Onenigheid over reparatie / herstel paneel keuken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:42
We hebben een probleem met schade aan onze keuken en komen er niet helemaal uit. Ik ben voornamelijk benieuwd naar ervaringen / onderbouwd advies, aangezien we vinden dat rechtsbijstand er wel heel makkelijk van af probeert te komen. Ik kan ook niet direct wat jurisprudentie vinden die gerelateerd is.

Keuken geleverd in nieuwbouwwoning. Keuken is 6 maanden oud.
Na 6 maanden melden we een gebrek bij de keukenzaak, het paneel van de oven zit niet goed gemonteerd, gaat stroef en schaaft over het keukenpaneel heen. De monteur komt langs en monteert de oven opnieuw, ditmaal goed. Geeft ook aan dat de montage verkeerd is gedaan door het andere bedrijf.

Monteur is een beetje onhandig en ten behoeve van de reparatie haalt hij het keukenpaneel er af. Deze laat hij echter vallen waardoor er een stukje hout in de hoek uit het frontje butst (ongeveer 1.5x1.5cm). De andere hoek heeft ook lichte schade.

De keukenzaak erkent het probleem en kan geen nieuw paneel sturen, want de kleur wordt niet meer gemaakt in de fabriek. Hierop sturen ze een reparateur langs met een wax stift. Je kent ze wel, van de filmpjes op internet.
Reparatie is zo goed als kwaad gedaan, maar beter lukt niet. Wij geven aan bij de keukenleverancier de reparatie niet voldoende te vinden en willen een betere oplossing.

Keukenzaak houdt zich aan het standpunt van 250 euro vergoeding voor de schade.
Wij zijn echter van mening, dat de keuken nieuw is ( 6 mnd oud ), schade is ontstaan door toedoen keukenbedrijf/onderaannemer, en dit beter hersteld moet worden dan wel het productieproces in de fabriek opstarten voor onze kleur. De 250 euro betreft 0.90% van de totale keuken waarde.

Is het acceptabel / onze enige keuze om 250 euro te accepteren voor schade aan een nieuwe keuken waar we nog 25 jaar tegen aan moeten kijken? Wat zou (juridisch) hier acceptabel zijn? Wat ons betreft is de keuken meer dan slechts 250 minder waard, omdat het frontje dus nooit meer hersteld kan worden en bijvoorbeeld bij toekomstige verkoop een andere koper hier ook rekening mee houdt (bijv. kosten vervangen alle panelen).

Vanaf 4 meter is de schade moeilijk / nauwelijks te zien.

Wij hebben een paar keer het vergelijk met een nieuwe auto gemaakt. Zoals:

U koopt een nieuwe auto. U rijd een half jaar met de auto. Na dit half jaar merkt u op dat er een technisch mankement aan de auto zit dat schade veroorzaakt op de lak van de auto (bijv. kofferbak hendel schuurt tegen de lak). De monteur neemt de auto mee en repareert het mankement. De monteur moet hiervoor de achterbumper verwijderen. Na het verwijderen laat de monteur deze bumper per abuis vallen waardoor de bumper verder beschadigd raakt.

De autogarage komt met de oplossing de achterbumper bij te werken met een lakstift. Het opnieuw spuiten van de achterbumper kan niet, want de kleur wordt niet meer in de fabriek gemaakt. Reparatie met lakstift is niet geweldig, maar een andere keus is er niet. De autogarage bied u 250 euro schadevergoeding op de 6 maanden oude auto van 27K.
Dit leek ons ook onredelijk.

Een volgende stap is het geschil bij CBW voorleggen.

Iemand met ervaring of advies uit de praktijk, ik hoor het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:15
Het lijkt mij dat hun het netjes moeten oplossen. De geboden oplossing van 250 euro hoef je niet te accepteren. Mij lijkt het netjes als ze het paneel vervangen/goed repareren. En een wax stift hoort daar niet bij. Wellicht een claim neerleggen bij je eigen verzekering? die nemen vast wel contact op met de schade veroorzaker. En anders je rechtsbijstand bellen. Ik denk dat als die zich er mee bemoeien ze ineens wel een hoop kunnen/willen.

