€7500-8000 - 5K2K Gaming Systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 05-07 02:18
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen! Ik wil een Gaming Battlestation bouwen voor gebruik i.c.m. de nieuwe 5K2K LG Oled monitor.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil voor het systeem (de PC en de LG monitor, exclusief: tweede monitor, randapparatuur en overige zaken) het liefste max. 7500-8000 euro uitgeven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, ik heb al een hele tijd geen PC meer dus ik begin vanaf nul.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nvidia voor de videokaart is een must, de AMD kaarten die ik vroeger heb gehad hebben mij nooit overtuigd.
Ik denk ook niet dat ik van de Astral variant ga afwijken aangezien de kabelsensor mij geruststelt bij een kaart van deze prijsklasse, de luchtgekoelde 5090 Astral is wel nog een eventuele optie.
Qua Casing heb ik geen merk voorkeur, maar wel een voorkeur voor een wat verfijndere look.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefste zoveel mogelijk prestatie uit mijn systeem te halen zonder de overstap te hoeven maken naar een custom waterloop, dat is niet aan mij besteed.
En een prachtig ogende stealthy pc (want hij komt op het bureau te staan), maar wel i.c.m. het zoveel mogelijk vermijden van RGB, LCD’s op je CPU, kabel lichtshows etc. Dus als iemand nog tips heeft voor onderdelen die er net wat mooier uitzien en deze zijn zonder RGB, ik hoor het graag

Ga je overklokken?
In de toekomst waarschijnlijk wel maar zeker niet direct.
In het begin blijft het waarschijnlijk bij undervolten. Dit aangezien ik nog geen verstand heb van overklokken, maar dat is te leren dus ik zie mij dat in de toekomst zeker nog wel doen.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil heel graag jullie hulp en advies bij het verfijnen van mijn build. Na jaren sparen heb ik eindelijk de kans om een high-end systeem samen te stellen, en ik wil het graag in één keer goed doen. Mijn budget voor de pc zelf ligt rond de €7500–8000, zodat ik nog wat overhoud voor goede randapparatuur en een ergonomische stoel.

Mijn belangrijkste doelen:
– Een krachtige pc die goed presteert bij zware (eventueel zwaar gemodde) games. Ik speelde altijd van alles maar denk aan games als (het geweldig geoptimaliseerde) Star Citizen, BF6 (als die uitkomt), KC2, RDR2, Cyberpunk, F1, Forza maar ook games met een totaal gestoorde hoeveelheid mods als Skyrim of Deep Rock Galactic (Rock and Stone!).
– Zo min mogelijk RGB; ik heb liever een rustige, ‘stealthy’ look zonder afleiding. En ik ben daar eerlijk gezegd misschien ook gewoon te oud voor.
– Gamen op een LG 5K2K OLED (vandaar de 5090 kaart), met een extra scherm erboven puur voor Discord, YouTube en dergelijke.

Waar ik jullie advies bij kan gebruiken:

1. Is mijn SSD-opzet (2x 4TB) logisch? Of is het nog steeds slimmer om een kleinere (1TB?) SSD voor Windows te nemen en alle games en overige zaken op een aparte grotere SSD te zetten?
(1.2) Zijn er trouwens nog steeds problemen met de samsung SSD’s? Want ik wilde eigenlijk de 990pro’s gebruiken, beter van niet? (Voor de zekerheid alvast een ander merk SSD in mijn wensenlijst gezet)

2. Is de 9950X3D nu wel of geen aanrader voor een gaming systeem? Kan het bijvoorbeeld toch beter en nuttig zijn als ik soms veel mods gebruik? Of is een 9800X3D met een 5090 al meer dan voldoende? Ik zie namelijk veel tegenstrijdige informatie online, de ene review noemt de 9800X3D de beste voor pure gaming, de andere zegt dat de 9950X3D toch nét ietsje beter scoort dan de 9800X3D én beter is voor multitasken. Wat is nou wijsheid: de 9800X3D aanhouden of de 9950X3D erin?

