Asbest verwijdering door VVE

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FricoRico
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 14:05
Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie mening over de plannen van mijn VVE om asbest (klasse 2) te verwijderen. Kennelijk zit er bij ons aan de balkon zijde asbest op bepaalde plekken in de gevel verwerkt. Dit wil de VVE verwijderen om zo verdere verduurzaming werkzaamheden uit te kunnen voeren.

Helaas heeft de VVE ook het idee om kosten te besparen en geen toegang stellingen aan te brengen aan de balkonzijde. In plaats daarvan willen ze door de woning van een aantal bewoners toegang krijgen tot het balkon. Een van die woningen is mijn woning. Ik ben daar niet blij mee, vooral niet omdat het plan is om een decontaminatie-unit in de woningen van de bewoners te plaatsen. Zo kunnen de werknemers van het balkon direct in de douches kunnen stappen.

Naast dat het enorm onhandig is dat dit gevaarte in huis te zetten (de hele kamer moet leeg), zit het mij ook niet lekker dat deze unit in mijn bewoonde huis wordt opgebouwd en afgebouwd. Dat alleen omdat de VVE, zoals ze zelf zeggen, geld wil besparen op het plaatsen van een stelling om toegang te krijgen tot de balkons. Overigens gaat het om een enkele stelling omdat alle balkons met elkaar zijn verbonden als nood-uitgang.

Moet ik mij zorgen maken voor de gezondheid voor zo'n unit in huis? Vooral bij het op en afbouwen lijkt mij het risico groot dat er toch asbest vrij komt? Ik ben benieuwd naar jullie mening

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
de vve ben jij. en iedereen.
Stel voor er een vergadering over te hebben.

Maak de kosten bespreekbaar.
Wat kost een stelling.

En wat kost een verblijf voor de betreffende bewoners in een 4 ster hotel.
een verhuisbedrijf die de kamers leeg maakt.
Een schoonmaak ploeg die de huizen achteraf schoonmaakt.

persoonlijk ik.. Never nooit niet mee akkoord gaan Hunnie gaan niet van hun probleem mijn probleem maken

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Geen idee wat betreft de gezondheid en risico's maar ik zou persoonlijk aangeven dat er geen toegang via mijn woning wordt toegestaan en dat ze maar een andere oplossing zoeken. Dan maar dat geld uitgeven aan de stellingen als het niet anders kan.

hoi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 22:46
Ik zou dat per definitie nooit toestaan.

Een beetje fatsoenlijke asbestverwijderaar zal hier ook niet aan mee willen werken.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Er is geen risico. En asbest waait overal al rond in Nederland, dus het is niet zo dat er nu ineens wel asbest in je huis komt. Dat was er al en dat zal er altijd blijven. (~10 vezels per m3 lucht oid).

Maar er is een simpele oplossing, betaal de kosten gewoon uit eigen zak of ga in een hotel zitten.
Als dat te gortig wordt, dan heeft de VvE blijkbaar terecht op de kosten gelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
jack zomer schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:49:
persoonlijk ik.. Never nooit niet mee akkoord gaan Hunnie gaan niet van hun probleem mijn probleem maken
En dan daarna hier gaan klagen hoe het toch kan dat alles zo duur wordt?

Je kunt geld verdienen & uitgeven. De meeste Nederlanders hebben niet direct de mogelijkheid om meer geld te verdienen (een extra uurtje werken is niet een uur meer verdienen, je zit met contract uren e.d.).
Dus de enige eenvoudige manier om geld extra te krijgen is het niet uitgeven. Dit lijkt me een perfect voorbeeld.

O ja, @FricoRico hou er rekening mee dat dit door kan werken op andere momenten. Dat andere bewoners dus ook niet gaan meewerken als er tegen een meerprijs minder overlast is. Bijvoorbeeld dat er geen container op de parkeerplaats mag worden gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
TheGhostInc schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:58:
[...]