Anders leveren ze toch alle deurtjes etc in een andere kleur desnoods als het niet meer te bestellen is? dit is echt een hun probleem, niet de jouwe. Ik zou hier echt niet heel blij van worden een 6 maanden oude keuken met schade door een ander.

[ Voor 21% gewijzigd door Reptielenbrein op 13-05-2025 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Je stelt in TS dat "we vinden dat rechtsbijstand er wel heel makkelijk van af probeert te komen". Wat was hun reactie precies?

Nou is rechtsbijstand er niet voor jouw belang (ondanks dat je er wel voor betaald), dus je hebt best kans dat ze achter het 250-euro aanbod staan: hoe sneller 'case closed', des te fijner de rechtsbijstand het vindt.

Los daarvan vind ik het moeilijk in te schatten wat hier redelijk is: ALLE deurtjes verwijderen, weggooien en nieuwe deurtjes plaatsen klinkt wel heel rigoreus en kapitaalvernietiging voor iets dat goed functioneert maar cosmetisch niet mooi is. Geen idee hoe een rechter daarover zou oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
vanaalten schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:43:
Je stelt in TS dat "we vinden dat rechtsbijstand er wel heel makkelijk van af probeert te komen". Wat was hun reactie precies?

Nou is rechtsbijstand er niet voor jouw belang (ondanks dat je er wel voor betaald), dus je hebt best kans dat ze achter het 250-euro aanbod staan: hoe sneller 'case closed', des te fijner de rechtsbijstand het vindt.

Los daarvan vind ik het moeilijk in te schatten wat hier redelijk is: ALLE deurtjes verwijderen, weggooien en nieuwe deurtjes plaatsen klinkt wel heel rigoreus en kapitaalvernietiging voor iets dat goed functioneert maar cosmetisch niet mooi is. Geen idee hoe een rechter daarover zou oordelen.
De reactie van rechtsbijstand was inderdaad: 250 euro accepteren en case sluiten. Meer is niet redelijk.

Wij vinden het ook zeker moeilijk in te schatten wat redelijk is. Wij vonden 250 euro op een keuken van 27K in ieder geval niet redelijk om hier een 'beschadigde' keuken voor te accepteren (ook al het is maar 1 paneel). Rechtsbijstand was van mening dat meer juridisch niet haalbaar zou zijn. Maar inderdaad lijkt rechtsbijstand te gaan voor zo snel mogelijk de case te willen sluiten. Toen ik vroeg om jurisprudentie of andere bewijzen waarop 250 euro als redelijk wordt gezien, werd alsmaar afwijkend gereageerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Keukenboer kan het anders oplossen: andere kleur bestellen en spuiten.

Ja het front zal anders voelen en een andere glans hebben, maar beter dan dat ga je het niet krijgen.

Mijn ouders hadden een lekke wasbak die 3x opnieuw gekit is, daarna zelfde verhaal met de frontjes. Het heeft bijna een jaar geduurd, maar ze hebben nu een aantal nieuwe frontjes gekregen in de juiste kleur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vraag eens na bij een wrapper wat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:33
Draakje5 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:49:
[...]

De reactie van rechtsbijstand was inderdaad: 250 euro accepteren en case sluiten. Meer is niet redelijk.

Wij vinden het ook zeker moeilijk in te schatten wat redelijk is. Wij vonden 250 euro op een keuken van 27K in ieder geval niet redelijk om hier een 'beschadigde' keuken voor te accepteren (ook al het is maar 1 paneel). Rechtsbijstand was van mening dat meer juridisch niet haalbaar zou zijn. Maar inderdaad lijkt rechtsbijstand te gaan voor zo snel mogelijk de case te willen sluiten. Toen ik vroeg om jurisprudentie of andere bewijzen waarop 250 euro als redelijk wordt gezien, werd alsmaar afwijkend gereageerd.
Rechtsbijstand doet zich er wel lekker makkelijk vanaf.
Keukenboer kan verschillende oplossingen vinden buiten 250 euro. Wat koop je daarvoor? Geen nieuw paneel.
Zou de eigenaar van die keukenboer bij zichzelf dit wel accepteren? Weet zeker van niet.
Panelen kunnen ze prima vervangen en een andere kleur leveren. Die kleur kunnen ze wellicht bij een andere klant kwijt die minder nodig heeft. Ik roep maar wat.

