Blokkeren van apps zoals safari en app store op iPhone

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bedge85
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:31
Mijn vraag:
Ik wil een manier vinden om bepaalde apps, zoals de app store en safari, te blokkeren op mijn eigen iphone. Ik heb nu een android telefoon en gebruik adb om apps uit te schakelen, en kan ze alleen weer inschakelen als ik de telefoon via usb met een computer verbind. Ik wil iets soortgelijks voor mijn iphone.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ik gebruik nu een samsung android telefoon met adb om apps zoals de app store en browsers uit te schakelen. Ik wil nu overstappen op een iphone en zoek een soortgelijke oplossing.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb al gekeken naar schermtijd, de ingebouwde feature in ios, maar de 4 cijferige pincode is te kort en te makkelijk om te omzeilen. Ik zoek iets met meer beveiliging, wat moeilijker is te omzeilen. Ik heb ook gekeken naar onze apps zoals ourpact, freedom en techlockdown, maar die zijn allemaal abonnementsgebaseerd en ik zoek een eenmalige aankoop optie.

Beste antwoord (via Bedge85 op 14-05-2025 09:10)

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

@Bedge85 Ik herken al je punten. Ik worstel zelf al jaren met het minder verslavend maken van mijn iPhone. Helaas zijn je mogelijkheden op iOS beperkt. De sleutel ligt bij Schermtijd en het vergrendelen van deze instellingen. Wat bij mij het best werkt is mijn vrouw een willekeurige pincode laten verzinnen, opschrijven (in 1Password of op papier) en instellen. Dan kan je apps als Safari blokkeren en voorkomen dat je nieuwe apps kunt downloaden. En in geval van nood kan ik in 1Password kijken of mijn vrouw bellen.

Ik volg al jaren de “Distraction-Free iPhone” methode van Jake Knapp. Misschien staan daar nog handige tips in.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-06 16:01
ik kan die beide apps gewoon verwijderen net als iedere andere app. niet dat je het zou willen, maar het kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bedge85
SampleUser schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 07:11:
ik kan die beide apps gewoon verwijderen net als iedere andere app. niet dat je het zou willen, maar het kan
Het klopt dat de Safari en de App Store in Europa te verwijderen zijn (https://support.apple.com/en-gb/121327), alleen om Safari te verwijderen moet je eerst een alternatieve browser installeren.

De app store is ook pas te verwijderen op het moment dat je een alternatieve app store installeert. Ook is het dan niet meer mogelijk om de apps die je via de originele app store hebt geïnstalleerd, zoals whatsapp, Digid of je bank app, bij te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-06 16:01
dus je wilt de app store en safari “blokkeren” maar wel nog updates behouden en kunnen browsen? hé?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:30
Waarom wil je deze apps precies blokkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bedge85
SampleUser schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 07:47:
dus je wilt de app store en safari “blokkeren” maar wel nog updates behouden en kunnen browsen? hé?
Ik zou safari geheel willen verwijderen of blokkeren, maar zoals het support artikel van Apple aangeeft mag je safari enkel verwijderen als je en alternatieve browser hebt geïnstalleerd.

Wat betreft de app store, het is wel prettig om nog steeds updates binnen te krijgen voor de apps die ik al reeds geïnstalleerd heb, denk aan whatsapp, digid of de app voor mijn bank. Ik wil alleen niet eenvoudige nieuwe apps kunnen installeren.

Op mijn Samung Android doe ik dat dus met een tooltje van Google dat ADB heet. Hiermee kan ik, nadat ik de telefoon heb opgezet zoals ik dat prettig vind, de browser en de Google Play store uitschakelen. Op Android moet ik eens in de zoveel tijd de Google play store wel weer inschakellen via ADB om de laatste updates voor de geïnstalleerde apps bij te werken.
oohh schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 07:50:
Waarom wil je deze apps precies blokkeren?
Het is een soort van minimalistisch aanpak voor gebruik van de telefoon, je hebt hier ook kant en klare oplossing voor zoals de LightPhone (https://www.thelightphone.com/) maar deze telefoons zijn vrij duur en missen ondersteuning voor apps die best belangrijk zijn in dagelijks gebruik, denk aan DigiD of de app van je bank.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

@Bedge85 Ik herken al je punten. Ik worstel zelf al jaren met het minder verslavend maken van mijn iPhone. Helaas zijn je mogelijkheden op iOS beperkt. De sleutel ligt bij Schermtijd en het vergrendelen van deze instellingen. Wat bij mij het best werkt is mijn vrouw een willekeurige pincode laten verzinnen, opschrijven (in 1Password of op papier) en instellen. Dan kan je apps als Safari blokkeren en voorkomen dat je nieuwe apps kunt downloaden. En in geval van nood kan ik in 1Password kijken of mijn vrouw bellen.

Ik volg al jaren de “Distraction-Free iPhone” methode van Jake Knapp. Misschien staan daar nog handige tips in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-07 20:45

Theo

moederbord

Bedge85 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:03:
[...]