En dan daarna hier gaan klagen hoe het toch kan dat alles zo duur wordt?
persoonlijk, nee. onderhoud kost geld.
of ts hier gaat klagen dat de vve bijdrage hoger wordt volgend jaar, dan weet ik niet.
TheGhostInc schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:50:

Maar er is een simpele oplossing, betaal de kosten gewoon uit eigen zak of ga in een hotel zitten.
8)7 juist de kosten voor gezamelijk onderhoud uit eigen zak betalen... waarom heb je dan een vve?>

[ Voor 13% gewijzigd door jack zomer op 13-05-2025 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
jack zomer schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:49:
de vve ben jij. en iedereen.

[...]

Hunnie gaan niet van hun probleem mijn probleem maken
Deze twee spreken elkaar natuurlijk direct tegen. Het is net zo goed je eigen VvE, dus je eigen probleem. Wel ervanuitgaande dat het koop is, als het huur is, wordt het weer een ander verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

TheGhostInc schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:50:
Er is geen risico. En asbest waait overal al rond in Nederland, dus het is niet zo dat er nu ineens wel asbest in je huis komt. Dat was er al en dat zal er altijd blijven. (~10 vezels per m3 lucht oid).

Als dat te gortig wordt, dan heeft de VvE blijkbaar terecht op de kosten gelet.
Of de VVE betaalt het hotel en schoonmaak voor de bewoners bij wie deze units geplaatst worden?

Wat is dit nou. Waarom zou de last op een paar bewoners moeten komen omdat hun woning toevallig handig is gelegen?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:05:
[...]

Deze twee spreken elkaar natuurlijk direct tegen. Het is net zo goed je eigen VvE, dus je eigen probleem. Wel ervanuitgaande dat het koop is, als het huur is, wordt het weer een ander verhaal.
fair point.

het is een gezamenlijk probleem van de bewoners.
Maar daar hoeft bv 10% niet meer of minder last van te hebben.

Enigste simpele oplossing is dat er gewoon een hoogwerker/stelling komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CodeCaster schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:05:
[...]

Wat is dit nou. Waarom zou de last op een paar bewoners moeten komen omdat hun woning toevallig handig is gelegen?
Dat is logisch. Als de boel geschilderd moet worden staat de steiger ook in de tuin van de onderbuurman en vallen de verfresten ook in zijn tuin.

In dit geval is het alleen ingrijpender, het betreft asbest én je huis wordt grotendeels onbewoonbaar. Als het bij 1 of 2 dagen zou blijven zou ik erover nadenken, bij een langere periode huren ze maar een hoogwerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 19:54
Is het een koop of een huurhuis?
Volgens mij is dat van belang met hoeveel inspraak jij als persoon hebt dacht ik?

Meerkosten worden verdeeld over de vve en dus ook jouw als het koop is.
Vaak zijn dat uitbreidingen zoals via de buitenkant gaan een stuk prijziger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wolly schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:08:
[...]

Dat is logisch. Als de boel geschilderd moet worden staat de steiger ook in de tuin van de onderbuurman en vallen de verfresten ook in zijn tuin.
Dat is omdat het niet anders kan.
In dit geval is het alleen ingrijpender, het betreft asbest én je huis wordt grotendeels onbewoonbaar. Als het bij 1 of 2 dagen zou blijven zou ik erover nadenken, bij een langere periode huren ze maar een hoogwerker.
En er wordt gekozen voor een goedkoper alternatief, waarbij een minder ingrijpende, maar duurdere optie bestaat.

Als deze besparing dan deels ten goede komt van de bewoners die onevenredig veel hinder ondervinden, en die bewoners krijgen ook de keuze, dan is het misschien te verdedigen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
CodeCaster schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:12:
[...]

Dat is omdat het niet anders kan.
Je kan tegenwoordig enorme hoogwerkers huren, een steiger is vaak niet nodig als je dat niet wil. Het is alleen wel duurder :+
En er wordt gekozen voor een goedkoper alternatief, waarbij een minder ingrijpende, maar duurdere optie bestaat.

Als deze besparing dan deels ten goede komt van de bewoners die onevenredig veel hinder ondervinden, en die bewoners krijgen ook de keuze, dan is het misschien te verdedigen.
Dat geldt voor heel veel werkzaamheden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14:14
Vergelijk:

- Kosten steiger
- Kosten hoogwerker
- Kosten hotel, schoonmaakkosten en stelpost kosten voor herstel van beschadigingen in appartementen.