3. Is mijn airflow-plan logisch (Zie foto: https://i.imgur.com/NlOvtms.jpeg). Ik wil beide radiatoren (in het geval dat ik de Astral LC koop) uit laten blazen, maar vrees dat de koele lucht te snel via de GPU-radiator rechts wordt weggezogen. Klopt dat, en kan ik dat voorkomen zonder die radiator als intake te gebruiken?
En de fan op de middentray die dan boven de PSU zit, heeft dat nut? Zuigt die alsnog koelere lucht aan en heeft de PSU daar voordeel van, of is dit volstrekt overbodig?

4. Zijn er nog kleine kwaliteitsverbeteringen, noodzakelijkheden of tips? Zoals bijvoorbeeld siliconen o-ringen voor de ventilatoren, ik zag dat toevallig net in de comments staan bij een Tweakers-artikel, daar had ik zelf dus nooit aan gedacht. Alle tips zijn meer dan welkom.

5. Zijn er nog upgrades die écht iets toevoegen qua performance, bouwkwaliteit of uiterlijk (nee, daar bedoel ik geen RGB of lcd-schermpjes met Dragon Ball Z gifjes erop, haha) zoals bijvoorbeeld dat je net wat mooiere chique kabels hebt als je een bepaalde PSU koopt bijv. Of een case die er ook verfijnd uitziet maar een nog betere airflow heeft.

6. En last but not least: ik heb vroeger veel last gehad van microstutters door slecht afgestemde onderdelen (de BBG toch niet altijd blind volgen haha), dat was echt verschrikkelijk gamen toen. Zien jullie misschien ergens nog mogelijke compatibiliteitsproblemen in mijn huidige samenstelling?

Alvast bedankt aan iedereen die de moeite neemt om mee te denken, dat waardeer ik echt enorm.

-

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 499,90€ 499,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming X870-PLUS WIFI€ 299,-€ 299,-
1VideokaartenASUS ROG Astral LC GeForce RTX 5090 32GB GDDR7 OC Edition€ 3.199,-€ 3.199,-
1BehuizingenAntec Flux Pro Zwart€ 183,05€ 183,05
1MonitorsLG UltraGear OLED 45GX950A-B Zwart€ 1.999,-€ 1.999,-
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III Pro 360€ 84,90€ 84,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J2836G32GX2-FX5€ 247,01€ 247,01
1Voedingenbe quiet! Straight Power 12 1200W€ 222,99€ 222,99
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 143,90€ 143,90
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 241,90€ 241,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 7.120,65

*Tabel geupdate

[ Voor 6% gewijzigd door Meneer op 14-05-2025 14:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Waar ga je die 6 Noctua fans laten? Ik zou die achterwege laten. Er zitten al 6 fans in die behuizing. Scheelt je 160 euro aan weggegooid geld.

Ook is er een RTX 5090 van een ander merk die net zo snel is, en 500 euro goedkoper. uitvoering: MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC

Je RAM heeft geen EXPO profiel. Ik zou RAM kiezen met EXPO profiel, omdat het anders misschien niet goed werkt icm de 9800X3D.

Wat wil je gaan doen met 8 TB opslag? Op een 4 TB SSD passen 100 spellen. Hoe veel spellen wil je tegelijkertijd gaan spelen? Ik zou gewoon 1x 2TB of 2x 4 TB pakken. Ook heb je QLC, TLC is sneller en betrouwbaarder. uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB

Zoiets:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Tray€ 499,90€ 499,90
1MoederbordenGigabyte B850 AORUS ELITE WIFI7€ 219,-€ 219,-
1VideokaartenPNY GeForce RTX 5090 Overclocked€ 2.999,-€ 2.999,-
1BehuizingenAntec Flux Pro Zwart€ 183,05€ 183,05
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (EN, OEM)€ 121,25€ 121,25
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III 420€ 91,99€ 91,99
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64€ 201,40€ 201,40
1VoedingenLian Li Edge Gold 1000W Zwart, met USB-hub€ 148,20€ 148,20
Totaal€ 6.704,69

[ Voor 62% gewijzigd door Dekar op 13-05-2025 15:46 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer
Overal dezelfde fans leek mij persoonlijk wel mooi. En dan dus 1x140 voor de exhaust aan de achterkant. 2x140 helemaal onder naast de PSU, en 3x120 op het middentray. Ik heb er zelf ook nog mn twijfels over maar dat was mn eerste opzet.

