Nieuwe monitor: Ervaringen met IPS flat en VA curved

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray1280
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:38
Beste mede Tweakers, ik wil graag het volgende aan jullie voorleggen;

Ik ben voornemens een nieuwe monitor te kopen als vervanging voor een 24 inch Samsung S24B350H. Het oude beestje doet het nog goed maar is volledig outdated. Uiteraard heb ik me al aardig online ingelezen op de mogelijkheden maar gezien de vele opties blijft het een lastige - persoonlijke - keuze om te maken op basis van reviews en de beperkte mogelijkheid om veel schermen in een fysieke winkel te vergelijken.

M'n onderzoek heeft tot nu toe m'n interesse gewekt voor de volgende schermtypes, en ik zou graag jullie mening erover horen met betrekking tot gebruik in het kader van zowel gaming, multimedia als office werk. Het gaat me hierbij om beleving en niet om puur hardwarematige vergelijkingen. Als je ze onderling kunt vergelijken op basis van persoonlijke ervaring is dat een groot pluspunt voor m'n overwegingen!

- 27 inch IPS flat 16:9 2560 x 1440
Voor mij de voor de hand liggende "veilige" keus, maar ik ga liever voor iets spannenders. Geen vragen hierover!

- 32 inch IPS flat 16:9 2560 x 1440
Hoe ervaren jullie een scherm van dit formaat ten opzichte van 27 inch? Is het niet "te groot"? Verdwijnt er tijdens gaming niet teveel buiten je perifeer zicht? En, afhankelijk van de kijkhoek natuurlijk, wat zijn jullie ervaringen met lichtreflectie en fading aan de randen?

- 34 inch IPS flat 21:9 3440 x 1440
Gezien m'n onbekendheid met curved trekt deze optie me wel, maar de keuze is niet reuze sinds de intrede van curved (ultra)widescreen heb ik gemerkt. Gezien de 21:9 ratio, is dit storend en hoezeer moet je eraan wennen als je van 16:9 af komt? Wordt content horizontaal gerekt of valt dit wel mee? Voor de rest dezelfde vragen als voor de 32 inch!

- 34 inch IPS/VA curved 21:9 3440 x 1440
Stiekem heeft deze m'n voorkeur, maar ik hoor er veel verschillende dingen over. Met name opmerkingen over distortie aan de randen baren me zorgen. Daarnaast zijn er blijkbaar weinig IPS schermen van dit type, het is vooral VA. Hoe ervaren jullie de VA op deze schermen qua kleur, contrast en kijkhoek? Merken jullie iets van distortie, en hoe is deze op 1500 en 1000R?

Persoonlijke smaak in acht genomen, welk type zouden jullie kiezen voor primair gaming, en secundair films en office werk?

Alvast bedankt, ik ben benieuwd naar de reacties :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ray1280 op 13-05-2025 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:03
Ik zal persoonlijk voor de flat 32/27 inch IPS optie gaan. op mijn werk heb ik een 27 inch scherm en thuis een 32 inch scherm allebei werkt wel fijn al heb ik het idee dat je met een 27 inch scherm meer het totale scherm ziet wat wellicht wat aangenamer minder vermoeiend voor je ogen is.

met curved heb je weinig keuze wat betreft schermtechniek omdat curved schermen over het algemeen 95% VA schermen zijn. ik zal daar persoonlijk niet voor kiezen en vind de voordelen van IPS te groot persoonlijk tegenover een VA scherm.

als het gebruik meer op multimedia en gaming focused kan je ook voor een OLED optie gaan zoals de

Gigabyte OM27Q2 27 inch 240hz QD OLED

die is soms al voor onder de 500 euro te krijgen en gebruiken de nieuwe OLED panelen die minder last van wazige tekst hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:13
Denk dat bij deze keuze de resolutie waar je op gaat draaien nog wel van belang gaat zijn, dus wellicht kun je die nog even toevoegen aan de TS.

