Nadelen van isoleren ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 10:12

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Nu de andere kant van het verhaal, diverse wijken* in heel Nederland hebben na HR++ plaatsing, schimmel problemen, of bijv. te veel co2 ppm.
Want er zijn inderdaad praktische nadelen aan HR++ glas die vaak onderbelicht blijven. Hier zijn enkele tegenargumenten voor de voordelen die vaak genoemd worden:

1. Hogere woningwaarde?
Hoewel een beter energielabel de woning theoretisch aantrekkelijker maakt, betekent dit niet dat mensen er daadwerkelijk meer voor willen betalen. In een huursituatie, op termijn meer verhoging en dus huur i.v.m. 'beter energie label'

Rebound-effect: Mensen kunnen juist meer energie verbruiken omdat ze zich comfortabeler voelen. Bijvoorbeeld: als de woning beter geïsoleerd is, zetten bewoners de thermostaat hoger (van 18°C naar 21°C), waardoor het energieverbruik ook al niet daalt.

2. Lagere energiekosten?
HR++ glas vermindert ventilatie ook vaak met met 50% ~ 60%, waardoor vochtproblemen kunnen ontstaan.

In vochtige gebieden (zoals delen van Nederland) leidt dit tot meer schimmelvorming en/of een slechter binnenklimaat.

CO₂-concentratie stijgt door minder ventilatie, wat kan leiden tot ongezonde luchtkwaliteit.

3. Mogelijke huurverhoging?
Hoewel woningcorporaties een beter energielabel kunnen gebruiken om de huur te verhogen, betekent dit niet dat de woning daadwerkelijk aantrekkelijker wordt.

Zomerse hitteproblemen: HR++ glas houdt warmte vast, waardoor woningen in de zomer te warm kunnen worden. Dit kan leiden tot extra kosten voor airco en luchtfiltering.

Extra ventilatie nodig zo blijkt vaak na metingen. Wederom kosten, tijd, energie, co2.... door werkzaamheden, productie, vervoer, afvoer enz.

* Er zijn verschillende wijken in Nederland waar na renovatie met extra isolatie vocht- en schimmelproblemen zijn ontstaan. Hier zijn enkele voorbeelden:

Amsterdam: Volgens !WOON zijn vocht- en schimmelproblemen een veelvoorkomend probleem in woningen, vooral als ventilatie niet goed werkt na renovatie. De GGD Amsterdam heeft hierover niet alleen ook informatie gepubliceerd, er is zelfs een gewonnen rechtszaak waarop een bewoner op diens bovenverdieping verwarming en ventilatie openingen kreeg.

Utrecht: In Utrecht, vooral in laaggelegen gebieden zoals Overvecht, zijn vochtproblemen in kruipruimtes en woningen een bekend probleem. Slechte ventilatie en hoog grondwater spelen hierbij een rol, zoals beschreven op Kruipruimtes.nl.

Rotterdam & Den Haag: Volgens een handreiking van Aedes hebben huurders van woningcorporaties in verschillende steden, waaronder Rotterdam en Den Haag, te maken met vochtproblemen na renovaties. Vaak komt dit door een combinatie van bouwkundige factoren en onvoldoende ventilatie.

Deze problemen ontstaan vaak doordat extra isolatie de natuurlijke luchtcirculatie vermindert, waardoor vocht zich ophoopt en schimmel kan ontstaan.

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• sonysaygo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:27
notsonewbie schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:12:
Nu de andere kant van het verhaal, diverse wijken* in heel Nederland hebben na HR++ plaatsing, schimmel problemen, of bijv. te veel co2 ppm.
Want er zijn inderdaad praktische nadelen aan HR++ glas die vaak onderbelicht blijven. Hier zijn enkele tegenargumenten voor de voordelen die vaak genoemd worden:

1. Hogere woningwaarde?
Hoewel een beter energielabel de woning theoretisch aantrekkelijker maakt, betekent dit niet dat mensen er daadwerkelijk meer voor willen betalen. In een huursituatie, op termijn meer verhoging en dus huur i.v.m. 'beter energie label'

Rebound-effect: Mensen kunnen juist meer energie verbruiken omdat ze zich comfortabeler voelen. Bijvoorbeeld: als de woning beter geïsoleerd is, zetten bewoners de thermostaat hoger (van 18°C naar 21°C), waardoor het energieverbruik ook al niet daalt.