Die wrapper vind ik ook een goeie van @Wolly. Maar zou dan alle delen laten wrappen. Maar vind dan wel dat de keukenboer de kosten mag betalen.

[ Voor 6% gewijzigd door Arunia op 13-05-2025 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Arunia schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:55:
[...]

Rechtsbijstand doet zich er wel lekker makkelijk vanaf.
Keukenboer kan verschillende oplossingen vinden buiten 250 euro. Wat koop je daarvoor? Geen nieuw paneel.
Zou de eigenaar van die keukenboer bij zichzelf dit wel accepteren? Weet zeker van niet.
Panelen kunnen ze prima vervangen en een andere kleur leveren. Die kleur kunnen ze wellicht bij een andere klant kwijt die minder nodig heeft. Ik roep maar wat.

Die wrapper vind ik ook een goeie van @Wolly. Maar zou dan alle delen laten wrappen. Maar vind dan wel dat de keukenboer de kosten mag betalen.
Die panelen zijn echt niet herbruikbaar bij een andere keuken. De zijpanelen zijn sowieso op maat gezaagd. En een ander zit niet te wachten op 2e hand deurfrontjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:09
Een nieuwe productie opstarten voor 1 bepaalde kleur van een frontje kan je sowieso schudden..Dat kost een veelvoud van alle frontjes uit je keuken vermoed ik.

als het een universeel frontje is misschien laten nagaan of het nog ergens voorradig is? Andere keukenzaken etc

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:58
want de kleur wordt niet meer gemaakt in de fabriek.
Ik ben tegenwoordig zo wantrouwend dat ik zelfs dat niet meer geloof. Goede smoes om niet opnieuw te hoeven bestellen, denk ik dan. Voor 250 euro heb je geen enkel frontje besteld met al het montage gedoe erna.

[ Voor 16% gewijzigd door P5ycho op 13-05-2025 12:15 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:12
Zelfde probleem gehad, maar dan door ons eigen toedoen. Wij hebben een steengrijze (matte) keuken van NEXT. Paneel opnieuw laten spuiten bij een meubelmaker. Er zit wel iets verschil in, maar dan moet je het echt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Draakje5 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:37:
...
Keuken geleverd in nieuwbouwwoning. Keuken is 6 maanden oud.
Na 6 maanden melden we een gebrek bij de keukenzaak
[...]
Monteur is een beetje onhandig en ten behoeve van de reparatie haalt hij het keukenpaneel er af. Deze laat hij echter vallen waardoor er een stukje hout in de hoek uit het frontje butst (ongeveer 1.5x1.5cm). De andere hoek heeft ook lichte schade.

De keukenzaak erkent het probleem en kan geen nieuw paneel sturen, want de kleur wordt niet meer gemaakt in de fabriek.
Zelfs bij de supermarkt krijg je korting als iets uit het assortiment gaat! Keukenboer had dit moeten weten. Je hebt garantie: kleur moet 100% hetzelfde zijn. Dus allemaal nieuwe fronten.
Hierop sturen ze een reparateur langs met een wax stift. Je kent ze wel, van de filmpjes op internet.
Ik zou hem niet eens binnen laten.
Keukenzaak houdt zich aan het standpunt van 250 euro vergoeding voor de schade.
Wij zijn echter van mening, dat de keuken nieuw is ( 6 mnd oud ), schade is ontstaan door toedoen keukenbedrijf/onderaannemer, en dit beter hersteld moet worden dan wel het productieproces in de fabriek opstarten voor onze kleur. De 250 euro betreft 0.90% van de totale keuken waarde.
Niet alleen waardevermindering keuken, maar hele huis. Je hebt meldingsplicht. Als potentiële koper zou ik denken: moet een nieuwe keuken in, of op zijn minst allemaal nieuwe fronten. Kosten?
Vanaf 4 meter is de schade moeilijk / nauwelijks te zien.
1,5 × 1,5 cm is een gigantische schade.
Als de schade op 40 cm afstand al niet meer te zien is, is het nog steeds schade.
Bij mij zat er een piepklein vlekje (lichte verkleuring van 2x2 mm) op een bovenkast. Het zou me nooit opgevallen zijn, als het niet precies op ooghoogte was. Gebrek gemeld. Ik moest een foto sturen. Kon het met moeite terugvinden. Meteen nieuw deurtje gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:54:
Vraag eens na bij een wrapper wat mogelijk is.
En stuur de offerte naar de keukenboer.
Hij moet het oplossen, niet ik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Chaki schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:14:
[...]

