Smeer / smeermiddelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Voor een oud maar nog goed werkend fotokopieerapparaat dat niet meer wordt geproduceerd zoek ik smeermiddelen voor de plastic raderen. Het is een klein tafelmodel en het werkt optisch en voor de rest als een printer, met toner en een gelijksoortige papierdoorvoer.

Er is nog een smeermiddel aanwezig, dat is een soort pasta (wit of zwart).

Een huismiddel zoals Vaseline valt af omdat een kopieerapparaat heet kan worden waardoor de vaseline kan gaan vloeien.

Er zijn allerlei soorten smeermiddelen op de markt. Bijvoorbeeld spuitbussen met vloeibaar PTFE of WD-40 (dat is tegenwoordig een merk met een grote hoeveelheid verschillende producten), maar dat gaat vermoedelijk weinig doen als er al smeermiddel aanwezig is dat boven moeilijk te verwijderen is. Kruipolie en dergelijke zal het denk ik ook niet doen.

Ik zoek daarom een pasta-achtig smeermiddel dat goed werkt op de plastic raderen en niet uitdroogt en dus goed is voor de lange termijn.

Hier en daar wordt kogellagersmeer genoemd en dat zou misschien wel passen, maar welke doet het goed voor een kopieerapparaat/printer?

Graag een link naar een specifiek product, dank!

Beste antwoord (via mrmrmr op 19-05-2025 01:19)

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:54
Waarom wil je het eigenlijk smeren als hij goed werkend is?

Het vet wat ik je genoemd heb gebruik ik ook en is goed voor de tandwieltjes. (ik werk in de printer business)
Maar als er nu wit of zwart vet op zit zou ik dat wel eerst reinigen.

Ik wil je wel wat opsturen want ik denk dat je het inderdaad niet makkelijk kan kopen.

[ Voor 0% gewijzigd door Turb0Turb0 op 14-05-2025 19:56 . Reden: Typo ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor dat soort kunststof tandwielen zou je imho het beste een siliconen gebaseerd vet kunnen gebruiken.

Liqui Moly bijvoorbeeld.
Griffon, etc.
Bij diverse winkels verkrijgbaar.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:00
Zoals hierboven al gezegd, silicone vet of lithium vet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0
Specs

https://www.dupont.com/co...-TDS/0901b803809b7909.pdf

em-50lp dit is rood vet wat speciaal hiervoor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Turb0Turb0 Zo te zien wordt em-50lp gebruikt door printerfabrikanten zoals Canon en Kyocera. Dat is goed, maar helaas kon ik het niet vinden met Google Search in de NL, BE of DE.

Het is goed compatible met rubber en kunsttof en bevat geen siliconen zodat die niet electrische contacten kunnen hinderen. De kleur schijnt roze te zijn.

Er is een Molykote EM-50LP maar de prijzen buiten deze regio zijn veel te hoog voor particulier gebruik.

Het is een Poly-alfa-olefin (PAO) grease, Lithium soap-thickened.

Er is ook een SKF PAO grease, maar die is ook prijzig. Ik weet niet of dit artikel op amazon.nl het correcte vet is, die kost € 18 inclusief verzending.

Een andere PAO grease is FUCHS RENOLIT HI-TEMP 220 (pdf).

"Rood vet" lijkt een naam uit het VK/US te zijn, daar zijn leveranciers, blijkt uit een overzicht op amazon.nl. Hoge verzendkosten.

@ehtweak Liqui Moly is wel verkrijgbaar. Niet duur zelfs.
https://www.amazon.de/sto...ref_=ast_bln&terms=grease

Maar welke?

Zou deze voldoen? LIQUI MOLY LM 50 Litho HT | 400 g | Lithiumcomplex vet | SKU: 3406

Het is volgens een video bedoeld voor hoge druk (pdf). Er is geen hoge druk in een kopieerapparaat, dus misschien is het niet toepasselijk.

@FRANQ Dank voor de suggesties.

[ Voor 35% gewijzigd door mrmrmr op 14-05-2025 03:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Afhankelijk van het soort plastic van de radertjes/tandwieltjes is het niet verstandig om lithium vet te gebruiken. Dat is op petroleum basis en zou bepaalde kunststoffen kunnen aantasten.

Liqui Moly heeft toch maar één soort siliconenvet?

En, zelfs de Praxis ;) verkoopt siliconenvet. Dus wat dat betreft; letterlijk overal verkrijgbaar.
Bovendien, je hebt er maar heel weinig van nodig.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

mrmrmr schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 01:49:

Het is goed compatible met rubber en kunsttof en bevat geen siliconen zodat die niet electrische contacten kunnen hinderen. De kleur schijnt roze te zijn.
Smeermiddelen sowieso uit de buurt houden van elektrische contacten. En normaliter smeer je die ook niet.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-09 21:14

Fe2O3

Ja das roest

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik heb ondertussen een service manual gevonden met 1990 copyright. Het noemt lithium grease en molybdenum disulfide* grease als heat resistant grease voor aandrijving. Hitachi Hitazol MO-1385 tool no. CK-0427 500gr (pdf) can. (* = MoS2).

De temperatuur van de fixer kan maximaal 200 graden worden. Het is zaak om het vet van de semiconductor rollers te houden. Er zijn speciale film vetten voor drums. Er is geloof ik geen aparte drum cartridge in deze copier, wel een toner cartridge.

Het temperatuurvoordeel van siliconenvet is duidelijk. Hoe goed zou het oude vet mixen met silicone?

[ Voor 9% gewijzigd door mrmrmr op 14-05-2025 12:13 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0

Het vet wat ik je genoemd heb gebruik ik ook en is goed voor de tandwieltjes. (ik werk in de printer business)

Ik wil je wel wat opsturen want ik denk dat je het inderdaad niet makkelijk kan kopen.

[ Voor 0% gewijzigd door Turb0Turb0 op 14-05-2025 19:56 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Turb0Turb0 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:42:
Het ratelt (nog niet duidelijk waar precies, misschien ergens in de buurt van de fixer). Er zit nog maar weinig vet op de tandwielen.
Het vet wat ik je genoemd heb gebruik ik ook en is het goed voor de tandwieltjes. (ik werk in de printer business)

Bedankt voor het vriendelijke aanbod! Ik ga onderzoeken waar het geratel vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik heb de machine vervangen door een andere tweedehandse. Dat was makkelijker dan proberen te repareren. Het apparaat was voorzien van vele veertjes, die al die tijd spanning zetten op een piepklein stukje plastic, wat bij een beetje beweging afbreekt en wegspringt.
Pagina: 1