2. Lagere energiekosten?
HR++ glas vermindert ventilatie ook vaak met met 50% ~ 60%, waardoor vochtproblemen kunnen ontstaan.

In vochtige gebieden (zoals delen van Nederland) leidt dit tot meer schimmelvorming en/of een slechter binnenklimaat.

CO₂-concentratie stijgt door minder ventilatie, wat kan leiden tot ongezonde luchtkwaliteit.

3. Mogelijke huurverhoging?
Hoewel woningcorporaties een beter energielabel kunnen gebruiken om de huur te verhogen, betekent dit niet dat de woning daadwerkelijk aantrekkelijker wordt.

Zomerse hitteproblemen: HR++ glas houdt warmte vast, waardoor woningen in de zomer te warm kunnen worden. Dit kan leiden tot extra kosten voor airco en luchtfiltering.

Extra ventilatie nodig zo blijkt vaak na metingen. Wederom kosten, tijd, energie, co2.... door werkzaamheden, productie, vervoer, afvoer enz.

* Er zijn verschillende wijken in Nederland waar na renovatie met extra isolatie vocht- en schimmelproblemen zijn ontstaan. Hier zijn enkele voorbeelden:

Amsterdam: Volgens !WOON zijn vocht- en schimmelproblemen een veelvoorkomend probleem in woningen, vooral als ventilatie niet goed werkt na renovatie. De GGD Amsterdam heeft hierover niet alleen ook informatie gepubliceerd, er is zelfs een gewonnen rechtszaak waarop een bewoner op diens bovenverdieping verwarming en ventilatie openingen kreeg.

Utrecht: In Utrecht, vooral in laaggelegen gebieden zoals Overvecht, zijn vochtproblemen in kruipruimtes en woningen een bekend probleem. Slechte ventilatie en hoog grondwater spelen hierbij een rol, zoals beschreven op Kruipruimtes.nl.

Rotterdam & Den Haag: Volgens een handreiking van Aedes hebben huurders van woningcorporaties in verschillende steden, waaronder Rotterdam en Den Haag, te maken met vochtproblemen na renovaties. Vaak komt dit door een combinatie van bouwkundige factoren en onvoldoende ventilatie.

Deze problemen ontstaan vaak doordat extra isolatie de natuurlijke luchtcirculatie vermindert, waardoor vocht zich ophoopt en schimmel kan ontstaan.
Beetje vreemd bericht. Enkel glas 'ventileert' even veel als HR++ glas zijnde .... niet. Doe de test en probeer maar eens te ademen door je niet isolerende ramen :+ .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@notsonewbie Ik heb je even een eigen topic gegeven.

Isoleren kan eigenlijk niet voor de vocht probelemen zorgen die je omschrijft, Het zorgt er vooral voor dat de al bestaande problemen aan het licht komen.

Eigenlijk halen mensen ook vaak verschillende termen door elkaar

lucht dichting/ kierdichting verminderd natuurlijke ventilatie en vaak gaat dat gepaard met isoleren maar het isoleren opzich is dus het probleem niet. te weinig ventilatie en eventueel te weinig stoken wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
Tsja, wanneer je als (oudere) huurder al 40 jaar gewend bent om niet te hoeven ventileren vanwege alle kieren en gaten in de woning dan is het natuurlijk wel even wennen om na een ingrijpende verbouwing/vernieuwing af en toe een raam/deur open te zetten of de mechanische ventilatie (ondanks het lawaai) toch zijn werk laten doen.
Wat volgens mij al heel veel zou schelen is dat huurders na zo'n verbouwing een aantal goede vochtmeters krijgen zodat ze de luchtvochtigheid beter in de gaten kunnen houden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Het "nadeel" van isoleren is dat je minder hoeft te stoken.

