Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janssen.eef
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-08 20:06
Hoi allemaal,

Ik ben relatief nieuw in het 3D print wereldje en ik was zo'n passthrough piramide aan het printen. De print lijkt helemaal goed te gaan, maar als hij eenmaal de uit einden gaat printen gaat het mis! Zoals je in de onderstaande foto ziet gaat het in de laatste lagen fout.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xzcbl4sSZ1t5H3gVf9G8_Z4Qx2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Q0oGtUD8fZYpyR8Q2w6Aadh.jpg?f=fotoalbum_large

In eerste instantie dacht ik dat er misschien iets mis is rond om kalibratie of vocht in het filament. Dus ik heb de printer (Bambu P1S) opnieuw laten kalibreren, ik heb het filament (PLA Polymaker) gedroogd en de flow dynamics en rates gekalibreerd. Echter wanneer ik het model weer ging printen had ik dezelfde vervorming.

De printer heb ik december gekocht en heel wat printjes meegemaakt, dus ik dacht ik doe een onderhoudsbeurtje. Z rods opnieuw gesmeerd, een paar druppeltjes olie in de lagers van de belts, de carbon rods stof vrijgemaakt, een keer de nozzle een coldpull gegeven, etc. Maar een volgende print gaf hetzelfde probleem! Ook bij een lagere snelheid was de kroon vervormd. Nou ja, na een paar keer het hele model te printen dacht ik: Dat ga ik niet meer doen, ik pak alleen het probleem stuk en print het vanaf daar. Dat gaat WEL goed zoals je op onderstaande foto kan zien!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxMaArWAsfWuX4o0nKa-AFXyjLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lCrLwrub0ODIoU9gTIhWS6Xv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik helemaal blij, maar toen ik weer het hele model ging printen liep ik tegen hetzelfde probleem aan!

Zoals ik al aangaf print ik vanaf een Bambu P1S met Polymaker Panchroma (Polylite) PLA.
Ik heb de deur van de P1S open staan (ook dicht geprobeerd) en ook het glas waar de AMS op staat een stuk open geschoven om de warmte er uit te laten.
Verder gebruik ik de BambuLab slicer.

Herkent iemand dit probleem en weet iemand waar dit aan kan liggen en beter nog hoe dit op te lossen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:30
De z-as lead screws (die het bed op en neer bewegen) ook met de correcte olie gesmeerd en zijn de assen zelf helemaal clean? Onderhoud volgens de officiële handleiding gedaan?
Want die lagers waar je olie op hebt gedaan zijn vanuit de fabriek al afdoende gesmeerd, daar hoef je volgens mij niks aan te doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janssen.eef
Yaksa schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:23:
De z-as lead screws (die het bed op en neer bewegen) ook met de correcte olie gesmeerd en zijn de assen zelf helemaal clean? Onderhoud volgens de officiële handleiding gedaan?
Want die lagers waar je olie op hebt gedaan zijn vanuit de fabriek al afdoende gesmeerd, daar hoef je volgens mij niks aan te doen.
Dat zijn inderdaad de stappen die ik gevolgd heb.

De Z-as screws (alle 3) heb ik met de 'grease' in gesmeerd die in het kitje zat bij de printer (die in het gouden zakje, niet de zilveren, dat is thermalpaste!). Die is nu wel bijna op dus ik moet kijken naar vervanging, heb nog wel blauw lithium vet staan die ik op fiets onderdelen gebruik, maar dat is anders dan dat witte spul... Toch Super Lube 92003 bestellen of andere aanrader?

De x-as carbon rods heb ik met een schone fiber doek stof vrij gemaakt.

Voor de Z en Y rods (de geleiders) heb ik alleen gecontroleerd en zover nog niets aan gedaan, ze zien er schoon uit (Misschien dat ik deze nog kan schoonmaken en olie aan kan brengen)

De Idler pullies waren inderdaad niet per se nodig denk ik, daar ben ik voorzichtig in geweest en een paar druppeltjes op de lager laten zinken. (Super Lube 52004)

Het enige wat ik met de extruder assembly heb gedaan is een paar keer een coldpull om wat gunk uit de nozzle te halen.

Dus ik zou de Z+Y-geleiders nog een keer kunnen schoonmaken en luben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casplantje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-09 20:57
Als ik dit zo bekijk zou 't ook iets kunnen zijn wat niet gerelateerd is aan de mechanica.

Houd je toevallig de deur van de printer dicht tijdens het printen? Want het kan ook zijn dat de kamer teveel opwarmt, waarna de PLA niet in staat is voldoende af te koelen aan het einde van de print. Wanneer de hoeveelheid oppervlakte per laag ook nog vermindert aan het einde wordt dit effect nog eens vergroot.

Ik heb geen idee of die Bambu lab printers zelf de kamer kunnen ventileren, maar bij mijn Voron is deuren open houden de enige manier om te zorgen dat de PLA voldoende afkoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:45

Rmg

Ik denk ook richting koeling net als @Casplantje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 13:48
Het kan zijn dat er een koelingsprobleem is.
Je kan proberen door een 2 object op de plaat te plaatsen dat bvb 10 cm er af staat.
Dat object kan bvb een cylinder zijn, of hetzelfde object nogmaals.

