Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Hallo Iedereen,

De garage van een familielid is in 2011 hernieuwd geweest met alpex waterbuizen zonder isolatie. De buizen die toen indertijd gelegd geweest zijn zijn 20mm breed - gemeten -. Deze worden niet enkel voor (warm) water gebruikt maar ook voor de verwarming.
Deze buizen zijn niet geïsoleerd en aangezien de garage niet verwarmd is zit daar best wat verlies. Ik had een soortgelijke situatie en heb indertijd climasnap isolatie errond gedaan maar deze zijn niet meer verkrijgbaar in 20mm, enkel 22mm van wat ik kan zien.
De enige isolatie dat ik nog kon vinden is 22mm breed ipv 20mm. Eentje gekocht en het zit wel héél los errond dus ik ben niet overtuigd om haar dit aan te raden.

Eventueel zou er glaswol errond kunnen gedaan worden om vervolgens via een "tuindraad" die aan te spannen. Dit werd aangeraden in testaankoop.

De buizen zitten relatief kort op elkaar (een 4tal cm) - warm en retour -. dus met de glaswol zouden die bij elkaar zitten.

Heeft er iemand ervaring met een soortgelijke situatie of ander advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:58

orf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:16
Ik geloof dat ik het probleem mis? De buis is 20mm, de binnendiameter van de isolatie is 22mm dus je bent bang dat het niet goed isoleert?
zoiets kun je weer dicht plakken en omdat je nog wat speling hebt t ook nog mooi op de plek schuiven etc.
t gaat erop dat de isolatie de buis volledig omsluit, dat er iets ruimte zit tussen de buis en isolatie levert (zo goed als) geen verlies op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedkill
  • Nu online
-Niels- schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:57:
Ik geloof dat ik het probleem mis? De buis is 20mm, de binnendiameter van de isolatie is 22mm dus je bent bang dat het niet goed isoleert?
zoiets kun je weer dicht plakken en omdat je nog wat speling hebt t ook nog mooi op de plek schuiven etc.
t gaat erop dat de isolatie de buis volledig omsluit, dat er iets ruimte zit tussen de buis en isolatie levert (zo goed als) geen verlies op.
Klopt. Stilstaande lucht zou in principe nog beter kunnen isoleren maar aangezien het zo los zit heb ik mijn twijfels, mogelijks onterecht, vandaar de vraag, ik ken er te weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedkill
  • Nu online
Diegene die ik gebruikte in het verleden was groen maar maakt weinig uit, deze zou perfect dienen. Ik heb mij gek gezocht op google en andere search engines voor 20mm en kon enkel de 22 vinden. Enorm bedankt ! Ik kijk nog even uit voor andere feedback maar deze zal zeker op mijn bookmarks staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-09 20:42
https://www.amazon.nl/Bui...lpcontext&ref_=fplfs&th=1
Duurdere merken zijn eenvoudiger te verwerken.
Ook voor gekoelde leidingen (koelen met je warmtepomp: het klinkt totaal fout, maar een warmtepomp verwarmd door een warmtewisselaar sterk af te koelen...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-08 13:14
silencedkill schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:05:
[...]

Klopt. Stilstaande lucht zou in principe nog beter kunnen isoleren maar aangezien het zo los zit heb ik mijn twijfels, mogelijks onterecht, vandaar de vraag, ik ken er te weinig van.
Let wel even goed op dat die Armaflex erg duur is (in het voorbeeld €42 per meter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedkill
  • Nu online
webbier schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:49:
[...]

Let wel even goed op dat die Armaflex erg duur is (in het voorbeeld €42 per meter).
Ik heb hem ondertussen lokaal - zelfde productcode - gevonden voor 3,1€ per meter en gelijk besteld.
Pagina: 1