Afwateren hemelwater schuur naar brandgang toegestaan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulllllll
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-09 13:59
Hoi klussers,

Weet iemand of het toegestaan is om het regenwater,wat op mijn schuur achter in de tuin valt, naar de brandgang te leiden?

Momenteel ligt er een hellend dak op, richting de tuin. Hierdoor stroomt alles mijn tuin in.
Ik zou dit eventueel de andere kant op willen laten hellen, waardoor het in de brandgang terecht komt.
Ook zou ik een afvoer kunnen monteren met de huidige helling, maar dan alleen de afvoer naar de brandgang willen leiden.

De grond is in eigen bezit, maar buren etc maken er ook gebruik van voor toegang tot hun eigen tuin.

Beste antwoord (via Paulllllll op 14-05-2025 13:15)

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 21:08

SPT

MeesterPieter schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:58:
Als de brandgang in eigen bezit is, zoals je aangeeft, is het waarschijnlijk geen probleem.
mits dit geen problemen oplevert voor het zakelijk recht van de buren (vermoedelijk komen en gaan naar de eigen tuin) , dus zolang je er nog doorheen kunt lopen/fietsen dan dikke prima.

als het geen eigen grond zou zijn mag het strikt genomen normaal niet
Het is dus juist waarschijnlijk wel een probleem, tenzij het water op het gedeelte van de brandgang blijft dat zijn bezit is. Als het water ook naar de delen van de brandgang kan stromen die in het bezit van anderen zijn, dan ben je aan het afwateren op het terrein van anderen en dat mag niet. De wetgeving hierover beoogt precies te verbieden wat jij nu wilt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:33

FreakNL

Well do ya punk?

Tja het lijkt me niet dat je dat zomaar de brandgang in mag dumpen.

Heb je niet gewoon een HWA die de grond ingaat (en derhalve het riool).

Heb je een zinkput in de brandgang?

Anyway, bijzondere situatie. Want normaliter heb je gewoon HWA vanaf bouw lijkt me?

[ Voor 30% gewijzigd door FreakNL op 14-05-2025 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-09 23:26

MeesterPieter

PnP Pinball

als de brandgang in eigen bezit is, zoals je aangeeft, is het waarschijnlijk geen probleem.
mits dit geen problemen oplevert voor het zakelijk recht van de buren (vermoedelijk komen en gaan naar de eigen tuin) , dus zolang je er nog doorheen kunt lopen/fietsen dan dikke prima.

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:47
Lijkt me geen wenselijke situatie. In de brandgang bij ons is er ook één iemand die heeft zijn schuur/overkapping uitgebreid, waardoor het oppervlak 4 keer groter is dan de andere schuurtjes. In de standaard situatie is deze gewoon op de HWA aangesloten. Degene met de uitbreiding loost in de brandgang, bij flinke regenval kun je niet fatsoenlijke daar langs lopen zonder natte voeten te krijgen. Er zit wel om X aantal meter een put, maar de afstand tussen afvoer en put is te groot waardoor het niet direct wordt afgevoerd.

[ Voor 13% gewijzigd door Slappyjoez op 14-05-2025 11:03 ]

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:11
Hoe moet het hemelwater in de brandgang weg ?
Is hier een grasstrook 2x het oppervlakte van het dak op eigen terrein?
Of bestaat de brandgang uit grind ipv tegels?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 21:08

SPT

Als de brandgang in eigen bezit is, zoals je aangeeft, is het waarschijnlijk geen probleem.

Het is dus juist waarschijnlijk wel een probleem, tenzij het water op het gedeelte van de brandgang blijft dat zijn bezit is. Als het water ook naar de delen van de brandgang kan stromen die in het bezit van anderen zijn, dan ben je aan het afwateren op het terrein van anderen en dat mag niet. De wetgeving hierover beoogt precies te verbieden wat jij nu wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:14

Fe2O3

Ja das roest

Is die brandgang, het stukje naast je tuin, helemaal van jou? Ja dan mag het.

Is het gedeeld eigendom, nee dan mag het niet zonder toestemming van alle eigenaren wel denk ik.

Het stuk brandgang achter mijn tuin is kadastraal van mij bijv. Daar je moet afwateren op je eigen grond, en dat dus mijn eigen grond is, zou het mogen.

Er is wel fuck all aan waterafvoer daar, het is een geasfalteerd pad, dus of het slim zou zijn is een 2e maar soit.,

Dum de dum

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:42
Niet doen, je bent dan wel een beetje de aso van de buurt als je dat doet, en je werkt verloedering in de hand.

Hou juist de gedeelde brandgang zo netjes mogelijk. Zo zijn de putten en het riool in de brandgang gemeenschappelijk bezit van de huiseigenaren, en geen eigendom van de gemeente zoals vaak wordt gedacht. En als je blokkade krijgt mag je het zelf gaan betalen. En organiseer die betaling maar eens netjes met 20 buren die de brandgang delen, dat is niet te doen.