Het is niet zo dat via de woningen 'gratis' is en je de kosten van de steiger dus één-op-één als besparing kunt zien.

In beginsel zul je moeten dulden dat er gebruik wordt gemaakt van jouw onroerend goed ter onderhoud of voor werkzaamheden aan een ander onroerend goed. In de volksmond het 'ladderrecht' of 'steigerrecht'. Maar dat is niet onbeperkt: er gaat een redelijkeheidstoets aan vooraf en je kunt dat om een gewichtige reden weigeren.

https://www.bernhaege.nl/burenrecht/ladderrecht
Een gewichtige reden om u het (ladderrecht buren) gebruik te weigeren, kan bijvoorbeeld zijn wanneer u werkzaamheden gaat verrichten waarbij asbest vrijkomt en u de buren niet van voldoende informatie voorziet. De werkzaamheden kunnen immers gezondheidsrisico’s met zich meebrengen waardoor aan de kennisgeving aan de buren hogere eisen mogen worden gesteld.
In dit geval is werken via een steiger of hoogwerker prima vanaf een andere locatie te doen, geeft het opbouwen van een unit in je woonkamer enorme overlast en brengt dat gezondheidsrisico's met zich mee (asbest).

Maak daarom die kostenvergelijking, dan is het inzichtelijk wat alle varianten kosten en dan weten de andere bewoners waar ze over stemmen. Kun je daarna ook nog kracht bijzetten door met een gewichtige reden te willen weigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Mr. Stom schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:26:
Vergelijk:

- Kosten steiger
- Kosten hoogwerker
- Kosten hotel, schoonmaakkosten en stelpost kosten voor herstel van beschadigingen in appartementen.

Het is niet zo dat via de woningen 'gratis' is en je de kosten van de steiger dus één-op-één als besparing kunt zien.

In beginsel zul je moeten dulden dat er gebruik wordt gemaakt van jouw onroerend goed ter onderhoud of voor werkzaamheden aan een ander onroerend goed. In de volksmond het 'ladderrecht' of 'steigerrecht'. Maar dat is niet onbeperkt: er gaat een redelijkeheidstoets aan vooraf en je kunt dat om een gewichtige reden weigeren.

https://www.bernhaege.nl/burenrecht/ladderrecht

[...]

In dit geval is werken via een steiger of hoogwerker prima vanaf een andere locatie te doen, geeft het opbouwen van een unit in je woonkamer enorme overlast en brengt dat gezondheidsrisico's met zich mee (asbest).

Maak daarom die kostenvergelijking, dan is het inzichtelijk wat alle varianten kosten en dan weten de andere bewoners waar ze over stemmen. Kun je daarna ook nog kracht bijzetten door met een gewichtige reden te willen weigeren.
Grotendeels eens met je post, echter is vaak binnen het VVE reglement al geregeld dat je toegang moet geven wanneer het om onderhoud aan gezamenlijke delen gaat.

Ladderrecht is dus niet eens van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:48
Helemaal terecht, zou ik ook absoluut niet willen. Benieuwd naar de kosten voor eem stijger. ik kan me voorstellen dat een vve lid makkelijk kosten wil besparen als het ongemak bij een ander ligt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Roos79 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:10:
Is het een koop of een huurhuis?
Volgens mij is dat van belang met hoeveel inspraak jij als persoon hebt dacht ik?
Als huurder heb je niet zoveel van doen met een VVE, je bent dan immers geen eigenaar. Als huurder heb je je wel te houden aan de huisregels die de VVE opstelt.

Als (particulier) verhuurder kan je je huurder niet zomaar opzadelen met een half onbruikbaar appartment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
Wolly schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:40:
Grotendeels eens met je post, echter is vaak binnen het VVE reglement al geregeld dat je toegang moet geven wanneer het om onderhoud aan gezamenlijke delen gaat.
Toegang verlenen voor toegang is inderdaad vaak verplicht, maar een deel van je appartement afstaan aan de VVE voor onderhoud is toch wel iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FricoRico
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Even wat meer context nog; Ik ben ook koper en dus onderdeel van de VVE. Overigens is ±50% in handen van groot eigenaar die jaren lang dwars heeft gelegen om onderhoud te plegen, maar dat is bijzaak. Er gaat nu eindelijk wat gebeuren.

