WIndows 11: nog steeds geen update naar 24H2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-09 13:00
Ik heb hier 4 Windows 11 machines staan.
De afgelopen maanden hebben 3 ervan reeds de update naar 24H2 ontvangen.
Nu las ik dat er veel problemen waren met de 24H2 update.
Zoals problemen bij dual-boot met Linux, problemen met Ubisoft games etc etc.

Op geen van de 3 machines heb ik problemen ervaren.
De 4e machine, echter, is een dual-boot machine met Ubuntu en op de Windows staan Ubisoft games geinstalleerd :)

De updates staan wel aan en er komen nog steeds updates binnen, maar nog niet naar 24H2.
Daarnaast had ik het idee dat de meeste problemen omtrent 24H2 verholpen zijn en deze reeds GA is voor iedereen.
De huidige 23H2 gaat eind van dit jaar EOL en ik heb liever wel de update voor dat dat gebeurd.
Weet iemand wellicht of nog iets speelt bij Microsoft?
Als het na de zomer maanden (september) nog steeds niet is gebeurd, ga ik wel kijken naar een geforceerde upgrade.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Beste antwoord (via GarBaGe op 15-07-2025 20:25)

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:42

Blokker_1999

Full steam ahead

Die CPU staat netjes op de compatibiliteitslijst. Dus dat kan al niet de oorzaak zijn. Je kan ook altijd eens de installatie assistent draaien om te kijken of deze iets opmerkt dat niet juist is.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-09 16:32
@GarBaGe
Geen paniek :-)
Ik kreeg vandaag pas de 24H2 voor een van mijn systemen binnen.
Misschien dat ze per merk/type/chipset gefaseerd uitrollen om narigheid te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Kennelijk zijn er nog steeds problemen met 24H2, Secure Boot, dual-boot en SBAT?!?
Microsoft heeft kennelijk een vulnerability in GRUB2 bootloader (geprobeerd) te fixen, maar hierdoor start Linux niet meer op?

Zelf heb ik SecureBoot aangezet "voor de lol" om uit te proberen.
Het is vooral voor Microsoft, omdat mijn Linux installatie gebruikt maakt van FDE (Full Disk Encryption) en hiermee geen afhankelijk heeft van SecureBoot en/of TPM.

Overigens heb ik een dedicated TPM module op mijn moederbord geplaatst hiervoor.
Want... waarom niet?

Daarnaast staan Linux en Windows bij mij op gescheiden SSDs, waardoor ik in theorie direct Windows van zijn eigen SSD kan starten, als ik zou willen.
Maar liever via de GRUB bootloader, zodat ik kan kiezen...

Edit: oh ja, al mijn andere machines die al wel naar 24H2 over zijn, zijn allemaal single-boot Windows-only.

[ Voor 6% gewijzigd door GarBaGe op 15-05-2025 14:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:09
Je kan ook een "inplace upgrade/update" doen via ISO/USB?
Zo update/upgrade Ik mijn systemen meestal.

ElevenForum: Upgrade to Windows 11 (using ISO or USB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-09 22:05
Op mijn convertible Surface Pro is de update al maanden geleden uitgevoerd.
Op de desktop PC kan ik wel de iso downloaden, uitvoeren maar die geeft een error die al vaker op het web te vinden is maar een oplossing nog steeds niet gevonden.
Al zo kaal mogelijk opgestart, secure boot off etc. etc. maar helaas altijd hetzelfde resultaat.
Met Rufus geprobeerd te updaten maar geeft ook dezelfde fout.
23H2 wordt wel gewoon geupdate via win update.
Wie nog een goede suggestie heeft, ik hoor het graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGebAhNSTDqKm6DYr0GGCWR2tNs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8dIkKK9hxQhX6cxEl1JdNjUM.jpg?f=user_large

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 13:51
Hoeveel vrije ruimte heb je op de schijf?
Bij het upgraden van servers liep ik tegen deze error aan en bleek achteraf dat door de schijf te vergroten (VM) lukte het uiteindelijk wel.... Ook kan het zijn dat de recovery partition in de weg zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Piebas schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:41:
Hoeveel vrije ruimte heb je op de schijf?
Bij het upgraden van servers liep ik tegen deze error aan en bleek achteraf dat door de schijf te vergroten (VM) lukte het uiteindelijk wel.... Ook kan het zijn dat de recovery partition in de weg zit.
Ik heb meerdere disks erin zitten.
Mijn WIndows staat (natuurlijk) op de C: schijf. Dit is tevens de boot disk van Windows en bevat ook de overige partities van Windows, inclusief de recovery partition.
Even uit mijn hoofd heb ik nog enkele honderden GBs aan vrije ruimte op de C-schijf.
Mijn overige partities bekijk ik vanavond ff...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Is het een ondersteund systeem? Of heb je de bypass gebruikt? Want in dat laatste geval krijg je mogelijks geen upgrade naar 24H2. Je kan natuurlijk altijd handmatig de 24H2 installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Blokker_1999 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:13:
Is het een ondersteund systeem? Of heb je de bypass gebruikt? Want in dat laatste geval krijg je mogelijks geen upgrade naar 24H2. Je kan natuurlijk altijd handmatig de 24H2 installeren.
Het systeem begon zijn leven ergens rond 2018 met een X470 moederbord en een 2600X processor.
Dat begon met een officiële Windows 10.
Met Secure boot en BitLocker vanaf dag 1.
Door de jaren heen geüpgrade volgens de officiële Windows Update naar de huidige 23H2.
Als Microsoft vindt dat ik niet kan upgraden, zou ik graag willen weten waarom.
Voorlopig wacht ik nog ff af, ook omdat 23H2 nog niet EOL is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Die CPU staat netjes op de compatibiliteitslijst. Dus dat kan al niet de oorzaak zijn. Je kan ook altijd eens de installatie assistent draaien om te kijken of deze iets opmerkt dat niet juist is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
Ik heb vandaag besloten alsnog de installatie assistent te draaien en de 24H2 update te draaien.
Ging prima.

Edit: wellicht een detail om toe te voegen.
Deze PC dit niet automatisch wilde upgraden, hierop heb ik een script losgelaten van een of andere random Github repo in een poging om de bloatware op Windows 11 terug te dringen.
Dit script heeft het nodige ge-deinstalleerd en services uitgezet.
Daarna bleek het OS op sommige punten wat "moeizaam" te lopen, alsof er wellicht wat teveel gestript was.
Achteraf heb ik wel wat spijt van deze actie.

[ Voor 67% gewijzigd door GarBaGe op 17-07-2025 09:03 ]

Pagina: 1