Niet alleen waardevermindering keuken, maar hele huis. Je hebt meldingsplicht. Als potentiële koper zou ik denken: moet een nieuwe keuken in, of op zijn minst allemaal nieuwe fronten. Kosten?
Je hebt geen meldingsplicht voor zichtbare gebreken.

Daarnaast is een keuken voor een nieuwe koper vaak stukken minder waard dan een verkoper denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:13
Er zijn speciale bedrijven die meubels, keukens, vloeren en kunststof kozijnen repareren. Die zou ik eens vragen dit te beoordelen en een offerte uit te brengen. Die hebben een iets beter arsenaal dan een lakstift.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Leuk zo'n beschrijving, maar zonder beeldmateriaal vindt ik het toch lastig om te oordelen.

Persoonlijk klinkt het mij niet als een heel verkeerd aanbod, maar dat hangt volledig af van hoe zichtbaar het is.
(En misschien dat nu, mede door de omstandigheden, je oog er telkens opvalt, maar dat je over een maand al niet meer opmerkt?)

[ Voor 57% gewijzigd door henri86 op 13-05-2025 20:22 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-09 23:33

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Chaki schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:14:
[...]

Moet een nieuwe keuken in….. jij bent niet goed.

Ik zou het ook niet eens zijn met 250 euro, maar die opmerking gaat natuurlijk nergens over.

Hoeveel frontjes heeft je keuken? Wellicht dat ze daar toch wat mee kunnen. Of denk eens na welk bedrag voor jou wel acceptabel is en stel dit voor..

[ Voor 11% gewijzigd door TTommie op 14-05-2025 00:04 ]

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 22:00
Maak anders wat foto’s. Kan het paneel gewisseld worden met 1 waar het minder opvalt?
Van wie verwacht je de oplossing? Blijkbaar is er 1 keukenzaak, maar meerdere monteursbedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:15
clements schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 06:38:
Maak anders wat foto’s. Kan het paneel gewisseld worden met 1 waar het minder opvalt?
Van wie verwacht je de oplossing? Blijkbaar is er 1 keukenzaak, maar meerdere monteursbedrijven.
Het lijkt mij dat het bedrijf die de monteur heeft gestuurd het moet oplossen. TS heeft zaken gedaan met de keukenboer die de opdracht blijkbaar weer heeft doorgeschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-09 10:59
TTommie schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 00:02:
[...]

Moet een nieuwe keuken in….. jij bent niet goed.

Ik zou het ook niet eens zijn met 250 euro, maar die opmerking gaat natuurlijk nergens over.

Hoeveel frontjes heeft je keuken? Wellicht dat ze daar toch wat mee kunnen. Of denk eens na welk bedrag voor jou wel acceptabel is en stel dit voor..
Als potentiële koper denk ik bij elk huis, zelfs als zit er een spiksplinternieuwe keuken in: die sloop ik eruit want niet mijn smaak.

Dat er een herstel-/nakomingsverplichting geldt voor de keukenzaak is evident en lijken ze ook te erkennen. Vraag is alleen wat redelijk is. En laat dat nou net een open norm zijn. Voor een beschadiging aan een bumper van een auto van 27k hoef je geen nieuwe auto te leveren, maar overspuiten van de hele auto voor een paar duizend euro is alweer een 'redelijker' verhaal.

