Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:10
Beste mede-Tweakers,

Ik sta op het punt om een huis te kopen, maar verzekeraars weigeren mij (waarschijnlijk) een opstalverzekering op basis van een automatische CIS-check. Zonder die verzekering kan ik geen hypotheek afsluiten.

Na inzage in het CIS-register (Stichting CIS) bleek dat mijn rechtsbijstandverzekeraar bij Klaverblad in de afgelopen 5 jaar elke juridische hulpvraag heeft geregistreerd als een aparte claimmelding — ook als:
  • Er geen schadevergoeding is uitgekeerd (€0,00, alleen juridisch advies)
  • Het ging om dezelfde onderliggende kwestie
  • Meerdere aspecten van één dossier apart zijn geregistreerd
Opvallend is dat op sommige data twee meldingen staan: een rechtsbijstandsclaim én een registratie bij een andere verzekeraar voor hetzelfde incident. In totaal sta ik nu met:

Feiten:
  • 11 CIS-registraties in 5 jaar tijd
  • (denk hierbij aan, vlucht werd geannuleerd, en juridisch advies gevraagd wat de mogelijkheden waren. Ik zette mijn verzekering relatief vaak in als vraagbaak (nu achteraf spijt van)
  • 7 daarvan zijn rechtsbijstandclaims
  • Meerdere registraties op dezelfde datum
  • Meerdere meldingen zonder uitkering (alleen hulpvraag)
  • Automatische weigering bij woonverzekeraars door CIS-volume
  • Eerder geweigerd bij FBTO voor een bootverzekering, zaak via Kifid gewonnen
Deze registraties geven een vertekend beeld van mijn schaderisico, terwijl het niet om structureel claimgedrag gaat. Ik weet dat registraties na 5 jaar vervallen, maar dat duurt voor sommige meldingen nog ruim anderhalf jaar — en zo lang kan ik niet wachten.

Mijn vragen:

Is het gebruikelijk dat een rechtsbijstandverzekeraar elke contactvraag als claim registreert?

Heeft iemand ervaring met het consolideren of corrigeren van dit soort registraties?

Tips voor het afsluiten van een opstalverzekering ondanks dit CIS-profiel? (De Vereende voelt niet passend bij mijn situatie)

Ik heb het aangekaart bij mijn verzekeraar, maar de reactie was summier. Als er geen oplossing komt, overweeg ik opnieuw naar het Kifid te stappen.

Alle tips of ervaringen zijn welkom!

[ Voor 62% gewijzigd door 0re0 op 13-05-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:21

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik verplaats je topic naar PFSL, ik denk dat het daar iets beter tot zijn recht komt.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-06 11:23
Ik had zoiets soortgelijk met mijn inboedelverzekering. Dubbele meldingen in CIS waardoor het leek dat ik veel schades had en geen enkele verzekeraar wilde mij hebben.
Uiteindelijk na veel klagen, bellen, mailen, op socials klagen konden ze het eindelijk corrigeren.

Als de verzekeraar niet wil luisteren, dan moet je (helaas) zwaarder geschut gebruiken. CIS kan helaas zelf niks aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:10
Pilovali schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:24:
Ik had zoiets soortgelijk met mijn inboedelverzekering. Dubbele meldingen in CIS waardoor het leek dat ik veel schades had en geen enkele verzekeraar wilde mij hebben.
Uiteindelijk na veel klagen, bellen, mailen, op socials klagen konden ze het eindelijk corrigeren.

Als de verzekeraar niet wil luisteren, dan moet je (helaas) zwaarder geschut gebruiken. CIS kan helaas zelf niks aanpassen.
Kun je iets meer uitwijden over je dubbele schades? Was dit foutief geregistreerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:04

AlphaRomeo

FP PowerMod
Zelfs als je maar de helft aan registraties hebt is het nog vrij veel. Ik heb in de afgelopen 5 jaar nog nooit juridische hulp nodig gehad. Nu kun je natuurlijk pech hebben, of ik heb geluk...

Eigenlijk vind ik het wel een vreemd verhaal, houd ook in het achterhoofd dat al jouw 'hulpvragen' ook betaald moeten worden. En dan uit de premie van de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:28

Dennis1812

Amateur prutser

ZLM registreert ook elke hulpvraag als claim. Ergens best logisch, je vraagt ook arbeids tijd en geld van ze.

Ik kreeg ooit een brief met "als je zo doorgaat krijg je een hoger eigen risico!". Vanaf toen maar iets meer opgelet met om hulp vragen.
Inmiddels is alles weg gok ik en heb ik ze al jaren niet meer gesproken.

Ik denk dat je er niet veel aan gaat kunnen veranderen. Enkel verzekering tegen hogere premie zal lukken dan.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-06 11:23
0re0 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:21:
[...]

Kun je iets meer uitwijden over je dubbele schades? Was dit foutief geregistreerd?
Ja, dit was foutief geregistreerd door een vorige verzekeraar. Zij hebben mijn claims er 2x ingezet.
Ik had bijvoorbeeld maar 2 claims gedaan in x jaar tijd, maar daardoor leek het er 4 te zijn.
Pagina: 1