Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:07
net gelezen dat de prijs van postzegels nog verder stijgt (nu naar 1.31)
wat natuurlijk een idioot bedrag is.

en de service ondertussen is enorm achteruit gegaan.
**een een astronomisch aantal brieven zoekraakt (volgens de officiële cijfers word nog maar 97% bezorgd, waar dat in de oude PTT dagen nog 99.997% was
(en ik trek zelfs die percentages iets ten twijfel waar ik tot ca 2000 nooit ook maar 1 poststuk niet geleverd kreeg, komt nu iets van 1 op de 5 poststukken die mensen mij sturen gewoon nooit aan)

**de betrouwbaarheid van vandaag gepost, morgen bezorgd, compleet pleite.
-niet alleen omdat het aantal bezorgdagen verlaagd is, maar ook omdat bij "gebrek aan bezorgers" post regelmatig gewoon maar eens per week bezorgd word.
**zelfs spoedbezorgingen, zoals voor uitnodigingen voor begrafenissen raken zoek of komen pas aan
**aangetekende brieven, ook die worden gewoon bij de buren afgegeven, of raken zoek.
---
dat is best ellendig, want er zijn brieven met juridische gevolgen die bvb je dwingen te betalen of reageren binnen 5 dagen na zending, of binnen 3 dagen na zending.
-> en de belastingdienst, incassokosten, e.d. zijn meedogenloos en nemen geen excuus aan brief te laat bezorgd)
-> en het drama van te laat een uitnodiging voor een bruiloft, begrafenis of andere belangrijke gebeurtenis krijgen, is helaas ook regelmatig aan de orde..

ondertussen zijn de postkantoren verdwenen, en de vaste postbezorgers en sorteerders vervangen voor onderbetaalde flexwerkers.

het excuus wat steeds gevoerd word voor al dit ligt aan "er worden nog te weinig brieven verstuurd"

wat natuurlijk de grootste kolder is ooit.. hoewel dat waar mag zijn er worden meer PAKJES dan ooit verstuurd.
EN we weten allemaal dat de bezorging van pakketpost met gelijke drama's kampt.
(niet alleen bij postNL)

qua volume zou mijn antwoord zijn.. laat de winst op pakketbezorging gebruikt worden om de briefbezorging intact te houden. net als vroeger de pakketjes een bijzaak waren naast de brieven.
=
maar om zoiets te doen, moeten we de posterijen niet gewoon weer een staatsbedrijf maken.
weg met de 100 aanbieders voor postbezorging, weg met marktwerking,

zou dat de prijs weer redelijk voor de klant maken, en de betrouwbaarheid herstellen?

de hoofdprijs betalen voor het Russische roulette van komt mijn poststuk aan, als het aankomt wanneer en in welke conditie.. is natuurlijk een schandvlek op iets wat gewoon in het publieke domein thuisgehoord

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Want staatsbedrijven zijn het toonbeeld van efficiëntie en lage kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:30

de Peer

under peer review

DutchGamer1982 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:03:
waarom is dat idioot? dat valt toch wel mee?
Bovendien, hoe vaak maak je er nog gebruik van, dus hoe erg is het dan dat je iets meer betaalt voor een dienst die gewoon meer geld kost om nog in de lucht te houden.

ik denk dat je ook wel wat bronnen/feiten zou moeten noemen, want nu is het een enorm onderbuik-topic. klopt die 97% van je bijvoorbeeld wel?

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 14-05-2025 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Dat zou vooral inhouden dat iedereen gaat betalen voor post, ipv de gebruikers... En ik vind het moeilijk te geloven dat nationaliseren zorgt voor lagere kosten

[ Voor 32% gewijzigd door 418O2 op 14-05-2025 10:08 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wolly schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:04:
Zijn hier echt nog up-to-date cijfers van anno 2025? Iets van een onderzoek waar je je opmerking op baseert?

Wat dit onderwerp betreft heb ik het idee dat we elkaar massaal napraten. Commercieel = goed, staat = slecht.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:05:
[...]

Bovendien, hoe vaak maak je er nog gebruik van, dus hoe erg is het dan dat je iets meer betaalt voor een dienst die gewoon meer geld kost om nog in de lucht te houden.
Veel te kort door de bocht.
Er worden meer pakketten dan ooit verstuurd en de prijs ging, trommelgeroffel, keihard omhoog. Terwijl de service met precies dezelfde snelheid (of misschien nog wel harder) naar beneden stort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dehardstyler schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:09:
[...]

Veel te kort door de bocht.
Er worden meer pakketten dan ooit verstuurd en de prijs ging, trommelgeroffel, keihard omhoog. Terwijl de service met precies dezelfde snelheid (of misschien nog wel harder) naar beneden stort.
keihard omhoog, dat valt toch wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Glashelder schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:09:
[...]

Zijn hier echt nog up-to-date cijfers van anno 2025? Iets van een onderzoek waar je je opmerking op baseert?

Wat dit onderwerp betreft heb ik het idee dat we elkaar massaal napraten. Commercieel = goed, staat = slecht.
Heb je echt een onderzoek nodig om te zien dat de overheid niet uitblinkt in efficiëntie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Nee hoor, gemiddelde in Europa ligt hoger.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wolly schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:17:
[...]

Heb je echt een onderzoek nodig om te zien dat de overheid niet uitblinkt in efficiëntie?
Ja. Nu is het alleen maar bashen op basis van een gevoel.

Als je naar de energiemarkt in NL kijkt: er zijn er 61 actief. Dat betekend 61 maal een CEO, afdeling administratie, klantenservice, etc.

Dat kan onmogelijk efficienter zijn dan dat alles eenmaal.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:02
Ik vrees dat we niet veel gaan bereiken in dit topic als niemand zich er hard voor maakt en bijvoorbeeld via de politieke weg zoekt naar een oplossing. Maar ik denk niet dat de overheid, de politiek of het beleid, (hoe je het ook wilt noemen) hierop staat te wachten. De afgelopen tientallen jaren is er steeds meer losgelaten door de overheid, dus ik zie dat niet zomaar veranderen.

Wat mij betreft mogen er wel meer zaken terug naar de overheid naast een staatsbedrijf dat post rondbrengt. Dan denk ik aan:
- Netbeheer van elektra en gas
- (glasvezel)verbinding van internet
- Openbaar vervoer. Alles.

Alles wat te maken heeft met infrastructuur mag in mijn ogen niet verzorgd worden door een privaat bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Glashelder schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:22:
[...]

Als je naar de energiemarkt in NL kijkt: er zijn er 61 actief. Dat betekend 61 maal een CEO, afdeling administratie, klantenservice, etc.

Aha.
Net als dat internationaal bellen vroeger een fortuin kostte toen alleen PTT er nog was?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Waarom is dat idioot? Als je ziet wat ervoor gedaan moet worden, en die mensen ook hun loon willen zien stijgen.
en de service ondertussen is enorm achteruit gegaan.
**een een astronomisch aantal brieven zoekraakt (volgens de officiële cijfers word nog maar 97% bezorgd, waar dat in de oude PTT dagen nog 99.997% was
Bron? De officiele cijfers die ik zie zijn 99.8%. (https://www.postnl.nl/kla.../kwaliteit-postbezorging/)
wat natuurlijk de grootste kolder is ooit.. hoewel dat waar mag zijn er worden meer PAKJES dan ooit verstuurd.
EN we weten allemaal dat de bezorging van pakketpost met gelijke drama's kampt.
(niet alleen bij postNL)
De pakjes en postbezorging staan los van elkaar. Persoonlijk weinig problemen met PostNL pakjes, maar het ligt er net aan welke bezorger je hebt. De oplossing is natuurlijk simpel: Veel meer gaan betalen ervoor, maar dit topic begon ermee dat je dat niet wil.
qua volume zou mijn antwoord zijn.. laat de winst op pakketbezorging gebruikt worden om de briefbezorging intact te houden. net als vroeger de pakketjes een bijzaak waren naast de brieven.
Wacht even. Twee dingen nu. Als eerste: Dit is nu exact wat PostNL al doet! Ten tweede, je klaagt net dat pakjesbezorging een drama is, en nu vind je ook nog dat daar geld moet worden weggehaald (en doorgeschoven naar de postbezorging). Verwacht je dat het dan beter wordt?
maar om zoiets te doen, moeten we de posterijen niet gewoon weer een staatsbedrijf maken.
Buiten PostNL heb je nog een paar kleine bezorgers van zakelijke post, maar dat is gerommel in de marge.

Maar waar het op neerkomt is dus dat je voorstander bent van dat er veel meer geld naar de postbezorging moet, maar dat niet de gebruiker betaald, maar dat elke Nederlander meebetaald? Welk probleem los je dan op? Dat de gemiddelde Nederlander met de laatste prijsverhogingen een €0.60 extra per jaar kwijt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:31
Wolly schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:25:
[...]

Aha.
Net als dat internationaal bellen vroeger een fortuin kostte toen alleen PTT er nog was?
Kon ook voor nop internationaal bellen via een telefooncentrale in Denemarken >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:11:
[...]

keihard omhoog, dat valt toch wel mee?
Je hebt gelijk, ik dacht dat we op 7,95 zaten, maar het is 6,95 nog. Dus dit is valt inderdaad wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Aha.
Dat heeft natuurlijk helemaal niets te maken met regelgeving :) Door voornamelijk regelgeving is bellen in de EU goedkoop. Internationaal bellen met bijv. Odido is nog steeds schofterig duur. Met mijn Odido abo betaal ik 1,50 per minuut als ik bel, en 0,75 per minuut als ik gebeld wordt. Je zei dat het vroeger een fortuin kostte? _O- _O- Als de EU er geen paal en perk had gesteld, dan had je nu nog steeds een fortuin betaald als je naar Duitsland zou bellen.

En dit is dus precies wat ik bedoel. Je standpunt is gebaseerd op voornamelijk de onderbuik. De omstandigheden van 30/40 jaar geleden, toen we nog veel staatsbedrijven hadden, waren heel anders en daarom kan je niet 1 op 1 vergelijken met nu. Maar goed, we hebben volgens mij nauwelijks nog staatsbedrijven dus of e.a. ooit objectief te onderzoeken is...