Hierdoor krijgt alles de kans om iets beter af te koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je zou kunnen proberen in je slicer de minimale tijd per layer iets te verhogen zodat er meer tijd is voor koeling. De tijd per layer zal flink omlaag zakken hoe hoger je in die print zit en uiteindelijk print je dan op een nog vloeibare laag.

Je kunt ook proberen om handmatig organic supports in de puntjes te plaatsen, dat zal de print tijd van de bovenste layers iets vergroten en het effect van de nog vloeibare lagen verminderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janssen.eef
Casplantje schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:18:
Als ik dit zo bekijk zou 't ook iets kunnen zijn wat niet gerelateerd is aan de mechanica.

Houd je toevallig de deur van de printer dicht tijdens het printen? Want het kan ook zijn dat de kamer teveel opwarmt, waarna de PLA niet in staat is voldoende af te koelen aan het einde van de print. Wanneer de hoeveelheid oppervlakte per laag ook nog vermindert aan het einde wordt dit effect nog eens vergroot.

Ik heb geen idee of die Bambu lab printers zelf de kamer kunnen ventileren, maar bij mijn Voron is deuren open houden de enige manier om te zorgen dat de PLA voldoende afkoelt.
Bedankt voor je reactie. Meestal heb ik de deur open staan. Bij deze print ook. Ook heb ik de glazen plaat boven op printer opgeschoven staan zodat warmte er boven ook uit kan, deze zou er helemaal af kunnen wanneer ik de AMS er naast zou zetten om nog meer hitte er uit te laten. Dat is misschien het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janssen.eef
Yelti schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:32:
Het kan zijn dat er een koelingsprobleem is.
Je kan proberen door een 2 object op de plaat te plaatsen dat bvb 10 cm er af staat.
Dat object kan bvb een cylinder zijn, of hetzelfde object nogmaals.

Hierdoor krijgt alles de kans om iets beter af te koelen.
Bedankt voor je reactie! Dat kan ik eens proberen. Ik print al met de deur open en de glazen plaat een stuk naar achter geschoven zodat er een opening ontstaat van zo'n 10 cm boven om de warmte er uit te laten, dat helpt echter niet. Ik zal een 2de object eens de kans geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janssen.eef
Oon schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:39:
Je zou kunnen proberen in je slicer de minimale tijd per layer iets te verhogen zodat er meer tijd is voor koeling. De tijd per layer zal flink omlaag zakken hoe hoger je in die print zit en uiteindelijk print je dan op een nog vloeibare laag.

Je kunt ook proberen om handmatig organic supports in de puntjes te plaatsen, dat zal de print tijd van de bovenste layers iets vergroten en het effect van de nog vloeibare lagen verminderen
Bedankt voor je reactie. Ik heb de gehele print tijd ook een keer op 50% gezet, dat heeft helaas niets geholpen. Het rare is dat ik alleen de bovenste 5cm print deze het wel goed doet. Supports zou een optie kunnen zijn, vind het vooral raar dat andere het wel lukt om dit model te printen zonder, maar het is altijd het proberen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casplantje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-09 20:57
Als je alles eraan gedaan hebt om de printomgeving zo koel mogelijk te houden zijn er nog wel wat temperatuurgerelateerde dingen in de slicer waarmee je kan spelen: de cooling fan speed(die mag bij PLA vaak best op 100%) en minimum layer time.

Minimum layer time zorgt ervoor dat de printer bij lagen met een klein oppervlakte even pauzeert voordat ie aan een nieuwe laag begint om te zorgen dat de laag voldoende heeft kunnen afkoelen. Als je zachte laag op zachte laag print kan dit ook dit soort vervormingen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Minimum layer time heeft dit voor mij al eerder gefixed, dus inderdaad aanrader. Laatste lagen bevatten maar zeer weinig filament, en alles is lekker opgewarmd.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:08
kan het zijn dat de print loskomt van het bed? of krom trekt?
en daardoor op hoge prints te veel beweging is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De cooling fan kan best op 100, maar de aux fan staat standaard op iets van 70, en die kun je ook eens op 10 zetten.

Wel frappant dat als je alleen het probleem deel print je wel goed gaat. Misschien toch de snelheid/te lage printtemperatuur icm lange structuren die teveel door gaan buigen op een bepaald moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 15:32

Sebazzz

3dp

Janssen.eef schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:45:
[...]

deze zou er helemaal af kunnen wanneer ik de AMS er naast zou zetten om nog meer hitte er uit te laten. Dat is misschien het proberen waard.
Dat kan zeker het verschil maken. Bij mij uitte het zich in jams wanneer ik grote objecten dichtbij een 60C bouwplaat printte

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janssen.eef
Casplantje schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:01:
Als je alles eraan gedaan hebt om de printomgeving zo koel mogelijk te houden zijn er nog wel wat temperatuurgerelateerde dingen in de slicer waarmee je kan spelen: de cooling fan speed(die mag bij PLA vaak best op 100%) en minimum layer time.

Minimum layer time zorgt ervoor dat de printer bij lagen met een klein oppervlakte even pauzeert voordat ie aan een nieuwe laag begint om te zorgen dat de laag voldoende heeft kunnen afkoelen. Als je zachte laag op zachte laag print kan dit ook dit soort vervormingen geven.
Nogmaals bedankt voor je reactie!
Dat is een hele goeie! Ik ga eens inzoomen op die minimum layer time!
Pagina: 1