Hoe houtrot in schuurdeur repareren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjscheffer
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-06 09:15
Mijn vraag
De houten open slaande deuren van mijn schuur zijn aan de onderkant flink gerot. Dat wil ik graag repareren en hoewel ik twee rechter handen heb weet ik niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken.
Wie kan me adviseren?
De deuren zijn 280x140.
Houtrot zit in de onderste 50cm.
Het hoeft er niet hetzelfde uit te zien. Aks het maar netjes wordt.

[ Voor 21% gewijzigd door hjscheffer op 14-05-2025 12:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjscheffer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82zfBYxza-OZwIACkqp8xelXMSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/clMy61rH5XJ6cPC2bkYoVVpM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:29
Ikzelf zou de linker deur (op de foto) vervangen en de rechter oplappen. Hoewel dr ook nogal wat rot kan zitten op andere plekken (achter je hengen) en achter de weldorpel op de rechter deur. Eerst dat goed scherp hebben.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjscheffer
Dank je voor de suggestie. Ik wil echter proberen om ze toch te repareren.
De tijd die nodig is heb ik er voor over.

[ Voor 22% gewijzigd door hjscheffer op 14-05-2025 13:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou in de onderste 50cm alles van nieuw hout namaken zoals het ooit was.
Dus stroken hout kopen/maken met precies dezelfde diktes als het hout(rot) wat je weghaalt.

Voor de sterkte kun je de stroken eventueel in metselverband terugzetten (dus langer/korter afgewisseld).

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Er is al iets aan "hersteld" aan de linkerkant. De mogelijkheden zijn afhankelijk van wat er achter de deur zit. Heb je daar ruime dan kan je voor de linker deur evt een achterplaat monteren en dan aanvullen met nieuw, goed hout. Dan is het hersteld maar het gaat er niet hetzelfde uitzien.

De rechterkant kan je waarschijnlijk helemaal herstellen. (grotere pics?) schuren, rot hout zoveel mogelijk verwijderen, impregneren, vullen met expoxy houtvuller (bij dit soort kits zit meestal ook impregnatie middel) schuren, verven. Genieten.

Ik heb wat ervaring met dit soort klussen, prima te doen en dankbaar werk.

[ Voor 6% gewijzigd door Dinictus208 op 14-05-2025 13:04 ]

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjscheffer
Ik heb inderdaad een plankje tegen de linker deur geschroefd. Reparatie zal ik het niet noemen. De deur is opgebouwd uit een frame waar aan de binnenkant een plaat multiplex (ik vermoed 6mm dik) tegen is bevestigd. Aan de buitenkant zijn de verticale latten bevestigd. In het frame zitten ook horizontale balken waar de scharnieren zijn bevestigd. Hoewel ik het niet kan zien, neem ik aan dat er diagonale schoren in de frameconstructie zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/my93aD5Z7eXGLySVaGqUpmebdMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xufwiKq2fv4VMASCvXyp4kgB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGBWm1WShZ8ckVRrOTKTr_4xWdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4OTSpQFjIUIeshR6ZLMXUdcH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxDE-4a42zseLI3G2Aux2NvL1xg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjZY3mm04DS91yim010s8sWa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cRs92aVp0TIIQAsCLoYD6jXjnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pWO3Uv11luKuN5IhJMqBk6U9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door hjscheffer op 14-05-2025 14:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:40
zet er eerst maar eens een cirkelzaag in om over de gehele breedte van de deur het rotte deel eraf te zagen, dan weet je ook direct wat erachter zit en of je daar nog wat nieuws op vast kan zetten

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:59
Ik zou de deuren in zijn geheel vervangen en als het financieel nu niet uitkomt sparen en later vervangen. Vind het persoonlijk zonde van al het tijd en geld dat je aan 2k epoxy en verf erin gaat stoppen.
Zeer waarschijnlijk is de deur ook krom vanwege al het vocht en dat ga je moelijk repareren en blijft het een 'zwakke broeder'. Maar goed ga je het avontuur wel aan dan eerst kijken of je aan planken van dezelfde breedt en dikte kan komen zonder dat het maatwerk wordt. En daarna zoveel mogelijk slecht hout weghalen en vervangen. Neem als je gaat schilderen ook een grondverf op kleur (geen wit) die dichtbij de uiteindelijke lak komt, dan heb je geen spanningsverschil tussen de verflagen die voor barsten gaat zorgen (idem voor kit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBND
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-09 17:59
Mad_Manic schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:16:
Ik zou de deuren in zijn geheel vervangen en als het financieel nu niet uitkomt sparen en later vervangen. Vind het persoonlijk zonde van al het tijd en geld dat je aan 2k epoxy en verf erin gaat stoppen.
Zeer waarschijnlijk is de deur ook krom vanwege al het vocht en dat ga je moelijk repareren en blijft het een 'zwakke broeder'. Maar goed ga je het avontuur wel aan dan eerst kijken of je aan planken van dezelfde breedt en dikte kan komen zonder dat het maatwerk wordt. En daarna zoveel mogelijk slecht hout weghalen en vervangen. Neem als je gaat schilderen ook een grondverf op kleur (geen wit) die dichtbij de uiteindelijke lak komt, dan heb je geen spanningsverschil tussen de verflagen die voor barsten gaat zorgen (idem voor kit).
Mocht je inderdaad soortgelijk hout hebben, kan je met een multi tool redelijk precies rechte stukken eruithalen, en vervangen (met epoxy vastzetten zoals @Juup aangeeft). Niet heel ingewikkeld, maar neemt wel tijd om het netjes te doen.
Momenteel zit het weer ook mee voor een dergelijke klus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 28-09 14:07
De onderste horizontale balk moet sowieso vervangen worden en waarschijnlijk ook de balk waar de deurheng op zit.
Kijk waar er boven nog een balk zit of maak er een in. Gebruik deze voor de afscheiding voor een nieuw onderste gedeelte.
Omdat het niet hetzelfde eruit hoeft te zien bespaar je jezelf veel moeite door hier een plaat watervast multiplex of betonplex op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Mad_Manic schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:16:
Als je gelijkwaardige deuren wil dat ga je hiervoor een serieus bedrag betalen. Hoe kom jij op 2K aan epoxy?

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-09 20:36

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

No Hands schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:36:
zet er eerst maar eens een cirkelzaag in om over de gehele breedte van de deur het rotte deel eraf te zagen, dan weet je ook direct wat erachter zit en of je daar nog wat nieuws op vast kan zetten
Precies dit.

Deur op 2 bokken leggen
invalzaag op diepte van de rabat delen, en die hele voorste laag er af zagen op +- 60cm hoogte.
Dan schade aan het frame onderin repareren en herstellen. Hele balken vervangen dus. Je hebt geluk, er zit een plaat achter waar je alles lekker op kunt schroeven.
En dan voor de onderste 60 cm iets terugmaken. Dat kan met een gelijksoortig rabatdeel, maar gelijk is altijd ongelijk, dus dat zou ik met watervast multiplex doen met een afwaterings profiel erboven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Dinictus208 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:58:
[...]

Als je gelijkwaardige deuren wil dat ga je hiervoor een serieus bedrag betalen. Hoe kom jij op 2K aan epoxy?
Denk dat hij 2 componenten epoxy bedoelt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Laatst online: 07:59
ZeRoC00L schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:35:
[...]

Denk dat hij 2 componenten epoxy bedoelt.
Dat klopt, google maar eens op 2k lak, epoxy of lijm.
Pagina: 1