Andersom, bij een auto die goedkoper is (8750 eu) dan de schade/tekortkoming (14000 euro), werd dan weer geoordeeld dat tóch de volledige schadekosten werden toegewezen (ECLI:NL:GHARL:2023:3915). Met creatief redeneren kun je dan zelfs méér dan je aankoopwaarde van de keuken vragen, maar dat is natuurlijk wat vreemd voor een lakschade. Echter, (i) het ging om een kapotte motor waardoor je de hele auto niet kon gebruiken en (ii) vervanging van de motor van de auto werd dan weer als te duur bestempeld en het moest 'herstel' van de huidige motor worden - dat was goedkoper. Dan kun je dus weer redeneren dat allemaal nieuwe frontjes weer niet redelijk is en dat het dus tóch herstel moet zijn ;)

Kortom: ik zou wegblijven van dat soort voorbeelden, want dat leidt alleen maar af.

Een meer relevante uitspraak is https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:RBROT:2007:BC1207.
Welliswaar een garagebox, maar hetzelfde principe met panelen.
De beschadiging van de zijpanelen bestond er aanvankelijk uit dat het metaal aan de oppervlakte van de panelen diverse deuken bevatte. Na herstel door [gedaagde] is van deuken geen sprake meer. De panelen bevatten slechts nog enkele doffe plekken, plekken met een licht kleurverschil ten opzichte van de rest van de panelen
[...]
Zoals reeds is overwogen heeft [gedaagde] herstelwerkzaamheden aan de panelen verricht, doch met dat herstel neemt [eiser] geen genoegen. De vraag rijst evenwel of [eiser] redelijkerwijze vervanging van de panelen kan vorderen.
[...]
Die kosten staan in geen verhouding tot het belang van [eiser] bij herstel in plaats van schadevergoeding. Het gebrek is uitsluitend van esthetische aard. De garagebox kan gewoon gebruikt worden voor het doel waarvoor deze is aangeschaft en de nog bestaande beschadigingen zijn op het eerste oog nauwelijks zichtbaar. Het door [eiser] gevorderde herstel van de panelen kan ingevolge artikel 7:759 lid 2 BW dan ook niet van [gedaagde] worden gevergd.
[...]
[eiser] zal, als de in het ongelijk gestelde partij, worden veroordeeld in de kosten van het geding.
Toevoeging: ook nog wel interessant is https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBMNE:2022:4554. Wel een next-level 16-punten tellend eisenlijstje van de klant.
[eiser] baseert zijn opsomming (en schadekosten, Red.) van de gebreken in de dagvaarding op het rapport van [onderneming 2] .
[...]
[onderneming 2] constateert dat de afwerking aan een hoek van de keuken heeft losgelaten. [gedaagde] heeft dit gebrek tijdens de mondelinge behandeling erkend. Uit het rapport van [onderneming 2] volgt dat de panelen niet conform de voorschriften zijn aangebracht, en dat voor herstel vervanging van het gehele paneel nodig is (kosten: € 1.652,00 exclusief btw). [...] Gelet op het voorgaande is sprake van een tekortkoming in de nakoming van het werk door [gedaagde] , waarvan de herstelkosten bij de huidige stand van zaken worden begroot op € 1.652,00 exclusief btw.
@Draakje5 Wat zegt de keukenzaak op de vraag wat (i) alle frontjes vervangen of (ii) alle frontjes wrappen/spuiten kost en of ze dat kunnen doen?

Als je dan een beetje doordrukt kun je wellicht nog wat extra geld krijgen. Maar wanneer ben je tevreden? Ga je voor €500 of €1000 nou écht minder last hebben van die schade van bij €250?

Is er een alternatieve oplossing mogelijk? Kan de keukenzaak niet een leuk apparaat, een upgrade of anderszins gadget gratis leveren? Kun je een meubelmaker aanschrijven als ware second opinion voor vervangen/overspuiten van dit paneel, zodat je met zijn offerte een schadevergoeding kan onderbouwen?

