Waterverbruik meten regenwater

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-09 12:51
Beste tweakers

Om water te besparen gaan we een regenwatertank ingraven en een filtersysteem installeren. Dit is voor het toilet, wasmachine en het besproeien van de tuin.
Het filter systeem kan ook suppleren met drinkwater als de regenwater tank leeg is.
Dit is een standaard systeem van een leverancier (niet zelf bedacht).

Nu lijkt met mij leuk om te kunnen monitoren wanneer het filter systeem regenwater uit de tank opneemt en dit uitlezen met home assistant.

Heet iemand ervaring met goede water meters hiervoor?

Mvg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Welke heb je zelf al gevonden, waartussen twijfel je? :) Moet het wifi, zigbee, z-wave, bedraad zijn?

Wil je een meter in-line die de flow meet? Of is in jouw situatie het handiger om met een ultrasone sensor het waterniveau in de tank te meten en op basis daarvan uit te rekenen hoeveel water er verbruikt is? In dat laatste geval heb je dan ook informatie over je regenwatervoorraad in de tank.

Moet het een kant-en-klaar product zijn, of mag zelfbouw ook? In dat laatste geval kun je een water flow sensor of een ultrasonische sensor hangen aan een ESP.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19-09 15:31
Even wat als ongevraagd-adviseur.. ;-)
Wil je dit uit ideologisch standpunt doen of echt geld mee besparen? water in NL is namelijk lachwekkend goedkoop! Als je kijkt wat je toilet en wasmachine verbruikt dan is de opbrengst namelijk zeer klein, zeker als je de opvang tegenover een grondwaterbron bekijkt. (vaak als je wil sproeien regent het al een tijd niet en heeft je toilet en wasmachine het opgemaakt). Ik zou gewoon de tuin sproeien vanuit een puls namelijk. (dit kan je ook zien als regenwateropvang)

[ Voor 13% gewijzigd door H3nk1960 op 14-05-2025 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
tj.jackel schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:05:
Dit is een standaard systeem van een leverancier (niet zelf bedacht).
welk systeem heb je op het oog? En zit daar geen uitleesfunctie op?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

H3nk1960 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:29:
Wil je dit uit ideologisch standpunt doen of echt geld mee besparen? water in NL is namelijk lachwekkend goedkoop!
Dat maakt voor de casus toch niet uit?

Door klimaatverandering is het steeds belangrijker dat neerslag niet direct in het riool gaat en we regenwater opvangen en tuintegels verwijderen. Daarnaast hebben we dingen zoals Meer problemen met drinkwater dreigen, besparen lukt nog onvoldoende.

Waarom zou je actief proberen om een tweaker, die wél meehelpt bij deze problematiek, ervan te overtuigen het niet te doen? Ik zou er heel blij van worden als mijn buren hun tuintegels eruit gooien en wadi's of andere opvang van regenwater regelen. Kan me niet voorstellen dat ik bij hen langs ga om te vertellen dat ze beter alles op het riool kunnen aansluiten, want minder moeite en op korte termijn goedkoper :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
Bedankt voor de reacties. Het is het GEP IRM-3 watermanager systeem.
Op internet heb ik gezocht naar watermeters maar kwam er nog niet tegen van die is makkelijk te integreren in homeassistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Ik heb deze watermeter, met platte gele sensor. Integreert prima in Home Assistant.

https://smart-stuff.nl/product/esphome-waterlezer-dongle/

[ Voor 13% gewijzigd door Leaplasher op 14-05-2025 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Leaplasher schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:18:
Ik heb deze watermeter, met platte gele sensor. Integreert prima in Home Assistant.

https://smart-stuff.nl/product/esphome-waterlezer-dongle/
Dat is om de drinkwatermeter in je meterkast uit te lezen, dat lijkt me niet echt wat de topicstarter zoekt.

Althans: je kan natuurlijk een standaard analoge watermeter in je installatie hangen en dan zo'n sensor er bij om hem digitaal uit te lezen, maar dat lijkt me onnodig ingewikkeld. Er zijn vast ook gewoon flow meters te koop die direct digitaal uit te lezen zijn.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Graag gedaan, maar het zou helpen als je antwoord geeft op de vragen in mijn post. Dan kunnen we gerichter met je meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
Gizz schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:22:
Welke heb je zelf al gevonden, waartussen twijfel je? :) Moet het wifi, zigbee, z-wave, bedraad zijn?

Wil je een meter in-line die de flow meet? Of is in jouw situatie het handiger om met een ultrasone sensor het waterniveau in de tank te meten en op basis daarvan uit te rekenen hoeveel water er verbruikt is? In dat laatste geval heb je dan ook informatie over je regenwatervoorraad in de tank.

Moet het een kant-en-klaar product zijn, of mag zelfbouw ook? In dat laatste geval kun je een water flow sensor of een ultrasonische sensor hangen aan een ESP.
Ik zou graag een meter hebben die in de leiding meet. Niet in de tank.
Bijvoorkeur iets wat via de wifi werkt.
Ik kwam de watermeter tegen i.c.m. de afleesmodule maar dit was in totaal een vrij prijzig gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@tj.jackel met wifi en een lage prijs als uitgangspunt zou ik voor de zelfbouwroute gaan. Met de eerder door mij gelinkte sensor (of een vergelijkbaar model) en een ESP heb je voor €15 de basis. Daar nog een behuizing bij een een usb-lader, dan ben je rond.

edit: hier een topic waar voorbeelden en codes worden gedeeld.
edit2: hier nog een voorbeeldje: My first completed ESPHome project: Aquarium Filter Flow Meter
edit3: Hier een kant-en-klaar ESPHome watermeet kitje

[ Voor 51% gewijzigd door Gizz op 15-05-2025 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tj.jackel
Bedankt, dit is wat ik zocht https://smarthomeshop.io/products/waterflowkit.
Pagina: 1