Ik wil deze maand een inloopkast maken met als basis de Ikea PAX. Ben handig, maar nooit de gelegenheid gehad om wat grotere projecten uit te voeren. Binnenkort komen er echter meerdere aan, waarvan deze de eerste.
Idee is om een ombouw van metal stud + OSB + gipsplaat te maken. Wordt een open kast, zonder deuren.
Situatie:
- Nieuwbouw woning. Kamer waar de kast in komt is nu nog kaal beton. Leggen zelf kliklaminaat en een bedrijf komt renovlies behangen en kleurtje spuiten.
Idee:
:strip_exif()/f/image/8txzBOn3HFj2d5Jyzi4Gjmix.png?f=user_large)
Metal stud frame
:strip_exif()/f/image/trhQXkkkYoQ7moWGdAmIiDSk.png?f=user_large)
Achter & zijkant, OSB + gipsplaat
:strip_exif()/f/image/3hR9chtpvytAdgRlHB77yBUM.png?f=user_large)
Randen om de kast (Gipsplaat of MDF?)
:strip_exif()/f/image/qJrCztOQlOHuILrJA9pgi3yz.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/1H5HXu5wKCyBmpHMPYLWdQ3Q.png?f=user_large)
Vragen:
1.
Hier had ik bedacht OSB + gipsplaat. Wellicht nog een keer TV er tegen hangen ofzo.
Netjes afwerken en mee laten nemen met het renovlies als ze toch de kamer doen.
Daarna een kleur of designbehang.
I.v.m. vloerverwarming heb ik het idee om de metal stud profielen aan de vloer te bevestigen met high tack kit. Muurzijde en plafond wel met schroeven. Verder wil ik eerst de kast bouwen en dan het laminaat + plinten er tegen aan. Goede aanpak?
2.
Hier ben ik nog niet uit. Hoe werk ik deze randen netjes af?
De platen van gipsplaat, misschien ook een stukje naar binnen laten lopen?
MDF en verven lijkt me makkelijker. Maar dan bestaat de hele constructie uit gipsplaat + MDF. Is die overgang mooi af te werken?
3.
Een PAX kast staat al een paar cm van de grond dus ik zou de kast zo neer kunnen zetten. Ander idee is een frampje van hout en daarop een OSB plaat en dan de kast erop. Dan kan ik de rand van punt 2 ook mooi onderlangs laten doorlopen en lijkt de kast echt helemaal ingebouwd. Wat denken jullie? Dit idee: https://nieuwhuis.info/inbouwkast-met-kasten-van-ikea/
4.
Tegen de 'binnenkant' van het muurtje waar de kast in komt plaats ik geen gipsplaten, maar gewoon de kast tegen de profielen. Is dit oke?
Verder:
5.
Plafond is met spack gespoten. Hoe werk ik dit netjes af? Er zal een niet strakke rand overblijven. Kit?
Thx!
Idee is om een ombouw van metal stud + OSB + gipsplaat te maken. Wordt een open kast, zonder deuren.
Situatie:
- Nieuwbouw woning. Kamer waar de kast in komt is nu nog kaal beton. Leggen zelf kliklaminaat en een bedrijf komt renovlies behangen en kleurtje spuiten.
Idee:
:strip_exif()/f/image/8txzBOn3HFj2d5Jyzi4Gjmix.png?f=user_large)
Metal stud frame
:strip_exif()/f/image/trhQXkkkYoQ7moWGdAmIiDSk.png?f=user_large)
Achter & zijkant, OSB + gipsplaat
:strip_exif()/f/image/3hR9chtpvytAdgRlHB77yBUM.png?f=user_large)
Randen om de kast (Gipsplaat of MDF?)
:strip_exif()/f/image/qJrCztOQlOHuILrJA9pgi3yz.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/1H5HXu5wKCyBmpHMPYLWdQ3Q.png?f=user_large)
Vragen:
1.
Hier had ik bedacht OSB + gipsplaat. Wellicht nog een keer TV er tegen hangen ofzo.
Netjes afwerken en mee laten nemen met het renovlies als ze toch de kamer doen.
Daarna een kleur of designbehang.
I.v.m. vloerverwarming heb ik het idee om de metal stud profielen aan de vloer te bevestigen met high tack kit. Muurzijde en plafond wel met schroeven. Verder wil ik eerst de kast bouwen en dan het laminaat + plinten er tegen aan. Goede aanpak?
2.
Hier ben ik nog niet uit. Hoe werk ik deze randen netjes af?
De platen van gipsplaat, misschien ook een stukje naar binnen laten lopen?
MDF en verven lijkt me makkelijker. Maar dan bestaat de hele constructie uit gipsplaat + MDF. Is die overgang mooi af te werken?
3.
Een PAX kast staat al een paar cm van de grond dus ik zou de kast zo neer kunnen zetten. Ander idee is een frampje van hout en daarop een OSB plaat en dan de kast erop. Dan kan ik de rand van punt 2 ook mooi onderlangs laten doorlopen en lijkt de kast echt helemaal ingebouwd. Wat denken jullie? Dit idee: https://nieuwhuis.info/inbouwkast-met-kasten-van-ikea/
4.
Tegen de 'binnenkant' van het muurtje waar de kast in komt plaats ik geen gipsplaten, maar gewoon de kast tegen de profielen. Is dit oke?
Verder:
5.
Plafond is met spack gespoten. Hoe werk ik dit netjes af? Er zal een niet strakke rand overblijven. Kit?
Thx!