Keuken schappenkast met CV-leidingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10:18

-CJ

Not remastered

Topicstarter
Ik heb in de keuken een hoge kast en tussen de hoge kast en een muur zit ongeveer 30 centimeter ruimte. In deze ruimte wil ik een schappenkast maken van MDF. Enige lastige is dat er twee radiatorleidingen lopen vanuit de grond naar het plafond (recht omhoog). Zie hieronder een schets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1e_KrD9Wk8SPysYqNfmb0HBy48=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TI3RKvvmZ1xHpyO7pup6nBTQ.png?f=user_large

De zwarte cirkels zijn de radiatorleidingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9ZGMoiaa4qsDJmVX5KlSAJmY0E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rC8hWYKpprAg86swfTQosiic.png?f=user_large
Mijn eerste idee was om in de schappen een inkeping te maken zodat de leidingen er doorheen kunnen. Ze blijven dan zichtbaar maar je hebt wel de maximale breedte van het schapje. Dit is mijn eerste keer meubelmaken dus ik ben benieuwd of er nog andere nette oplossingen zijn waarbij ik om de leidingen heen kan werken.

Het verplaatsen of weghalen van de leidingen is niet een optie die ik wil overwegen, was achteraf beter geweest maar toendertijd wisten we nog niet wat we met de keuken wilde doen.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
Je kan uiteraard ook de leidingen omkasten maar dan verlies je best wat plek.

Als je in je 2e plaatje je plank hebt getekend, met rood het gat, dan moet je me even vertellen hoe je die plank daar krijgt :+
Best een opening naar de muur toe maken, door de plank schuin te houden krijg je die er gemakkelijk in. Als je helemaal netjes wil werken, zet je nog een klein opstaand boordje rondom die opening, zodat iets kleins niet per ongeluk langs de CV leidingen naar beneden valt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-07 13:59
Kan je de leidingen omleggen? Ik heb dat laten doen bij mijn keuken waar warm/koud en gas over een muur die er niet meer is naar beneden liepen.
2 nadelen: Extra kosten en het duurt 6 meter langer voordat warm water door komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ik vraag mij af of het zinvol is om die ruimte te benutten voor een schappenkast. Op die manier levert zo'n "pijpenlaatje" niet zo veel extra en vooral nuttige bergruimte op.
Een apothekerskast zou dan beter op z'n plaats zijn.
Helemaal verleggen van de pijpen hoeft ook niet, je kan ze ook zo dicht mogelijk tegen de muur vastmaken. Met een aantal knietjes of S-bochten hoeft dat niet zo'n ingreep te zijn.Dan kan je die verwerken in de achterwand van de apothekerskast.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 23:11
JukeboxBill schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:15:
Ik vraag mij af of het zinvol is om die ruimte te benutten voor een schappenkast. Op die manier levert zo'n "pijpenlaatje" niet zo veel extra en vooral nuttige bergruimte op.
Een apothekerskast zou dan beter op z'n plaats zijn.
Helemaal verleggen van de pijpen hoeft ook niet, je kan ze ook zo dicht mogelijk tegen de muur vastmaken. Met een aantal knietjes of S-bochten hoeft dat niet zo'n ingreep te zijn.Dan kan je die verwerken in de achterwand van de apothekerskast.
Apothekerskasten zijn een stuk lastiger zelf te maken dan een eenvoudige schappenkast. Zo'n systeem met toebehoren is ook nogal prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:31
Er bestaan ook apothekerskasten van 20 centimeter (bijv. bij Ikea), dan benut je de ruimte misschien niet optimaal, maar heb je geen moeilijk bereikbare hoekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Topicstarter
Dank voor de reacties! Het is ook vooral visueel; de huidige spleet is gewoon lelijk. We hebben de ruimte niet persé nodig, is puur om een paar dingen in te zetten met lampjes zodat het beter oogt.

