Upgrade internetabo, Wifi snelheid blijft achter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunnus
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-05 10:29

Dunnus

PSN: Dunnus

Topicstarter
Mijn vraag
Goedemiddag medetweakers. Onlangs heb ik mijn KPN internet abo geüpgraded van 200mbit naar 500mbit. De dag dat de wijziging inging maten alle bekabelde apparaten direct 500mbit. De apparaten die draadloos zijn verbonden lijken nog niet helemaal mee te komen en blijven rond de 200-250mbps steken. Ik hoop dat iemand op GoT mee kan denken wat de beperkende factor hierin kan zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Glasvezelaansluiting -> KPN Experiabox -> Patchpaneel -> RPI 3b (PiHole) -> Ubiquiti PoE Switch (US860w) -> Ubiquiti AC LR (begane grond) + AC Lite (trappenhuis zolder).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
* Alle apparaten geüpdatete
* 5ghz geforceerd
* reset van alle apparaten

Edit:
Bij nader inzien: Is mijn RPI3b wellicht de beperkende factor in het geheel?

[ Voor 5% gewijzigd door Dunnus op 13-05-2025 16:36 ]

Beste antwoord (via Dunnus op 14-05-2025 09:15)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
5ghz zou ik op 80mhz zetten. 40mhz is uit mn hoofd met ac een linkrate van 433 wat 220mbit max in praktijk geeft.

Met 80mhz kun je linkrate van 866 wat praktijk rond de 450 geeft.

Zolang je signaal goed is uiteraard ;)

Je kan ook ff je experiabox wifi aanzetten als test wat je daarmee haalt

[ Voor 49% gewijzigd door laurens0619 op 13-05-2025 22:46 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:01

lier

MikroTik nerd

De max snelheid van Wifi kan je eenvoudig testen met behulp van een tool als iPerf. Dan weet je wat je maximaal kan halen (doe dit met de client op een wireless device en de server op een wired device).

https://iperf.fr/iperf-download.php

Daarnaast is het handig als je wat over de wifi instellingen vertelt (alles, behalve je passphrase). En welke clients je gebruikt om te testen en met welke snelheid deze verbonden zijn met de accespoints.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunnus

Dunnus

Topicstarter
lier schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:24:
De max snelheid van Wifi kan je eenvoudig testen met behulp van een tool als iPerf. Dan weet je wat je maximaal kan halen (doe dit met de client op een wireless device en de server op een wired device).

https://iperf.fr/iperf-download.php

Daarnaast is het handig als je wat over de wifi instellingen vertelt (alles, behalve je passphrase). En welke clients je gebruikt om te testen en met welke snelheid deze verbonden zijn met de accespoints.
Bedankt voor je feedback. Dat iPerf krijg ik op Windows 11 niet aan de praat? Of wellicht is er een server gestart zonder dat ik het zie. De devices die ik gebruik zijn iPhones/iPads, daar kan ik geen clients voor downloaden? Of althans, ik zie veel rommel in de appstore maar niet wat ik zoek, denk ik.

Op mijn PC en PS5, beide bekabeld, red ik 500 mbps. Mijn iPhone redt met Speedtest.net 171mbps.

Hierbij wat screenshots van de instellingen van de access points:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSL3hTK4stGXzT9Zu7W4pLKYvyc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CNJRcJ73Fyy8JLinmr1qJU8t.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEYbbuLvCeTyoYoukR--4JX7XJM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b2BiOKgP0Nlkue72b3tvJOZh.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0XqfdJvEwPQXWUK4GlWyCRXI9XQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vwe8CH7cpOCwHVt02Md5B3D2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/un3ODHPr6u4fM-7cHKF_ndNfzJI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jMHG6ks7AsMJo74AcQQLssEU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welke iPhones en wat is de max wifi snelheid van die dingen? Om de max van je router te kunnen halen heb je vaak meerdere antennes nodig, Mimo technologie en what have you.
Zo te horen mis je dat op een aantal devices.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
5ghz zou ik op 80mhz zetten. 40mhz is uit mn hoofd met ac een linkrate van 433 wat 220mbit max in praktijk geeft.