Ik wil liever niet van de Astral afwijken omdat ik dan die kabelsensor verlies. Ik vind dat toch wel belangrijk dat als ik dan een 5090 haal ik in ieder geval weet dat de kabel goed is/zit.

Thanks voor het ontbreken van de expo! Hoe kan ik dat nou over het hoofd zien. Daar ga ik wat anders voor zoeken.

En 8TB omdat ik de data van mn oude harde schijven wil overzetten, en dan genoeg ruimte wil behouden voor toekomstige data.
De TLC tip is wel nice, betrouwbaarheid is altijd fijn met een opslagcomponent. Dank daarvoor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:32

Jorissie87

No diggity

Je zegt dat je al een hele tijd geen pc meer hebt en je gamed dus al een hele tijd niet meer (neem ik dan voor het gemak even aan) en nu smijt je even 8K tegen een setup omdat je weer wil gamen. Besef je wel dat er een risico is dat het allemaal uiteindelijk wat tegen kan gaan vallen. Misschien maak je het nu in je hoofd mooier dan het is en haal je niet meer het plezier uit gamen zoals je dat vroeger deed of nu denkt. Mogelijk is een fatsoenlijke 2K ultra setup ook ruim voldoende voor je. Immers geef je aan dat je hiervoor hebt moeten sparen, het is niet alsof je geld teveel hebt. Daarnaast als je al een tijd niet hebt gegamed is het ook niet alsof je een heel specifieke referentie hebt qua graphics. Immersive wordt het toch wel. Op die manier kun je jezelf nog even mooi 5.000 euro besparen.

Begrijp me niet verkeerd, het is een leuke exercitie om voor zo'n bedrag de creme de la creme uit te kunnen zoeken maar het voelt een beetje alsof je een Bugatti wilt kopen terwijl een Ferrari ook dik genoeg is voor de ervaring.

[ Voor 4% gewijzigd door Jorissie87 op 13-05-2025 15:56 ]

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meneer
Je zegt dat je al een hele tijd geen pc meer hebt en je gamed dus al een hele tijd niet meer (neem ik dan voor het gemak even aan) en nu smijt je even 8K tegen een setup omdat je weer wil gamen. Besef je wel dat er een risico is dat het allemaal uiteindelijk wat tegen kan gaan vallen. Misschien maak je het nu in je hoofd mooier dan het is en haal je niet meer het plezier uit gamen zoals je dat vroeger deed of nu denkt. Mogelijk is een fatsoenlijke 2K ultra setup ook ruim voldoende voor je. Immers geef je aan dat je hiervoor hebt moeten sparen, het is niet alsof je geld teveel hebt. Daarnaast als je al een tijd niet hebt gegamed is het ook niet alsof je een heel specifieke referentie hebt qua graphics. Immersive wordt het toch wel. Op die manier kun je jezelf nog even mooi 5.000 euro besparen.

Begrijp me niet verkeerd, het is een leuke exercitie om voor zo'n bedrag de creme de la creme uit te kunnen zoeken maar het voelt een beetje alsof je een Bugatti wilt kopen terwijl een Ferrari ook dik genoeg is voor de ervaring.
Bedankt voor je eerlijke reactie, ik snap wat je bedoelt.

Ik game zelf al dertig jaar en heb mijn pc destijds verkocht omdat ik er opeens meer voor terugkreeg dan ik ervoor betaald had. In de tussentijd heb ik gewoon nog op een Xbox gespeeld, dus ik ben nooit echt gestopt met gamen. Maar toen ik die pc verkocht, heb ik besloten om niet meteen iets nieuws te kopen. In plaats daarvan heb ik juist alles verkocht wat ik nog had aan randapparatuur enzo, en ben ik rustig gaan sparen voor een keer écht iets moois, inclusief echt goede randapparatuur en een fijnere werkplek.