Punt blijft staat dan we massaal elkaar napraten op dit onderwerp zonder dat dat echt onderbouwd is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
het excuus wat steeds gevoerd word voor al dit ligt aan "er worden nog te weinig brieven verstuurd"
Het loon van die postbode is de afgelopen jaren met tientallen procenten gestegen, het aantal brieven per ronde sterk gedaald. Het eerlijke verhaal is dat het niet meer uit kan en de politiek weigert het aantal bezorgrondes terug te brengen tot 2 a 3 per week.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:44

D4NG3R

kiwi

:)

Mwhah, soms bereik je met minder meer, soms bereik je met minder simpelweg.. minder.

Maar inderdaad;

[...]

Aha.
Lag dat aan het feit dat er enkel de PTT was?

Andersom overigens net zo; was post (zorg, ov, energie etc) goedkoper omdat de staat dit regelde?

Geen idee, dus laten we dat onderzoeken. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 14-05-2025 10:41 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-09 21:39
In je bron staat dat 99,8% op het juiste adres wordt bezorgd. Maar 99,8% van wat? Van alle post, of van alle bezorgde post?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:06

m-vw

Dus?

[...]

Tel hierbij op dat al deze bedrijven winst willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-09 21:39
Precies dit.

Ik heb zowel bij commerciële bedrijven gewerkt als bij de overheid. Het is overal even slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:12

Onbekend

...

de Peer schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:05:
[...]

Het is natuurlijk een spiraal. Omdat een brief versturen steeds meer kost, versturen we er liefst steeds minder. Het gevolg is dat er minder inkomsten zijn, en de prijs dus omhoog moet.

Vergelijk het maar eens met het openbaar vervoer. In sommige gebieden wordt door de prijs er weinig gebruik van gemaakt, waarna er diensten geschrapt moeten worden en de prijzen omhoog gaan. Het gevolg is dat mensen voor andere opties kiezen.

De hoeveelheid briefpost is achteruit gegaan en dat zal alleen maar minder worden. Vroeger verstuurde men nog ansichtkaarten en nu is dat vervangen door WhatsApp. Ook het contact met verre vrienden gaat niet meer per post maar per e-mail. De facturen die bedrijven sturen, gaan tegenwoordig via e-mail of je moet op een web portal inloggen. Voor je bankafschriften moet je extra betalen dus die bekijk je ook online of in een app. Je informatie over je verzekering/tandarts/belasting e.d. kreeg je (inclusief uitgeprinte voorwaarden) ook per post en dat is bijna allemaal digitaal.
Kerstkaarten gaan ook steeds meer digitaal en er worden trouwens ook minder van verzonden. Deels vanwege de prijs, maar ook dat we moderner beginnen te worden. (Nu ik dit schrijf besef ik dat ik nog 1 kerstkaart niet heb ontvangen terwijl die wel naar mij was verzonden.)

Het enige briefpost wat nog nodig is zijn rouw-en trouwkaarten, omdat het onpersoonlijk is omdat via een e-mail of WhatsApp te versturen. Maar ik zie dat tegenwoordig steeds vaker gebeuren om er zeker van te zijn dat de betreffende persoon op tijd op de hoogte is.

De hoeveelheid pakketpost is daarin tegen flink toegenomen, maar de hoeveelheid vervoerders ook. Honderd jaar terug lagen er meer spoorlijntjes en werden er veel postpakketjes met de trein verzonden. Maar toen waren er alleen lokale vervoerders en weinig concurrentie. Maar tegenwoordig bieden heel veel bedrijven pakketdiensten aan. Helaas moet je vaak de hele dag thuisblijven en is het de vraag of dat pakketje die dag ook wordt bezorgt.....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Glashelder schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:38:
[...]

Dat heeft natuurlijk helemaal niets te maken met regelgeving :) Door voornamelijk regelgeving is bellen in de EU goedkoop. Internationaal bellen met bijv. Odido is nog steeds schofterig duur. Met mijn Odido abo betaal ik 1,50 per minuut als ik bel, en 0,75 per minuut als ik gebeld wordt. Je zei dat het vroeger een fortuin kostte? _O- _O- Als de EU er geen paal en perk had gesteld, dan had je nu nog steeds een fortuin betaald als je naar Duitsland zou bellen.

En dit is dus precies wat ik bedoel. Je standpunt is gebaseerd op voornamelijk de onderbuik. De omstandigheden van 30/40 jaar geleden, toen we nog veel staatsbedrijven hadden, waren heel anders en daarom kan je niet 1 op 1 vergelijken met nu. Maar goed, we hebben volgens mij nauwelijks nog staatsbedrijven dus of e.a. ooit objectief te onderzoeken is...

Punt blijft staat dan we massaal elkaar napraten op dit onderwerp zonder dat dat echt onderbouwd is.
Wat een onzin, wat heeft de EU gedaan om de beltarieven naar de USA te verlagen? En jouw Odido abo is niet maatgevend, zoek en gij zult een goedkopere aanbieder vinden voor je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Onbekend schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:44:
Het is natuurlijk een spiraal. Omdat een brief versturen steeds meer kost, versturen we er liefst steeds minder. Het gevolg is dat er minder inkomsten zijn, en de prijs dus omhoog moet.

Vergelijk het maar eens met het openbaar vervoer. In sommige gebieden wordt door de prijs er weinig gebruik van gemaakt, waarna er diensten geschrapt moeten worden en de prijzen omhoog gaan. Het gevolg is dat mensen voor andere opties kiezen.
Als bij het OV er een alternatief uitgevonden wordt waardoor je binnen één seconde gratis overal in de wereld naartoe kunt gaan is dat ook geen lang leven beschoren, hoeveel geld je er ook tegenaan gooit...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Ik geloof het niet. En natuurlijk, er is een kern van waarheid in, als producten duurder worden, kopen minder het. Maar is de oplossing dan op steeds minder met verlies te bezorgen?

Hoeveel mensen kunnen hier eerlijk zeggen dat ze eigenlijk een brief wilde sturen, maar vanwege de hogere postzegelprijs maar een e-mail hebben gedaan? Want ik vermoed dat 95% van de vermindering van briefpost simpelweg komt door de opkomst van e-mail en andere digitale alternatieven. Ik ga iig geen brief meer versturen als morgen de prijs van een postzegel halveert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Het enige briefpost wat nog nodig is zijn rouw-en trouwkaarten, omdat het onpersoonlijk is omdat via een e-mail of WhatsApp te versturen. Maar ik zie dat tegenwoordig steeds vaker gebeuren om er zeker van te zijn dat de betreffende persoon op tijd op de hoogte is.
Rouwkaarten zijn inderdaad meer traditie dan noodzakelijk, het liefst heb je de kaart (ook) zo snel mogelijk als pfd in WhatsApp zodat je je agenda erop kunt afstemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Of je nou linksom het via de belasting gaat betalen of direct via de postzegel maakt niet uit natuurlijk. Postbodes willen nog steeds loon, busjes rijden nog steeds op brandstof, er zijn dan ook niet ineens magisch meer postbodes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Nu online
Sissors schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:27:
[...]

Waarom is dat idioot? Als je ziet wat ervoor gedaan moet worden, en die mensen ook hun loon willen zien stijgen.

[...]

Bron? De officiele cijfers die ik zie zijn 99.8%. (https://www.postnl.nl/kla.../kwaliteit-postbezorging/)

[...]

De pakjes en postbezorging staan los van elkaar. Persoonlijk weinig problemen met PostNL pakjes, maar het ligt er net aan welke bezorger je hebt. De oplossing is natuurlijk simpel: Veel meer gaan betalen ervoor, maar dit topic begon ermee dat je dat niet wil.

[...]

Wacht even. Twee dingen nu. Als eerste: Dit is nu exact wat PostNL al doet! Ten tweede, je klaagt net dat pakjesbezorging een drama is, en nu vind je ook nog dat daar geld moet worden weggehaald (en doorgeschoven naar de postbezorging). Verwacht je dat het dan beter wordt?

[...]

Buiten PostNL heb je nog een paar kleine bezorgers van zakelijke post, maar dat is gerommel in de marge.

Maar waar het op neerkomt is dus dat je voorstander bent van dat er veel meer geld naar de postbezorging moet, maar dat niet de gebruiker betaald, maar dat elke Nederlander meebetaald? Welk probleem los je dan op? Dat de gemiddelde Nederlander met de laatste prijsverhogingen een €0.60 extra per jaar kwijt is?
Ik denk eerlijk gezegd dat ze het geld moeten gaan halen bij mensen die bezorging aan de deur willen. Te beginnen in steden. Het is waanzinnig dat ze met pakketjes van 300 gram - 2.5KG bij iedereen aan de deur langs gaan. Haal die lekker bij de supermarkt op waar je toch al boodschappen ging doen. En dan kunnen er weer uitzonderingen gemaakt worden voor hele kleine dorpen (geen supermarkt of pakketkluis), zwaardere pakketten (een TV / wasmachine krijg ik ook graag thuis gebracht) en mensen met een handicap bijvoorbeeld. En dan misschien dus de prijs voor een punt een stukje naar beneden en de prijzen voor thuisbezorging en stukje omhoog om het te simuleren.

Al moet er natuurlijk wel dik geïnvesteerd worden in de pakketpunten, wat gelukkig al heel veel gebeurt. Hier in Veenendaal knallen die pakketkluizen overal de grond uit.

Ik denk dat hierin een heleboel winst ligt, zowel voor PostNL, als het milleu, als de werkdruk op PostNL werknemers. Uiteraard wel uitkijken dat die hoge werkdruk niet bij de pakketpuntmedewerker komt te liggen mits het geen pakketkluis is. :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wolly schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:46:
[...]

Wat een onzin, wat heeft de EU gedaan om de beltarieven naar de USA te verlagen? En jouw Odido abo is niet maatgevend, zoek en gij zult een goedkopere aanbieder vinden voor je wensen.
Hou toch op met je 'onzin' roeperij. Op deze manier valt er toch geen discussie te voeren als je gewoon roept dat wat de ander zegt onzin is.