Ik gebruik zelf op 1440p een 32" flat IPS paneel, onlangs overgestapt van een 27" flat IPS paneel en het is voor mij de ideale maat. Er valt niets buiten je perifeer zicht, tenminste bij een redelijke afstand tot het scherm. Ik zit er zelf zo'n 85cm van af en daar was de 27" net te klein voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spikeydedraak
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:35
Ik vind het niet echt logisch om alle monitoren te groeperen op formaat en paneeltype. Een goedkope 34 inch en een luxe 34 inch zijn 2 compleet verschillende ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray1280
Spikeydedraak schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:11:
Ik vind het niet echt logisch om alle monitoren te groeperen op formaat en paneeltype. Een goedkope 34 inch en een luxe 34 inch zijn 2 compleet verschillende ervaringen
Dat realiseer ik me goed, het gaat me ook meer om de "algemene" indruk en beleving, daarom heb ik ook een hoop specificaties achterwege gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray1280
Racemol schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:09:
Denk dat bij deze keuze de resolutie waar je op gaat draaien nog wel van belang gaat zijn, dus wellicht kun je die nog even toevoegen aan de TS.

Ik gebruik zelf op 1440p een 32" flat IPS paneel, onlangs overgestapt van een 27" flat IPS paneel en het is voor mij de ideale maat. Er valt niets buiten je perifeer zicht, tenminste bij een redelijke afstand tot het scherm. Ik zit er zelf zo'n 85cm van af en daar was de 27" net te klein voor.
Bedankt voor de tip, die was ik inderdaad vergeten erbij te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray1280
Bartosy schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:07:
Ik zal persoonlijk voor de flat 32/27 inch IPS optie gaan. op mijn werk heb ik een 27 inch scherm en thuis een 32 inch scherm allebei werkt wel fijn al heb ik het idee dat je met een 27 inch scherm meer het totale scherm ziet wat wellicht wat aangenamer minder vermoeiend voor je ogen is.

met curved heb je weinig keuze wat betreft schermtechniek omdat curved schermen over het algemeen 95% VA schermen zijn. ik zal daar persoonlijk niet voor kiezen en vind de voordelen van IPS te groot persoonlijk tegenover een VA scherm.

als het gebruik meer op multimedia en gaming focused kan je ook voor een OLED optie gaan zoals de

Gigabyte OM27Q2 27 inch 240hz QD OLED

die is soms al voor onder de 500 euro te krijgen en gebruiken de nieuwe OLED panelen die minder last van wazige tekst hebben.
OLED is inderdaad heel aantrekkelijk maar nog iets te prijzig. Voor de rest herken ik de overweging tussen VA en IPS, de laatste heeft meer voordelen maar de immersie van curved trekt me wel heel erg. Spijtig dat die voornamelijk VA gebruiken. Dilemma's, dilemma's...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:56
Bij curved schermen lijkt het me irritant dat er vertekening van het beeld zou kunnen optreden, maar ik heb er geen persoonlijke ervaring mee.

Zelf van 27" IPS naar 32" IPS gegaan (Asus ROG modellen), en dat bevalt me heel goed. Geen issues met dingen in de periferie, maar dat kan je ook makkelijk oplossen door iets verder weg te gaan zitten. Het oude 27" scherm ervaar ik nu als 'best klein'. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Spikeydedraak schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:11:
Het formaat en de verhouding lijkt mij een veel grotere impact hebben bij het dagelijks gebruik dan het contrast en kijkhoeken, wat de primaire verschillen zijn tussen monitor types. Zeker natuurlijk bij office gebruik.
Terpen Tijn schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:01:
Bij curved schermen lijkt het me irritant dat er vertekening van het beeld zou kunnen optreden, maar ik heb er geen persoonlijke ervaring mee.

Zelf van 27" IPS naar 32" IPS gegaan (Asus ROG modellen), en dat bevalt me heel goed. Geen issues met dingen in de periferie, maar dat kan je ook makkelijk oplossen door iets verder weg te gaan zitten. Het oude 27" scherm ervaar ik nu als 'best klein'. :)
Bij widescreens krijg je de zijkanten onder een erg grote hoek te zijn met geen / onvoldoende curve. Bij een 27" lijkt mij dat nog niet echt een ding, 34" denk ik persoonljike voorkeur, maar zelf geen ervaring mee. Bij de 45" 32:9 schermen zijn ze imo niet zinvol zonder voldoende curve. Simpelweg omdat je de zijkanten dan onder zo'n hoek ziet dat je ze net zo goed niet kan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:57
Ik heb een LG 34" curved oled ding van 800R. Het is een fantastisch ding voor gaming maar voor office werk zou ik daar niet direct voor kiezen. Dan zou ik eerder voor IPS/VA vanwege de "wazige" letters van oled.

