Opvullen van paalhouder voor douglas staander

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17-09 19:51
Ik heb een aantal douglas hout staanders van 85 * 85 mm. voor een (lichte) overkapping aan mijn schuur.

Wil de staanders in paalhouders bevestigen (die ik vastzet in de tuin met snelbeton er omheen).

De maat van de paalhouders die het dichtst in de buurt komen zijn 91 * 91 * 900 mm.

Rondom de staander heb ik dan 6 mm. vrije ruimte.

Van de leveranciers van paalhouders lees ik het ädvies om dit met hout op te vullen

Heeft iemand een tip hoe dat het best te doen met hout (of ander materiaal zoals bijvoorbeeld kunststof afstandhouders of iets dergelijks ) zodat het netjes oogt en dat de staander beter/strakker past in de paalhouder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WsbTXvmbIs7a2jNds0lTQT8Cc8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lHPrb9K2IHWEBb5LLcwyLopJ.png?f=user_large

Beste antwoord (via Walter van Dijk op 13-05-2025 23:18)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Uitvul plaatjes aan 2 kanten er tussen? Met een paar houtdraadbouten of schroeven trek je de boel vervolgens stevig tegen elkaar.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantiss
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-09 14:22
Is 91x91 mogelijk de buitenmaat? De materiaaldikte is doorgaans tussen de 1,5 en 2 mm, waardoor er aan elke zijde ongeveer 1 mm vrije ruimte overblijft. Lijkt mij geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
Nee, dat is de binnenmaat dus er blijft teveel ruimte over, die paalhouders passen prima voor 90 * 90 staanders maar die van mij zijn 85 * 85.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantiss
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-09 14:22
Spijtig. Dan mogelijk een HDPE plaat of HPL plaat van 1mm rondom aanbrengen? Is drukvast, waterresistent en slijtvast.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Uitvul plaatjes aan 2 kanten er tussen? Met een paar houtdraadbouten of schroeven trek je de boel vervolgens stevig tegen elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:09

Reinier

\o/

Ik zou inderdaad voor uitvulplaatjes gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
Denk inderdaad dat uitvulplaayjes van kunststof het beste resultaat zal geven , misschien rondom aan iedere zijde of alleen aan 2 aangrenzende zijden maar dan 2 keer zo dik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb hetzelfde gehad met een overkapping voor wat haardhout. Hier heb ik uiteindelijk gewoon strookjes gemaakt van hetzelfde materiaal onder de afkortzaag. Voordeel was dat ik toch moest inkorten qua hoogte en de paal vierkant was. Dus die paste ook perfect.

Deze aan 2 kanten erin, voorboren en met houtdraadbout vasttrekken. Zit alweer 2 jaar keurig stevig :)

Zelfde idee werkt natuurlijk ook met vulplaatjes, die had ik toen niet bij de hand dus zo maar gedaan.
Pagina: 1