Mijn punt was juist dat bellen naar de VS met het gemiddelde telecombedrijf nog steeds schofterig duur is, en dat komt omdat er geen regels voor zijn. Bellen vanuit de VS met je NL mobieltje hoeft helemaal geen € 1,50 per minuut te kosten. Ze vragen het omdat ze het kunnen en omdat ze het mogen. Dat er andere mogelijkheden zijn die goedkoper zijn heeft veel meer met de huidige technische mogelijkheden te maken dan met andere zaken.

En dat alles wordt gebruikt als 'bewijs' dat een staatsbedrijf inefficient en duur is. Over onzin gesproken :D

Ik ga hier echt niet zeggen dat staatsbedrijven (altijd) beter en efficienter zijn. Ik propageer alleen tegen die napraterij. Wij leven in een kapitalistische wereld waarin ons massaal is aangeleerd dat de overheid duur, inefficient en slecht is. Maar of dat echt zo is, dat stellen we niet objectief vast :o En die bedrijven ondertussen maar bakken met winst binnenharken :o Wat dat betreft zit kapitalisme in ons ingebakken als een geloof, we challengen onze denkpatronen veel te weinig. Klopt het wel wat we massaal voor waar aannemen?

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 14-05-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:59

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit past beter in AWM, dus een klein schopje die kant op.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
In Belgie hebben ze met Bpost nog een ouderwets staatsbedrijf voor de post. Kijk voor de aardigheid eens wat postzegels daar kosten.

Voor wie geen zin heeft om te kijken: Een postzegel kost daar 2,33 (zelfde service als bij PostNL), of 1,49 (bezorging binnen 3 werkdagen).

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik vind het vooral grappig dat op een IT minded forum er enorm wordt vastgehouden aan papier en fysieke aflevering.

Voor de rest is dit topic volstrekt zinloos, want de kosten van drukwerk, brieven etc zijn astronomisch. Zelfs kranten bieden online only aan.
Er is geen bedrijf dat op fysiek papier zit te wachten, behalve de papierfabriek.

Postbedrijven leefden van bankafschriften en andere 'verplichte' post. Polisbladen, wijzigingsformulieren, opzeggingen, alles was 'een tik' voor het postbedrijf.
Die tijd is geweest, een email van €0,01 oid is zoveel efficiënter.
En bedrijven zijn steeds verder aan het digitaliseren, waardoor ook facturen steeds vaker digitaal gaan. Zelfs niet eens meer een PDF maar gewoon een XML.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

zou dat de prijs weer redelijk voor de klant maken, en de betrouwbaarheid herstellen?
Tja het is dan ook geen echte vrije marktwerking. Er worden nog voldoende regels gesteld vanuit de overheid waar de postbedrijven aan moeten voldoen. En verplichtingen neergelegd via de Postwet.

Verplichtingen waardoor verlieslijdende routes en gebieden nog steeds van service moeten worden voorzien helpen niet bij een lage prijs. Maar zorgt wel voor een dekkende service om ook nog post te kunnen sturen naar mensen die verder van de drukke stad wonen.

Bij een volledige marktwending zal je dan minder betalen als je in je woonplaats een brief op de bus doet die binnen je woonplaats blijft, ergens in het midden betalen als je het naar een andere grotere stad in de buurt stuurt, en de hoofdprijs als je het naar een landelijk huis aan de andere kant van het land stuurt. Juist de oude manier met het platslaan van de tarieven op nationaal niveau om één tarief te hebben voor elke standaard brief ongeacht waar die nationaal bezorgt wordt leidt tot grotere kosten door verliesgevende routes/gebieden te moeten blijven ondersteunen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TheGhostInc schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:17:
Ik vind het vooral grappig dat op een IT minded forum er enorm wordt vastgehouden aan papier en fysieke aflevering.
ik denk niet dat dat zo is. Er zijn altijd wel enkelingen te vinden die het belangrijk vinden, maar ik denk dat de meerderheid er niet zo veel om zal geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:12

Onbekend

...

Sissors schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:51:
[...]

Ik geloof het niet. En natuurlijk, er is een kern van waarheid in, als producten duurder worden, kopen minder het. Maar is de oplossing dan op steeds minder met verlies te bezorgen?
Nee, je hoeft niet iets met verlies te bezorgen. Maar je mag wel wat efficiënter met je capaciteit/personeel omgaan.
Meestal heeft een normale brief geen hoge prioriteit en hoeft deze niet per se de volgende dag bezorgt te zijn. Er mag best wel wat dagen tussen zitten. Dat zie je bijvoorbeeld met kerstkaarten, maar ook met reclamedrukwerk per post of de brieven van de belastingdienst. Desnoods maken ze twee tarieven, namelijk de prioriteitstarief (zoals rouwkaarten) en laag tarief met 3 werkdagen levertijd.
Maar als je én het duur maakt, en de betrouwbaarheid naar beneden gaat, gaan mensen vanzelf naar alternatieven zoeken.
Hoeveel mensen kunnen hier eerlijk zeggen dat ze eigenlijk een brief wilde sturen, maar vanwege de hogere postzegelprijs maar een e-mail hebben gedaan? Want ik vermoed dat 95% van de vermindering van briefpost simpelweg komt door de opkomst van e-mail en andere digitale alternatieven. Ik ga iig geen brief meer versturen als morgen de prijs van een postzegel halveert.
Nee, maar het werkt wel andersom. Standaard stuur je een brief, en op een gegeven moment zie je in dat het sturen van een e-mail o.i.d. eenvoudiger, goedkoper en sneller is. Eenmaal overgestapt ga je niet meer terug.

Als voorbeeld neem ik weer het OV. Zodra mensen een auto aanschaffen, kiezen ze veel vaker voor de auto en reizen veel minder vaak met het OV. Als de auto niet meer door de APK komt, kiest men eerder voor de aanschaf van een andere auto dan dat ze weer vaker met het OV gaan reizen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 17:13
TheGhostInc schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:17:
Postbedrijven leefden van bankafschriften en andere 'verplichte' post. Polisbladen, wijzigingsformulieren, opzeggingen, alles was 'een tik' voor het postbedrijf.
Die tijd is geweest, een email van €0,01 oid is zoveel efficiënter.
Behalve voor toko's als de 'vrienden'loterij. Ik vermoed vanwege de vele nee-nee stickers is geadresseerde (dwz 'aan de bewoners van dit adres') hagelschot marketing hun enige manier om hun prooi te bereiken. Dat moet je ze knarsetandend toch toegeven, ja het zijn abjecte parasiterende bedrijven maar ze dragen een beetje bij aan het instand houden van de postbezorging.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

418O2 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:08:
Dat zou vooral inhouden dat iedereen gaat betalen voor post, ipv de gebruikers... En ik vind het moeilijk te geloven dat nationaliseren zorgt voor lagere kosten
Laat staan dat we zonder een nieuwe instroom van veel mensen in de werkende leeftijd ook het oude aantal werknemers van de oude postdiensten nooit meer kunnen halen.

Verder is het al lang verliesleidend idd:
Wat 1985 betreft houden we rekening met een verlies in de orde van grootte van 75 miljoen gulden", vervolgt hij. En in 1986 komen we in de buurt van 200 miljoen gulden verlies".

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Onbekend schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:33:
[...]

Meestal heeft een normale brief geen hoge prioriteit en hoeft deze niet per se de volgende dag bezorgt te zijn. Er mag best wel wat dagen tussen zitten. Dat zie je bijvoorbeeld met kerstkaarten, maar ook met reclamedrukwerk per post of de brieven van de belastingdienst. Desnoods maken ze twee tarieven, namelijk de prioriteitstarief (zoals rouwkaarten) en laag tarief met 3 werkdagen levertijd.
He.... Pssst... De bezorgtijd voor zakelijke post is al lang naar 48 uur gegaan. En er is al lang een tarief voor 72 uur. Dat scheelt ongeveer een derde van de portokosten. Dat heeft PostNL gewoon zelf verzonnen, dat hoeven we hier niet op Tweakers voor ze te doen :+

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
[...]

er is het principe van "capitalise the gains, socialise the losses" dat in dit soort sectoren nogal een rol kan spelen.
->
het is immers een dienst die maatschappelijk van te groot belang is om "op de fles" te laten gaan"
dat weten de aandeelhouders, directie, en andere graaiers.

dus weet je dat als puntje bij paaltje komt de overheid altijd zal bijspringen ook als het een privaat bedrijf is, met het verschil dat dan de boel al compleet uitgemergeld en uitgeleefd is.

harde kapitalisatie, zal altijd leiden tot -slavernij voor werknemers, gebakken lucht voor klanten, die tegen woekerprijzen verkocht worden, en alles in de zakken van de aandeelhouders verdwijnt.
->
een publieke zaak als dit kan niet domweg "dan neem ik het toch niet af"
noch is er voldoende concurentie (voor zover concurentie in sektoren als dit ooit serieus kan werken)

"het overheden leggen geld toe" principe wat altijd als argument voor privatisering genoemd word, is dan ook een drogreden.
-> er word MEER toegelegd in service, arbeidsomstandigheden, prijs en kwaliteit als het bedrijf ook winst moet uitkeren, vs als het een puur publiek belang dient.
-
een goede manager kan een bedrijf goed managen, ik zie niet in waarom de vrije sector dat beter zou kunnen dan een in de publieke zaak.

een wil domweg winst maken.. de ander een goede service met gesloten beurs.
welke leid voor de klant en werknemer tot een beter resultaat?

maar een bedrijf dat gewoon als opdracht krijgt "lever de post met uitstekende service, en goede banen, voor de laagst mogelijke prijs" zonder winstbejag zal daar geheel anders mee omgaan als een bedrijf dat winstmaximalisatie als doel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ach, hoe vaak verstuur je nog een brief? Wij niet zo vaak. Vaak online een kaartje voor het een of ander, dan valt die postzegel wel mee.