[ Voor 11% gewijzigd door Mr. Stom op 14-05-2025 09:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-09 23:33

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Mr. Stom schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:18:
[...]

Als potentiële koper denk ik bij elk huis, zelfs als zit er een spiksplinternieuwe keuken in: die sloop ik eruit want niet mijn smaak.
Ik mag toch hopen dat je iets schappelijker in het echt bent dan hoe je het hier wegzet.
Met alleen panelen vervangen kom je vaak al een heel eind als smaak een probleem is.

Dat is kapitaal en grondstof vernietiging.
Ik ben geen groene rakker maar het gemak hoe er tegenwoordig met dit soort dingen wordt omgegaan is verschrikkelijk. Kijk voor de grap even naar onderstaande website.

https://overshoot.footprintnetwork.org/

We hebben het iets te goed in Nederland als dit het uitgangspunt begint te worden.

Mr. T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-09 20:48
Ik zal gewoon de fabrikant van de keuken even eens rechtstreeks bellen. Ik geloof er geen bal van, dat een keuken die pas 6 maanden oud is, reserve onderdelen niet meer leverbaar is. Vraag gelijk even hoeveel een paneel kost in kleur van voorkeur. Het zal wel echt heel erg gek moeten lopen dat je kleur al na 6 maanden na keukenlevering niet meer verkrijgbaar is. Welke merk keuken heb je gekocht?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:13
Monkeydancer schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 01:09:
Ik zal gewoon de fabrikant van de keuken even eens rechtstreeks bellen. Ik geloof er geen bal van, dat een keuken die pas 6 maanden oud is, reserve onderdelen niet meer leverbaar is. Vraag gelijk even hoeveel een paneel kost in kleur van voorkeur. Het zal wel echt heel erg gek moeten lopen dat je kleur al na 6 maanden na keukenlevering niet meer verkrijgbaar is. Welke merk keuken heb je gekocht?
Misschien bestaat deze keuken/deze kleur al 10 jaar en is dat de laatste levering geweest? Dan nog is er wellicht een soort verplichting dat de fabrikant nog vijf jaar onderdelen blijft leveren?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-09 10:59
TTommie schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 00:55:
[...]

Ik mag toch hopen dat je iets schappelijker in het echt bent dan hoe je het hier wegzet.
Met alleen panelen vervangen kom je vaak al een heel eind als smaak een probleem is.

Dat is kapitaal en grondstof vernietiging.
Ik ben geen groene rakker maar het gemak hoe er tegenwoordig met dit soort dingen wordt omgegaan is verschrikkelijk. Kijk voor de grap even naar onderstaande website.

https://overshoot.footprintnetwork.org/

We hebben het iets te goed in Nederland als dit het uitgangspunt begint te worden.
Off topic:
De keuken en apparatuur gaan gewoon op marktplaats hoor. Die krijgen een prima tweede leven in wat meer oostelijk gelegen land. Ik maak er geen kampvuur van ofzo :+

Zo gaat de energiezuinige koelkast die ik vervang naar een andere woning, waar die koelkast ongetwijfeld een niet-zuinig model gaat vervangen of in elk geval ontlasten. In die zin zou je zelfs kunnen stellen dat we gedeeltelijk ook goed bezig zijn.

Probleem is overigens los van smaak doorgaans de keuze van apparatuur en indeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:42

Qwerty-273

Meukposter

Draakje5 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:37:
De keukenzaak erkent het probleem en kan geen nieuw paneel sturen, want de kleur wordt niet meer gemaakt in de fabriek.
Nu komt dit vaker terug, en ben altijd benieuwd welke kleur spreken we dan over.Nu heb ik altijd weinig kleurrijke keukens meegemaakt (gewoon standaard wit - zonder in specifieke tinten te raken), maar dat zou juist voor mij ook een reden zijn om het lekker wit of zwart te laten. Eventueel RVS maar dat zie je eigenlijk meer in de profi-hoek.

