Project: Inloopkast (PAX)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evmmb
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-09 11:43
Ik wil deze maand een inloopkast maken met als basis de Ikea PAX. Ben handig, maar nooit de gelegenheid gehad om wat grotere projecten uit te voeren. Binnenkort komen er echter meerdere aan, waarvan deze de eerste.

Idee is om een ombouw van metal stud + OSB + gipsplaat te maken. Wordt een open kast, zonder deuren.
Situatie:
- Nieuwbouw woning. Kamer waar de kast in komt is nu nog kaal beton. Leggen zelf kliklaminaat en een bedrijf komt renovlies behangen en kleurtje spuiten.

Idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9iv8ASOsW1ECjbEwIdY9RTFT6I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8txzBOn3HFj2d5Jyzi4Gjmix.png?f=user_large

Metal stud frame
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7kSTn_nF23MIOmh3nf1ftHbp50U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/trhQXkkkYoQ7moWGdAmIiDSk.png?f=user_large

Achter & zijkant, OSB + gipsplaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uu74x0jyPjTSOF2LAkvdba6squ0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3hR9chtpvytAdgRlHB77yBUM.png?f=user_large

Randen om de kast (Gipsplaat of MDF?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FB8CRhzFVmS9v7XZnMhz_FD8Rqc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qJrCztOQlOHuILrJA9pgi3yz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaI3zrNEjkkynvzLco2eYw9qleE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1H5HXu5wKCyBmpHMPYLWdQ3Q.png?f=user_large

Vragen:

1.
Hier had ik bedacht OSB + gipsplaat. Wellicht nog een keer TV er tegen hangen ofzo.
Netjes afwerken en mee laten nemen met het renovlies als ze toch de kamer doen.
Daarna een kleur of designbehang.
I.v.m. vloerverwarming heb ik het idee om de metal stud profielen aan de vloer te bevestigen met high tack kit. Muurzijde en plafond wel met schroeven. Verder wil ik eerst de kast bouwen en dan het laminaat + plinten er tegen aan. Goede aanpak?

2.
Hier ben ik nog niet uit. Hoe werk ik deze randen netjes af?
De platen van gipsplaat, misschien ook een stukje naar binnen laten lopen?
MDF en verven lijkt me makkelijker. Maar dan bestaat de hele constructie uit gipsplaat + MDF. Is die overgang mooi af te werken?

3.
Een PAX kast staat al een paar cm van de grond dus ik zou de kast zo neer kunnen zetten. Ander idee is een frampje van hout en daarop een OSB plaat en dan de kast erop. Dan kan ik de rand van punt 2 ook mooi onderlangs laten doorlopen en lijkt de kast echt helemaal ingebouwd. Wat denken jullie? Dit idee: https://nieuwhuis.info/inbouwkast-met-kasten-van-ikea/

4.
Tegen de 'binnenkant' van het muurtje waar de kast in komt plaats ik geen gipsplaten, maar gewoon de kast tegen de profielen. Is dit oke?

Verder:

5.
Plafond is met spack gespoten. Hoe werk ik dit netjes af? Er zal een niet strakke rand overblijven. Kit?

Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
evmmb schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:44:
...

5.
Plafond is met spack gespoten. Hoe werk ik dit netjes af? Er zal een niet strakke rand overblijven. Kit?

...
5. Ja, dun randje acrylaatkit in de overgang leggen en netjes afsmeren, daar zie je na het schilderen helemaal niets meer van en daarmee krijg je de aansluiting mooi strak

Hou er wel rekening mee dat je nieuwbouwwoning zich nog wat gaat zetten de komende jaren en dat je gegarandeerd nog wat scheurtjes gaat krijgen hier en daar (ook in spack), dat is prima te herstellen over een paar jaar maar wel iets om rekening mee te houden/je alvast mentaal op voor te bereiden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Ik heb ooit ook zoiets gemaakt, maar dan tegen een muur. Ik had toen niet de pax-kasten zelf gekocht, maar alleen de inhoud (planken en lades). Meubelpanelen geplaatst op de juiste afstan en daar zelf wat gaatjes in geboord voor bevestiging van de planken en lades.

Ik had wel mijn kast opengehouden. Als je deuren wil dan is het misschien handiger om wel een paxkast te plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:45

orf

Let erop dat tegenwoordig Pax kasten een soort harmonica zijn. De boven- en onderkant schuif je erin en de achterkant scharniert in het midden.

Al het plaatmateriaal is hol, met een kartonnen honingraat vulling. Dat maakt schroeven aan een frame een stuk lastiger. Je moet de plekjes opzoeken waar wel een stukje spaanplaat achter zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
orf schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:21:
Let erop dat tegenwoordig Pax kasten een soort harmonica zijn. De boven- en onderkant schuif je erin en de achterkant scharniert in het midden.

Al het plaatmateriaal is hol, met een kartonnen honingraat vulling. Dat maakt schroeven aan een frame een stuk lastiger. Je moet de plekjes opzoeken waar wel een stukje spaanplaat achter zit.
Zeker niet al het materiaal van Pax is hollowcore. Veel elementen zijn gewoon volledig spaanplaat.
De deuren zijn veelal wel hollowcore maar de basis elementen zijn wel degelijk massief.