Bij de vergadering is er gevraagd om een mandaat voor asbest verwijdering, verder geen toelichting over hoe dat gedaan zou worden. Aangezien er veel andere werkzaamheden gaan plaats vinden zou je kunnen stellen dat een steiger sowieso handig is. Naar mijn mening wordt er verkeerd bespaard op het onderhoud, waarom? Er wordt bijna 400.000 uitgegeven aan het vervangen van alle 48 schuifpuien. Echter zijn 12 daarvan pas (in de afgelopen 8 jaar) vervangen, die worden nu opnieuw vervangen. Ik vond het financieel handiger om alleen echt oude puien te vervangen, maar het excuus was dat kunststof geen onderhoud nodig heeft. Dat terwijl de houten gevel ernaast gewoon blijft zitten, dus er moet sowieso geverfd worden.

Afijn, had liever gezien dat er bewuster wordt vervangen en netter wordt gewerkt dan asbest installaties bij mensen in de woningen te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:41

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Wat als er schade ontstaat in je huis door deze keuze? Wie loopt dan het risico?

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
FredvZ schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:54:
[...]

Toegang verlenen voor toegang is inderdaad vaak verplicht, maar een deel van je appartement afstaan aan de VVE voor onderhoud is toch wel iets anders.
Valt mee hoor, als je halve badkamer moet worden afgebroken omdat de standleiding anders niet bereikbaar is dan mag dat volgens deze voorwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Wolly schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:59:
Valt mee hoor, als je halve badkamer moet worden afgebroken omdat de standleiding anders niet bereikbaar is dan mag dat volgens deze voorwaarde.
Dat mag inderdaad, maar dan hoef je nog niet toe te staan de werklui daarna in jouw huis gaan douchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FricoRico
Wolly schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:59:
[...]

Er wordt inderdaad in de mail meteen gedreigd met het artikel in de splitsingsakte. Leuke manier van communicatie vanuit het bestuur ook. Niet vragen om medewerking, maar eisen dat er meegewerkt wordt. Overigens is jouw voorbeeld logisch, je kan vaak niet op andere manier bij de standleiding komen. Er is bij ons gekomen voor re-linen.

Mijn inziens valt dit in buitensporig overlast en zijn er andere oplossingen te vinden, dus niet echt een ladder-recht meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
FredvZ schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:02:
[...]

Dat mag inderdaad, maar dan hoef je nog niet toe te staan de werklui daarna in jouw huis gaan douchen.
Nee, dat is in het geval van loodgieters niet nodig.

In dit geval echter wel (zo begrijp ik het), daarmee valt het gewoon onder onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
FricoRico schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:03:
[...]

Er wordt inderdaad in de mail meteen gedreigd met het artikel in de splitsingsakte. Leuke manier van communicatie vanuit het bestuur ook. Niet vragen om medewerking, maar eisen dat er meegewerkt wordt. Overigens is jouw voorbeeld logisch, je kan vaak niet op andere manier bij de standleiding komen. Er is bij ons gekomen voor re-linen.

Mijn inziens valt dit in buitensporig overlast en zijn er andere oplossingen te vinden, dus niet echt een ladder-recht meer.
Het is op te vatten als buitensporig, echter is het het makkelijkste om dat op de vergadering te vertellen. Als er nu al gedreigd wordt zit er vaak een meer juridisch gevolg aan vast en dat is ook erg vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Wolly schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:05:
In dit geval echter wel (zo begrijp ik het), daarmee valt het gewoon onder onderhoud.
Dat geeft de VVE niet het recht om te eisen dat je dit ding voor meerder weken in je appartement hebt staan. Met als kers op de taart dat verwacht wordt dat je het verminderde woongenoot tbv financieel gewin voor je buren voor lief neemt.

[ Voor 7% gewijzigd door FredvZ op 13-05-2025 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FricoRico
FredvZ schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:14:
[...]