Ik schrok echter wel toen we geboortekaartjes gingen versturen. De rol met postzegels waren bijkans duurder dan de kaartjes zelf, allemachtig 8)7

De postwet moet gewoon eens worden herzien. Volgens mij is PostNL verplicht om 6 dagen per week post te bezorgen en dus ook een x% de volgende dag te bezorgen. Mij lijkt dat in deze digitale tijden zaken die per post verstuurd worden niet een dermate hoge spoed hebben dat dat de volgende dag bezorgd moet worden, dan moet het maar digitaal.

Onze eigen brievenbus openen we wekelijks, misschien nog wel minder vaak. Zo vaak zit er eigenlijk niet iets in.

Wat minder frequent bezorgen zou ik geen enkele moeite mee hebben, daarmee wordt het ook allemaal weer wat betaalbaarder natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

B-Real schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:20:
De postwet moet gewoon eens worden herzien. Volgens mij is PostNL verplicht om 6 dagen per week post te bezorgen en dus ook een x% de volgende dag te bezorgen. Mij lijkt dat in deze digitale tijden zaken die per post verstuurd worden niet een dermate hoge spoed hebben dat dat de volgende dag bezorgd moet worden, dan moet het maar digitaal.
Het probleem is juist dat post (veel) gebruikt wordt voor veel dingen die juist tijd-kritisch zijn en waarvan je zeker wil weten dat de ontvanger die snel krijgt.
De nutteloze of minder belangrijke post zijn vaak al gemigreerd naar digitaal.

een email beland zo in de spambox of wordt pas een week later gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 14-05-2025 15:24 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-09 22:51
3,92 momenteel nog VOOR de verhoging om een brief van 51 gram op te sturen.

Net nog 7,60 afgetikt voor een envelop van 112 gram naar duitsland zonder tracking/verzekering, de ontvanger heeft me net voor 6,50 een doos van 2 kilo gestuurd met tracking en verzekerd tot 500

Helemaal eens met veel harder gestegen dan inflatie en kwaliteit alleen achteruit.

[ Voor 72% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 14-05-2025 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
Sissors schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:27:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

ik argumenteer dat er iemand zijn zakken gruwelijk aan het vullen is.
om te beginnen als het argument is "er is niet genoeg post meer" dat is kolder.. er zijn tonnen pakjes bijgekomen, vs de verloren brieven, die als je weer EEN landelijk staatsbedrijf hebt, en partijen als dhl, sand e.d. gewoon weer weert.. ben je van dat probleem af.

de winst op pakketpost dus gebruiken om de briefpost overeind te houden (en weer betere bezorgers aan te nemen)

postNL mag dan wel een pakketafdeling hebben ze hebben duidelijk niet de gehele nederlandse pakketmarkt in handen zoals de ptt destijds.
=================

en de betrouwbaarheid is ECHT een probleem ook in steden.
ik woon in een stad.. en toch.. (de postbezorging in mijn straat is echt een drama.. regelmatig 2 weken geen post en dan ineens een berg ook raakt er enorm veel gewoon zoek.. )

waar vroeger je je niet eens HOEFDE af te vragen of je post aankwam.. dat was zeker.. en altijd de volgende dag. (ok ok tijdens kerst was er HEEL soms een brief die dan pas twee dagen later aankwam) maar dat was alleen tijdens die drukke periode.)

60 guldencent voor een postzegel in 2000.
zet ik dat af tegen de inflatie over 25 jaar.. is dat vandaag de dag 49 eurocent.
je betaald dus bijna driemaal wat je -gecorrigeerd voor inflatie- eerst betaalde.
terwijl er van betrouwbaare bezorging.. nu het echt een drama is.

dus EN duurder EN kwaliteit compleet om zeep EN lonen en arbeidsomstandigheden voor postbezorgers en sorteerders een stuk slechter dan wat ze destijds waren..

sja.. dan gaat er toch ergens iets goed mis.. je argument "maar minder brieven" terwijl er nog nooit zoveel pakketpost was.. houd dan toch niet echt stand..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
ik heb bvb de afgelopen 5 jaar zeker 2000 euro aan boetes mogen aftikken door het missen van betalingstermijnen doordat brieven gewoon nooit of pas veel te laat geleverd waren.

-> de eerste brief verstuurd, nota. met 3 dagen voor betaling, gedagtekend op de datum dat de bezorging verwacht word (dus vaak 4-5 dagen nadat hij bij dat bedrijf de deur uitgaat) word ingescand, en hebben ze dus bewijs van wanneer dat gebeurd is.

vervolgens komt dat poststuk nooit aan (zelfs met aangetekende stukken gebeurd)..
jij weet niet dat je een nota hebt of een boete of wat dan ook.

en dan komt ergens pas de volgende waar al meteen 200 euro incassokosten bijkomen wel aan (als je pech hebt zelfs die nog niet.. en zit je ook nog rente te betalen)

ondanks officieel nog 3 bezorgdagen per week. valt mij op dat er vaak maar eens per twee week geleverd word postNL zeverd dan over "geen personeel"
In de zomer soms 2 maanden geen post.. vakantiekaarten komen pas aan maanden nadat personen alweer terug zijn in nederland.. ALS ze al aankomen..

want zoals genoemd ongeveer 1 op de 5 stukken geadresseerd aan mij raakt om mysterieuze wijze zoek...

die betrouwbaarheid irriteerd me nog het meest..

oh en ALS je dan extra betaald voor rouwpost.. die dan via aparte bezorging en WEL binnen 24 uur bezorgd zou worden... word die doodleuk alsnog bij de grote hoop gegooid.. en komt vaak niet of weken later pas aan.. dat "extra betalen voor spoedpost" is vvaak een grote farce en er word helemaal geen aparte afdeling met extra zorg voor gebruikt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Wolly schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:17:
[...]

Efficiëntie is geen hoofddoel van een overheid natuurlijk. Sterker nog, de introductie van New Public Management heeft de werkwijze zodanig aangetast dat vele mensen die van de overheid afhankelijk zijn de weg niet meer weten. Mede hierdoor kon er zoiets als het toeslagenschandaal gebeuren. Mede hierdoor is onze overheid jaarlijks meer dan 2,7 miljard kwijt aan externe consultatie.

Derhalve durf ik wel te stellen dat “de overheid blinkt niet uit in efficiëntie” een populistische uitspraak is wat naast een zeer slecht frame ook nog de plank volledig misslaat als het gaat om waar een overheid daadwerkelijk voor bedoeld is. Hint: dat is niet hetzelfde als een bedrijf.

[ Voor 4% gewijzigd door dawg op 14-05-2025 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
YakuzA schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:22:
[...]

Het probleem is juist dat post (veel) gebruikt wordt voor veel dingen die juist tijd-kritisch zijn en waarvan je zeker wil weten dat de ontvanger die snel krijgt.

Dat is in ons huishouden absoluut andersom. Mijn mailboxen zijn redelijk spam/nieuwsbrief vrij en check ik meermaals per dag. Iets belangrijks valt dan op.

Onze brievenbus daarentegen, daar kom ik nog niet eens wekelijks. Lang leve de PostNL app overigens, want die maken tegenwoordig keurig fotootjes van post die onderweg is :P

Zoveel mensen, zoveel wensen maar we gaan toch naar een generatie die steeds meer digitaal en steeds minder op papier doen heb ik het idee. In plaats van 6x per week eens terug naar 4 is al een stap, al zou het in mijn geval dus ook prima 1x per week mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:59
[...]

In de praktijk zie ik nog maar 2 of 3 keer per week de postbode in de straat bij mij lokaal. Ondanks dat ze voor de wet de volgende dag zouden moeten bezorgen is het in de praktijk allang zo dat wegens 'personeelstekort' , 'ziekte' , 'drukte' etc. er wel een paar dagen overheen gaat. Dat postnl de wet aangepast wil hebben zal enkel zijn om hun eigen straatje schoon te vegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:46
stylezzz schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:56:
In de praktijk zie ik nog maar 2 of 3 keer per week de postbode in de straat bij mij lokaal.
Drie dagen in de week (di/do/za, of wo/vr/za, afhankelijk van de wijk) worden alleen buspakketjes en 24-uurspost bezorgd, de kans dat je de bezorger dan ziet is aanmerkelijk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:09
B-Real schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:20:

Onze eigen brievenbus openen we wekelijks, misschien nog wel minder vaak. Zo vaak zit er eigenlijk niet iets in.

Wat minder frequent bezorgen zou ik geen enkele moeite mee hebben, daarmee wordt het ook allemaal weer wat betaalbaarder natuurlijk.
Wat mij betreft mogen ze mijn post ook bij een afhaalpunt bezorgen, maar dan zal de wet waarschijnlijk ook aangepast moeten worden. En als het net zo gaat als met pakketten zal het nog betrouwbaarder zijn ook. Vooral met brievenbuspakjes is het gewoon 50/50 of het aankomt, lijkt wel alsof die met opzet verduisterd worden vanwege mogelijke waarde van de inhoud.
[...]

Het nieuwe probleem is dat gewone post zo onbetrouwbaar is dat je belangrijke documenten beter direct als aangetekende brief of met DHL Express oid kan versturen. Kost je €10 tot €17, maar een brief/brievenbuspakje waarbij 0 bewijs is dat die daadwerkelijk afgeleverd is kost ook al €5, en als die kwijt raakt draai je zelf op voor de inhoud vervangen en weer €5 aftikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 09:04
Deel van de brievenpost is ook overgehemeld naar brievenbus pakketjes. Dat hebben ze zelf gedaan.
1.30 is te duur voor een postzegel, ze waren afgelopen december al 'te duur'. Ik heb maar twee december kaarten gehad ipv 20. Heb zelf ook niets meer verstuurd en meer mensen daarover gehoord.

Afgelopen twee zomers! waren hier te weinig postbezorgers, ik heb zelfs één periode twee weken geen post geleverd gehad.

Laat ze de internationale tarieven maar iets meer omhoog gooien. Ik verstuur regelmatig pakketjes naar de VS en Canada en ik kan voor 25 euro tot 2kg verzenden. WIl ik hetzelfde vanuit de VS hebben dan betaal ik 60 tot 70 dollar! (en daarover nog btw bij invoering)

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 30-09 13:09
De overheid heeft natuurlijk zelf ook de post de nek omgedraaid nu bijna alle overheid communicatie via de Berichtenbox app gaat.

