met dedicated hardware en je dus gewoon naar de 1440p resultaten kan kijken zou dat het makkelijkste zijn. Dan geven vrijwel alle reviews/benchmarks namelijk prima vergelijkingsmateriaal :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:35
Als je 5-7 jaar met het huidige systeem wilt doen en je wilt niets meer upgraden dan is de 9800x3d wel de aanrader.

Wil je straks je cpu nog upgraden met een Zen 6 kan je beter de 9700x nemen en die 60 - 80 euro lekker in je zak houden.

Die r7 9700x trekt het momenteel ook nog wel.. Alleen voor een later moment * over 3 - 4 jaar ofzo* zal je zien dat de 9800x3d de betere cpu is wegens het aanwezig x3d cache waarmee die nog enkele bottlenecken kan verhelpen.

[ Voor 32% gewijzigd door Robin4 op 25-05-2025 02:46 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08-06 01:44
Wat je ook nog kan overwegen is de uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Tray, in 4k gaming is die gelijk aan de 9800X3D, ook qua minimum fps :)