Verder is een 800R curve ook best heftig. Beeld vertekening valt enorm mee maar je merkt het wel.

Persoonlijk vind dat je niet groter moet gaan dan 32" en het liefst nog 27" met 1440p. Anders wordt de pixel density wel erg laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05 15:00
Ik heb hier een 34" curved monitor IPS VA van iiyama.
Op het werk vaak een 27" IPS scherm.

Pluspunten van dit model is USB met KVM en voldoende prik voor de laptop.
Mogelijkheid om rustig 2 applicaties naast elkaar te draaien (links & rechts eentje).
Gamen doe ik er ook op.
Geen last van kromtrekking lijnen (is wel curved maar niet extreem).

Nadelen;
Als het zonnetje schijnt reflecteert dat soms een beetje raar.
Pixels aan uiterste randen links/rechts kunnen onder bepaalde kijkhoeken wegvallen. Heel typisch doet dit zich voor bij Outlook waarbij het blauwe selector streepje onder schuine hoek lijkt te verdwijnen :D (het is net alsof de blauwe pixels dieper in het scherm liggen)

[ Voor 0% gewijzigd door jan-marten op 13-05-2025 14:36 . Reden: Toch een VA scherm hier. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
jan-marten schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:12:
Ik heb hier een 34" curved monitor IPS van iiyama.
Op het werk vaak een 27" IPS scherm.

Pluspunten van dit model is USB met KVM en voldoende prik voor de laptop.
Mogelijkheid om rustig 2 applicaties naast elkaar te draaien (links & rechts eentje).
Gamen doe ik er ook op.
Geen last van kromtrekking lijnen (is wel curved maar niet extreem).

Nadelen;
Als het zonnetje schijnt reflecteert dat soms een beetje raar.
Pixels aan uiterste randen links/rechts kunnen onder bepaalde kijkhoeken wegvallen. Heel typisch doet dit zich voor bij Outlook waarbij het blauwe selector streepje onder schuine hoek lijkt te verdwijnen :D (het is net alsof de blauwe pixels dieper in het scherm liggen)
Helaas is dat niet IPS maar VA. Er zijn geen 34" IPS schermen met KVM die genoeg prik voor een laptop levert en die geschikt is voor gamen (wat de IPS black schermen van Dell uitsluit, anders waarschijnlijk een prima optie. Maar 35ms reactietijd maakt 120Hz een beetje zinloos).

Tenzij ik er eentje gemist heb, dan houd ik me open voor aanbevelingen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:37
De kwaliteit van VA wisselt enorm. Een goed VA-paneel komt wat mij betreft opvallend goed mee met OLED (gebruik hier gelijktijdig een 55" OLED en 40" VA), maar ik heb ook meerdere VA-panelen gezien met flinke afwijkingen. (kijkhoeken, uitsmeren, rare effecten bij bewegende donkere tinten)

IPS is consistenter, maar heeft ook consistent een baggercontrast. Misschien dat dit deze dagen iets beter is met bijvoorbeeld de IPS Black-panelen? Glow blijft ook een probleem.

Voor mij zijn de minpunten van een goed VA-paneel veel acceptabeler dan die van een goed IPS-paneel, maar ik zou wel sterk aanraden om de specifieke schermen ergens te testen, en om flink wat ervaringen op te zoeken.

Wat betreft curved of plat... Ik heb bij een ander systeem een 32"-scherm (16:9) met een kromming van 1500R, en dat is soms op het randje. Zeker bij sidescrollers valt de kromming op, al went dit wel. Geen idee hoe dit zich verhoudt tot een 21:9-scherm overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiguelXL
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:56
21:9 t.o.v. is 16:9 biedt wel echt een gigantische meerwaar als je het mij vraagt, voor zowel gaming als office werk.

Wel zou ik flat 21:9 afraden, dat oogt bijna bol als je ervoor zit.

IPS is mooier dan VA, maar dan moet het wel binnen budget vallen natuurlijk. VA is over het algemeen ook gewoon prima, ik zou me niet zo af laten schrikken door alle super kritische reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeydedraak
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:35
Sissors schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:07:
[...]