Voorheen: 19 graden, loeihete radiatoren -> voelt lekker warm
Na isoleren: 20 graden, lauwe radiatoren -> je voelt elk zuchtje tocht

Dus wat doet men: die ventilatieroosters dicht. Ramen potdicht, de hele dag. En dan 's morgens even een kwartiertje "luchten".

Komt bij dat men niet alles isoleert. Bij mij in de straat zijn de huizen voorzien van een inpandige berging. Geen leefruimte, dus totaal niet geisoleerd (dakbeschot is kale spaanplaat). Scheiding tussen huis en berging is een steensmuur en een brandwerende deur. Aan de woningkant 20 graden, aan de bergingkant net zo koud als buiten. Die deuren trekken daardoor krom en dan heb je tocht. Daarnaast is de muur koud en krijg je daar schimmel.

Ik had ook zo'n schimmelhok, na potdicht isoleren (ook de berging) en het ophangen van een mechanische ventilatiebox is de schimmel gewoon weg. Ventilatiebox wordt gestuurd op vochtdetectie (badkamer) en CO2 (slaapkamers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-09 14:05
Als jij de verwarming op 21 graden zet en de verwarming moet blijven stoken om op 21 te komen en te blijven, dan heb jij geen goede isolatie hoor...

Slecht of niet ventileren is geen nadeel van beter isoleren. Dat staat los van elkaar.
CO2 concentratie is hier aan gebonden..

Imo is dit een appels en peren vergelijking topic.

Dat er hogere huurprijzen als argument mee genomen wordt geeft mij een sterk vermoeden dat hier een andere gedachte achter zit dan isolatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Duke of Savage op 14-05-2025 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:40
gebruik dan liever de TR functie

[ Voor 74% gewijzigd door twain4me op 14-05-2025 14:51 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 26-09 15:05
Minder goed te blussen bij een brand?

https://nos.nl/artikel/25...blok-didam-na-grote-brand
Vier huizen zijn volledig gesloopt. Twee andere raakten beschadigd. De jaren 70-woningen zijn zo'n drie jaar geleden gerenoveerd. De dakpannen werden vervangen voor lange platen.

"Met dakpannen kun je makkelijk een gat maken om vervolgens van bovenaf te blussen. Dat ging nu niet, waardoor ervoor is gekozen om de woningen te slopen om de brand te kunnen blussen", zegt een woordvoerder van de veiligheidsregio.

Ook is bij die renovatie een soort 'isolatieschil' op de woningen geplaatst waar geen water doorheen kon, bevestigt een woordvoerder van de gemeente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
Tsja, water kruipt waar het niet gaan kan, maar een lopend vuurtje is sneller. :+

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-09 21:20

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Daar is de TR voor ;)

[ Voor 83% gewijzigd door twain4me op 14-05-2025 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Iemand kan natuurlijk prima negatieve ervaringen hebben na een renovatie/isolatie ronde. Je hebt immers niet altijd inspraak in wat er gaat gebeuren. en dat mag natuurlijk ook besproken worden. De TS heb ik afgesplitst van een ander topic en de titel heb ik verzonnen (als iemand een betere weet hou ik mij via de dm of TR aanbevolen) . En daarom is dit topic een beetje vreemde eend, hij was immers nooit bedoeld als TS. Ik verwacht dat mensen daar wel een beetje doorheen kunnen lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08
Dan is het simpel: isoleren heeft geen nadelen.
- Niet (of slecht) ventileren heeft wel nadelen.
- Geen rekening houden met zoninstraling heeft wel nadelen (buitenzonnewering, een overstek of een loofboom maken er perfectie van: warmte komt wel binnen in de winter en niet in de zomer).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1