Dus wees heel zuinig op je mooie brandgang en doe er alles aan om het zo netjes mogelijk te houden, dan is de drempel voor anderen om ook maar aan te rommelen zo hoog mogelijk.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:00
Je kunt in eigen tuin ook een Infiltratieput ingraven. Dan hoef je niet op het oppervlak te lozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als er op de brandgang afgewaterd wordt (en er dus een put oid zit waar het water heen kan), EN het je eigen grond is, zie ik geen probleem. Maar het antwoord op beiden moet wel Ja zijn dan, anders mag het dus niet zomaar.

Verder: Check eens bij je gemeente of je subsidie krijgt als je de boel de tuin in laat lopen. Dikke kans van wel :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-09 15:42
Dit is een mogelijk toekomstige 'Mr Visser doet uitspraak'

Als de brandgang echt van jou is (vermeld in koopakte en alle buren recht van overpad) EN er ligt een put o.i.d. in de brandgang zou je het kunnen doen.
Maar dit is niet iets dat je zo maar kan doen, in jouw geval misschien net wel omdat de brandgang van jou is.
Ik zou een zo simpel mogelijke oplossing proberen want als er geen put is dan loop je het risico dat er water in de brandgang achterblijft en het een rommeltje wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
Ook met een put in de gang krijg je plassen in de gang. Er is hier ook eentje die een uitloop in de gang heeft gemaakt en als iedereen dat dus gaat doen wordt het één grote puinhoop in de hele gang na een regenbui.

Kortom, wees verstandig, loos niet in de gang en zorg voor een deugdelijke oplossing. Zijn al verschillende opties genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Skynett schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:33:
Ook met een put in de gang krijg je plassen in de gang. Er is hier ook eentje die een uitloop in de gang heeft gemaakt en als iedereen dat dus gaat doen wordt het één grote puinhoop in de hele gang na een regenbui.

Kortom, wees verstandig, loos niet in de gang en zorg voor een deugdelijke oplossing. Zijn al verschillende opties genoemd.
Dat is een kwestie van zorgen dat er een goede afloop is richting de put.
Maar dat kun je alleen garanderen als het je eigen grond is - op andermans grond mag je niet zomaar tegels gaan aanstampen :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:15
Skynett schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:58:
[...] Zo zijn de putten en het riool in de brandgang gemeenschappelijk bezit, en geen eigendom van de gemeente zoals vaak wordt gedacht.
[...]
Are you sure about that? Als het gemeentegrond betreft (check bij het kadaster) dan kan je niet zomaar eigenaar zijn van een daarin geplaatste put en leidingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paulllllll
als de brandgang in eigen bezit is, zoals je aangeeft, is het waarschijnlijk geen probleem.

Ik dacht inderdaad ook dat ik niet zomaar alles die kant op mag gooien, geen van de buren heeft dit in ieder geval. Maar aangezien het wel mijn eigen grond is, waarbij de buren er gebruik van mogen maken om bij hun eigen tuin te komen, kon het wel eens anders zijn.

Ik heb wel een HWA, maar die zit aan de andere kant van de tuin. Ik heb eerst mijn woning, dan daaraan een stuk tuin over de gehele breedte en daaraan een schuur met poort. De HWA zit aan de kant van de woning en ik wil geen afwatering door de tuin naar die HWA.

Geen putten oid in de brandgang, alleen een paadje met aan beide kanten een dunne zandstrook van 10 cm.
Slappyjoez schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:00:
Lijkt me geen wenselijke situatie. In de brandgang bij ons is er ook één iemand die heeft zijn schuur/overkapping uitgebreid, waardoor het oppervlak 4 keer groter is dan de andere schuurtjes. In de standaard situatie is deze gewoon op de HWA aangesloten. Degene met de uitbreiding loost in de brandgang, bij flinke regenval kun je niet fatsoenlijke daar langs lopen zonder natte voeten te krijgen. Er zit wel om X aantal meter een put, maar de afstand tussen afvoer en put is te groot waardoor het niet direct wordt afgevoerd.
Bij ons zit geen put in de brandgang, alleen een dun stukje zand aan beide kanten van de tegels van het pad. Ik ben bang dat het inderdaad een natte voeten verhaal wordt als alles die kant op gaat.
99ruud99 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:02:
Hoe moet het hemelwater in de brandgang weg ?
Is hier een grasstrook 2x het oppervlakte van het dak op eigen terrein?
Of bestaat de brandgang uit grind ipv tegels?
Brandgang is betegeld, met aan beide zijdes een zand/groen strook van +- 10cm
Bij lange na niet 2x het oppervlakte van het dak.
SPT schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:03:
[...]

Ah niet eens aan gedacht dat ik dus niet alleen afwater op mijn eigen grond, maar bij veel regen dus af zou wateren op grond van anderen.
Skynett schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:58:
Niet doen, je bent dan wel een beetje de aso van de buurt als je dat doet, en je werkt verloedering in de hand.

