Een hele goede morgen. Enige tijd geleden heb ik een huis gekocht met maar liefst 22 zonnepanelen. Een setje aan de Oostzijde en een setje aan de Westzijde. De panelen op oost zijn vrij oud en hebben een eigen omvormer, die via een (homewizard) tellertje richting de meterkast gaat. Hier komt dan ook een grijze draad naar een Homewizard EnergieLink. Hetzelfde geld ongeveer voor de Westzijde maar die hebben microomvormers (deze panelen zijn een stuk nieuwer). Alle infrastructuur om de panelen uit te lezen zijn aanwezig maar ik lees overal dat deze setup niet wordt ondersteund met deze hardware.
:strip_exif()/f/image/0ciThEsdPJovzycsMq6qXl00.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou graag de panelen willen monitoren buiten de P1 meter om (zodat ik de beide setjes in de gaten kan houden), middels een moderne oplossing. Bij voorkeur open-source (Homeassistant). Ik zie dus wat hardware uitdagingen. Het zou fijn om bestaande infra te behouden (inclusief tellers). Heeft iemand ervaring met het aansluiten van dit soort tellers anders dan op homewizard hardware?
:strip_exif()/f/image/0ciThEsdPJovzycsMq6qXl00.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou graag de panelen willen monitoren buiten de P1 meter om (zodat ik de beide setjes in de gaten kan houden), middels een moderne oplossing. Bij voorkeur open-source (Homeassistant). Ik zie dus wat hardware uitdagingen. Het zou fijn om bestaande infra te behouden (inclusief tellers). Heeft iemand ervaring met het aansluiten van dit soort tellers anders dan op homewizard hardware?
[ Voor 3% gewijzigd door Thomaatje op 14-05-2025 08:46 ]