Het is een soort van minimalistisch aanpak voor gebruik van de telefoon, je hebt hier ook kant en klare oplossing voor zoals de LightPhone (https://www.thelightphone.com/) maar deze telefoons zijn vrij duur en missen ondersteuning voor apps die best belangrijk zijn in dagelijks gebruik, denk aan DigiD of de app van je bank.
Even omdenken. Je wil een telefoon die je altijd bij je kunt hebben en waar je mogelijk Whatsap of Signal op kunt draaien, net al wat andere zeer elementaire zaken. Maar je wil ook dat je DigiD en de bank app af en toe kunt gebruiken.

Waarom haal je niet de meest simpele telefoon én een tablet? Die tablet is lomp en groot genoeg dat je deze niet bij je hebt, maar praktisch genoeg dat je 'm thuis even kunt pakken voor digid/bank/andere zaken. Je telefoon kan dan elk antiek/oud/simpel model zijn waar je Signal/WA op kunt draaien maar verder zowat niks anders. Dus gewoon een apparaat waar je mee kunt bellen en berichten, maar niet meer mee kunt scrollen...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Theo schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:20:
[...]

Waarom haal je niet de meest simpele telefoon én een tablet? Die tablet is lomp en groot genoeg dat je deze niet bij je hebt, maar praktisch genoeg dat je 'm thuis even kunt pakken voor digid/bank/andere zaken. Je telefoon kan dan elk antiek/oud/simpel model zijn waar je Signal/WA op kunt draaien maar verder zowat niks anders. Dus gewoon een apparaat waar je mee kunt bellen en berichten, maar niet meer mee kunt scrollen...
Ik kan niet voor de TS spreken, maar ik heb dit geprobeerd en voor mij werkt dit niet. Twee apparaten is te veel.

Mijn grote probleem met de iPhone (of smartphones in het algemeen) is dat het een tweesnijdend zwaard is. Aan de ene kant is het de mooiste uitvinding ooit (navigatie, alle muziek van de wereld, begeleide meditatie, contactloos betalen, takenlijst, notities etc.), maar tegelijk het grootste gezwel ooit (zombie mensen die op zoek zijn naar het volgende dopamine shotje, grote afhankelijkheid, afleiding, privacy nachtmerrie etc.). En out-of-the-box is de iPhone veel te veel naar de negatieve kant gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:25
Bedge85 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 07:08:
Ik heb al gekeken naar schermtijd, de ingebouwde feature in ios, maar de 4 cijferige pincode is te kort en te makkelijk om te omzeilen. Ik zoek iets met meer beveiliging, wat moeilijker is te omzeilen.
Als je een app even ingedrukt houdt kun je “Vereis FaceID” activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bedge85
Mog schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:19:

Hey, ja ik vermoed dat ik de oplossing in deze richting moet gaan zoeken, deze aanpak houd het ook eenvoudig. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:25

P_Tingen

omdat het KAN

Mog schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:19:
Interessant artikel! Vooral deze quote trof me:
Some of those readers pointed out—perhaps rightfully—that I’m a self-righteous moron with no self-control.
Want dat was stiekem wel wat ik dacht, maar na het lezen van het hele artikel en even kritisch bij mezelf nadenken moet ik bekennen dat ik er ook niet helemaal ongevoelig voor ben. Ik heb zelf natuurlijk niet voor niets alle notificaties uitstaan op mijn telefoon. Hij roept me dus niet, de enige valkuil die ik zelf heb is doomscrollen in domme filmpjes op instagram

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntraXxX
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:31
@Bedge85

Dit lijkt me de meest praktische en snelle optie, binnen een minuut staat de desbetreffende app op een afgezonderde plek waar je niet zomaar 1,2,3, perongeluk op kunt klikken. :)

Poor man wanna be rich, rich man wanna be king And a king ain't satisfied till he rules everything.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

AntraXxX schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:43:
@Bedge85

Dit lijkt me de meest praktische en snelle optie, binnen een minuut staat de desbetreffende app op een afgezonderde plek waar je niet zomaar 1,2,3, perongeluk op kunt klikken. :)

[YouTube: How to Hide Apps on iPhone (iOS 18)?]
Dit gaat niet met standaard apps. Dus je kunt Safari niet verbergen, alleen als je een andere browser als standaardbrowser instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In schermtijd kan je safari ook niet blokkeren hooguit websites. Maar misschien moet je toch meditatie of een andere vorm van zelf discipline overwegen. Zorg dat je boek bij de hand hebt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-07 20:05
Frogmen schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:54:
In schermtijd kan je safari ook niet blokkeren hooguit websites. Maar misschien moet je toch meditatie of een andere vorm van zelf discipline overwegen. Zorg dat je boek bij de hand hebt.
Je kunt kiezen voor een blacklist of een whitelist. Als je kiest voor een whitelist met nagenoeg geen websites in de lijst, kun je dus niets met Safari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bedge85
Ik heb hem hier in het Engels en kan Safari geheel blokkeren met: Screen Time > Content & Privacy Restrictions > Allowed Apps & Features > Safari. Je kunt hier ook SharePlay, Camera, Airdrop, CarPlay, Podcast en News uitschakelen (IOS 18.5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Bedge85 Weer wat geleerd je hebt gelijk, zover ben ik nooit gegaan bij de kinderen. Schermtijd werkt bij hun voldoende.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1