Hou juist de gedeelde brandgang zo netjes mogelijk. Zo zijn de putten en het riool in de brandgang gemeenschappelijk bezit, en geen eigendom van de gemeente zoals vaak wordt gedacht. En als je blokkade krijgt mag je het zelf gaan betalen. En organiseer die betaling maar eens netjes met 20 buren die de brandgang delen, dat is niet te doen.

Dus wees heel zuinig op je mooie brandgang en doe er alles aan om het zo netjes mogelijk te houden, dan is de drempel voor anderen om ook maar aan te rommelen zo hoog mogelijk.
Daar ben ik ook bang voor. Ik zou het liefste het water niet in mijn tuin afwateren, maar ik ben niet bereid om overlast te veroorzaken voor anderen.
The Eagle schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:11:
Als er op de brandgang afgewaterd wordt (en er dus een put oid zit waar het water heen kan), EN het je eigen grond is, zie ik geen probleem. Maar het antwoord op beiden moet wel Ja zijn dan, anders mag het dus niet zomaar.

Verder: Check eens bij je gemeente of je subsidie krijgt als je de boel de tuin in laat lopen. Dikke kans van wel :)
Helaas geen putten oid in heel de brandgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
SniperGuy schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:03:
[...]

Are you sure about that? Als het gemeentegrond betreft (check bij het kadaster) dan kan je niet zomaar eigenaar zijn van een daarin geplaatste put en leidingen.
In mijn geval heb ik dat nagevraagd bij de gemeente, na mijn koopcontract er even bijgehaald te hebben. Het gaat hier om eigen grond. Elke eigenaar bezit de helft van de brandgang en de overbuur bezit de andere helft van de brandgang, en met recht van overpad aan alle aangrenzende bewonders En de gemeente doet dan niets voor je in geval van blokkade van het riool in de brandgang. Het riool ligt immers op eigen grond, en niet op grond van de gemeente. Dus let ook op buren die denken slim te zijn door bakvet in de put in de gang weg te gooien. 8)7

Vrijwel niemand staat er bij stil dat het riool fijn (deels) zijn eigen bezit is.

[ Voor 31% gewijzigd door Skynett op 14-05-2025 13:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulllllll
Bedankt voor alle reacties!

Los van of het zou mogen, denk ik niet dat het de beste of meest nette oplossing word. Zeker als ik daarmee overlast kan bezorgen voor anderen. Als er water blijft staan en het gaat vriezen, ben ik bang dat het heel glad en gevaarlijk gaat worden.

Enige wat ik nog kan bedenken, is zorgen voor grind aan de zijkanten en/of een put in de brandgang.
Anders wordt het waarschijnlijk een infiltratieput in de tuin, naar het gras toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Geen putten in de brandgang en alleen een smalle strook zand --> dat watert dus niet af, kun je niet gebruiken. Water moet ergens heen. En zoekt het laagste punt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:34

BCC

Bij een nieuwbouwwijk van een vriend van me moest je ook alles inwateren (want nieuwbouw) maar daar had dus iedereen vrolijk zijn schuur en tuin afgewaterd op de brandgang. De gemeente heeft na meerdere brieven een klein hobbeltje gestraat aan het eind van de brandgang. De eerst volgende regenbui stond er 20cm water in de brandgang en alle aangrenzende tuinen blank - toen kwam er toch wat discussie op de buurtwhatsapp over infiltratiekratten 🤣

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:15
Skynett schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:05:
[...]

In mijn geval heb ik dat nagevraagd bij de gemeente, na mijn koopcontract er even bijgehaald te hebben. Het gaat hier om eigen grond. Elke eigenaar bezit de helft van de brandgang en de overbuur bezit de andere helft van de brandgang, en met recht van overpad aan alle aangrenzende bewonders En de gemeente doet dan niets voor je in geval van blokkade van het riool in de brandgang. Het riool ligt immers op eigen grond, en niet op grond van de gemeente. Dus let ook op buren die denken slim te zijn door bakvet in de put in de gang weg te gooien. 8)7

Vrijwel niemand staat er bij stil dat het riool fijn (deels) zijn eigen bezit is.
Maar dat is lang niet in heel Nederland zo. Over het algemeen is het gewoon gemeentegrond (te zien op de kaart van het kadaster). Gedeelde eigendom is eerder uitzondering dan regel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
SniperGuy schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:03:
[...]

Maar dat is lang niet in heel Nederland zo. Over het algemeen is het gewoon gemeentegrond (te zien op de kaart van het kadaster). Gedeelde eigendom is eerder uitzondering dan regel...
Daar kan ik geen algemene uitspraak over doen. Ik kan alleen iets over mijn situatie zeggen, met de bijbehorende consequenties voor het riool die vaak over het hoofd gezien worden.

Maar goed, TS heeft helemaal geen put in zijn brandgang blijkt nu, dus voor hem is dit ook niet meer relevant. En volgens mij is de TS inmiddels ook geholpen met zijn vraag.

Ik zeg terug naar de orde van de dag.

Pagina: 1