Om dit zeker te weten kun je op de site van IKEA per onderdeel kijken naar de Productinformatie en dan Materialen en onderhoud, hier staat accuraat uitgelegd wat de opbouw is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:45

orf

BlueKeenan schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:34:
[...]

Zeker niet al het materiaal van Pax is hollowcore. Veel elementen zijn gewoon volledig spaanplaat.
De deuren zijn veelal wel hollowcore maar de basis elementen zijn wel degelijk massief.

Om dit zeker te weten kun je op de site van IKEA per onderdeel kijken naar de Productinformatie en dan Materialen en onderhoud, hier staat accuraat uitgelegd wat de opbouw is.
De basiselementen van 100cm zijn vernieuwd en hebben de harmonica functie:
Het geheim zit hem in de vouwconstructie die je als een boek opent. Precies op de plek waar je de kledingkast neer wilt zetten.
Bij materiaal staat dit:
Materiaal

Paneel achterkant:
hardboard, Papierfolie
Belangrijkste onderdelen/ Bovenblad/ Bodemplaat/ Sokkel:
spaanplaat, Papierfolie
En dan kun je vermoeden dat de zijkanten en boven- en onderkant massief spaanplaat is. Maar dat is niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
orf schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:54:
[...]

De basiselementen van 100cm zijn vernieuwd en hebben de harmonica functie:

[...]

Bij materiaal staat dit:

[...]

En dan kun je vermoeden dat de zijkanten en boven- en onderkant massief spaanplaat is. Maar dat is niet zo.
Daar was ik niet van op de hoogte. Bij sommige deuren zetten ze wel specifiek 'papiervulling met honingraatstructuur' het ontbreken hiervan bij de basiselementen (en mijn eigen Pax kast uit 2022) deed mij denken dat de zijwanden en boven / onderplaat wel nog massief was.

Jammer om te zien dat ze steeds verder krimpen qua materiaal (wat natuurlijk wel moet als je de prijs nagenoeg hetzelfde wilt houden).

Dus @op: luister maar niet naar mij :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:58

1.
Hier had ik bedacht OSB + gipsplaat. Wellicht nog een keer TV er tegen hangen ofzo.
Hoe groot is de kans dat die tv daar komt? Om gedoe in de toekomst te voorkomen kan je daar nu al een stroomvoorziening voor meenemen.
Netjes afwerken en mee laten nemen met het renovlies als ze toch de kamer doen.
Kunnen ze dan gelijk puntje 5 voor je meepakken?
Verder wil ik eerst de kast bouwen en dan het laminaat + plinten er tegen aan. Goede aanpak?
De plank onder aan de voorzijde van de paxkast sluit niet geheel vlak aan op de kopse kant van de wangen van de kasten. Afhankelijk of je wel of geen deuren gaat gebruiken plak je daar niet zomaar een plint tegenaan.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:03

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik heb twijfels bij het niet gebruiken van plaatmateriaal aan de binnenkant van het frame. Metal studs ontlenen hun rigiditeit met name aan de platen. Het frame aan de voorkant belasten met een TV, terwijl je aan de achterkant skimpt op de afwerking, en de horizontale stud ook nog eens gekit is in plaats van geschroefd... Het zou niet mijn keuze zijn; klinkt alsof het frame niet stevig wordt. Daarbij is het een tientjes-besparing tegenover een honderdjes-risico (TV die van de muur valt, schade aan frame).

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zoals al eerder gezegd; in dit geval zou ik kiezen om alleen het "binnenwerk" bij de Ikea te halen. Dus legplanken, lades, roedes.

Verder goed om even over na te denken: de standaard hoek-oplossing van Ikea is vrij waardeloos. Ook dat kun je natuurlijk mooier oplossen als je de kast zelf bouwt (en geen deuren wilt).

En het is een beetje een kwestie van smaak (en geld), maar kies liever voor lades dan voor planken. Gewoon veel handiger (en mooier).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 16:40
[...]
2.
Hier ben ik nog niet uit. Hoe werk ik deze randen netjes af?
De platen van gipsplaat, misschien ook een stukje naar binnen laten lopen?
MDF en verven lijkt me makkelijker. Maar dan bestaat de hele constructie uit gipsplaat + MDF. Is die overgang mooi af te werken?
[...]
Ik zou de hele staande constructie bij 2 gewoon weglaten: Voor de bovenlijst maak je een (horizontaal) frame wat je gewoon met een paar hoekijzers vastzet aan de muur (dat zie je toch niet meer). Gipsplaat erop en bij het aanbrengen van renovlies de ontstane binnenhoek gipsplaat-bestaande muur netjes laten afwerken.
Reden:
1: De bestaande muur is hoe dan ook steviger dan welk frame je ook bouwt.
2: Je krijgt daar een esthetisch raar gedoe: Randje frame, zijwand PAX kast, deur kast, etc. Veel te druk/chaotisch.
3: Geeft je een paar centimeter meer ruimte in de kamer.
4: Minder werk & materiaal is altijd een pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evmmb
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-09 11:43
@FredvZ Elektra neem ik zeker mee! Staat alleen niet ingetekend nog.
Thijsmans schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:15:
Ik heb twijfels bij het niet gebruiken van plaatmateriaal aan de binnenkant van het frame. Metal studs ontlenen hun rigiditeit met name aan de platen. Het frame aan de voorkant belasten met een TV, terwijl je aan de achterkant skimpt op de afwerking, en de horizontale stud ook nog eens gekit is in plaats van geschroefd... Het zou niet mijn keuze zijn; klinkt alsof het frame niet stevig wordt. Daarbij is het een tientjes-besparing tegenover een honderdjes-risico (TV die van de muur valt, schade aan frame).
Oh het heeft niks met besparing te maken. Dacht gewoon niet dat het nodig zou zijn. Maar vanuit stevigheid schroef ik denk ik toch platen tegen die achterzijde!
Nikel schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:17:
Zoals al eerder gezegd; in dit geval zou ik kiezen om alleen het "binnenwerk" bij de Ikea te halen. Dus legplanken, lades, roedes.

