Internet versterken in woning, router buiten woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Labtec123
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-05 06:56
Ik ben recent verhuisd en heb nu op mijn nieuwe adres glasvezel internet. Het probleem is dat de router buiten de woning staat, namelijk in de meterkast die niet voor de deur staat. Hierdoor is het internet in mijn woning erg traag. Het is niet mogelijk een kabel te boren.

Ik ben op zoek naar een goede manier om het internet te versterken in mijn huis maar kom niet helemaal uit de verschillende opties.
Zie het plaatje: geel is waar mijn modem staat. Rood is waar mijn PC staat. Hier wil ik dus een kabel in hebben. Signaal is slecht in de keuken/woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DA2Af5EiFY4mw_P0E5NsnikX0A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EpBRElHTkl9nP4ufCaJDU03V.png?f=user_large
Relevante software en hardware die ik gebruik

Wat zijn goede opties? Hebben jullie tips?

- Wifi powerline adapter - dit is denk ik de beste optie, maar hier is de kans groot dat de snelheid daalt als ik het zo nalees. Voordeel is wel dat ik deze bij mijn PC kan plaatsen en via deze een kabel in mijn PC kan doen.
- Mesh network lijkt me wat overkill in mijn vrij kleine apartement.
- Access point - zelfde probleem als met mijn router, nl dat er geen kabel getrokken kan worden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:42
Is je voordeur binnen of buiten? Kan ik even niet eruit halen.

Als je voordeur binnen is, en de router is in de meterkast (haal ik ook niet uit je verhaal), kan je een kabel bij je slaapkamer naar binnen laten komen en dan evt. met een lange netwerkkabel naar de eetkamer overbruggen. Dan heb je stabiliteit van een bekabelde verbinding.

Is het huur of koop?

[ Voor 3% gewijzigd door Lelletje op 13-05-2025 10:57 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Labtec123 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:52:
Het is niet mogelijk een kabel te boren.
Want?

je hebt geen boor?
je bent niet handig?
de muur is van unobtainium?

kan niet heb ik vaker gehoord. en het kan bijna altijd. hier heb ik 300 meter in mijn gevel gefreesd om utp te krijgen waar ik het nodig heb.. Kut werk, ja. Resultaat ja,.

eerste wat je kan kijken is zijn er lege leidingen die je voor je kabel kan gebruiken.
en ja het is een no go. maar ik heb hier een paar utp in gebruikte buizen geschoven en het werkt prima.
(ja ik weet het foei, stoute jack dat mag helemaal niet)

Een kabel ondergrond naar je eetkamer muur leggen en daar een inwall ap met utp aansluitingen maken

[ Voor 13% gewijzigd door jack zomer op 13-05-2025 10:59 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:23
Mesh network lijkt me wat overkill
Blijkbaar niet overkill als dat je probleem oplost, buiten de paar overige oplossingen.

Betreft boren kan ik mij voorstellen dat dit wellicht niet zou mogen, maar ik zou toch verder navragen. Goed internet is eenmaal een belangrijke behoefte in deze tijd.

Alle overige oplossingen komen met nadelen tegenover een directe verbinding met een kabel.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Is het een koopappartement, en zit je meterkast aan je woning vast? Want dan zou ik toch echt voor een kabel gaan.

'Wifi powerline' bestaat niet, powerline is over stroomnet en wifi is draadloos.

Als bedraad écht niet kan zou ik voor een mesh gaan, mits je de eerste twee dicht genoeg bij elkaar kan plaatsen. Eentje in de meterkast, eentje het liefst in de hal bij de badkamer, en dan een derde bij je PC. Goede mesh units (bijv. de TP-Link Deco setjes) hebben gewoon de mogelijkheid om zo'n mesh kastje meteen als ontvanger te gebruiken om met een kabel een apparaat op aan te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 14:08
Ten eerste kan je de UTP-kabel van je glasvezel-converter en je wifi-router verlengen. Zo kan je een betere plek kiezen voor je router. Ik heb hem in de woonkamer gezet. Door met een beetje lange kabel te puzzelen van hoek naar hoek of juist midden op de muur, liefst hoog, kan je de beste plekken vinden. In de entree of op een keukenkastje lijkt me een mooie plek.

Een kabel is altijd te trekken. Desnoods boor je door een kozijn, ook bij oplevering is dat snel weer onzichtbaar gemaakt. Zeker als je een kozijn in een makkelijke kleur hebt (RAL9010).
Door luchtroosters boven ramen is ook nog een hoop te regelen. Voorzichtig tussen een raam klemmen kan vaak ook nog wel (even de beste plek van het kozijn zoeken waar de meeste speling zit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Zijn er geen (voormalige) tv of telefoonkabels aanwezig tussen je woon/eetkamer en de meterkast?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob vd Hoeven
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
De router is waarschijnlijk via een gewone netwerkkabel verbonden met het glasvezel accesspoint. In de meeste huizen is er een telefoonkabel tussen de woonkamer en de meterkast. Gebruik deze kabel om een netwerkkabel naar de meterkast te trekken en sluit deze kabel aan op het glasvezel accesspoint. Plaats de router vervolgens in de woonkamer en sluit deze aan op de netwerkkabel die naar de meterkast loopt. Zo heb ik het gedaan..
Pagina: 1