Belofte nasturen onderhoudshistorie niet nagekomen, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:13
Ik heb 6 weken geleden een occasion gekocht bij een grote dealer keten. Tijdens de proefrit viel me al op dat het onderhoudsboekje leeg was. Dit heb ik na de proefrit aangegeven en hier werd een beetje lacherig op gereageerd dat registratie van onderhoud, vooral bij leaseauto's zoals mijn occasion was geweest, allemaal digitaal gebeurd. Mij werd de belofte gedaan dat deze onderhoudshistorie sowieso in orde zou zijn aangezien het een auto was die direct uit de lease kwam, en dat deze onderhoudshistorie opgevraagd zou worden bij de leasemaatschappij en mij toegezonden zou worden. Auto met die belofte gekocht. Nu 6 weken en een belletje en 2 mailtjes verder nog steeds niets. Vandaag kreeg ik een mailtje van de leasemaatschappij richting de garage doorgestuurd: "Deze (onderhoudshistorie) heb ik niet ter beschikking bewaard. Onderhoud zit niet in onze leaseauto vloot en verzorgen we intern. En dus niet een factuur beschikbaar".

Ik vind dit toch wel een erg kwalijke gang van zaken. Het gaat ook om een redelijke nieuwe Suzuki Swace (3.5 jaar oud) waar ik 21k voor betaald heb.

Voordat ik reageer graag jullie input hoe hierop te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-05 22:26
Lastig. Als ze zelf onderhoud doen zou je toch ergens een registratie willen bijhouden om te weten wanneer er iets uitgevoerd moet worden.

Aan de andere kant heb je een Toyota in een ander jasje en zou ik mij niet te druk maken, maar voor het bedrag wat je ervoor aftikt wil je alles wel 'netjes' hebben dus dat is ook begrijpelijk.

Wat zou je zelf willen? Je kan eventueel inzetten op een volle 0-beurt waarin alles gedaan wordt wat gedaan kan worden. Is er ook nog iets te zien in het infotainment? Dat er in elk geval een service gedaan is? Al zegt dat ook niet zo veel als je dat natuurlijk altijd kan resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:16

-tom-562

Oliesjeik

Je zou eventueel contact kunnen opnemen met een lokake Suzuki dealer. Wellicht dat die het onderhoud digitaal ergens hebben opgeslagen. Grote kans dat je daar een (geanonimiseerde) uitdraai van kunt krijgen.

Maar zoals gezegd, ik zou er niet te veel van verwachten. Het ding zal wss 2 of 3 oliebeurtjes hebben gehad, en daar houdt het wel mee op

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:20
Zit er niet een kentekenplaathouder op van een Suzuki dealer ofzo, of een stempel in het boekje van de afleverbeurt bij nieuw? Grote kans dat die het onderhoud gedaan hebben. Dan hun bellen.

Raar dat het boekje leeg is, ja dat wordt ook digitaal bijgehouden maar bij mijn Ford (ook vers uit de lease gekocht) was het boekje netjes ingevuld. En de auto verbonden met de Ford app op mijn telefoon kan ik het ook daar inzien, precies wat er gedaan is en wanneer, helemaal terug naar nieuw.

[ Voor 57% gewijzigd door FastFred op 13-05-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:24
-tom-562 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:52:
Je zou eventueel contact kunnen opnemen met een lokake Suzuki dealer. Wellicht dat die het onderhoud digitaal ergens hebben opgeslagen. Grote kans dat je daar een (geanonimiseerde) uitdraai van kunt krijgen.

Maar zoals gezegd, ik zou er niet te veel van verwachten. Het ding zal wss 2 of 3 oliebeurtjes hebben gehad, en daar houdt het wel mee op
Dat is maar te hopen. Mijn leaseauto's worden geleased bij Ayvens en die ontmoedigd juist om bij dealers onderhoud te doen en stuurt je vooral naar de Profiles van deze wereld want dat is een stuk goedkoper.
Neemt niet weg dat dit niet wordt geregistreerd, ik kan dat allemaal via mijn leaseportal inzien. Dus ik vermoed dat er in dit geval een andere leasemaatschappij achter zit.

Heb je zwart op wit staan dat je dit zou krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-05 16:31
Zodra zij het niet kunnen aantonen, reageren dat je dan een volledige controle (+ grote beurt/noodzakelijk onderhoud) mag laten doen bij een Suzuki garage op hun kosten, zodat de administratie daarmee weer op orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:16

-tom-562

Oliesjeik

jongetje schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:57:
[...]