Verder goed om even over na te denken: de standaard hoek-oplossing van Ikea is vrij waardeloos. Ook dat kun je natuurlijk mooier oplossen als je de kast zelf bouwt (en geen deuren wilt).

En het is een beetje een kwestie van smaak (en geld), maar kies liever voor lades dan voor planken. Gewoon veel handiger (en mooier).
We gaan toch voor PAX. Maar thx voor de lade tip, gaan we nu extra van nemen i.p.v. planken.
onkl schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:05:
[...]

Ik zou de hele staande constructie bij 2 gewoon weglaten: Voor de bovenlijst maak je een (horizontaal) frame wat je gewoon met een paar hoekijzers vastzet aan de muur (dat zie je toch niet meer). Gipsplaat erop en bij het aanbrengen van renovlies de ontstane binnenhoek gipsplaat-bestaande muur netjes laten afwerken.
Reden:
1: De bestaande muur is hoe dan ook steviger dan welk frame je ook bouwt.
2: Je krijgt daar een esthetisch raar gedoe: Randje frame, zijwand PAX kast, deur kast, etc. Veel te druk/chaotisch.
3: Geeft je een paar centimeter meer ruimte in de kamer.
4: Minder werk & materiaal is altijd een pluspunt.
Wat bedoel je precies? Voor de bovenzijde heb ik nu toch een horizontaal (metal stud) frame ingetekend, zie de tweede en derde foto's.
Er komt geen deur.
De verticale rand bij 2 is een stuk gipswand tegen een verticale metal stud staander. De loopt tegen de horizontale bovenrand aan en dat vragen we de renovliezer om af te werken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-09 10:01
Leuk project! Ik heb net - ik denk een maand geleden - dit project afgemaakt hier in het kantoor. De basis van deze kast zijn geen PAX kasten maar Billy's. Maar dan zo gemaakt dat je het er niet meer ziet ;)

Wellicht heb je er wat aan of als inspiratie, wat foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piXI2lc7LdAQXcvW-uqDV_rJc90=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blXhrqe4tm2MkSFZPFNvPCou.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCDS9rW4En97u6Z4yaouPoUZHps=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6kNpKde2oaNte6gr21Gbxf5k.jpg?f=fotoalbum_tile

Als je wat extra info wilt kan dat natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 16:40
evmmb schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 21:09:

[...]

Wat bedoel je precies? Voor de bovenzijde heb ik nu toch een horizontaal (metal stud) frame ingetekend, zie de tweede en derde foto's.
Er komt geen deur.
De verticale rand bij 2 is een stuk gipswand tegen een verticale metal stud staander. De loopt tegen de horizontale bovenrand aan en dat vragen we de renovliezer om af te werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaI3zrNEjkkynvzLco2eYw9qleE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1H5HXu5wKCyBmpHMPYLWdQ3Q.png?f=user_large
Ik bedoelde het vertikale deel langs de wand, dus bij het onderste lijntje vanaf de 2.

Op zich is gips tegen stud een prima oplossing als je daar iets wil hebben, maar je kan het vertikale deel ook gewoon weglaten en de studs voor het bovenste deel direct aan de muur verankeren.
Minder werk en het oogt beter/strakker (dat laatste is uiteraard mijn, uiterst subjectieve, mening :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Flans schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:01:
Leuk project! Ik heb net - ik denk een maand geleden - dit project afgemaakt hier in het kantoor. De basis van deze kast zijn geen PAX kasten maar Billy's. Maar dan zo gemaakt dat je het er niet meer ziet ;)

Wellicht heb je er wat aan of als inspiratie, wat foto's

[Afbeelding][Afbeelding]

Als je wat extra info wilt kan dat natuurlijk.
Hoe heb je die contouren aan de bovenkant zo mooi strak gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-09 10:01
sOid schreef op zondag 25 mei 2025 @ 00:03:
[...]

Hoe heb je die contouren aan de bovenkant zo mooi strak gekregen?
Template gemaakt van karton en dat overgetrokken op een op maat gemaakte plaat. Daarna is het gewoon rustig en netjes zagen >:)
Pagina: 1