Het formaat en de verhouding lijkt mij een veel grotere impact hebben bij het dagelijks gebruik dan het contrast en kijkhoeken, wat de primaire verschillen zijn tussen monitor types. Zeker natuurlijk bij office gebruik.

[...]
Klopt maar als je groepeert op prijsklasse samen met formaat en paneeltype krijg je een veek betere uitkomst imo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:29
Bij een 34" VA heb je een curve nodig ter compensatie van de inherent slechte horizontale kijkhoeken. De cuver beperkt daardoor het kleurverloop wat je zou hebben vanwege de andere kijkhoek ten opzichte van je eigen positie (het midden kijk je haaks op, de uiteinden met een andere hoek).

Een curve van 1000R zou mij echter storen omdat het een zeer sterke curve is. De mijne is 1800R, dus een cirkel met een straal van 1.8M. Dat is voor mij afdoende. Kleurverschil valt mij niet op, maar ik zou het een grafisch ontwerper niet aanraden, want het is er wel, als je gaat zoeken. Een curve van 1000R zou dat wellicht volledig oplossen, maar de bolling lijkt mij niet prettig. Ik zou met met een 1500R scherm in ieder geval geen zorgen maken qua kleurverloop aan de randen, ook niet als je slechts een meter van je scherm zou zitten. Tenzij je dus grafisch ontwerper bent, maar dan had je dat wel genoemd en zat je niet in dit segment te winkelen :)

Wat techniek betreft, ik heb een BenQ EX3501R en ben hier al jaren erg blij mee. De beeldkwaliteit is beter dan de IPS LG die ik voorheen had (typische 29" IPS, 2560x1080, 75hz). De kleuren waren mooier, maar blooming / backlight bleed gooide roet in het eten. Dat ding kon gewoon geen donker.

Ik vind de VA een stuk rustiger werken door het verhoogde contrast en voor games verkies ik ook het betere contrast over de mooiere kleuren. Maar ik stoor me wel aan de smearing van het trage kleurverloop van dit scherm. De eerste weken vooral ook in dark mode van de browser, dat is verleden tijd nu. Maar als je echt volop games als Stellaris of andere ruimtegames speelt, zou ik overwegen of OLED niet de juiste keuze is. Zeker als je HDR nog eens meeneemt, iets wat je gewoon af kunt schrijven op alles wat geen OLED is.

Aan de andere kant neem ik dat dus ook weer voor lief, want een OLED zou ik gezien m'n office zaken nooit willen. Ik kijk dus met een schuin oog naar de Dell IPS-Black panelen, maar die zijn ook nog niet helemaal wat het zou moeten zijn, voor gaming.

Lang verhaal kort: Je moet een keuze maken. Maar in alle gevallen zou ik een 1440p ultrawide verkiezen boven een reguliere 27". Met een ultrawide kan je office werk op één scherm doen. Op een 27" widescreen voelt het een stuk meer als proppen. Zoek een VA die goed uit de test komt en je zult erg happy zijn met je upgrade!

Laatste tip: Als je er ook thuis mee werkt, let ook gerust op zaken als een lichtsensor. Met afstand de fijnste feature aan mijn scherm zodat deze zowel 's avonds als overdag automatisch de boel zo instelt als ik het heb geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray1280
Bedankt voor je uitgebreide reactie, waardevolle info! Ik ben inderdaad geen grafisch designer, dus over foutloze lijnen hoef ik me niet druk te maken. Wel nog een subjectieve vraag; hoe storend vind je de door VA veroorzaakte smearing, zeg op een schaal van 0 tot 10?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:29
In het begin is alle verandering opmerkelijk, dat is een psychologisch iets en ik trigger daar sowieso relatief hard op. Inmiddels zie ik het eigenlijk niet meer, behalve in de meest uitdrukkelijke situaties.

Het zijn donker-donker transities die het langzaamst gaan. Vandaar m’n voorbeeld van Stellaris. Maar goed, juist die games zijn op een IPS ook minder fijn vanwege de IPS problemen.

