MeesterPieter schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:58:
als de brandgang in eigen bezit is, zoals je aangeeft, is het waarschijnlijk geen probleem.
mits dit geen problemen oplevert voor het zakelijk recht van de buren (vermoedelijk komen en gaan naar de eigen tuin) , dus zolang je er nog doorheen kunt lopen/fietsen dan dikke prima.
als het geen eigen grond zou zijn mag het strikt genomen normaal niet
Ik dacht inderdaad ook dat ik niet zomaar alles die kant op mag gooien, geen van de buren heeft dit in ieder geval. Maar aangezien het wel mijn eigen grond is, waarbij de buren er gebruik van mogen maken om bij hun eigen tuin te komen, kon het wel eens anders zijn.
Ik heb wel een HWA, maar die zit aan de andere kant van de tuin. Ik heb eerst mijn woning, dan daaraan een stuk tuin over de gehele breedte en daaraan een schuur met poort. De HWA zit aan de kant van de woning en ik wil geen afwatering door de tuin naar die HWA.
Geen putten oid in de brandgang, alleen een paadje met aan beide kanten een dunne zandstrook van 10 cm.
Slappyjoez schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:00:
Lijkt me geen wenselijke situatie. In de brandgang bij ons is er ook één iemand die heeft zijn schuur/overkapping uitgebreid, waardoor het oppervlak 4 keer groter is dan de andere schuurtjes. In de standaard situatie is deze gewoon op de HWA aangesloten. Degene met de uitbreiding loost in de brandgang, bij flinke regenval kun je niet fatsoenlijke daar langs lopen zonder natte voeten te krijgen. Er zit wel om X aantal meter een put, maar de afstand tussen afvoer en put is te groot waardoor het niet direct wordt afgevoerd.
Bij ons zit geen put in de brandgang, alleen een dun stukje zand aan beide kanten van de tegels van het pad. Ik ben bang dat het inderdaad een natte voeten verhaal wordt als alles die kant op gaat.
Brandgang is betegeld, met aan beide zijdes een zand/groen strook van +- 10cm
Bij lange na niet 2x het oppervlakte van het dak.
SPT schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:03:
[...]
Het is dus juist waarschijnlijk wel een probleem, tenzij het water op het gedeelte van de brandgang blijft dat zijn bezit is. Als het water ook naar de delen van de brandgang kan stromen die in het bezit van anderen zijn, dan ben je aan het afwateren op het terrein van anderen en dat mag niet. De wetgeving hierover beoogt precies te verbieden wat jij nu wilt.
Ah niet eens aan gedacht dat ik dus niet alleen afwater op mijn eigen grond, maar bij veel regen dus af zou wateren op grond van anderen.
Skynett schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:58:
Niet doen, je bent dan wel een beetje de aso van de buurt als je dat doet, en je werkt verloedering in de hand.
Hou juist de gedeelde brandgang zo netjes mogelijk. Zo zijn de putten en het riool in de brandgang gemeenschappelijk bezit, en geen eigendom van de gemeente zoals vaak wordt gedacht. En als je blokkade krijgt mag je het zelf gaan betalen. En organiseer die betaling maar eens netjes met 20 buren die de brandgang delen, dat is niet te doen.
Dus wees heel zuinig op je mooie brandgang en doe er alles aan om het zo netjes mogelijk te houden, dan is de drempel voor anderen om ook maar aan te rommelen zo hoog mogelijk.
Daar ben ik ook bang voor. Ik zou het liefste het water niet in mijn tuin afwateren, maar ik ben niet bereid om overlast te veroorzaken voor anderen.
The Eagle schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:11:
Als er op de brandgang afgewaterd wordt (en er dus een put oid zit waar het water heen kan), EN het je eigen grond is, zie ik geen probleem. Maar het antwoord op beiden moet wel Ja zijn dan, anders mag het dus niet zomaar.
Verder: Check eens bij je gemeente of je subsidie krijgt als je de boel de tuin in laat lopen. Dikke kans van wel

Helaas geen putten oid in heel de brandgang.