Ook als je na 3-4-6 jaar een ongelukje krijgt in de keuken en een deurtje/frontje totalloss is, dan kan je met wit of zwart een stuk sneller een vervanger vinden (of zelf maken via schilderen/wrappen) dan wanneer je een bepaalde kleur of tint moet zien te regelen. En ja dan ziet de nieuwe standaard wit er hoogstwaarschijnlijk frisser uit dan de standaard wit die er al jaren in zit. :)

Verder ziet de keukenzaak en rechtsbijstand het puur als een probleem met dit frontje (en dan klinkt 250 euro redelijk) maar jij ziet het als een probleem met de totale keuken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:53
Ik ben werkzaam bij een verzekeraar en komen dit soort schades vaak tegen. Een vergoeding op basis van waardevermindering is gebruikelijk, de schade is cosmetisch en de keuken is nog prima te gebruiken. Over de hoogte kan ik lastig een mening vormen, je zou een tegenbod kunnen doen van een paar honderd euro meer en ergens in het midden uitkomen.

Ik begrijp de reactie van de rechtsbijstan wel. De kosten die zij gaan maken als zij de zaak gaan oppakken gaat de schadevergoeding al snel overschrijden.

Hoe vervelend het ook is, zeker met een nieuwe keuken, ik ben bang dat je er niet veel meer uit kunt halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-09 20:48
Qwerty-273 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:44:
[...]

Verder ziet de keukenzaak en rechtsbijstand het puur als een probleem met dit frontje (en dan klinkt 250 euro redelijk) maar jij ziet het als een probleem met de totale keuken.
Afhankelijk van het type paneel kan 250 peanuts of marktprijs zijn. De korpus is niet wat een keukenkastje duur maakt, maar maatwerk en panelen. Vooral glasfronten van next 125 bijv. zijn vreselijk duur. Ook gespoten deuren zijn niet goedkoop.

Ik heb zelf ook een keuken gekregen met lakschade. Krijg je niet goed met lakstift, dat ga je geheid zien. Je wilt echt eenheid behouden van de panelen en niet een andere paneel met andere afwijkend kleur bestellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Monkeydancer op 15-05-2025 15:01 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:25

Vliegvlug

Flight Simple

Draakje5 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:49:
[...]

Is nu een week verder, vroeg me af of je iets verder bent gekomen in je discussie met de rechtsbijstand?

Echt zuur die schade aan je nieuwe keuken omdat een monteur onhandig doet, zou ook enorm balen in zo’n geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:50
Mr. Stom schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:18:
[...]

Dat er een herstel-/nakomingsverplichting geldt voor de keukenzaak is evident en lijken ze ook te erkennen. Vraag is alleen wat redelijk is. En laat dat nou net een open norm zijn. Voor een beschadiging aan een bumper van een auto van 27k hoef je geen nieuwe auto te leveren, maar overspuiten van de hele auto voor een paar duizend euro is alweer een 'redelijker' verhaal.

Andersom, bij een auto die goedkoper is (8750 eu) dan de schade/tekortkoming (14000 euro), werd dan weer geoordeeld dat tóch de volledige schadekosten werden toegewezen (ECLI:NL:GHARL:2023:3915). Met creatief redeneren kun je dan zelfs méér dan je aankoopwaarde van de keuken vragen, maar dat is natuurlijk wat vreemd voor een lakschade. Echter, (i) het ging om een kapotte motor waardoor je de hele auto niet kon gebruiken en (ii) vervanging van de motor van de auto werd dan weer als te duur bestempeld en het moest 'herstel' van de huidige motor worden - dat was goedkoper. Dan kun je dus weer redeneren dat allemaal nieuwe frontjes weer niet redelijk is en dat het dus tóch herstel moet zijn ;)

Kortom: ik zou wegblijven van dat soort voorbeelden, want dat leidt alleen maar af.

Een meer relevante uitspraak is https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:RBROT:2007:BC1207.
Welliswaar een garagebox, maar hetzelfde principe met panelen.

[...]