Omleggen is zoals aangegeven lastig. Er zijn nieuwe leidingen op oude leidingen gezet, de oude leidingen komen uit de betonnen vloer en zijn 15cm boven de vloer afgezaagd en gaan dan over op de nieuwe leidingen. Dit kon destijds niet anders zonder de betonvloer open te breken en de kruipruimte is op die plek niet bereikbaar.

De plank er in krijgen heb ik bedacht door de gaten als een U te maken, zodat elke plank er in 2 delen ingaat. Niet ideaal, maar beter dan niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:28
leidingen afzagen stukje boven de grond.
knie koppelstuk erop en met uponor naar achter en langs de achterwand naarboven en bij het plavond weer terug naar voren naar je radiator leiding.
De tussen kast krijgt een plint waar de uponor en koppelstukken past en boven bij plavond ook een afwerk lijst waar je leidingen achter lopen.
de kast wordt dan iets minder diep en uponor laat je achter de achterwand van de kast lopen.

[ Voor 5% gewijzigd door 3dmazter op 15-05-2025 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Als het toch niet om bergruimte gaat dan zou ik een koof om de leidingen maken en er een smal ondiep kastje tussen maken. Zodanig dat het een visueel geheel wordt.

Met die leidingen in zicht blijft het m.i. nog steeds lelijk.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:40
@-CJ
Zou dan eerder iets als onderstaande maken denk ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6HsxXvb_ulClDBUvNwCfHYTUA0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aOolssFlMjrBGzTBfAMZlsi8.png?f=user_large

Waarbij rood een koofje is die strak om de leidingen loopt tot achteraan, en geel grof gezegd de staanders van het raamwerk.
Inspectie/onderhouddeurtje is een optie (op de kopse kant of in de zijkant). En dan in het blauw je (apothekers)kast maken.

Je zou e.v.t ook kunnen zeggen:
Blauw aanhouden als je kast (hoe je die dan dus ook maakt) en een plint/koofje aan de linkerkant tussen de muur en de kast, dan blijven je leidingen wel zichtbaar maar heb je die lelijke spleet wel weg (oftewel het rode gelijk trekken met de keuken).

Zou persoonlijk namelijk niet snel de optie kiezen die je in plaatje 2 hebt, dan zou ik nog eerder de planken/schappen recht doortrekken met de keuken.. je gaat je er denk ik flink aan irriteren als je om die leidingen heen gaat werken, met name als jij een open schappen-kast maakt dan gaat er altijd net rondom de leidingen stof en zooi zitten of wat hierboven al genoemd werd dat er zooi bij langs naar beneden valt.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Topicstarter
Annuk schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:19:
@-CJ
Zou dan eerder iets als onderstaande maken denk ik:
[Afbeelding]

Waarbij rood een koofje is die strak om de leidingen loopt tot achteraan, en geel grof gezegd de staanders van het raamwerk.
Inspectie/onderhouddeurtje is een optie (op de kopse kant of in de zijkant). En dan in het blauw je (apothekers)kast maken.

Je zou e.v.t ook kunnen zeggen:
Blauw aanhouden als je kast (hoe je die dan dus ook maakt) en een plint/koofje aan de linkerkant tussen de muur en de kast, dan blijven je leidingen wel zichtbaar maar heb je die lelijke spleet wel weg (oftewel het rode gelijk trekken met de keuken).

Zou persoonlijk namelijk niet snel de optie kiezen die je in plaatje 2 hebt, dan zou ik nog eerder de planken/schappen recht doortrekken met de keuken.. je gaat je er denk ik flink aan irriteren als je om die leidingen heen gaat werken, met name als jij een open schappen-kast maakt dan gaat er altijd net rondom de leidingen stof en zooi zitten of wat hierboven al genoemd werd dat er zooi bij langs naar beneden valt.
Ik denk dat dit 'm inderdaad wordt. Makkelijkste om te maken denk ik en ook het strakst, aangezien de ruimte toch persé niet nodig is.

Bedankt allemaal!

Pagina: 1