Dat geeft de VVE niet het recht om te eisen dat je dit ding voor meerder weken in je appartement hebt staan. Met als kers op de taart dat verwacht wordt dat je het verminderde woongenoot tbv financieel gewin voor je buren voor lief neemt.
Het zou gaan over 3-4 dagen afhankelijk van of het uitloopt of niet. Nogmaals, ik vind het geen probleem om mee te werken. Het zit mij alleen niet lekker dat er een asbest douche in mijn huis opgebouwd en afgebroken wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
FredvZ schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:14:
[...]

Je kan ook overdrijven zeg.

Het is geen wekenlang en ze rijden geen aanhanger je woonkamer binnen.

Eerder zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.ast.nl/media/catalog/product/cache/d099bab8866b0c76253433aae2b74df3/h/y/hybride_sluis_.png

Daarnaast is het financieel gewin voor de VVE, daar maak je zelf ook onderdeel van uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 13-05-2025 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:48
Wolly schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:35:
[...]

Je kan ook overdrijven zeg.

Het is geen wekenlang en ze rijden geen aanhanger je woonkamer binnen.

Eerder zoiets:
[Afbeelding]

Daarnaast is het financieel gewin voor de VVE, daar maak je zelf ook onderdeel van uit.
Het financieel gewin is gelijk verdeeld, maar het ongemak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
SCIxX schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:41:
[...]

Het financieel gewin is gelijk verdeeld, maar het ongemak niet.
Correct, dat is vaak zo bij onderhoud. Dat wil niet zeggen dat ik dit een acceptabele situatie vind overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:25
We hebben het hier over een prijs verschil?

Want dat is namelijk wel even belangrijk?
Hebben we het over 10.000 euro of 2.000 euro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Wolly schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:35:
[...]
Dat ben ik wel met je eens, maar het is ook niet eerlijk om te verwachten dat er een voordeel is voor iedereen, en een nadeel enkel voor TS.
Een vergoeding en/of garantie dat achteraf alles weer piekfijn achtergelaten wordt lijkt me dan wel het minste.

Kijk, als het om een middagje gaat zodat de schilder even de hekjes kan doen: Sure. Maar we hebben het hier blijkbaar over een langere duur, gevolgd door iets waar steigers toch praktisch zijn en we hebben het hier over asbest. Ik kan me goed voorstellen dat dat niet helemaal lekker zit :)

En als ze dat bagatelliseren, dan mag betreffend persoon zijn/haar eigen appartement toch beschikbaar stellen? Je kunt best meewerken want ja, ook voor TS is een een financieel voordeel en er is nog een stukje "we wonen er met zn alle, soms zet de een z'n schouders dr onder, soms de ander", maar dat is wel een flexibiliteit die twee kanten op hoort te gaan (wat zou kunnen, dit is moeilijk uit de berichten van TS te halen).

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FricoRico
joke_name schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:04:
We hebben het hier over een prijs verschil?

Want dat is namelijk wel even belangrijk?
Hebben we het over 10.000 euro of 2.000 euro?
Ja goede vraag, ik weet het niet precies. Het zou om 8 verdiepingen steiger gaan, puur voor toegang (dus smal). Als ik uit mag gaan van deze site zal het eerder 2.000 euro zijn dan 10.000 euro:

https://steigerverhuurnederland.nl/huurprijzen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 19:54
@FricoRico Ben benieuwd of ze daar ook een offerte voor hebben gevraagd eigenlijk.
En als het maar om 2000 zou gaan dan kan mij deze keuze bijna niet voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:29
Als VVE zou je minimaal de kosten van ontruiming en naderhand schoonmaken + inverhuizen moeten vergoeden en als kosten moeten meerekenen. Daarnaast zou ik naar rato de betreffende bewoner een korting geven op de VVE-bijdrage voor de dagen verminderd woongenot en die in rekening brengen als extra bijdragen voor de bewoners die geen doorgang hoeven te verlenen.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:25
FricoRico schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:16:
[...]

Ja goede vraag, ik weet het niet precies. Het zou om 8 verdiepingen steiger gaan, puur voor toegang (dus smal). Als ik uit mag gaan van deze site zal het eerder 2.000 euro zijn dan 10.000 euro:

https://steigerverhuurnederland.nl/huurprijzen/
Ik zou eerst hier achteraan gaan?
Want is exact het prijsverschil, dan kan je ook een goede discussie voeren met de VVE.
Daarnaast inderdaad ook schoonmaak kosten enzovoort door een proffesioneel bedrijf en graag ook nog een Risco inventarisatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• questo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 19:21
FricoRico schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:26:
[...]