3/10, valt in het niet bij IPS contrast- en backlight problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray1280
Bedankt allemaal voor jullie reacties tot dusver. Ik zie natuurlijk graag nog meer ervaringen maar de info tot nu toe was inzichtgevend! 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
34" 1500R (VG34VQL1B) vond ik ontieglijk kut, veel te krom en ik werd er lichtelijk scheel van. Flat zou ik ook niet aanraden met een ultrawide, dus ik ben voor een UW met 1900R kromming gegaan (34GN850-B), dat compenseert perfect. Bovendien van een VA -> IPS gegaan, wat, ondanks de goede VA technologie van tegenwoordig, alsnog een wereld van verschil was mbt bewegingen / ghosting. Voor die bewegingssnelheid neem ik het lagere contrast graag voor lief. OLED is ook een optie als je er minder kantoorwerk op doet.

Daarnaast vind ik 3440x1440 een mooi compromis tussen werkoppervlak, scherpte en performance, een hogere resolutie gaat de GPU een stuk meer belasten en met dit scherm draai ik alles op goede settings en soepel (3080). een 34" ultrawide is even hoog als een 27" 16:9, maar heeft een stukje extra aan de zijkanten. Toen ik nog online shooters speelde vond ik het ook erg fijn omdat ik m'n FOV lager kon zetten, waardoor ik makkelijker kon aimen, maar door de extra ruimte aan de zijkanten had ik nog steeds een grote FOV :).

Zoals je ziet lopen meningen uiteen. Indien mogelijk zou ik eens voor een paar verschillende schermen gaan zitten. Ook is het handig te bedenken waar je prio's liggen. Als je veel snelle spellen speelt (shooters, race games etc.) is het wellicht handig voor IPS / OLED te gaan, vanwege de bewegingssnelheid. Als je wat langzamere spellen zijn en je vind contrast erg belangrijk, kan je VA overwegen. Qua grootte zou ik gewoon kiezen wat je fijn vind, al zou ik met een 32" eerder naar 4K resolutie gaan, omdat je anders een lage pixeldichtheid hebt. 27" of 34" 1440p is een mooie sweet spot.

Misschien als laatste gedachte nog: je zou ook een groter scherm met hogere resolutie kunnen nemen en gebruik maken van upscaling technieken. Maar dat is een beetje afhankelijk van je hardware en of je dat uberhaupt fijn vind.

[ Voor 34% gewijzigd door BHStar op 14-05-2025 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray1280
Ik ben vandaag maar eens bij de Mediamarkt hier gaan browsen om een beetje een indruk te krijgen. Helaas was het aanbod beperkt en de keuze niet reuze. Wat me daar wel echt opviel was dat de VA schermen nogal mat van kleur waren en niet bepaald helder of scherp; een groot verschil met IPS. Qua curved ben ik er nu wel achter dat 800 en 1000R leuk zijn voor immersie qua gamen maar niet echt geschikt voor algemeen gebruik, net iets te extreem. Ik zie me er niet comfortabel excel of word in gebruiken. 1800R lijkt me teveel op een flatscreen maar 1500 zou een goed compromis zijn.

Wat me ook opvalt is dat er flink wat curved ultrawides in omloop zijn die in vergelijking met flatscreens qua responstijd en refreshrate nogal aan de trage kant zijn, bijvoorbeeld deze van HP https://tweakers.net/pric...-534pm-9e0z2a5-zwart.html Sommigen hebben zelfs maar 60Hz/5ms. Merkt iemand hier iets van? M'n huidige scherm is namelijk een TN met 60Hz en 1ms en die gaf me nooit problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Slim dat je even bent gaan kijken.

Als je nu een 60Hz 1ms gewend bent zou in in ieder geval niets minder nemen dan dat. Je zal weinig verschil merken met een vergelijkbaar scherm (behalve bij een VA, daar kan je wat meer ghosting verwachten). Met name zal het een stuk fijner werken / spelen wanneer je een 144Hz scherm gaat gebruiken. Als je dat qua frames kan bijhouden zal je merken dat het een stuk fijner speelt en werkt. Maar om eerlijk te zijn zou ik die schermen niet eens in overweging nemen als je nu toch naar iets nieuws op zoek bent, gewoon je filters zetten op de specs die voor jou belangrijk zijn, kijken welke schermen overblijven en wat reviews van die schermen opzoeken (bij voorkeur bij bijvoorbeeld RTings.com). Dan kan je je geen buil vallen.
Pagina: 1