Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeber6969
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13-05 10:19
Na een Windows update sluit Windows 11 niet meer correct af. Enkel een hard shutdown is nog mogelijk. Heb al ettelijke 'oplossingen' geprobeerd (opgezocht via google) maar geen enkele werkt.
Bij het zoeken op internet, blijk ik zeker niet de enige te zijn met dit probleem, dat reeds een klein jaar de ronde doet.
Hoe kan ik dit definitief opgelost krijgen? ;)
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-06 16:05
Sloeber6969 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:19:
Hoe kan ik dit definitief opgelost krijgen? ;)
...
Misschien eens beginnen met een duidelijke probleemomschrijving en wat je al geprobeerd hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrkoekie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 16:07
het afsluiten gaat bij mij wel goed. echter vanuit windows herstarten blijft ie bij mij oneindig op "Restarting" staan.
Dacht van de week dat het aan m'n werk laptop lag, tot ik het thuis op m'n prive device ook had.

PH-MRK request startup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:07
@Sloeber6969 je geeft niet eens aan wat je dan zoet / er precies gebeurd. Daarnaast geef je niet aan wat je dan al wel geprobeerd hebt.

Kunnen we weinig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:23

g0tanks

Moderator CSA
Welkom op Tweakers. :) Zoals anderen hebben aangegeven, zou je specifieker het probleem kunnen omschrijven? Wat gebeurt er waardoor je zegt dat Windows niet correct afsluit?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:09

Umbrah

The Incredible MapMan

Is dit probleem ook aanwezig na een re-install? Is het een driver probleem? Is het een defecte hardware probleem? Is er een of andere USB printer die hangt? Discord die niet afsluit? Zet je je scherm gelijk uit maar staat er een melding: "application is preventing shutdown"? Wat bedoel je sowieso met: "Windows sluit niet correct af"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-06 19:21

Coach4All

I'm a Coach 4 All

• Na welke update (nummer)
  • Welke windows versie (home/pro/enterpise/LTSC
  • Welke stappen "gevonden via Google" heb je uitgeprobeerd
  • Vind je foutmeldingen in de eventviewer?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:00
Sloeber6969 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:19:
Na een Windows update sluit Windows 11 niet meer correct af. Enkel een hard shutdown is nog mogelijk. ...
Ik heb ook een pc die niet correct afsluit. Bijvoorbeeld nadat ik uit de nieuwsgroepen heb gedownload en de pc wil uitzetten met een shutdown vanuit het menu, gaat de pc wel "uit" maar blijft de ventilator wel draaien. Mijn oplossing is dat voor die shutdown doe, eerst de pc "opnieuw opstart". En vervolgens de pc wel met de shutdown uit het startmenu kan uitzetten.

Dat is waarschijnlijk niet het probleem dat jij hebt, maar past wel in jouw omschrijving.

Ik ben tevreden met mijn workaround en zoek geen oplossing.

Ik neem even aan dat je een "hard shutdown" met de power button doet. Beschrijf als eerste nauwkeurig wat er gebeurt je ervaart wanneer jouw pc niet meer correct afsluit.

Andere stappen in de richting van een oplossing hebben weinig zin als we niet kunnen lezen wat er zichtbaar gebeurt.

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 13-05-2025 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:51

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Probeer eens in de EventViewer (eventvwr in de commandline) of je wat kan vinden rond het tijdstip van afsluiten.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:33
W1ck1e schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:51:
[...]

Ik heb ook een pc die niet correct afsluit. Bijvoorbeeld nadat ik uit de nieuwsgroepen heb gedownload en de pc wil uitzetten met een shutdown vanuit het menu, gaat de pc wel "uit" maar blijft de ventilator wel draaien. Mijn oplossing is dat voor die shutdown doe, eerst de pc "opnieuw opstart". En vervolgens de pc wel met de shutdown uit het startmenu kan uitzetten.

Dat is waarschijnlijk niet het probleem dat jij hebt, maar past wel in jouw omschrijving.
Bij dit soort problemen is altijd het eerste wat Ik doe de functie snel opstarten (fast startup) uit zetten.

How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

Maar het topicstarter probleem lijkt weer anders.
Uitschakelen werkt daar wel opnieuw herstarten/rebooten niet?
Pagina: 1