Dat is maar te hopen. Mijn leaseauto's worden geleased bij Ayvens en die ontmoedigd juist om bij dealers onderhoud te doen en stuurt je vooral naar de Profiles van deze wereld want dat is een stuk goedkoper.
Neemt niet weg dat dit niet wordt geregistreerd, ik kan dat allemaal via mijn leaseportal inzien. Dus ik vermoed dat er in dit geval een andere leasemaatschappij achter zit.

Heb je zwart op wit staan dat je dit zou krijgen?
Toen ik nog studeerde heb ik als hiker bij Athlon Car Lease gewerkt, daar gingen alle auto's in principe naar de merkdealers voor onderhoud. Vandaar mijn opmerking :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ik heb eens een Skoda gekocht die uit België was geïmporteerd. allemaal op goed vertrouwen in de handelaar. via de MySkoda app kon ik achteraf de onderhoudshistorie opvragen (download Digital Certificate) en dit bleek in orde met logische kilometerstanden en onderhoudsmomenten.

wellicht heeft Toyota zo'n zelfde feature? vereist wel dealer onderhoud uiteraard, anders geen registraties in een centraal systeem.

[ Voor 12% gewijzigd door JJ Le Funk op 13-05-2025 17:10 ]

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vokx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:52
Wat een onzin, ik lease ook via Ayvens en mag zelf kiezen... De dealer om de hoek ga ik meestal heen, toen er iets was dat ze daar niet konden oplossen kreeg ik als antwoord (van Ayvens) dat ik naar een grote dealer toe moest gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Laatst online: 15:13
Ik zie op de website van Suzuki inderdaad een "onderhoudscheck" die ik bij elke Suzuki dealer kan laten doen als aankoopkeuring. Complete controle voor 39 euro bruto. Maar eens voorstellen om die op kosten van de verkoper te laten doen als beginpunt.

Vraag me wel af hoe een Suzuki garage zou kunnen zien of onderhoud is gepleegt als het in eigen beheer is gedaan zonder registratie. Maargoed ze kunnen in ieder geval kijken of er geen grote gebreken zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Janpietertje89 op 13-05-2025 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:24
Vokx schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:07:
[...]

Wat een onzin, ik lease ook via Ayvens en mag zelf kiezen... De dealer om de hoek ga ik meestal heen, toen er iets was dat ze daar niet konden oplossen kreeg ik als antwoord (van Ayvens) dat ik naar een grote dealer toe moest gaan.
Helemaal geen onzin. Ga maar eens via de app een afspraak maken. Krijg je eerst 3 pagina's lokale profiles, vakgarages ed. Vind ik helemaal niet erg want bij Wittebrug zie je mij niet zo snel. Je kunt prima naar een dealer toe maar dan moet je 3 maanden van te voren een afspraak maken en je krijgt daar geen gratis vervangend vervoer (kies voor haal en breng en vervolgens de optie, ik wil een gratis vervangende auto).
Maargoed, wat offtopic, maar geeft wel aan dat een lease auto niet standaard dealer onderhouden is. Tenzij je een Tesla hebt, die moet via Tesla onderhouden worden, voor zover er onderhoud aan is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Laatst online: 17:14
Vokx schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:07:
[...]

Het zal per merk wisselen. Toevallig 2 weken geleden onderstaand mailtje gekregen van Ayvens.
Bij mijn vorige leasemaatschappijen Alphabet en Athlon moest ik ook verplicht naar Profile of James Carservice.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lscRHBredG8ZFyo_2HlkhjhfvI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SsseQ08g6kRU1UkdJAy4bUwZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Dennisdn op 13-05-2025 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:26
Janpietertje89 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:27:
Ik zie op de website van Suzuki inderdaad een "onderhoudscheck" die ik bij elke Suzuki dealer kan laten doen als aankoopkeuring. Complete controle voor 39 euro bruto. Maar eens voorstellen om die op kosten van de verkoper te laten doen als beginpunt.

Vraag me wel af hoe een Suzuki garage zou kunnen zien of onderhoud is gepleegt als het in eigen beheer is gedaan zonder registratie. Maargoed ze kunnen in ieder geval kijken of er geen grote gebreken zijn.
Ik zou niet zozeer schermen met die €39, want daar zit waarschijnlijk erg weinig bij inclusief. Voor €39 koop je tegenwoordig slechts een half uurtje arbeid. Die €39 is waarschijnlijk meer een "lokkertje" om daarna meer arbeid te kunnen verkopen.

Je kan vragen om die €39 en dan opnieuw om geld vragen als er iets aan de auto moet gebeuren, maar dan maak je het jezelf niet handig.

Ik zou specifiek vragen om een grote beurt inclusief inspectie en onderhoud van alles wat bij een auto van die leeftijd hoort. Zodat die gewoon zeker weten weer up-to-date is. Dat kost veel meer, alleen een grote beurt gaat al richting de €500.
Pagina: 1