Eerlijk gezegd denk ik dat brieven post gewoon gaat verdwijnen net zoals de telegraaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:44
Want commerciële bedrijven zijn het toonbeeld van efficiëntie en lage kosten?

PTT was in ieder geval wel goedkoper en efficiënter dan de postbedrijven van tegenwoordig.

In 1988 kostte een postzegel 55ct, omgerekend ~€0.30. Met ruim 100% inflatie sinds 1990 zou dat nu ~€0.65 zijn, maar een postzegel is nu dus relatief 2x zo duur: €1.30. En dat bij slechts 97% bezorging versus 99.997% wat de PTT presteerde.

PostNL bezorgt dagelijks ruim 6 miljoen brieven, waarvan 20% te laat, en dagelijks raken ca 200.000 brieven zoek.

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-09 18:45

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

Verbaast mij eigenlijk (helaas) niets. De postbodes van vroeger (zoals mijn opa, die PTT’er was) zijn inmiddels vervangen door postbezorgers. Mijn moeder is ongeveer zes jaar geleden gestopt als postbezorgster, na ruim 15 jaar trouwe dienst. Ze kreeg last van de ziekte van Dupuytren (ook wel Vikingziekte genoemd), mede veroorzaakt door het fysieke werk bij PostNL, wat steeds zwaarder werd.

De wijken die mijn moeder bezorgde, moesten in steeds minder tijd worden afgerond, terwijl de bundels juist steeds omvangrijker werden. Dat kwam doordat PostNL besloot ook folders en reclamedrukwerk in dezelfde bundels mee te laten nemen.

Was er een collega die toevallig een wijk sneller liep, dan werd de standaardtijd voor die wijk aangepast, en dus scherper gezet. Daarbij werd geen rekening gehouden met het volume of gewicht van de post in die specifieke week. Had je dus een keer een meevaller, dan kon je maar beter wat gas terugnemen — anders bracht je niet alleen jezelf maar ook je collega’s juist in de problemen doordat hun bezorgtijd weer werd ingekort. En als je je wijk niet op tijd af had, mocht je die in je eigen tijd afmaken. Had je maar sneller moeten zijn...

Daarbij moest je voortdurend letten op brievenbussen met “nee/ja”-stickers, en kreeg mijn moeder regelmatig verwondingen van brievenbussen met scherpe terugklappende kleppen. Ook de kosten voor fiets, onderhoud, tassen, jas of kleding kwamen (vaak of in ieder geval voor een groot gedeelte) voor eigen rekening.

Op een gegeven moment kregen de bezorgers ook een telefoon mee waarop ze moesten in- en uitchecken, zodat hun locatie en bezorgtijd konden worden gevolgd. Naast dat het goedkope telefoons waren (die traag waren), met slechte apps, werkte het niet alleen controlerend maar ook een druk/extra last. Uiteindelijk was de combinatie van fysieke klachten en het beleid de druppel voor mijn moeder. En dat terwijl ze het werk altijd met plezier deed — vooral vanwege het contact met de buurtbewoners en het actief bezig zijn.

Als je postbezorgers een laag loon geeft, hun bezorgtijd telkens inkort, hen dwingt om hun bundels op te halen bij een distributiepunt vijf kilometer verderop (wat niet op de fiets kan maar alleen met de auto) én zelf de bundels laat sorteren (lees zelf op volgorde van straten en huisnummers bundelen met reclame er tussen), moet je niet verbaasd zijn als sommigen afhaken. Of erger nog: de post ongeopend dumpen in iemand zijn aanhangwagen of zelfs in een random sloot (en ja, dat gebeurde helaas echt).

Uiteraard weet ik niet of dit een beleid was in heel Nederland of dat het inmiddels herzien is, maar in onze provincie speelde dit helaas wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Nemean op 15-05-2025 02:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
BadRespawn schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 01:29:
[...]

... en dagelijks raken ca 200.000 brieven zoek.
Dat klinkt niet erg realistisch?

Heb je er een bron voor? Ik kan het niet zo snel vinden in dat waar je naar linkt.

Misschien gaat het wel om mensen die alleen zeggen dat ze hun blauwe envelop niet ontvangen hebben ;)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
Nemean schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 02:27:
[...]

Verbaast mij eigenlijk (helaas) niets. De postbodes van vroeger (zoals mijn opa, die PTT’er was) zijn inmiddels vervangen door postbezorgers. Mijn moeder is ongeveer zes jaar geleden gestopt als postbezorgster, na ruim 15 jaar trouwe dienst. Ze kreeg last van de ziekte van Dupuytren (ook wel Vikingziekte genoemd), mede veroorzaakt door het fysieke werk bij PostNL, wat steeds zwaarder werd.

De wijken die mijn moeder bezorgde, moesten in steeds minder tijd worden afgerond, terwijl de bundels juist steeds omvangrijker werden. Dat kwam doordat PostNL besloot ook folders en reclamedrukwerk in dezelfde bundels mee te laten nemen.

Was er een collega die toevallig een wijk sneller liep, dan werd de standaardtijd voor die wijk aangepast, en dus scherper gezet. Daarbij werd geen rekening gehouden met het volume of gewicht van de post in die specifieke week. Had je dus een keer een meevaller, dan kon je maar beter wat gas terugnemen — anders bracht je niet alleen jezelf maar ook je collega’s juist in de problemen doordat hun bezorgtijd weer werd ingekort. En als je je wijk niet op tijd af had, mocht je die in je eigen tijd afmaken. Had je maar sneller moeten zijn...

Daarbij moest je voortdurend letten op brievenbussen met “nee/ja”-stickers, en kreeg mijn moeder regelmatig verwondingen van brievenbussen met scherpe terugklappende kleppen. Ook de kosten voor fiets, onderhoud, tassen, jas of kleding kwamen (vaak of in ieder geval voor een groot gedeelte) voor eigen rekening.

Op een gegeven moment kregen de bezorgers ook een telefoon mee waarop ze moesten in- en uitchecken, zodat hun locatie en bezorgtijd konden worden gevolgd. Naast dat het goedkope telefoons waren (die traag waren), met slechte apps, werkte het niet alleen controlerend maar ook een druk/extra last. Uiteindelijk was de combinatie van fysieke klachten en het beleid de druppel voor mijn moeder. En dat terwijl ze het werk altijd met plezier deed — vooral vanwege het contact met de buurtbewoners en het actief bezig zijn.

Als je postbezorgers een laag loon geeft, hun bezorgtijd telkens inkort, hen dwingt om hun bundels op te halen bij een distributiepunt vijf kilometer verderop (wat niet op de fiets kan maar alleen met de auto) én zelf de bundels laat sorteren (lees zelf op volgorde van straten en huisnummers bundelen met reclame er tussen), moet je niet verbaasd zijn als sommigen afhaken. Of erger nog: de post ongeopend dumpen in iemand zijn aanhangwagen of zelfs in een random sloot (en ja, dat gebeurde helaas echt).

Uiteraard weet ik niet of dit een beleid was in heel Nederland of dat het inmiddels herzien is, maar in onze provincie speelde dit helaas wel.
dat soort onzin krijg je idd bij privatisering, zie je ook in de zorg.
zelfs goede krachten, zijn de halve tijd kwijt aan verantwoorden ipv werken,
en de managementslaag groeit tot idiote proporties.

ik weet van een vriend die zelf de post liep in de hele vroege dagen, toen het TNT post was, en het postkantoor er nog was hij ging naar een LOKAAL sorteercentrum hier in mijn stad van 70000 inwoners daar ging je dan 's morgens heen om de post te sorteren (die was al voorgesorteerd op lokaal)

als ze daarmee klaar waren.. greep je jouw stapel van jouw wijk, deed daar een klein bundeltje bij dat vanuit het landelijk centrum kwam.. en ging je wijk lopen.

dat grote landelijke centrum.. ik heb me altijd afgevraagd of dat nou zo'n verbetering was (denk het eerlijk gezegd niet)

en er is een Engels gezegde : if you pay peanuts, you get monkeys.
wat hier maar weer bewezen word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchGamer1982
Stukfruit schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 04:08:
[...]

Heb je er een bron voor? Ik kan het niet zo snel vinden in dat waar je naar linkt.

Misschien gaat het wel om mensen die alleen zeggen dat ze hun blauwe envelop niet ontvangen hebben ;)
stelle google en kwam deze steekproef van omroep max tegen
https://www.maxmeldpunt.n...ver-postbezorging-postnl/

moet nu weg naar werk.. zal later nog zoeken naar andere.

maar 1000 brieven verstuurd.
40 - nooit bezorgd
80 - te laat bezorgd
880 - op tijd bezorgd
van de 96% die bezorgd werd
-> was de envelop geopend en (een deel van) de inhoud ontvreemd in 25 gevallen.
(dus 2.5% wel bezorgd, maar inhoud ontvreemd)

https://nos.nl/artikel/25...t-op-tekort-aan-bezorgers

88% bezorgd op tijd in 2023 (zelfde percentage als max in 2019 vaststelde).
(al was het in de laatste maand van 2023 maar 82%)

[ Voor 12% gewijzigd door DutchGamer1982 op 15-05-2025 07:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zeg nou zelf, hoeveel bruiloften en uitvaarten heb je de afgelopen vijf jaar gemist omdat je na de datum van de gebeurtenis de kaart kreeg? Beetje onzinnige klacht dus.