Dit is gewoon iets wat ik al langer wilde. Normaal zette ik geld opzij voor upgrades, maar nu wilde ik het een keer goed en groter aanpakken.

Tuurlijk, een 2K setup zou ook prima zijn. Maar ik wil dit keer niet besparen. Voor sommige mensen misschien overdreven, maar voor mij is dit het waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-07 21:09
Enkele suggesties:
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5090 32G SUPRIM LIQUID SOC€ 2.999,-€ 2.999,-
1BehuizingenASUS ProArt PA602 Wood Edition, Metal side-panel€ 231,75€ 231,75
1ProcessorkoelingDeepCool AK620 Zero Dark€ 56,91€ 56,91
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3036F24GX2-FX5€ 151,01€ 151,01
1VoedingenCorsair RM1000x (2024)€ 165,90€ 165,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 6.788,27
Ingetogen grote behuizing met houten front (ook met glazen window leverbaar): https://www.asus.com/moth...wood-edition-metal-panel/
Standaard fans 2x 20cm + 1x 14cm is genoeg.
Aan de bovenzijde de 360mm radiator van 55mm dik van MSI: https://www.msi.com/Graph...90-32G-SUPRIM-LIQUID-SOC/
Waterslangen aan de zijkant is fraaier en geen RGB fans.
Een 9800X3D is relatief zuinig en een dikke luchtkoeler is prima voor de 9800X3D.
Als main SSD een 2Tb SSD met cache, voor opslag games de 4Tb.
Een 1.000W voeding is genoeg, de Corsair met 10jaar garantie is een prima goedkoper alternatief.

Een 9950X3D heeft alleen nut als games meer dan 8cores kunnen benutten, dat is zelden het geval. Ook maar één van de twee chiplets heeft de extra cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer
Woezik schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:28:
Enkele suggesties:
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5090 32G SUPRIM LIQUID SOC€ 2.999,-€ 2.999,-
1BehuizingenASUS ProArt PA602 Wood Edition, Metal side-panel€ 231,75€ 231,75
1ProcessorkoelingDeepCool AK620 Zero Dark€ 56,91€ 56,91
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3036F24GX2-FX5€ 151,01€ 151,01
1VoedingenCorsair RM1000x (2024)€ 165,90€ 165,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 6.788,27
Ingetogen grote behuizing met houten front (ook met glazen window leverbaar): https://www.asus.com/moth...wood-edition-metal-panel/
Standaard fans 2x 20cm + 1x 14cm is genoeg.
Aan de bovenzijde de 360mm radiator van 55mm dik van MSI: https://www.msi.com/Graph...90-32G-SUPRIM-LIQUID-SOC/
Waterslangen aan de zijkant is fraaier en geen RGB fans.
Een 9800X3D is relatief zuinig en een dikke luchtkoeler is prima voor de 9800X3D.
Als main SSD een 2Tb SSD met cache, voor opslag games de 4Tb.
Een 1.000W voeding is genoeg, de Corsair met 10jaar garantie is een prima goedkoper alternatief.

Een 9950X3D heeft alleen nut als games meer dan 8cores kunnen benutten, dat is zelden het geval. Ook maar één van de twee chiplets heeft de extra cache.
toon volledige bericht
Die behuizing! Wow, die zie ik wel zitten.

Ik vind het wel enorm jammer dat die Suprim Liquid de kabel sensoren niet heeft want je hebt gelijk, die slangen komen er zo veel beter uit inderdaad.

In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken! Ik ga je aangedragen onderdelen eens even goed bekijken en nalezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-07 21:15
Meneer schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:22:
Dit is gewoon iets wat ik al langer wilde. Normaal zette ik geld opzij voor upgrades, maar nu wilde ik het een keer goed en groter aanpakken.
Je doet natuurlijk wat je wil, maar hier maak je een fameuze denkfout.