[ Voor 49% gewijzigd door laurens0619 op 13-05-2025 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunnus

Dunnus

Topicstarter
The Eagle schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:26:
Welke iPhones en wat is de max wifi snelheid van die dingen? Om de max van je router te kunnen halen heb je vaak meerdere antennes nodig, Mimo technologie en what have you.
Zo te horen mis je dat op een aantal devices.
Ik test met een iPhone 13 en een iPad 2022. Die zouden in theorie beide 500mbps moeten kunnen halen obv een korte google zoekopdracht.
laurens0619 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:31:

Zojuist de channel width naar 80 gezet en vlakbij mijn AP red ik nu 465mbps. Dat lijkt te hebben gewerkt! Bedankt! Zijn er dan nog andere instellingen die getweaked kunnen worden waardoor je die laatste paar MBs ook nog haalt? Of is dat verlies van +/- 35mbps te wijten aan andere zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:06

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Dunnus schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:15:
[...]

Ik test met een iPhone 13 en een iPad 2022. Die zouden in theorie beide 500mbps moeten kunnen halen obv een korte google zoekopdracht.

[...]

Zojuist de channel width naar 80 gezet en vlakbij mijn AP red ik nu 465mbps. Dat lijkt te hebben gewerkt! Bedankt! Zijn er dan nog andere instellingen die getweaked kunnen worden waardoor je die laatste paar MBs ook nog haalt? Of is dat verlies van +/- 35mbps te wijten aan andere zaken?
Ik zou persoonlijk ook altijd je wifi kanalen vastzetten. Op 2,4Ghz op 1, 6 of 11 en 5Ghz op de het aagst mogelijke vrije kanaal.

Met een wifi scanner app kan je kijken welke kanalen het minst druk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:32

Sharky

Skamn Dippy!

Die snelheden zijn theoretisch. 500 Mb halen op een 500 Mb-lijn is sowieso al geen garantie. Zelfs onder perfecte omstandigheden zal wifi lang niet altijd de theoretische snelheid halen. Mijn/de vraag is ook waarom je dat zou willen. Wanneer merk jij het verschil tussen 465 en 500 op een telefoon?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunnus

Dunnus

Topicstarter
rens-br schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:17:
[...]

Ik zou persoonlijk ook altijd je wifi kanalen vastzetten. Op 2,4Ghz op 1, 6 of 11 en 5Ghz op de het aagst mogelijke vrije kanaal.

Met een wifi scanner app kan je kijken welke kanalen het minst druk zijn.
Bedankt, zojuist even gecheckt en alle kanalen om mij heen bevatten evenveel apparaten. Maar ik scan de komende dagen nog wel eens en waar nodig pas ik het aan.
Sharky schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:18:
[...]

Die snelheden zijn theoretisch. 500 Mb halen op een 500 Mb-lijn is sowieso al geen garantie. Zelfs onder perfecte omstandigheden zal wifi lang niet altijd de theoretische snelheid halen. Mijn/de vraag is ook waarom je dat zou willen. Wanneer merk jij het verschil tussen 465 en 500 op een telefoon?
Omdat het verschil tot eerder vandaag meer dan 50% bedroeg tussen bekabeld en WiFi. Het verschil tussen 465 en 500 zal ik inderdaad niet merken en was meer een principekwestie. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
[...]

[...]

Nop je kan niets anders meer tweaken.
Met je apparatuur, wifi 5 ac 2x2 op 80 mhz, is dit ongeveer het maximale haalbare. Wil je harder, moet je andere accesspoints kopen

Je iphone kan waarschijnlijk ook wifi 6, dat gaat weer stukje harder.
Unifi apparatuur is zelf ook redeijk conservatief in de snelheden die je ermee kan halen, hij dropt eerder, ook om de kwaliteit goed te houden, dan bijvoorbeeld je experiabox.

Als je een Experiabox 12 hebt dan zit daar wifi 6 in, die zou je eens kunnen testen wat je daarmee haalt. Ik verwacht dat je dan wel de 500mbit voltrekt (maar tegelijk, boeiend ;))

Kanalen zou ik vanaf blijven en lekker op auto.
Je kan wel gaan scannen maar
a) als andere accesspoints op Auto staan, is dat momentopname
b) Je weet niet hoe druk een bepaald kanaal is. Soms is een kanaal met 3 SSID erop beter dan een met 2 SSID erop als dat laatste netwerk drukker is qua verkeer.

2.4ghz is ander verhaal maar dat zou ik gewoon zo min mogelijk gebruiken en puur voor iot inzetten

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 14-05-2025 09:54 ]

Pagina: 1