En 2000 euro aan boetes vanwege te laat ontvangen post? Dan zul je wellicht iets aan je betaalmoraal moeten doen. 200 euro incassokosten als je de eerste brief ‘mist’? Ik denk het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-09 22:40
Postbezorging zal niet veel goedkoper kunnen als de staat het doet. Het wordt dan voornamelijk gesubsidieerd door de staat. Dat is nu ook al zo, want de meeste post komt van overheden. Als de belastingdienst stopt met onnodige blauwe enveloppen die 3 dagen nadat je het bericht hebt gelezen in je berichten box aankomen, zal Postnl nog meer moeten vragen.
Het is gewoon dure infrastructuur die te weinig wordt gebruikt, waardoor post steeds duurder moet worden en bezorging minder frequent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
DutchGamer1982 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 07:34:
[...]

stelle google en kwam deze steekproef van omroep max tegen
https://www.maxmeldpunt.n...ver-postbezorging-postnl/

moet nu weg naar werk.. zal later nog zoeken naar andere.

maar 1000 brieven verstuurd.
40 - nooit bezorgd
80 - te laat bezorgd
880 - op tijd bezorgd
van de 96% die bezorgd werd
-> was de envelop geopend en (een deel van) de inhoud ontvreemd in 25 gevallen.
(dus 2.5% wel bezorgd, maar inhoud ontvreemd)

https://nos.nl/artikel/25...t-op-tekort-aan-bezorgers

88% bezorgd op tijd in 2023 (zelfde percentage als max in 2019 vaststelde).
(al was het in de laatste maand van 2023 maar 82%)
Oké, dus een test waarin exclusief (gezien de doelgroep) oudere mensen die aan een opiniepanel meedoen en bovendien zelf moeten aangeven of ze iets ontvangen hebben toont aan dat er 4 procent van een dagelijkse 5 miljoen brieven (wat 200k maakt) niet bezorgd zou worden?

Dan wordt dus vrolijk in de wind geslagen dat briefontvangend Nederland niet bestaat uit de doelgroep van het Max Opinie Panel.

En dat bedoelde ik: zulke tests kun je niet extrapoleren naar de rest van Nederland.

Neemt natuurlijk niet weg dat het een enorm rotberoep is geworden. Dit is alleen geen bewijs waar je iets mee kan omdat het vol foute aannames zit.

[ Voor 7% gewijzigd door Stukfruit op 15-05-2025 11:33 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
Kurkentrekker schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:01:
Zeg nou zelf, hoeveel bruiloften en uitvaarten heb je de afgelopen vijf jaar gemist omdat je na de datum van de gebeurtenis de kaart kreeg? Beetje onzinnige klacht dus.

En 2000 euro aan boetes vanwege te laat ontvangen post? Dan zul je wellicht iets aan je betaalmoraal moeten doen. 200 euro incassokosten als je de eerste brief ‘mist’? Ik denk het niet.
ik heb nog nooit schulden gehad van mijn leven. je insinuatue is onjuist.

sommige partijen sturen 1 nota met 3 dagen na dagtekening voor betalen.
dat mag helaas juridisch. geen herrinering, geen 30 dagen gewoon meteen dokken in 3 dagen of er komt 5%/179 euro incassokosten bovenop.

als die brief dan zoekraakt of pas na meer dan 3 dagen bezorgd word heb je geen poot om op te staan. zij kunnen bewijzen dat hij verstuurd is, en bewijs maar eens dat hij nooit of te laat aankwam

vaak betreft het nota's waarvan je niet eens wist dat ze kwamen
bvb omsat je huurhuis verkocht werd.. de machtiging die je voor je huur had uitstaan dan voor mij onbekend vervalt..
iets wat je dus niet doorhebt want dergelijke vaste kosten gaan allemaal van 1 rekening waar ruim voldoende opstaat (10k+) en waar maandelijks ook automatisch een bedrag naar word overgemaakt.. deze rekening kijk ik maar eens per paar maanden naar.
als ze dan 1 brief sturen met betaal de huur + geef machtiging voor de toekomst en die komt niet aan.
dan was de eerste brief die ik wel ontving en pas op de 4e dag meteen dok nu. 205%huur (2 maanden plus 5% boete op 1e maand) + 2*279 incassokosten
-
dergelijke ongein.

als je belt naar zo'n firma krijg je natuurlijk zo'n brievenbus-zuidas eikel met aardappel in de keel te spreken.. nul coulanse nul schulden, 20 jaar huurder.. ochtend van 4e dag.. incasso nog niet uitgezet (dus nog geen kosten gemaakt die die 279 euro waarborgen) natuurlijk doen zulke zakkenvullers dit soort streken met opzet.

en dat kan over de jaren goed oplopen.

natuurlijk juridische bijstand voor zulke zaken maar helaas -het mag-
hoogst ongebruikelijk om naar consumenten zo te handelen.. alleen onder ondernemers normaal.
maar juridisch zijn herrineringsbrieven, 30 dagen betalingstermijn e.d. niet verplicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DutchGamer1982 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:00:
[...]

sommige partijen sturen 1 nota met 3 dagen na dagtekening voor betalen.
dat mag helaas juridisch. geen herrinering, geen 30 dagen gewoon meteen dokken in 3 dagen of er komt 5%/179 euro incassokosten bovenop.

als die brief dan zoekraakt of pas na meer dan 3 dagen bezorgd word heb je geen poot om op te staan. zij kunnen bewijzen dat hij verstuurd is, en bewijs maar eens dat hij nooit of te laat aankwam

vaak betreft het nota's waarvan je niet eens wist dat ze kwamen
bvb omsat je huurhuis verkocht werd.. de machtiging die je voor je huur had uitstaan dan voor mij onbekend vervalt..
iets wat je dus niet doorhebt want dergelijke vaste kosten gaan allemaal van 1 rekening waar ruim voldoende opstaat (10k+) en waar maandelijks ook automatisch een bedrag naar word overgemaakt.. deze rekening kijk ik maar eens per paar maanden naar.
als ze dan 1 brief sturen met betaal de huur + geef machtiging voor de toekomst en die komt niet aan.
dan was de eerste brief die ik wel ontving en pas op de 4e dag meteen dok nu. 205%huur (2 maanden plus 5% boete op 1e maand) + 2*279 incassokosten
-
dergelijke ongein.

als je belt naar zo'n firma krijg je natuurlijk zo'n brievenbus-zuidas eikel met aardappel in de keel te spreken.. nul coulanse nul schulden, 20 jaar huurder.. ochtend van 4e dag.. incasso nog niet uitgezet (dus nog geen kosten gemaakt die die 279 euro waarborgen) natuurlijk doen zulke zakkenvullers dit soort streken met opzet.

en dat kan over de jaren goed oplopen.

natuurlijk juridische bijstand voor zulke zaken maar helaas -het mag-
hoogst ongebruikelijk om naar consumenten zo te handelen.. alleen onder ondernemers normaal.
maar juridisch zijn herrineringsbrieven, 30 dagen betalingstermijn e.d. niet verplicht.
tsja je doet nu net alsof dit iets normaals is, dat 'vaak' voorkomt maar dat lijkt me toch niet erg waarschijnlijk. Heb zelf nog nooit zoiets meegemaakt.

Betalen binnen 3 dagen is ook wel uitzonderlijk, dan moet je echt wel wat op je kerfstok hebben zoals directe staandehouding ofzo. En dan wist je dus maar al te goed dat er iets aan kwam.

Maargoed alsnog lullig natuurlijk dat jij je post niet ontvangt. Ik denk alleen niet dat dit een wijdverspreid maatschappelijk probleem is, maar dat jij gewoon pech hebt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
de Peer schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:12:
[...]

tsja je doet nu net alsof dit iets normaals is, dat 'vaak' voorkomt maar dat lijkt me toch niet erg waarschijnlijk. Heb zelf nog nooit zoiets meegemaakt.

Betalen binnen 3 dagen is ook wel uitzonderlijk, dan moet je echt wel wat op je kerfstok hebben zoals directe staandehouding ofzo. En dan wist je dus maar al te goed dat er iets aan kwam.

Maargoed alsnog lullig natuurlijk dat jij je post niet ontvangt. Ik denk alleen niet dat dit een wijdverspreid maatschappelijk probleem is, maar dat jij gewoon pech hebt gehad.
nope niks op mijn kerfstok.
gewoon pandjesbazen/bedrijven die graag snel rijk worden en de marge van de wet opzoeken.

en hoewel niet iedereen het geld zal kosten.. 4% van je post nooit ontvangen is nog steeds een idioot percentage. (en zoals gezegd in mijn wijk ligt dat percentage ws een stuk hoger.)

landelijk is het ongeveer 3.5% van de poststukken die zoekraakt.
maar dat is niet gelijk verdeeld, er zijn duidelijk regio's waar het nagenoeg foutloos gaat.. en regio's waar dat percentage beduidend hoger is.
-door eerdere poster genoemde arbeidsomstandigheden doen daar zeker debet aan.

[ Voor 24% gewijzigd door DutchGamer1982 op 15-05-2025 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DutchGamer1982 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:34:
[...]

4% van je post nooit ontvangen is nog steeds een idioot percentage.
maar dat is dus niet zo, of had je daar inmiddels een bron voor aangedragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
DutchGamer1982 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:00:
[...]

Ik heb nergens gezegd dat je schulden hebt. En verder vind ik het vreemd dat je kennelijk overeenkomsten aangaat met een betaaltermijn van 3 dagen met een boete van 5% en 2x279 euro als je die mist. Dat is niet redelijk en zal in de meeste gevallen goed aan te vechten zijn. Normaal begint men met een nette herinnering als de automatische incasso niet slaagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchGamer1982
de Peer schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:37:
[...]

maar dat is dus niet zo, of had je daar inmiddels een bron voor aangedragen?
ben voor je aan het zoeken. al was die steekproef incm dat andere artikel dat de bezorging op tijd nog altijd op dezelfde 88% ligt als 5 jaar geleden in de steekproef door max vastgesteld.

kwam ondertussen al wel deze tegen

https://www.nationaleombu...ige-postbezorging-door-de

de ombudsman geeft dus aan dat ervaringen als de mijne van verdwenen post en daardoor boetes.. veel vaker voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
Kurkentrekker schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:46:
[...]