Het zou gaan over 3-4 dagen afhankelijk van of het uitloopt of niet. Nogmaals, ik vind het geen probleem om mee te werken. Het zit mij alleen niet lekker dat er een asbest douche in mijn huis opgebouwd en afgebroken wordt.
Het is zo dat iedere eigenaar en gebruiker verplicht is om medewerking te verlenen aan de uitvoering van de besluiten van de Vergadering (MR2017 art. 56.4). Alle besluiten van de Vergadering moeten wel voldoen aan redelijkheid en billijkheid. Je kunt je afvragen of het redelijk is om van een een eigenaar te verlangen privéruimte op te offeren voor die asbest douche.

[ Voor 0% gewijzigd door questo op 13-05-2025 16:01 . Reden: ...besluiten van... toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FricoRico
Bedankt voor jullie reacties allemaal. De splitsingsakte van toepassing op mijn gebouw is op basis van het model van 1992, zonder wijziging aan artikel 18 lid 3, waar het (ingehuurde) bestuur zich op berust. Voor degene die geinteresseerd zijn staat er in het artikel:
Indien voor het verrichten van een handeling met betrekking tot de gemeenschappelijke
gedeelten of gemeenschappelijke zaken de toegang tot of het gebruik van een privé
gedeelte naar het oordeel van het bestuur noodzakelijk is, is iedere desbetreffende
eigenaar en gebruiker verplicht hiertoe zijn toestemming en medewerking te verlenen.
Eventuele schade die hieruit voortvloeit, wordt door de vereniging vergoed.
Ik heb even wat advies ingewonnen over hoe ver het artikel misbruikt/gebruikt kan worden om op juridische grond toegang te eisen. Volgens het advies moet het bestuur altijd aantonen dat de werkzaamheden niet op een andere (redelijke) manier kunnen worden uitgevoerd zonder overlast te veroorzaken bij de bewoners. Het besparen van kosten alleen is niet voldoende om zo'n invasieve methode te handteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
FricoRico schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:34:
Bedankt voor jullie reacties allemaal. De splitsingsakte van toepassing op mijn gebouw is op basis van het model van 1992, zonder wijziging aan artikel 18 lid 3, waar het (ingehuurde) bestuur zich op berust. Voor degene die geinteresseerd zijn staat er in het artikel:

[...]

Ik heb even wat advies ingewonnen over hoe ver het artikel misbruikt/gebruikt kan worden om op juridische grond toegang te eisen. Volgens het advies moet het bestuur altijd aantonen dat de werkzaamheden niet op een andere (redelijke) manier kunnen worden uitgevoerd zonder overlast te veroorzaken bij de bewoners. Het besparen van kosten alleen is niet voldoende om zo'n invasieve methode te handteren.
En waar komt dat advies vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:29
FricoRico schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:34:

[...]

Eventuele schade wordt vergoed. Wat is die schade? is die schade dat je die dagen mogelijk zelf niet in je eigen huis kan zijn? Is die schade schoonmaakkosten? Of alleen een lik verf op de toiletdeur omdat daar een stuk asbest tegenaan geslagen is? Is er achteraf een asbest test in je huis?
Wordt bij de onderbuurman als de schildersteiger in zijn tuin heeft gestaan ook de plantjes vernieuwd en de verfresten weggehaald?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:42

DukeBox

loves wheat smoothies

Lekker als je thuiswerkt met zo'n kabine in je huis en continu in/uitloop.. ik zou nevernooitniet hieraan meewerken en als ze denken ook maar enig recht erop te hebben dan gaan ze dat maar bewijzen via een rechter.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 13-05-2025 19:54 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:10
FricoRico schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:26:
[...]

Over de veiligheid van “zo’n douche” ook wel Deco-unit of 3-trapssluis genoemd, hoef je je niet druk te maken. Zoiets wordt altijd gereinigd en weer door een laborant vrijgegeven. Het water wat gebruikt wordt, wordt afgepompt en gaat door 2 filters heen. Zodat het afvoer water ook geen asbest bevat.
Pagina: 1