Hi Tweakers,
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop en wil graag jullie input. Ik heb uiteraard zelf al onderzoek gedaan en kom graag met een voorstel dat binnen de richtlijnen valt.
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop zal vooral worden gebruikt voor:
Microsoft Office (Word, Excel, PowerPoint)
Microsoft Teams (videocalls)
Browsen (Chrome, ±20 tabbladen tegelijk)
Studiewerk (PDF’s,)
Privé wil ik er ook lekker op kunnen surfen en streamen (Netflix, YouTube)
Zwaardere toepassingen zoals Autocad of andere professionele software draai ik via remote desktop binnen een virtuele werkomgeving. De laptop fungeert dus vaak als thin client (Citrix). Lokaal zal ik geen zware programmas of games gebruiken. omdat ik daar een desktop voor heb.
Wat is je budget?
Mijn budget ligt rond de €1.000, met een maximum van ongeveer €1.200 als het echt de moeite waard is qua kwaliteit of features.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. Ik neem de laptop dagelijks mee tussen huis, werk en studieplek. Daarom zijn gewicht (max 1,3 kg) en een compact, dun ontwerp (max 1,5 cm dik, liefst minder) belangrijk.
een goede accuduur (8+ uur in echt gebruik) is een pre. Op kantoor plug ik de laptop in een docking station met externe schermen, toetsenbord en muis en wissel ik regelmatig van werkplek. Vind het ook fijn als alles in mijn laptoptas past zonder dat deze propvol zit.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik kijk vooral naar:
Asus (Zenbook) – vanwege de OLED-schermen en dat ze dun zijn
Lenovo (ThinkPad/Yoga) –
HP (Envy/EliteBook) – als ze voldoen aan mijn eisen qua gewicht en scherm
Apple valt voor mij af omdat ik geen ervaring heb met dit eco systeem.
Eigen voorstel:
Na eigen onderzoek overweeg ik dit model:
Asus Zenbook 14 OLED UX3405MA-PZ107W – ±€1089
uitvoering: ASUS ZenBook 14 OLED UX3405MA-PP192W
Ik vind vooral het scherm, gewicht en de moderne chip interessant en hij is best wel dun!
of deze Asus Zenbook A14 (UX3407), 1049
uitvoering: ASUS Zenbook A14 UX3407QA-QD237W
Super dun en plat en hele lange batterij duur en uitgebreid IO
denk eraan om dit setje muis en toetsenbord erbij te nemen omdat die muizen en toetsenborden op werk uit de vorige eeuw voelen.
Logitech MX Keys Mini Combo voor zakelijk gebruik, Qwerty US
uitvoering: Logitech MX Keys Mini Combo voor zakelijk gebruik, Qwerty US
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop en wil graag jullie input. Ik heb uiteraard zelf al onderzoek gedaan en kom graag met een voorstel dat binnen de richtlijnen valt.
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop zal vooral worden gebruikt voor:
Microsoft Office (Word, Excel, PowerPoint)
Microsoft Teams (videocalls)
Browsen (Chrome, ±20 tabbladen tegelijk)
Studiewerk (PDF’s,)
Privé wil ik er ook lekker op kunnen surfen en streamen (Netflix, YouTube)
Zwaardere toepassingen zoals Autocad of andere professionele software draai ik via remote desktop binnen een virtuele werkomgeving. De laptop fungeert dus vaak als thin client (Citrix). Lokaal zal ik geen zware programmas of games gebruiken. omdat ik daar een desktop voor heb.
Wat is je budget?
Mijn budget ligt rond de €1.000, met een maximum van ongeveer €1.200 als het echt de moeite waard is qua kwaliteit of features.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. Ik neem de laptop dagelijks mee tussen huis, werk en studieplek. Daarom zijn gewicht (max 1,3 kg) en een compact, dun ontwerp (max 1,5 cm dik, liefst minder) belangrijk.
een goede accuduur (8+ uur in echt gebruik) is een pre. Op kantoor plug ik de laptop in een docking station met externe schermen, toetsenbord en muis en wissel ik regelmatig van werkplek. Vind het ook fijn als alles in mijn laptoptas past zonder dat deze propvol zit.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik kijk vooral naar:
Asus (Zenbook) – vanwege de OLED-schermen en dat ze dun zijn
Lenovo (ThinkPad/Yoga) –
HP (Envy/EliteBook) – als ze voldoen aan mijn eisen qua gewicht en scherm
Apple valt voor mij af omdat ik geen ervaring heb met dit eco systeem.
Eigen voorstel:
Na eigen onderzoek overweeg ik dit model:
Asus Zenbook 14 OLED UX3405MA-PZ107W – ±€1089
uitvoering: ASUS ZenBook 14 OLED UX3405MA-PP192W
Ik vind vooral het scherm, gewicht en de moderne chip interessant en hij is best wel dun!
of deze Asus Zenbook A14 (UX3407), 1049
uitvoering: ASUS Zenbook A14 UX3407QA-QD237W
Super dun en plat en hele lange batterij duur en uitgebreid IO
denk eraan om dit setje muis en toetsenbord erbij te nemen omdat die muizen en toetsenborden op werk uit de vorige eeuw voelen.
Logitech MX Keys Mini Combo voor zakelijk gebruik, Qwerty US
uitvoering: Logitech MX Keys Mini Combo voor zakelijk gebruik, Qwerty US
[ Voor 12% gewijzigd door wijthoef op 13-05-2025 14:06 ]