En dat is dat je lijkt te suggereren dat een waanzinnig dure setup je zal ontslaan van upgrades gedurende vele jaren.

Zal nooit lukken. Uiteindelijk raken ook juweeltjes als de nvidia 5090 en de ryzen 9950x3d uit de mode.

Maar Linus legt het beter uit dan ik :
YouTube: How Bad is This $10,000 PC from 10 Years Ago??

Dus voor je investeert (jouw goede recht!), reserveer even 20 minuutjes van je avond.

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik zou me niet blind staren op die kabel sensor. In NL heb je gewoon hele goede garantie. ASUS staat ook niet bepaald bekend om een goede klantenservice.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meneer
Mortov Molotov schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:31:
[...]

Je doet natuurlijk wat je wil, maar hier maak je een fameuze denkfout.

En dat is dat je lijkt te suggereren dat een waanzinnig dure setup je zal ontslaan van upgrades gedurende vele jaren.

Zal nooit lukken. Uiteindelijk raken ook juweeltjes als de nvidia 5090 en de ryzen 9950x3d uit de mode.

Maar Linus legt het beter uit dan ik :
YouTube: How Bad is This $10,000 PC from 10 Years Ago??

Dus voor je investeert (jouw goede recht!), reserveer even 20 minuutjes van je avond.
Haha, ik snap dat het zo gelezen kan worden.

Misschien moet ik m’n eerste post aanpassen, want het komt nu misschien over alsof ik op een houtje zit te bijten. Maar als ik mn begin post aanpas snappen straks de mensen de berichten zoals deze weer niet dus ik laat het wel zo staan.

Ik heb hier echter heel bewust voor gespaard, een doel bedacht, gesteld, en nu is het eindelijk zover, tijd om ervan te gaan genieten!

Mijn upgrade-spaardoel loopt natuurlijk na de aanschaf weer gewoon door, dat zie ik als een soort vaste hobby uitgave, zoals de kosten van een sportschool abonnement enzo. Ik weet niet hoe anderen dit doen, maar ik werk zelf al jaren met het ouderwetse enveloppensysteem. Dus er kwam gewoon geen nieuwe pc voordat ik m’n doel gehaald had. En dat kon prima naast mijn andere doelen bestaan, dat is het mooie van de enveloppen, je weet precies waar je geld heengaat.

Ik waardeer het dat jullie de keerzijde benoemen hoor, sommige kunnen dat wellicht goed gebruiken. En ik ben me er ook van bewust dat je met een 5070 ook prima uit de voeten kan, of ik een 45 inch curved OLED nou niet perse echt nodig heb. Maar soms wil je juist iets van écht goede kwaliteit kopen (goede bureaustoel), of iets dat je niet écht nodig hebt (belachelijk dure monitor/videokaart)! Gewoon omdat het kan.

Want X koopt dit jaar een nieuwe auto, en Y, die boekt dit jaar weer een extra vakantie. Maar ik, ik koop dit jaar lekker een pracht pc, gewoon van m’n eigen spaarcentjes. En ik weet dat die spullen snel in waarde zakken, maar dat is prima. De glimlach die ik er straks van krijg is het helemaal waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer
Dekar schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:11:
Ik zou me niet blind staren op die kabel sensor. In NL heb je gewoon hele goede garantie. ASUS staat ook niet bepaald bekend om een goede klantenservice.
Ik heb er sindsdien ook niet zoveel meer over vernomen. Zal met een gloednieuwe PSU hopelijk ook weinig fout kunnen gaan. Maar het blijft dan toch een beetje in je hoofd echoën, dus leek mij de Astral wel een veilige optie (voor iemand die geen zin heeft om een stroomtang te kopen en regelmatig de kabels na te meten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-07 21:15
@Meneer nu je het zo schetst, kan ik je ergens wel begrijpen 😏

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Pagina: 1