Ethernet onbetrouwbaar op MSI B650 Gaming Plus Wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertjn
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11-07 21:35
Mijn vraag

Hoi, ik heb regelmatig verbindingsproblemen via ethernet op mijn vaste PC. Zie onder welke componenten er precies in zitten, volgens mij gaat het om de ethernet aansluiting van het moederbord.

Wat er gebeurt: enkele keren per dag is opeens de verbinding weg, herstelt na zo'n 10 seconden (niet getimed), en dat gebeurt dan 3-4 keer binnen enkele minuten. Ik ben ook de verbinding met mijn NAS kwijt, dus het ligt niet aan de lijn naar buiten toe.

Relevante software en hardware die ik gebruik
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7900X Boxed€ 332,45€ 332,45
1MoederbordenMSI B650 Gaming Plus WiFi€ 161,99€ 161,99
1BehuizingenCorsair 3000D Airflow Tempered Glass, Zwart€ 69,85€ 69,85
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Pro (EN, Retail USB)€ 130,-€ 130,-
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III 280€ 71,-€ 71,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2B5600Z40€ 183,30€ 183,30
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition€ 91,46€ 91,46
1SSD'sSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 158,44€ 158,44
Totaal€ 1.198,49

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik dacht eerder aan problemen met de 50 meter lange UTP Cat 6 kabel waarmee mijn kantoortje (in de tuin) aangesloten zit op onze Fritz!Box 7590, of de unmanaged switch die ik er nog tussen had zitten. Maar met een nieuwe buitenkabel, ver verwijderd van stroomkabels, en een managed switch er tussen bleef het probleem. Sinds kort gebruik ik dan maar de ingebouwd Wifi adapter (access point op een Fritz!Repeater 1200, dat ook achter die managed switch staat), en nu heb ik geen verbindingsproblemen meer.

Ik heb de driver van de ethernet unit al geupdate volgens de MSI download pagina, maar geen succes.

Enige tips wat ik hier nog aan kan doen? Ik gebruik toch liever een kabel dan draadloos internet...
Zou een losse PCI ethernet kaartje een oplossing zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:12

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Lijkt erop dat er wellicht fouten zijn en dat die even opnieuw wil intrainen op een snelheid.

Zou het eerder in de kabel zoeken trouwens, is die koper of CCA?
Als CCA is de afstand te langs,

Je kan de kaart ook geforceerd op 1000Mb zetten, wellicht werkt dat.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sealnova
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik heb de laatste tijd exact hetzelfde probleem met mijn MSI B650. Denk dus niet dat het aan de kabel zal liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRITZ!webcare
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-09 13:15
@gertjn
Voor het beschreven probleem met de LAN verbinding en de FRITZ!Box, kan je deze stappen afwerken?
Punt 4 is hier vaak de oplossing.

https://nl.fritz.com/serv...ordt-regelmatig-verbroken

Vriendelijke groeten uit Berlijn,
Je FRITZ! Supportteam

AVM GmbH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:30
Je kan nog een externe USB-Ethernet adapter proberen.
Kost hooguit een paar tientjes.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjn
Helaas werken de stappen van Fritz! niet, energie efficient ethernet uitgevinkt en geen gebeurtenissen te zien in de log.

De netwerkkaart staat nu al op 1000 mb, geen idee hoe ik dat kan veranderen naar iets anders en of dat helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sealnova
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik heb nu een week zoals hierboven geadviseerd een externe ethernet adapter in gebruik en sindsdien geen problemen meer. Die oplossing kan ik dus aanbevelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertjn
Thanx Sealnova, ik was al benieuwd hoe het bij jou ging! Zal daar ook naar gaan kijken nu ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zou kunnen kijken of een Linux omgeving ook deze problemen vertonen. Zeker als je weet binnen welk tijdsbestek het voorkomt.

Had je al in de logs gekeken of er iets over wordt gemeld?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox3214
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 15:22
Kan je zien wat er precies wegvalt?

Is het je interface/adapter die helemaal uit gaat? Of is de netwerk verbinding weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjn
Hoe kan ik dat verschil zoien Fox3214?

En de logs van de Fritz!Box zeggen niets, ook niet een hernieuwde aanmelding oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
@gertjn
Kabellengte zou tot 100 meter moeten kunnen met 2.5GB.
Het heeft dus eerst probleemloos gewerkt?

Zoals je zelf al aangeeft, probeer eens een andere ethernet kaart dan de onboard.

Als het aan de kabel of router (niet opgelet, je hebt de switch al uitgesloten) ligt dan zou dat er zo uit moeten komen, anders is het de onboard adapter...

[ Voor 8% gewijzigd door eheijnen op 22-05-2025 11:46 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:01

Nakebod

Nope.

Je kan nog kijken of er een BIOS update is, mogelijk dat die ook de firmware van de ethernetcontroller bijwerkt.
En naast de MSI driver die je hebt geupdate, kijken of je bij Realtek zelf nog een update kan vinden die mogelijk nieuwer is?

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gertjn schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:14:
En de logs van de Fritz!Box zeggen niets, ook niet een hernieuwde aanmelding oid.
Je hebt toch specifiek met je pc een probleem? Waarom zit je dan in de logs van het apparaat dat geen problemen heeft te kijken?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjn
Dat klopt Hero of Time, maar ik verwacht door het uitvallen van de verbinding dat de Fritz!Box de nieuwe aanmelding weer registreert?

Ik werk nu met een USB C ethernet aansluiting (ook ander IP adres gekregen in het netwerk), maar ook nu valt de verbinding soms weer even weg. Is dus ook niet de oplossing... :?

Edit: in de Fritz-Box was nu wél een nieuwe aanmelding te zien ten tijde van dit probleem, met het IP v6 adres van mijn pc.

[ Voor 16% gewijzigd door gertjn op 06-06-2025 10:56 ]

Pagina: 1