Ik heb nergens gezegd dat je schulden hebt. En verder vind ik het vreemd dat je kennelijk overeenkomsten aangaat met een betaaltermijn van 3 dagen met een boete van 5% en 2x279 euro als je die mist. Dat is niet redelijk en zal in de meeste gevallen goed aan te vechten zijn. Normaal begint men met een nette herinnering als de automatische incasso niet slaagt.
dat zou ik ook zeggen.
maar helaas, mag je juridisch een betaling van geleverde diensten/producten eisen binnen 3 dagen.
en na die 3 dagen meteen incassokosten rekenen.

omdat wettelijk de post ervan uitgaat dat brieven de volgende dag bezorgd worden en poststukken ingescand worden bij aanlevering aan postNL. is de dagtekening gebruikelijk de dag NA de dag dat de brief verzonden is (dus de dag dat wettelijk je de nota zou moeten hebben ontvangen)

als ik jou dus iets geleverd heb en jij mij dus een betaling schuldig ben.
zou ik deze vandaag versturen met als dagtekening 16 mei 2025, te voldoen uiterlijk 19 mei 2025
wettelijk hoef je alleen deze 3 dagen te geven voor naar incasso over te gaan. betaling voor geleverde diensten/producten mag gevorderd worden in 3 dagen zonder eerdere nota's

het moment dat het 00.01 20 mei is, komt er dan 179 euro incassokosten bovenop (het is een percentage, maar bij kleinere bedragen geld het minimumbedrag van 179 euro)

als er dan een maand overheen gaat.. dat word het openstaande bedrag rentedragend, (wat in dit geval 5%) verhoging per maand over het openstaande bedrag betekende)

die tweede maand, was wel pas na 4 dagen betaald (dus nog eens incassokosten).. maar binnen die maand..

**brief nooit bezorgd : valt niet te bewijzen, houd juridisch geen stand
**brief te laat bezorgd : valt niet te bewijzen, houd juridisch geen stand

De ENIGE loophole die mijn rechstbijstand me gaf was : dat ik in het vervolgd er wijs aan doe telefoongesprekken op te nemen, ze hadden immers aan de telefoon toegegeven dat de incasso van beide maanden huur NIET was uitgezet.
--- maar in dit geval zelfs met dat bewijs zou je dat ws nog steeds niet willen aanvechten.. want een zaak erover aanspannen kost je iig 400 euro proceskosten. die hoe dan ook voor jouw rekening komen.

dus sja.. ja het mag.. ongebruikelijk.. maar juridisch mag het.. lekker brieven met rekeningen sturen in de zomervakantie zodat je 179 euro per klant extra kan innen... omdat ze nooit die brief in 3 dagen lezen.

dezelfde huurbaas bleek huurwijzigingen niet door te geven aan belastingdienst.. (hoewel op websitie belastingdienst staat dat je huurwijzigingen niet hoeft door te geven, dat doet de verhuurder zelf.. en zelfs bij telefonisch contact ze dat nog steeds beweren.. pas na aandringen.. dringt het door dat niet langer alle verhuurders dit doen.. waarna de vraag zijn ze dat juridisch verplicht.. na lang overleg door NEE beantwoord werd.
--->
nou is dat de belastingdienst.. dus onjuiste informatie op hun website...valt te verwachten...
maar vele mensen zijn hier heel veel huursubsidie door misgelopen
(heimstaden heet deze onfrisse partij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
de cyclus die hier inging : huur moet wettelijk vooraf betaald worden dus op de 1e van een maand is het product (de maand verhuur) geleverd)

een nieuwe verhuurder MAG een staande machtiging tot huurinning overnemen, maar KAN kiezen deze eenzijdig deze op te zeggen, daar hoeft geen bericht over gegeven te worden, alleen als ze een nieuwe machtiging willen moeten ze dat vragen../

dus 1 je zegt eenzijdig de automatische machtiging op zonder berichtgeving.

2 je stuurt een brief gedagtekend de 1e van de maand, dat de huur moet worden overgemaakt voor de 4e
of er komt 179 incassokosten bovenop.
-> je voegt een machtiging voor incassobrief toe, als mensen dit in het vervolg automatisch wensen.
(deze raakte zoek... nooit bezorgd)

je stuurt geen tweede brief tot er een gedagtekend de 1e van maand 2 verstuurd word.
nu is het openstaande bedrag van maand 1 verhoogd met 5% boete en 179 euro incassokosten.
en je moet het totaal betalen voor de 4e van maand 2, of er komt ook voor die maand 179 euro incassokosten bovenop.
(deze brief ontving je pas de 4e)

je belt meteen zodra hun kantoor open is vroeg in de morgen.. in de hoop coulance te krijgen gezien dat dit het eerste communiqué is dat je ontvangen hebt, en ze kunnen toch inzien dat je al 20 jaar zonder enig probleem je huur betaald hebt en nooit een schuldenregistratie hebt gehad.
maar helaas degene die je te woord staat schermt alleen met juridisch jargon, en is zelfs een beetje dreigend in de toon van `gaat u nou betalen.. of stuur ik de deurwaarders`

dat men toegaf dat de incasso nog niet was uitbesteed, en er dus geen kosten waren gemaakt, was voor hen geen reden de 2x 279 euro bedoeld voor deze kosten te schrappen

wel een reactie als "wie merkt nou niet als er opeens twee maanden huur aan extra saldo op zijn rekening staat" had u niet door dat uw saldo ongebruikelijk hoog was..
ehh nee.. een paar duizend euro meer of minder valt niet meteen op zeker niet omdat het een rekening betreft die ik volledig op automatisch heb staan en dus niet regelmatig controleer.

een ander geval was een persoon die in ingehuurd had om wat aan het huis te verbouwen. (grijs gebied mag eigenlijk niet in huurhuis, maar wachten tot verhuurder verbeteringen aanbrengt duurt een eeuwigheid)
die stuurde ook een nota met betalen in 3 dagen, die rekende doodleuk 475 euro incassokosten.. in de herinneringsbrief een week later die TEGELIJK met de eerste aankwam.

wen er maar aan.. betaling binnen 3 dagen eisen word de norm.
wat geen probleem is.. ALS die nota je dan ook bereikt in die tijd.. wat dus door de onbetrouwbaarheid van de post heel vaak NIET zo is.

[ Voor 12% gewijzigd door DutchGamer1982 op 15-05-2025 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
DutchGamer1982 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 07:28:
[...]

dat soort onzin krijg je idd bij privatisering, zie je ook in de zorg.
zelfs goede krachten, zijn de halve tijd kwijt aan verantwoorden ipv werken,
en de managementslaag groeit tot idiote proporties.

ik weet van een vriend die zelf de post liep in de hele vroege dagen, toen het TNT post was, en het postkantoor er nog was hij ging naar een LOKAAL sorteercentrum hier in mijn stad van 70000 inwoners daar ging je dan 's morgens heen om de post te sorteren (die was al voorgesorteerd op lokaal)

als ze daarmee klaar waren.. greep je jouw stapel van jouw wijk, deed daar een klein bundeltje bij dat vanuit het landelijk centrum kwam.. en ging je wijk lopen.

dat grote landelijke centrum.. ik heb me altijd afgevraagd of dat nou zo'n verbetering was (denk het eerlijk gezegd niet)

en er is een Engels gezegde : if you pay peanuts, you get monkeys.
wat hier maar weer bewezen word.
Privatisering is niet de grote oorzaak van de problemen, achterlopende wetgeving, digitalisering en automatisering is dat wel.

Toen de post nog bij de PTT zat, maakte het bedrijf verlies en kreeg het geld van de overheid. Pas na de opsplitsing (PTT Post en later TPG Post) begon het winst te maken omdat het zelfstandig moest opereren.

In 2001 was ik zaterdagpostbode, een volwaardig beroep met twee dagdelen opleiding. Post werd op vijf landelijke locaties met machines gesorteerd op wijk (vier cijfers, één letter). Als postbode kreeg je deze post in bakken (rood voor kleine post, blauw voor grote post). Daarnaast waren er nog handmatig gesorteerde post ('restpost') en periodieken en pakketten. Er was toen nog geen pakketdienst.

Je sorteerde alle post op huisnummer en bundelde die per 'loop' (een deel van een straat). Reclames had je er los bij.

In 2005 vond een fusie plaats met TNT. Dit was het begin van een aparte pakketdienst, omdat de hoeveelheid pakketten te groot werd voor de postbode. Tussen 2001 en 2005 zag ik de hoeveelheid post sterk afnemen.

Door technologische ontwikkelingen kwamen in 2005 huisnummersorteermachines op de markt. Ons sorteercentrum in Groningen was een van de eerste. Drie mensen konden in een uur doen wat normaal dertig mensen in twee uur deden. Alleen de handmatige post moest nog gesorteerd worden. Sorteerkantoren waren dus nauwelijks meer nodig.

Het gevolg was dat vast personeel minder werk had en er ontslagen vielen. Dit werd gecombineerd met het concept 'postbezorger', waarbij iemand alleen de post ophaalde en bezorgde. Verantwoordelijke taken, zoals aangetekende post, gingen naar de pakketdienst.

Ik vertrok in 2006 (einde studie), het was toen al geen leuk beroep meer en veel collega's waren al weg. Pas in 2011 ging PostNL (na de breuk met TNT) naar de beurs.

Automatisering en sterk teruglopende post zijn de grootste oorzaken van de ondergang van de postbezorging. De overheid vond lang dat er zes dagen per week (nu vijf) post bezorgd moest worden. Concurrenten, zonder regels, pikten de krenten uit de pap.

De postmarkt in volume:
2000: +- 7 miljard stukken
2008: 5,2 miljard stukken
2010: 4,7 miljard stukken
2020: 2,0 miljard stukken
2023: 1,7 miljard stukken

[ Voor 14% gewijzigd door Skyaero op 15-05-2025 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
@DutchGamer1982 Een betaaltermijn moet redelijk zijn, en vooraf afgesproken of vastgelegd in voorwaarden. Zie ook https://ondernemersplein....sten-en-wettelijke-rente/

Drie dagen is niet redelijk. Ik zou in zo’n geval de alleen originele nota betalen, de crediteur kan de boom in met z’n termijnen en die incassokosten.
**brief nooit bezorgd : valt niet te bewijzen, houd juridisch geen stand
**brief te laat bezorgd : valt niet te bewijzen, houd juridisch geen stand

De ENIGE loophole die mijn rechstbijstand me gaf was : dat ik in het vervolgd er wijs aan doe telefoongesprekken op te nemen, ze hadden immers aan de telefoon toegegeven dat de incasso van beide maanden huur NIET was uitgezet.
--- maar in dit geval zelfs met dat bewijs zou je dat ws nog steeds niet willen aanvechten.. want een zaak erover aanspannen kost je iig 400 euro proceskosten. die hoe dan ook voor jouw rekening komen.
Met dit juridisch advies zou ik een nieuwe rechtsbijstandverzekering zoeken of zelf een cursus Nederlands recht gaan volgen. Dat bewijsverhaal rammelt en dat over de proceskosten al helemaal.