Toevoeging: ook nog wel interessant is https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBMNE:2022:4554. Wel een next-level 16-punten tellend eisenlijstje van de klant.

[...]

@Draakje5 Wat zegt de keukenzaak op de vraag wat (i) alle frontjes vervangen of (ii) alle frontjes wrappen/spuiten kost en of ze dat kunnen doen?

Als je dan een beetje doordrukt kun je wellicht nog wat extra geld krijgen. Maar wanneer ben je tevreden? Ga je voor €500 of €1000 nou écht minder last hebben van die schade van bij €250?

Is er een alternatieve oplossing mogelijk? Kan de keukenzaak niet een leuk apparaat, een upgrade of anderszins gadget gratis leveren? Kun je een meubelmaker aanschrijven als ware second opinion voor vervangen/overspuiten van dit paneel, zodat je met zijn offerte een schadevergoeding kan onderbouwen?
Bij schade aan een bumper de hele Auto spuiten slaat ook nergens op.

Schade is altijd heel erg vervelend, maar op de 1 of andere manier hebben mensen soms het idee dat ze er dan ook beter van moeten worden. Als de schade gefixt is dan is het redelijk

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 29-05-2025 22:01 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draakje5
We hebben de keukenzaak nog gevraagd Bosch aansprakelijk te stellen voor de schade.
Of ze echt contact hebben opgenomen weet ik niet, ze gaven in ieder geval aan dat Bosch geen aansprakelijkheid accepteerde.

Nu hadden we een paar keuzes denk ik.
1) Bosch zelf aansprakelijk stellen met het bewijs dat we hadden;
2) Verder met rechtsbijstand oppakken;
3) Accepteren

Bij optie 1) had het mogelijk op hetzelfde uitgelopen als met de keukenzaak, waar Bosch het probleem ook alleen ziet aan het frontje en de schade van het frontje op xxx euro schat.

Rechtsbijstand gaf me weinig hoop, aangezien ze er voor 250 euro al van af wilde komen. Als zij zich (ons inziens) redelijker hadden opgesteld richting ons dan had ik die route nog wel willen volgen.

Uiteindelijk, hebben we het afgerond voor 500 euro. Zeker niet tevreden mee, want het betreft een nieuwe keuken (redelijk tijdloos, dus echt geen reden om die over 10 jaar er uit te slopen) dus het voelt oneerlijk. De schade vergoeding staat gelijk aan de kosten van bijna 2 frontjes en tja hier kunnen we 2 dagen voor op vakantie in de zomer...
Ik blijf benieuwd naar de juridische kansen, maar vermoed dat gezien de 'geringe' schade, het erg lastig zou worden.

Bedankt voor de tips en ervaringen ook hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat ik mis in het geheel is een foto van wat de schade nu echt is en wat je ziet. Ondanks dat het heel vervelend is en dat je keuken niet meer perfect is, is een keuken ook een gebruiksobject. Ik weet dat ik er misschien makkelijk in ben, maar leer ermee te leven dat zaken in het gebruik slijten en beschadigen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:55
El Capitan schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:04:
Een nieuwe productie opstarten voor 1 bepaalde kleur van een frontje kan je sowieso schudden..Dat kost een veelvoud van alle frontjes uit je keuken vermoed ik.

als het een universeel frontje is misschien laten nagaan of het nog ergens voorradig is? Andere keukenzaken etc
Genoeg spuiterijen die dat prima op kunnen pakken. Dat 't in de massaproductieproces van de keukenfabrikant niet past is een ander ding, maar dat wil niet zeggen dat het niet gewoon gespoten kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-09 07:20

EiT

Contacteer eens een keuken herstelbedrijf.

Wij hadden lekkage en een paneel met fineer was beschadigd. Waren wat foto’s gemaakt en heb ze het merk gegeven en alles is netjes hersteld. Je ziet er niets van.

Keuken was toen 5 jaar oud met alles maatwerk.

Waarom zou dit wel te herstellen zijn en de jouwe niet?

Druk en zetfouten voorbehouden.

Pagina: 1