[ Voor 52% gewijzigd door Kurkentrekker op 15-05-2025 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
DutchGamer1982 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:46:
[...]

ben voor je aan het zoeken. al was die steekproef incm dat andere artikel dat de bezorging op tijd nog altijd op dezelfde 88% ligt als 5 jaar geleden in de steekproef door max vastgesteld.

kwam ondertussen al wel deze tegen

https://www.nationaleombu...ige-postbezorging-door-de

de ombudsman geeft dus aan dat ervaringen als de mijne van verdwenen post en daardoor boetes.. veel vaker voorkomen.
Maar heb je door dat je nu aan het zoeken bent naar bewijs op basis van mensen die problemen met bepaalde diensten hebben?

Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen rottige huisjesmelkers zijn, of dat de Belastingdienst zich niet ethisch gedraagt, of meer van dat, maar het is geen bewijs dat 4% van de briefpost verdwijnt, omdat het bewijs komt van mensen die er geen belang bij hebben (of simpelweg niet in staat zijn) om volledig transparant te zijn over de aankomst van die brieven.

Ervaring != feit.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:08
Kurkentrekker schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:01:

Er is een Kassa aflevering over de postbezorging in een wijk/dorpje wekenlang niet gebeurd is. Dus alle herinneringen voor de betaling waren ook niet binnen gekomen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:11
Er wordt geroepen dat we een 5 dagen postbezorging hebben maar als ik naar mijn eigen ervaring kijk en ook naar wat mijn vrienden en familie ervaren dan is dit eerder 2 a 3 dagen bezorging. Ook geregeld dat er maar 1 bezorging. Ondertussen zie je wel al enige tijd de nodige post in de Postnl app al staan.

Postnl geeft aan.. in sommige delen van het land kan het voorkomen dat de bezorging iets is verlaat doordat een bezorger niet tijdig opgevangen kan worden ivm bijvoorbeeld ziekte. Maar dit is inmiddels al zo lang en ik woon in een stad. Ik zie geregeld Postnl fietsjes door de wijk gaan. Er wordt alleen niet bezorgd.

Gevolg is dat brieven inmiddels al een paar keer dusdanig laat zijn aangekomen waardoor ik afspraken, facturen heb misgelopen.

Van mij mag de post terug naar de overheid en dan vind ik het prima dat de post er 3 dagen over doet maar dan ook max 3 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 30-09 13:09
Stukfruit schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 04:08:
[...]

Niemand zal de reclame troep missen. Dat is eigenlijk ook het enige dat nog verstuurd wordt. Blauwe enveloppen gaan ook niet meer met de post.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
emeralda schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:52:
[...]

Blauwe enveloppen gaan ook niet meer met de post.
Via welke vorm van magie verschijnen die dingen dan in mijn brievenbus? Want ik krijg ze gewoon hoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:49
Nu maak je er een karikatuur van. We hebben in de afgelopen decennia talloze publieke diensten aan de markt overgelaten en dat heeft in een behoorlijk aantal gevallen niet goed uitgepakt dus een vraagstelling als deze is legitiem. Bij veel publieke diensten werkt concurrentie gewoonweg niet dus dan eindig je ofwel met een geprivatiseerde monopolist ofwel met een wirwar aan dienstverleners die allemaal bezig zijn met een "race to the bottom" en dus eigenlijk allemaal kut zijn. Dan kan een staatsbedrijf een goed alternatief zijn.

Of dat hier het geval is is een tweede. Fysieke post is, eerlijk is eerlijk, een uitstervend iets. Wel zie ik een probleem bij de pakketbezorging: diverse busjes van verschillende bedrijven crossen door onze straten en ze zijn praktisch allemaal even slecht. De "race to the bottom" in optima forma. Daar zouden in elk geval meer regels voor moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
D-e-n schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:15:
[...]

Nu maak je er een karikatuur van. We hebben in de afgelopen decennia talloze publieke diensten aan de markt overgelaten en dat heeft in een behoorlijk aantal gevallen niet goed uitgepakt dus een vraagstelling als deze is legitiem. Bij veel publieke diensten werkt concurrentie gewoonweg niet dus dan eindig je ofwel met een geprivatiseerde monopolist ofwel met een wirwar aan dienstverleners die allemaal bezig zijn met een "race to the bottom" en dus eigenlijk allemaal kut zijn. Dan kan een staatsbedrijf een goed alternatief zijn.

Of dat hier het geval is is een tweede. Fysieke post is, eerlijk is eerlijk, een uitstervend iets. Wel zie ik een probleem bij de pakketbezorging: diverse busjes van verschillende bedrijven crossen door onze straten en ze zijn praktisch allemaal even slecht. De "race to the bottom" in optima forma. Daar zouden in elk geval meer regels voor moeten komen.
en mijn argument is dan ook dat we EEN postbezorging moeten hebben.. genationaliseerd.

dus pakketjes EN brieven.
-als je dan argumenteert dat brieven meer en meer een bijzaak worden, en wellicht op den duur gewoon gezien worden als "een pakketje onder 100 gram" dan ben ik het met je eens.

als je zegt "wellicht verdwijnt op den duur het standaard aan huis bezorgen (voor zowel pakketten EN brieven) en word afhalen bij centrale punten de norm" ook dan ben ik het met je eens.

en dat dat dan ook gaat gelden voor aanlevering, en dus de klassieke brievenbus verdwijnt, en we moeten wennen aan brieven net als pakketjes aanleveren bij diezelfde punten ook dan ben ik het met je eens.

ikzelf heb geen probleem zou hebben als post en pakketten alleen 2 keer per week bezorgd worden op die ophaalpunten, vind ik dan wel dat ALS dat de norm word, dat dan de betrouwbaarheid ENORM om hoog moet.
minder dan 0.0001% van de stukken (1 op het miljoen) mag zoek raken of pas aankomen na 10 dagen of meer (dus 2 bezorgmomenten te laat)
en minder dan 0.001% (1 op 100 duizend) stukken pas na 1 week (dus 1 bezorgmoment te laat aankomen)
---
waarbij we ook terug moeten naar betere arbeidsomstandigheden (en kwaliteitseisen) aan hen die deze post bezorgen om dit werkelijk te kunnen realiseren.

de vraag is alleen of dat NODIG is,
**want als je pakketjes + brieven optelt.. dan is het postvolume alleen maar toegenomen NIET afgenomen.
dus je zou prima naar bezorging 6 dagen per week kunnen blijven.

--- bijkomend voordeel van post voortaan alleen bij ophaalpunten ophalen, is dat het moment DAT je het ophaalt geregistreerd kan worden.
dus kan voor nota's voortaan die OPHAALDAG als wettelijk begin van die drie dagen voor betaling genomen worden en NIET de "theoretische bezorgdag" zoals nu het geval is.

maar heb ik er vertrouwen in dat als we postNL toestaan om alleen hun bezorgpunten & ophaalpunten te handhaven, en maar 2 bezorgdagen per week te hebben dat dan opeens ze hun bezorgers weer goed betalen en behandelen, en dat de betrouwbaarheid naar de gewenste percentages gaat? absoluut niet!
en dan heb je nog steeds het probleem dat er andere pakketbezorgers actief zijn.. die samen uit dezelfde ruif moeten eten.
->
bedrijven zijn ook niet welwillend om winstgevende onderdelen de verliesgevende te laten dekken zoals een staatsbedrijf wel wil.
immers als commercieel bedrijf is het veel interessanter om de boedel te splitsen zodat je de staat kan pressen voor allerlei voordeeltjes op het verliesgevende deel en alle winst van het andere deel voor jezelf kunt houden..

dus hernationalisatie van deze hele bende zie ik nog steeds als enige oplossing deze puinhoop te fixen.
wat je verder ook doet.

voetnoot :
ALS we bezorging aan huis willen behouden.. voor deze combipost.. moeten we van het concept brievenbus af.. feitelijk moeten we gewoon allemaal een pakjeskluis of bak bij de voordeur krijgen groot genoeg om alle pakjes in te dumpen (met een of ander slot dat alleen de postbezorger en de bewoner kan openen)
waarbij je dus huishoudens moet verplichten zo'n sluit of bak bij of in hun voordeur te installeren, net als een brievenbusgleuf destijds gestandaardiseerd is in afmeting.
mensen maar thuis laten blijven voor het ontvangen.. is gewoon niet houdbaar..

[ Voor 7% gewijzigd door DutchGamer1982 op 18-05-2025 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:02
Ik woon bij de grens: het is al een jaar goedkoper om een brief in DE naar NL te laten verzenden.

Bovendien zit ik in zo'n gebied structureel de 24u niet haalt met bezorging: 48u is hier de norm. Op zich vind ik het prima dat het wordt aangepast naar 2 of 3 dagen in de week, maar het vervelende is dat veel bedrijven en overheden aannemen dat post er binnen 24u is. Ook gewone. Dus het gebeurd me sowieso al vaak dat een herinnering dan nauwelijks binnen de gestelde reactietermijn aankomt. Dan moet die wet ook aangepast: dat je termijnen nooit eerder kunt stellen dan bijv. een 3 weken. Met een brief over de grens van een buitenlandse overheid, die onterecht zulke korte deadlines hanteert, en dan ook nog eens niet in werkdagen rekent en ik nou net 2 weekenden erin had zodat ik bij thuiskomst maar een paar minuten had om te reageren. Heel vervelend dat het zo op de spits gedreven wordt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1